Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lasse

Hedersmedlem
  • Gick med

  • Senaste besök

All aktivitet

  1. Jo du har rätt Greger - om det inte är ett fast montage så skall det brytas på både fas och nolla - annars är det stor risk för Hula-Hula dans. MVH Lasse
  2. Som någon sa tidigare så är avloppsrören idag av PP och inte PVC. Det har ryktats om att en del fabrikat har antimögelbehandlat sina PP rör avsedda för avlopp. Det finns två typer av PP - ett för inomhus och ett för utomhus. Jag vet inte om ryktet är sant (men det kan nog Constanzo mer om) men som Greger sa -använd PVC rör (eller ännu bättre, ännu dyrare men mycket mer miljösnällt - nämligen ABS - rör) för säkerhets skull om du inte får ett bra svar om antimögel från affären du köper ifrån. Är röret PVC så är det ingen fara med antimögel vad jag vet i alla fall. Testa - flyter det -> PP, sjunker det -> PVC Jag tror som Stig att det är någon fara - men som sagt var det kan vara bra att vara säker om det är större mängder det gäller. PP är i sig självt inte giftigt. @ Kammofisk - här är ytterligaren en leverantör av PVC - där kan du få precis det du behöver www.aqua-line.se MVH Lasse
  3. Rockan är denna http://www.fishbase.se/Summary/speciesSummary.php?ID=4508&genusname=Dasyatis&speciesname=kuhlii. Kan för övrigt ses IRL nära Korsvägen i Göteborg MVH Lasse
  4. RSM är Red Sea Max - ett akvarium. Tråden hittar du på https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=49 Det är olika typer av bakterier. Det finns bakterier som kan fungera i en miljö utan syre där de använder ett annat ämne än syre i förbränningen. Ett av dessa ämnen är nitrat och därför finns det en process där bakterier i en syrefattig miljö "käkar" nitrat - processen kallas denitrifikation. Vad gäller din fråga i ett tidigare inlägg om varför nitriten försvan så snabbt så påpekade jag just detta redan i inlägg 137 (tror jag) Det är bara ett tecken på dina processer kommit igång.Till mitt tidigare inlägg om biologisk filtrering så vill jag tillägga att det med stor sannolikhet var dina innefilter som såg till att att din nitrit försvann tillslut. MVH Lasse
  5. Den typ av koraller som du hade satt upp på önskelistan är de typer som hjälper till med reningen eftersom de till viss del fungerar som växter i ett sötvattensakvarier - de tar upp fosfat och kväve (framförallt då nitrat men även ammonium om det finns tillgängligt). Vad gäller dina filterpumpar har Stig rätt i att de inte bidrar till denitrifiaktionen men enligt min mening fel i att täta rengöringar motverkar nitratbildning. Enligt min åsikt så bidrar täta rengörningar till en optimerad nitrifikation i och med att det minskar mängden konkurrerande bakterier (konkurrerande till nitrifikationsbakterierna) och den interna organiska belastningen. Rådet om täta rengörningar inom saltvattenakvaristiken grundar sig mer på att man vill begränsa fosforutsläppet från bakterieaktiviteten i filtret genom att avlägsna organiskt material som har koncentrerats där (något att tänka på för de som inte vill ha biologisk filtrering eftersom om det organiska materialet inte hamnar i filtret så kommer det att hamna någon annan stans i akvariet och skummaren plockar inte allt). Personligen rengör jag aldrig mina filtersvampar (men jag har betydligt kraftigare cirkulation igenom dem och lite annorlunda konstruktion än ett innerfilter och får därför en mycket bra nedbrytning i filtren) Som du förstår har jag en liten annan syn på biologisk rening i saltvattensakvarium än den gängse här i Sverige - jag ser inte dina filter som en belastning (speciellt om du inte har en skummare) snarare som en tillgång. Personligen så har jag bara biologisk rening i mina akvarium - inga skummare. Detta går bra med den typ av koraller du pratat om - titta på min tråd om RSM så ser du. MVH Lasse
  6. Här är bevisligen den högre koldioxidhalten i atmosfären den stora boven, något att tänka på när klimatfrågan diskuteras. MVH Lasse
  7. Snowflake är enligt uppgift en odlad variant (korsning?) och vad jag vet är det bara TMC som har dem. MVH Lasse
  8. http://webcam.universeum.se MVH Lasse
  9. Nej det finns inte plats för mer utan ordentliga moddningar. Dock räcker ljuset till för de allra flesta koraller, möjligtvis med undantag för de mest ljuskrävande hårdkorallerna. Det är 36 watt kompaktrör T-5 i det. MVH Lasse
  10. Samtliga tre är lätta koraller som du kan skaffa när som helst nu. Ditt kar har varit igång ett tag så några koraller skulle fungera. Stjärnpolyper av olika sorter växer bra och är en tillgång i ett nystartat akvarie. Eftersom man ofta får dessa på levande stenar så får du automatiskt mer levande sten. Till skillnad från fiskarna så är inte korallerna i första hand belastning utan en del av reningssystemet och tar vara på en stor del av belastningen. MVH Lasse Edit - definera vad du menar med hög nitratnivå?
  11. Jag startade på kvällen efter det jag sugit ut så mycket jag kom åt. Efter 3 dagar var det borta och det har inte kommit något nytt ännu - efter ca 3 månader. MVH Lasse
  12. Honorna har inget gult alls, de är helt blåa. MVH Lasse
  13. Jag ser 3 hannar - är den 4:de likadan? MVH Lasse Edit: Nu såg jag en annan bild av dem - den 4 verkar vara en hona (Honorna har inget gult)
  14. Grattis till er alla tre MVH Lasse
  15. Det skall inte spela någon roll, bara det inte blir någon luftficka (ut och inlopp uppåt). Våra på jobbet ligger ner. MVH Lasse
  16. Det verkar vara så ja - snygg är den i alla fall och inte så vanlig i handeln heller tror jag. MVH Lasse
  17. Köp ett AN evolution - ca 1000 - 1500:- tror jag. Har bra lyse (22 watt), inbyggd filtrering, 37 liter och funkar kanon till saltvatten. Har själv lillebrodern AN paradise (pris förr 6-700:-) med ombyggd ramp (har tyvärr bara 11 watt orginal). AN-evolution finns vet jag i en butik nära dig (norr om Malmö men söder om Lund)- vet dock inte exakt vad det kostar. Du behöver i princip inget mer - vill du briljera lite så lägger du i en EHEIM kompakt 600 litare istrället för orginalet. Mitt äldsta har gått i 3 år nu (Paradise). Byter vatten bara (och skall erkännas att det är inte alltid det blir regelbundet). 10 liter åt gången. MVH Lasse
  18. Bidrar med en fjäril som jag aldrig har sett innan. Fisken är fotad på Oceanpolis i Brest, Frankrike. Någon som vet. En av de snyggare jag sett. Den gick i ett ofantligt hårdkorallkar som säkert var tio meter långt och ett av de bästa jag sett live. Kommer att återkomma till detta senare eftersom det bjöd på många överraskningar, åtminstone vad gäller tekniken. MVH Lasse
  19. Här finns en del erfarenheter, visserligen inte med anemoner men mycket mjukkoraller. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22538 MVH Lasse
  20. Lasse svarade Beppe i ämne Pumpar
    Den enda funktion som den här ändmuttern har är att se till att pumpen inte läcker, den är också avtagbar för att man skall kunna se rotationsriktningen (har man jäklig otur så kan dessa pumpar starta baklänges). Om du inte har behov av att kolla rotationsriktningen och att den gått sönder så att den inte kan dras åt så kanske du kan fixa det med kemiskt stål eller liknande - annars byt. MVH Lasse
  21. Lasse svarade Beppe i ämne Pumpar
    Den skruven (som brukar vara en ändmutter med yttre gänga) bör kunna tas bort. De brukar kunna skruva ut (och då går det att lägga in en ny tätning). Det kan ju vara så också att det bara är ett "snäpp" lock och då kanske det kan vara värre. Täckningen är till för att kunna tas bort och kunna se åt vilket håll axeln snurrar (eg sticka in en skruvmejsel och känna). Jag känner inte igen just denna modell, det brukar var ett skruvmejselspår i dom. Du får testa. Är det grundfoss så läcker de jäklarna jämnt och man måste ha dit täckskruven. MVH Lasse
  22. Lasse svarade Beppe i ämne Pumpar
    Är det den typ av cirkulationspumpar som jag sett Deltec använder så brukar det sitta en skruv/mutter på baksidan som man kan ta bort för att se rotationsriktningen på axeln. Eftersom axeltätningarna på denna typ av pumpar brukar vara sämre än sämst så brukar det finnas en packning som skall ligga mellan skruven/muttern och pumpchassit. De har helt enkelt tagit en konventionell cirkulationspump för värmeanläggningar och konverterat den och satt namnet Deltec på den. Kan du ta en bild på den - och då speciellt baksidan? MVH Lasse
  23. Fintandig såg, Biltema (eller Classe) har material för polering. MVH Lasse
  24. Men Christer - vad är sannolikheten att någon vinner denna tävling? MVH Lasse
  25. Du bör nog konstatera om det är cyano eller inte. Har du tillgång till mikroskop så kan du försöka titta på dem. De flesta mattbildande cyano är indviduella "sticks" - långsmala "barr" liksom - som geggar ihop sig. Tipsen är många att bli av med dem - sök på cyano här på forumet. Jag har en tråd om "Red Slime Remover" exempelvis. MVH Lasse

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.