Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by Sweet*Lou,

    Hej! Har en fråga om nån kan förstå sig på varför jag aldrig har helt kristallklart vatten. använder osmos, har ozon, skummare, bubbelfälla, filtervadd etc. fick tipset av en vän att flytta mina två Streamers och har gjort det men blir ingen skillnad. Nån som har tips på placering av dessa? Lägger med en bild så man ser vart dem sitter idag. Med vänlig hälsning, Robin

    • 15 svar
    • 2,1k visningar
  2. Started by Rotor,

    Har ruttnat på osmosen. Upplever att det tar mer tid att fixa med osmosvatten än resten tillsammans. Om jag skall byta 10% i veckan behöver jag ägna 4 kvällar åt att ha koll på osmosen - det är inte ok. Har väl dåligt tryck antar jag, gör i snitt 15 liter om dagen (dvs mellan att jag kommer hem och sängdax). Har kollat silikat och koppar i kranvattnet - ser bra ut med saliferts tester. Är jag korkad om jag kastar osmosen?

    • 11 svar
    • 2,1k visningar
  3. Tänkte höra lite vad ni andra använder för fabrikat och vad som kan rekommenderas? Behöver Fosfatremover och Aktivt kol i typ filterpåse som jag kan lägga i facket i sumpen på mitt JAD (Boyu) 128L:)

    • 19 svar
    • 2,1k visningar
  4. Started by kaptenen,

    Är kalkbuffert nödvändigt ifall man byter vatten t.ex 20-25 % varannan vecka? Beror det kanske även på vilket salt man använder?

    • 19 svar
    • 2,1k visningar
  5. Started by j sjögren,

    Nu när mina nya belysningar ( 2xMaxspect 160w) snart dyker upp så tänkte jag även börja med Balling Light. Jag har försökt att läsa så mycket som jag kan men jag hittar inget om vattenbyten. Idag byter jag ca15% varje vecka är det någon vits att göra täta vattenbyten när man kör Balling?

  6. Started by StefanL,

    Hittade en hink salt på vinden från tidigt 90tal, så som titeln lyder duger det? troligen rätt vattenmätta men inga klumpar i det

    • 12 svar
    • 2,1k visningar
  7. Started by gesi,

    jag har en 250 l karantän akvarium under uppstart..fullt med osmos vatten och 30 kg faxesten.. köpte en ny fläkt igår för att kyla tempen och tror ni inte att man var lat att sätta fast den ordentligt innan man skulle hemifrån. och ja! den hade ramlat ner o låg där i 3 timmar! det är en papst fläkt på 119*119 mm och satt fast med metall skruvar på en mdf bit! vad blir påföljderna?vattenvärden o allt? tänkte på metall delarna i fläkten..elektriciteten osv.. är det bara att byta vatten o allt skit?eller ska jag avvakta.. orkar inte med mig själv ibland..

    • 19 svar
    • 2,1k visningar
  8. Started by oveb,

    Diskussionen dök upp i en annan tråd men jag tyckte den var värd en egen. Frågan är om det överhuvudtaget går att få brist på fosfat i "normala" baljor ? Med normal menar jag då sådana som har hyggligt många fiskar och som matas dagligen. Jag tänker mig en som inte heller har sjuka mängder koraller. Ej normala är då dom som har väldigt lite fisk eller massor av snabbväxande koraller som genast "klipper" all näring som blir tillgänglig. Anledning till att jag är lite skeptisk är att jag under en tid jagade fosfatet med i princip alla tillgängliga medel men aldrig lyckades påvisa någon brist. Jag mätte 0,01 några gånger och såg egentligen aldrig några positiva effekter av d…

    • 7 svar
    • 2,1k visningar
  9. Started by mano,

    Har nyligen börjat med kalkvatten, dels för att slippa tillsätta buffer varje dag (eller ännu oftare) och dels för att få stabilare värden på kalcium och KH. Har gjort en Tunze DIY lösning, i dagligt tal en PET-flaska. Jag använder inte osmos utan vanligt kranvatten och tillsatsen sker droppvis, ca 1-2 droppar per sekund. Då till frågorna; Varför lyckas inte kalkvattnet hålla uppe KH? Kan kranvattnet påverka tillsatsen av karbonater negativt? Började med kalkvatten 16.01 och har inte tillsatt något KH eller kalcium höjande sedan dess.

    • 7 svar
    • 2,1k visningar
  10. Started by adddo,

    Hej igen. Hur länge klarar sig osmosvatten i en plastdunk innan det blir dåligt? Kan det klara sig längre om man har en syrepump till det? Nån som har en aning?

  11. Started by hansson_1985,

    jag får bara fram 5 liter på 9 timmar. vattnet är vissligen 10 grader men har prövat med allt upp till 20 grader. Det är en Aqua nature reverse osmose.. nån som vet va det kan vara för fel? och den är helt ny.. köpte visligen begangnad och han sa att den var oandvänd. men den va helt tom så troligtvis helt oandvänd.

  12. Started by akutmottagning,

    har lite dinos i karet mistänker jag hört att kalkvatten ska fungera kalkwasser ökar det calsiumet i karet eller hur påverkar det? funderar på deltecs kalkwasser

    • 14 svar
    • 2,1k visningar
  13. Started by thompa81,

    Har införskaffat automatisk påfyllning till mitt akvarium och funderar lite på hur stort kärl jag kan ha som reserv. Hur länge klarar sig stillastående vatten innan det blir dåligt så att det inte är ok för akvariet. Kör med osmos.

    • 12 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by lexwin,

    Tja, öppnade ett nytt Salifert kH test och testade mot medföljande referensvätska. Till min förvåning så visade den referensvärdet redan när den blågröna färgen precis tappade sin gröna ton och var gråblå. Testade då slatten på mitt gamla och samma sak. Jag har tagit värdet mycket senare, då färgen gått genom plommon och sedan lila och precis när den kan anses vara rosa. Detta skulle innebära att jag legat för lågt i kH. Skall jag lita på referensen eller instruktionerna? Vid vilken färg brukar ni läsa ut värdet?

    • 9 svar
    • 2,1k visningar
  15. Started by f.tern,

    tjena jag har lite problem med att få ner nitrat, nitrit och phosfat. jag matar så lite som jag kan, men så pas att djuren i karet mår bra.jag har ett phosfat filter med 500gr rowaphos i med en 1000 liters pump som drar runt detta. jag har även nitritfilter som jag håller på att dra igång. jag har osmosfilter och byter ca 10% av akvariets vatten minst en gång i månaden. ska jag köra med kol i ett filter kanske. jag är tacksam för alla råd o tips m.v.h fredde

    • 13 svar
    • 2,1k visningar
  16. Hej! Hade behövt tips om vilket sätt och vilka tillsatser man klokast justerar upp Mg-värdet. Systemet är på ca 4000L och halva delen, 2000L är ganska full med stenkoraller. Kalkreaktor är igång sedan några månader och det är de enda Ca/kH/Mg-tillsatser vi gör just nu. Första skälet till reaktorn var att få ett stabilt kH, och det har vi fått. Värden just nu: kH 8 Ca 385 Mg 1100-1200 Jag tänkte snart fylla på kalkreaktorn med nytt media, och då lägga till magnesiumkarbonat(?)/media. Men först hade jag velat "buffra" upp Ca och Mg till 420 resp 1400. Och ska jag följa reglerna så bör jag väl starta med Mg. Så till frågan. Vilket sätt är smartast/enklast/bäst. Mg-pulv…

    • 9 svar
    • 2,1k visningar
  17. Jag är en nöjd användare av saltet Tropic Marin Pro Reef. Så här långt har jag använt salt från två hinkar som köptes in i början av 2010 men de börjar ta slut och nu är det dags för nyinköp av salt. Men så läser jag av en slump i en tråd på RC påståenden om att saltets sammansättning har ändrats för någon månad sedan. Jag hittar ingen info på Tropic Marins hemsida som substansierar detta. RC-användarna är inte så glada över förändringarna eftersom de upplever att magnesium, kalcium och alkaliniteten har gått ner påtagligt. Finns det någon grund för dessa påståenden om en nylig och ny sammansättning av saltet eller är Tropic Marin Pro Reef samma som det varit?

  18. Started by Blåbert,

    Jag har som jag skrev i förra veckan haft ett par fiskar som dött och försvunnit. Efter det har en del snäckor, en sandsjöstjärna och väldigt mycket smålryp dött. Ja har mätt noreit och doserat lite bakterier. Nu kom jag jem efter en elfteipp och mätte 0,1 i nitrit! I med bakterier, kan jag göra mer? Hjälper kolkälla nu? Verkar aom att mycket bakterier har dött, men varför? Ett par döda foskar borde väl inte fe nitritpeak? Särskild då den sista dog för fem dagar sen...

  19. Started by jonasroman,

    ICP OES har funnits ett bra tag nu. Det märkliga är att man fortfarande har med ämnen i sin mätpalett, som en OES maskin ej kan mäta tillräckligt noggrant, dvs maskinens sk ”level of detection” ligger över det önskade normalvärdet. Det betyder att ett ”0” värde från ICP OES rörande dessa ämnen, fortfarande kan innebära för höga halter av ämnet, allt beroende på differensen mellan ämnets level of detection för OES metoden versus värdet i natural sea water. Andra ämnen, där level of detection är avsevärt under natural sea water värdet, så är naturligtvis ICP OES en mkt noggrann och utmärkt metod. Man kan säga att oavsett vilket ämne de är, så är le…

      • Gilla
      • Tack
    • 14 svar
    • 2,1k visningar
  20. Started by Svante,

    Hur viktigt är det egentligen att hålla koll på alla vattenparametrar? Finns det folk som skiter i att mäta men får det att funka ändå? Funderar eftersom att jag inte har någon större lust eller ork att testa mitt vatten en gång i veckan och lära mig rätta nivåerna för diverse olika ämnen, för att inte tala om vad det kostar med alla testerna:) Om jag byter 25% av vattnet i mitt akvarium en gång i veckan, borde jag inte kunna bibehålla rätt schyssta värden då? Har två eremiter, som jag inte matar, i mitt akvarium på 10 liter så belastningen borde ju vara ganska minimal. Har några mjukkoraller också, det är främst dessa som skulle ta skada av dåliga vattenvärden gissar jag…

    • 8 svar
    • 2,1k visningar
  21. Started by Draedon,

    mitt vatten är inte så där kristallklart som det har varit. har inte haft något strul med burken förutom en clown som dog.. fick lite risiga värden av den döda clownen, dock acceptabla.. bytte ca. 25% i samband med hans död och nu tycker jag vattnet verkar vara grumligt. förslag på åtgärder? filtrera med kol?

    • 10 svar
    • 2,1k visningar
  22. Started by freeman,

    Hej alla.....jag undrar hur jag enkelt skulle kunna balansera kh.....jag har nu ett kh på 5,8 detta fall efter jag inte buffrat på 2dagar med salifert kh + ph buffer....ska man värkeligen måsta buffra i all evighet eller går det lösa på något annat sätt??? Magnesium har jag på1300 Kalcium 400 ph på 7,5....så vad tror ni gott folk kan ni hjälpa mig att få bukt på mitt problem......

    • 10 svar
    • 2,1k visningar
  23. Started by stigigemla,

    Är det någon som har Marinakvariets kemihandbok i digitalt format? Jag har en kompis som slitit ut sin på papper.

    • 14 svar
    • 2,1k visningar
  24. Started by fredrik-tern,

    tjena. jag undrar hur ni får era koraller att bli så skarpa i färgerna. mina acro är nästan bruna o mina montiporor är svaga i färgen. min senaste mätning på vattnet. salt 1,024 ca 450 redsea mag 1280 sedsea kh 12 salifert nitrite 0,2 salifert nitrate 0 salifert fos 0 salifert ph 8 salifert jag har ett kar som e 180x60x50 l x b x h med 2st 250w mh, biopellets, kolfilter. vad kan vara fel? karet har varit igång i 2,5 år. tips o ideer tack vh fredde

    • 13 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by Mickss,

    Hej Undrar lite över vad ni tycker angående osmos vatten och vanligt kranvatten. Jag har ju ett akvarium på ca 250l har fyllt ca 40% med osmos vatten och resten med kranvatten. Tror ni det kommer att funka bra eller måste ja tömma det och har mer osmos vatten??

    • 11 svar
    • 2,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.