Saltvattensetik
Utrotningshotade djur, olämpliga djur för akvarier, akvariestorlek, lagar och förordningar.
45 ämnen i detta forum
-
http://edition.cnn.com/2011/WORLD/asiapcf/02/08/reef.fish.trade/index.html?hpt=Mid# Handlar om matfisk men det är rätt intressant trots allt. //NiXoN
-
- 1 svar
- 95,2k visningar
-
-
Detta är en fundering som jag haft en längre tid efter att diskuterat det lite med olika personer fram och tillbaks tänkte lägga upp det här för att se som kan ske med diskussionen. Jag har tidigare varit en väldigt stark förespråkare för att man ska köpa odlat alltid när man har möjlighet. Men ju mer man tänker på det desto mer har jag börjat undra om vad som egentligen är bäst. För som jag ser det har alla fördelar och nackdelar. Vildfångat: Måste självklart ske etiskt för att man ska kunna se några fördelar, men det gäller ju alla metoder! De fördelar jag kan direkt se med denna är att man måste hålla den naturliga miljön frisk för att det ska kunna ske långsiktigt, de…
-
En handlare med saltvattensbutik har frikänts efter att ha misstänkts för artskyddsbrott. Vid husrannsakan i mannens butik påträffades 80 musslor och 35 koraller av B-listade arter som det krävs tillstånd för att få handla yrkesmässigt med. Handlaren har tidigare fått avslag på ansökan om tillstånd. Han hävdade dock att djuren var för hans privata bruk och bara var tillfällligt i butiken medan han gjorde i ordning akvarium för dem hemma och att djuren aldrig varit med i hans prislista. Den invändningen accepterade alltså tingsrätten som inte fann det styrkt att han handlat med djuren. Andra handlare i samma län har råkat värre ut för liknande problem. Till saken kan sägas…
-
Med bakgrund till en förnärvarande mycket infekterad tråd vill jag ta upp en fråga och ett förslag som varit uppe innan. I princip har det sagts att kritik av affärer, framförallt av annonsörer inte skall förekomma inom forumet utan att de som har kritik skall ta det direkt med affären i fråga. Jag tycker det är ett felaktigt ställningstagande - min åsikt är att visst måste vi tillåta kritik av affärer och affärsideer men att det inte på något sätt får ske under anomynitetens flagga. Det skall klart framgå med kritikerns riktiga namn vem det är som framför kritiken och åsikterna. Jag tycker också att detta är ett rimligt krav vad gäller all etikdebatt också - som det är …
-
Hej alla, Jag har aldrig tidigare sysslat med saltvatten bara med Malawi och Koi. Det jag undrar är hur påverkar denna hobby naturen alltså de verkliga reven osv, Positivt eller negativt? Har bara hört från säljarna själva att det är en positiv påverkan.. Men vill gärna höra av erfarna även här ifrån vad ni vet ang detta. Jag vill inte börja med detta om det kan ge negativa effekter för det vilda. Sedan tycker jag mig se när jag läser i forum att det är mycket dödfall både här och där utav fisk, känns nästan lite som slit och släng på en del tyvärr, Är det så eller lever fiskarna normalt sett länge? Jag funderade på ett Red Sea 250 eller ett 450 när det kommer då jag tyck…
-
- 2 svar
- 2,2k visningar
-
-
Klipp från Ciklidforumet! Läs och begrunda samt passa på att ställa upp för att kunna påverka politikerna. //Salta wille Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något …
-
-
- 36 svar
- 7,3k visningar
-
-
Jag har ett minne av att Jordbruksverket har restriktioner mot små runda kar utan möjlighet för fisken att orientera sig. Har någon länken till regeln?
-
- 6 svar
- 4,3k visningar
-
-
jag vet ihur förbjudet det e med koraller o så att ta med sig hem från haven..men tänkte på om man kanske ta en flaska med levande sand? så kanske man få med några små sniglar lr nått? skulle det vara lika förbjudet tror ni? och är det nån som har försökt sig på nått liknande? Mvh Micke
-
- 19 svar
- 5k visningar
-
-
får jag ta med mig caluerpa från grekland, är det något speciellt papper som ska beställas och fyllas i eller räknas det som olivolja eller dyligt ? OBS 2st hajfilmer på svt ikväll, Micke
-
- 5 svar
- 2,4k visningar
-
-
Via privatmess har jag fått följande fråga: Hej Anders. En fråga... Vad gäller för mig som privatperson om jag vill sälja djur som står med på EU's B-lista? Förutsättningen är att jag skall göra det som privatperson, har akvariet i min bostad och jag kommer ta upp det i deklarationen som inkomst från hobbyverksamhet. Följdfrågor: Måste man som privatperson gå alla kurser från Zoorap? Måste man få platsen godkänd från Miljö o hälsa? Får man "föda upp" koraller i bostaden? Hoppas att du har svaren för jag blir inte riktigt klok på alla regler till höger och vänster. Eller så blir jag det men alla jag frågar svara olika... Frågan är bra och jag tycker den har såpass allmänt …
-
- 8 svar
- 2,9k visningar
-
-
-
Hej alla! Såg i aprilnumret av tidningen "Freshwater and Marine Aquarium" att Banggaikardinaler (Pterapogon kauderni) är uppskriven i IUCN:s Röda lista över utrotningshotade arter och detta näst intill uteslutande beroende på överfångst till akvariehobbyn! Så här ser vi att våran hobby har en inverkan på arterna i naturen och då Banggai kardinaler är en av de allra lättaste arterna att föda upp i fångenskap så finns ju egentligen inget skäl att vi ska behöva utrota en hel art ifrån naturen. En underpopulation har redan blivit helt utrotad: "Several subpopulations affected by the aquarium fishery exhibited dramatic declines between 2001 and 2004, among them: a complete ex…
-
- 11 svar
- 4,5k visningar
-
-
Är det någon som har mer utförlig info. om hoten mot korallrev och/eller mangroveträsk? Tacksam för svar.
-
- 12 svar
- 3,8k visningar
-
-
Blir förvånad över hur många det är, som köper saker de inte har den blekaste om. Nu vill jag inte klanka ner på någon i person, men jag läser väldigt ofta "hjälp vad har jag köpt" Frågar man inte hos handlaren, eller vet de helt enkelt inte vad de säljer ? Personligen skulle jag aldrig, släppa i nåt som jag inte vet vad det är. Eller vad den/det kan göra i mitt kar, det klassiska sjöäpplet, sjögurkan, anemoner mm. Det kan ju ruinera ett helt akvarium, plus att du gör djuret en otjänst om det får helt fel levnadsbetingelser. Tycker även att det luktar grym nonchalans av handeln, har all heder och skam gått ur kroppen på dem ? Är det bara jag som har blivit gammal och gnä…
-
-
det finns ju mycket odlad korall idag, som gör gott för både natur och invånare i fattigare länder, vad jag förstått så gör EU ingen skillnad på odlad och vildfångad, nån som vet mer om detta? odlad korall borde ju kunna importeras billigare tycker man, inte minst med tanke på haven, det är ju även en bra inkomskälla för människorna som odlar nån som läst eller vet mer får gärna svara:)
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Här följer en rapport om att Acropora palmata (elkhorn) och Acropora cervicornis (staghorn) är hotade arter. Vill på detta viset få upp ögonen för odlad korall. fr73-64264.pdf
-
- 0 svar
- 2,7k visningar
-
-
Brottsförebyggande rådet har sammanställt en rapport om handeln med utrotningshotade djur. Den ansvariga för denna rapport ställde bl.a. en del frågor om denna handel här på Zoopet - se denna Zoopettråd På denna sida kan man läsa Zoorfs sammanfattning och BRÅ:s pressmeddelande På denna sida kan man i sin helhet läsa den 81-sidiga rapporten. Jag har bara blixtsnabbt skummat rapporten (hinner inte läsa den noggrant innan jag åker till Tyskland imorgon bitti) - men vad jag har sett verkar det vara en vettig rapport. PS: Tycker att det är lite dåligt att ett forum som detta inte har en speciell kategori för miljö- och djurskyddsrelaterade frågor
-
Hej! jag har suttit och tängt lite och får nästan dåligt samvete =S Man ser hur sjukt mycket fisk och koraller som våra säljare tarin och det hinner F*n knappt komma in för en allt är sålt! och det är enbart lilla Sverige då förstår man ju hur sjukt stora mängder fisk och koraller som fiskas upp! Hur stor skada tar det på alla korallrev? Hur gör dom fiskar dom från ett ställe för att sedan låta det växsa till sej igen eller plundrar dom stora rev för att sedan gåvidare till nästa rev? Ju mer man tänger på det ju mer känner man ju sej som en skurk när man går och handlar fisk i djuraffären Så åter till min fråga hur stor skada gör våran hobby? Mvh/Marcus
-
- 40 svar
- 7,5k visningar
-
-
grattis till nya rollen i saltvärlden, http://iloblog.biotedmarin.se/blogg?Home&post=109