cheva Postat 1 september 2012 Postat 1 september 2012 det finns spiraler som man klär in kablar i plast är cirka 10 mm diametern och då ska den först äta sig i genom den Citera
Laggeman Postat 12 september 2012 Författare Postat 12 september 2012 Karet är nu igång igen och tuffar på i sin egen takt.Det har tillkommit en sjöborre, en Diadema setosum, väldigt kul liten prick som far runt och tuggar upp alla alger den kan få tag på, även gröna tofsalger (som kom i det tillfälliga karet pga lite dåliga värden) ser jag att den slukat med god aptit.Jag skar loss den första bafflen i sumpen och satte den som en bubbelfälla innan sista baffeln för att tvinga ner vatten via botten och slippa att småbubblor som skummaren tyvärr släpper ifrån sig lite då och då inte skulle åka med upp i karet.Osmostanken är ännu inte inkopplad, mest pga tidsbrist, men den kommer att kopplas in igen inom de närmaste dagarna.En BTA med lite röd-orange fot har hittat ner också, tyvärr har den satt sig på ett så idiotiskt ställe så den inte får något ljus och därmed ser rätt tråkig ut, men den har iaf suttit där nu i ett antal dagar och verkar trivas då den får rätt bra genomströmning av vatten där den sitter. Funderar på att införskaffa ett clownpar till till just denna, men vi får se i framtiden om det blir av eller ej.I fiskväg inget nytt, de få fiskar jag har trivs bra ihop och kaninfisken, kirurgen, papegojfisken och filfisken håller gärna och ofta ihop, ser rätt så kul ut med ett gäng udda individer som håller samman. Skåpet har äntligen fått på sig en hel kostym, mina vitmålade limträskivor har kommit på plats efter lite påtryckningar från frugan, så nu sitter de med fjäderbelastade gångjärn och magnetlås. Ser riktigt trevligt ut faktiskt, lite lister från Ikea kommer inhandlas för att få ett snyggt avslut mot karet, men annars är vi båda rätt nöjda med resultatet.Den största förändringen där hemma är ändå att vi har blivit föräldrar. I lördags kväll fick vi en liten fragg som ska heta Enzo. (Därav att jag inte sitter på guiden lika mycket nu för tiden.)Han tar upp det mesta av tiden men vad gör det? Citera
Sardellen Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Stort grattis till nytillskottet i familjen. All Lycka till er alla./ David Citera
Fredrik.g Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Grattis Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Citera
Hanssanden Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Stort grattis:), hälsa mamman och Enzo.Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
freddi36 Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Stort grattis! Det är alltid kul med nytillskott, i alla dess former Citera
petnym Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Grattis! Anade det då du inte varit inloggad på några dagar... Nu får du tänka ut hur du fäster barnlås på akvariemöbelns dörrar. ;-) Citera
ballsam Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Instämmer i grattiskören. Nu behöver du inte fundera över problem som dötid, egentid, sysselsättningsproblem eller fritid ; ) ..men innan du vet ordet av har du glömt att du en gång troligen hade sånt. Barn är bland det bästa man kan bli välsignad med. Ta hand om frugan å skäm bort henne /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Återigen , stort grattis till delningen..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 12 september 2012 Författare Postat 12 september 2012 Tack allesamman, det är en rätt så häftig upplevelse helt klart. Peter; jag har redan klart för mig hur jag ska göra, det blir en tur till Ikea för att införskaffa deras barnspärrar även till karet, förutom till lådor och skåp i köket. Citera
alexochingencarina Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Grattis lagge! Har hört att dom delar sej efter 20-30 år=) Citera
Yodelking Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Stort grattis, Jimmy! Nu börjar den bästa tiden i ert liv! Citera
Lasse Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 GrattisNu har du å göra några år frammåt MVH Lasse Citera
MartinForsström Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Grattis. Bara att montera av handtagen från akvariemöbeln.MVHMartin Citera
Laggeman Postat 12 september 2012 Författare Postat 12 september 2012 Tack!Lasse, jag tar det en dag i sänder, förhoppningsvis ska hobbyn kunna gå parallellt med barnet/-en, jag har ju sett att det går hos Manne, då ska jag nog också klara av det. Martin, jag har skippat handtagen helt från början, funderade först på att skaffa sådana där tryck-öppnare från Ikea där man trycker in luckan ett par mm och så öppnas den ytterligare så man ka få fatt i den, men med magnetlåsen blir det svårt skulle jag tro. Däremot blir det att montera på deras hakar de säljer som barnlås till skåp och lådor. Citera
Edward Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Härligt att akvariet fungerar utan mer missöden, och stort Grattis till fraggen Citera
loopmannen Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 Ett stort grattis! Njuut första tiden med en bebis är helt enkelt bara underbar. Citera
cheva Postat 12 september 2012 Postat 12 september 2012 ett stort gratis ta vara på al tid du kan till det nya tillskottet Citera
Reuben Postat 13 september 2012 Postat 13 september 2012 Jimmy, har suttit och funderat nu lite över mitt nya kar och det slog mig att ditt kar inte är så off med måtten jämnfört med vad jag tänkt mig.Jag kommer antagligen köra 100x100x60cm, och då drömchippet inte längre är tillgängligt kommer antaligen köra på 2xRazor (320W)... Hur upplever du 320W led på ditt kar? Grattis med fraggen! Hoppas mamman också är pigg o mår bra. Citera
Laggeman Postat 17 september 2012 Författare Postat 17 september 2012 Jimmy, har suttit och funderat nu lite över mitt nya kar och det slog mig att ditt kar inte är så off med måtten jämnfört med vad jag tänkt mig.Jag kommer antagligen köra 100x100x60cm, och då drömchippet inte längre är tillgängligt kommer antaligen köra på 2xRazor (320W)... Hur upplever du 320W led på ditt kar? Grattis med fraggen! Hoppas mamman också är pigg o mår bra.Trevliga mått, helt klart! I nuläget så kör jag faktiskt på 2 chip mindre då dessa blev grillade vid mitt första test, och jag i dagsläget inte tagit mig tiden att beställa två nya chip ännu, men det ljus jag har idag, 280W, är fullt tillräckligt som jag ser det, ingen discoeffekt trots de 10cm som är mellan blå och vita. Antagligen beror detta på att jag kör en streamer riktad upp mot ytan så att det är kraftiga krusningar vilket inte gör att strålarna går rakt ner mot botten.Osmostanken har blivit inkopplad idag, även min doserpump har kopplats in igen. Nya tester är satta till de närmaste dagarna så får vi se vad de säger. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.