_Manne_ Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 tjo! var tvungen o testa en gång till med aqua-spy'n.tyckte många fler så bra ut i kamerna med på datorn var dom suddiga som in i *. , blir till o öva öva.. mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 För de två karen som är hopkopplade doserar jag 3 x 1,2 liter om dagen. (1550 + 860 liter eller kanske bättre 10 x 80w +20 x 54w T5) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 12 dl dagligen har lite respekt med sig.. har du någon aning om vilken mängd korall skellett 12 dl balling kan motsvar ? måste ju vara en ansenlig mängd ändå.mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JohanP Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 tjo! var tvungen o testa en gång till med aqua-spy'n.[ATTACH]42701[/ATTACH] [ATTACH]42702[/ATTACH][ATTACH]42703[/ATTACH] [ATTACH]42704[/ATTACH]tyckte många fler så bra ut i kamerna med på datorn var dom suddiga som in i *. , blir till o öva öva.. mvh ManneAaaahhh, ooohhhh så fräckt. -Tummen uppVarför måste det komma fler och fler saker som vet att man kommer att skaffa sig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Adamantis Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Wow! Då är det kanske dig man ska köpa kemikalierna av, då du lär sökt det billigaste med tanke på din förbrukning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Wow! Då är det kanske dig man ska köpa kemikalierna av, då du lär sökt det billigaste med tanke på din förbrukning.gissar att stig har både kemi och massa fraggar att försälja, så william, bara o ta 740in o bege sig mot gemla.. en trevlig dagsutflykt.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Aaaahhh, ooohhhh så fräckt. -Tummen uppVarför måste det komma fler och fler saker som vet att man kommer att skaffa sig?tomten får komma extra tidigt i år då johan! eller ett par gånger istället.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mano Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 12 dl dagligen har lite respekt med sig.. har du någon aning om vilken mängd korall skellett 12 dl balling kan motsvar ? måste ju vara en ansenlig mängd ändå.mvh ManneHmm, det är nästan 1 mol kalciumjoner per 2 liter ballingvätska och molmassan för kalciumkarbonat är ungefär 100g/mol så 2 liter ballingvätska motsvarar ungefär 100g korallskelett. 12 dl innehåller alltså motsvarande 60 gram kalciumkarbonat.Tillväxten borde alltså vara ungefär 60 gram per dag eller 1,8 kg per månad!EDIT: förutsatt att stig kör med samma recept som varit uppe tidigare i den här tråden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Hmm, det är nästan 1 mol kalciumjoner per 2 liter ballingvätska och molmassan för kalciumkarbonat är ungefär 100g/mol så 2 liter ballingvätska motsvarar ungefär 100g korallskelett. 12 dl innehåller alltså motsvarande 60 gram kalciumkarbonat.Tillväxten borde alltså vara ungefär 60 gram per dag eller 1,8 kg per månad!EDIT: förutsatt att stig kör med samma recept som varit uppe tidigare i den här tråden.1,8kg korall skellett i månaden känns som hela min korall skara i kuben.. euphyllian har kanske lite 'vikt' resten är ju något hekto på sin höjd..mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Jag säljer ju litet men kastar nog 10 - 20 kg korallskelett om året.När korallerna blir för stora blir de bara undertill och så får man montera om. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Den sista bilden med musslan var ju urläcker!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Färgerna är klart roligare genom din aqua-spy! Du förstår nu att du inte kan ha något annat än optiwhite i nästa kar va? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Den sista bilden med musslan var ju urläcker!!!håller med.! den blev riktigt bra med turen på min sida! mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Färgerna är klart roligare genom din aqua-spy! Du förstår nu att du inte kan ha något annat än optiwhite i nästa kar va? jo jag vet.. någon gång vid nästa byte när det nu sker någon gång, så ska jag överväga det.!mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 23 januari 2010 Författare Dela Postat 23 januari 2010 tjohar kört ett par tester idag nu på morgonenCa = 440Mg = 1350Kh = 8Känns helt ok.Snart dax för första vattenbytet nu efter flytten till detta kar.mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
garfish Postat 23 januari 2010 Dela Postat 23 januari 2010 Fina bilder du tar, tack för att du delr med dig. Bra värden! /G Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
SaltDummie Postat 23 januari 2010 Dela Postat 23 januari 2010 Fina bilder du tar, tack för att du delr med dig. Bra värden! /GKan bara hålla med!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 23 januari 2010 Författare Dela Postat 23 januari 2010 Fina bilder du tar, tack för att du delr med dig. Bra värden! /GTackar! trevligt med lite positiva komentarer! försöker lägga tid på både tråden här o givetvis hobbyn hemma, även om det alltid inte hinns med så får man göra så gott det går.Kan bara hålla med!!!Tackar! gör så gott man kan.!mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 januari 2010 Författare Dela Postat 24 januari 2010 Seanste:Idag fick jag hem min sollorall "Tubastrea faulkneri" , den har fått sova över hos en saltkollega här i stan. idag var jag o hämtade hem den.!ska prova o fragga på den sen, när tillfälle ges.. http://se.reeflex.net/tiere/629_Tubastrea_faulkneri.htmBilderna är tagna i Blåljuse enbart och första bilden är med blixt.har även idag testat timern till skummaren igen med ett knapptryck på CD , och det funkade precis som planerat.. doserade Prodibio produkten Biotrim, sen lämnade jag dörren öppen så jag ev kunde reagera på ljudet när skummaren gick igång, och det funkade fint.Mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 januari 2010 Dela Postat 24 januari 2010 Jag tycker bilderna i blåljus är snyggare än den med blixt. Vilka stämmer bäst överens med de verkliga färgerna, den med blixt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 januari 2010 Författare Dela Postat 24 januari 2010 Jag tycker bilderna i blåljus är snyggare än den med blixt. Vilka stämmer bäst överens med de verkliga färgerna, den med blixt?Jag håller med dig.. utan blixt är snyggast.. det är den med blixt som är mest 'rätt' när det gäller färgen.. så den fick följa med (bilden).mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 24 januari 2010 Dela Postat 24 januari 2010 ser bra ut. kanske läge för helbild nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Adamantis Postat 25 januari 2010 Dela Postat 25 januari 2010 Tänk på att sätta den skuggigt så inte algerna tar den. Min har fortfarande inte slagit ut lika fint som din.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 25 januari 2010 Författare Dela Postat 25 januari 2010 Tänk på att sätta den skuggigt så inte algerna tar den. Min har fortfarande inte slagit ut lika fint som din.. tillfällig plats just nu.! vill inte limma den just nu när jag ändå bestämt mig för en test fraggning på den.!mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 25 januari 2010 Författare Dela Postat 25 januari 2010 tjo!Idag när man kom hem från jobbet blev man glatt överaskad.! Solkorallen fullt utslagen! fantastiskt fin i färgen! Fotona återger färgen klockrent denna gång. perfekt med ett smidigt stativ till kameran vid ett sådant här läge!Köpt på mig nya ballingdunkar o fixat lite med dessa! Har borrat två hål i locket på varje dunk. ett hål för 4mm grönt hårt rör som jag trycker ner i botten på dunken. (röret är snedskuret i nederkant så det inte kan ligga dikt an mot botten.)Perfekt se o bara koppla på slangen från Grotech doserpumpen.Även gjort ett litet 1,5mm hål i locket för att luften ska kunna komma ner i dunken när grotechen suger ballingvätskan. detta känns som en smart lösning, nu får man se om det är det praktiskt.Mvh Manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.