Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fotografering

1. Started by Christer T,

Jag tycker det är väldigt svårt att få till bra bilder på SPSer. Dom två Acropororna nedan är nog det bästa jag fått till hittills och dom är långt ifrån bra. Andra koraller är mycket lättare som t.ex. Eupyllian nedan. Det är nog den bästa korallbild jag tagit. Jag har mina tankar om varför det inte blir bra men det skulle vara kul att höra vad ni andra akvariefotografer har för idéer till bra bilder? Eller kanske finns det här någon riktig fotograf som kan gåtans lösning? Aroporor Euphyllia

• 19 svar
    • 2,8k visningar
  2. Started by Clownen,

Skulle vilja sätta upp en IP kamera innan semestern så man kan kolla till karet via nätet, gärna trådlös och under 2000kr. Någon som kan rekommendera en modell eller har en installerad på sitt kar så man kan kolla? Någon som provat Foscam/Dericam?

• 3 svar
    • 2,7k visningar
  3. Started by Aqua_Max,

Canon EOS 5D Mark II och Canon PowerShot SX1 IS är två av de nya digitalkameramodeller som Canon snart släpper ut på marknaden. Dessa två kameror går att använda både till att fotografera högupplösta stillbilder och till att filma med full HD-video inspelning (1920x1080 Pixlar, 30 bilder/sek). Canon EOS 5D Mark II: Systemkamera med sensor i fullformat. 21 MegaPixel stillbildsupplösning. Canon PowerShot SX1 IS: Superzoom kamera motsvarande 28-560mm zoomomfång. 10 MegaPixel stillbildsupplösning.

• 10 svar
    • 2,7k visningar
  4. Started by zeup,

tjena,har sett här att en del tar fantastiska bilder i era kar,och undrar ju dock på vad ni kör med för glugg. är ganska intreserad av foto och kör en d90.men nu till frågan kör ni med macro typ tamron sp90 eller mellanringar,eller båda? hörde någon som körde vv24-70 för att motivet inte behöver vara helt stilla då. men vad används o tips,, i rimliga prisgränser nu! mvh thomas

• 6 svar
    • 2,7k visningar
  5. Started by turboadde,

Är det någon som vet hur man öppnar raw bilder i photoshop cs3? Jag har en nikon d5000 och när jag sparar bilderna i raw (.NEF) på kameran så kan jag inte öppna dom i photoshop. Eller måste jag convertera om dom innan jag öppnar där? /Andreas

• 4 svar
    • 2,7k visningar
  6. Started by deelay,

Lite nya bilder på några Acroporor som börjar komma tillbaka efter en liten KH fadäs =) Blandat Australien och Bali.

• Gilla
    • 10 svar
    • 2,7k visningar
  7. Started by Jurgonh,

Ja... jag köpte tidigare i somras en lite dyrare långzoomkamera: en Olympus sp-570uz... Min ambition var att jag skulle lära mig fotorafera och ta riktigt bra bilder, men jag har än inte tagit mig för att lära mig kameran och hur man tar bra bilder än. men jag tänkte höra med er kunniga här om ni kan ge tips på hur man tar bra bilder på karet och sina invånare... alla tips motages tacksamt =)

• 9 svar
    • 2,7k visningar
  8. Started by selje,

Her er noen av bildene jeg har tatt som jeg er ekstra fornøyd med. Kamera: Canon EOS 600D Objektiv: EF-S 60mm F2,8 Macro USM Disse bildene er tatt for hånd: Naso Literatus Zebrasoma Flavescens Aberrant (White Tang). Denne var det utrolig vanskelig å få et bilde av. Den hvite gjennomsiktige kroppen var ikke enkel å få frem. Naso Vlamingii Ukjent wrasse. Selve bildet er kanskje ikke det beste, men denne wrassen var helt umulig å få tatt bilde av omtrent. Den var i konstant bevegelse så jeg var så sykt fornøyd når jeg endelig fikk et bilde som jeg kunne b…

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,7k visningar
  9. Några bilder från mitt några månader gamla nano (Yasha) Har percis införskaffat sytemkamera/macro/blixt, riktigt kul med fotografering!

• 9 svar
    • 2,7k visningar
  10. Started by runstenen,

Skymtades idag i onämnt trapphus ...

• 0 svar
    • 2,6k visningar
  11. Started by Alexraptor,

Precis så!

• 1 svar
    • 2,6k visningar
  12. Started by malm,

Fikc låna en kamera som man kunde ta foto under vattnet. Här kommer några bilder från under ytan:D Mer bilder finns på "mitt första akvarium" https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=23916 välkommna in och kika...

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  13. Started by Micke_Tj,

Vilket macro skulle ni rekommendera till en eos450D

• 10 svar
    • 2,6k visningar
  14. Hejsan! Frågan har säkert varit uppe förut men jag skulle vilja ha åsikter angående gluggarna som står i rubriken. Jag kommer i veckan köpa någon av dessa två gluggar och jag har läst lite omdömmen på dessa två objektiv. Sigman ska tydligen ha knivskarp skärpa och vara gediget byggd medans Tamron ska kännas lite plastig. Det jag ska fotografera är kommande koraller och fiskar i mitt kar. Den kommer alltså enbart köpas för saltkaret. Priset diffar bara på några hundralappar till Tamrons fördel. Beslutsångest med andra ord. Vilken ska jag välja? Mvh Lucas

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  15. Started by Awa86,

Jag har 2 kameror en Canon eos 450d det är en systemkamera och den går inte filma med men efterföljarna till den kan det, den kräver ju lite testande av funktioner innan man får till rätt färger o så men resultaten blir skarpa och bra dessutom finns det ju billigare varianter av eos kamerorna som också ska vara bra. Många är dock rädda för att skaffa systemkameror eftersom att de verkar så avancerade men jag tycker att de är lättare då man inte behöver gå in i menyer och sådant för att ändra nåt det finns ju en knapp till det. En kompakt kamera har dessutom ofta mer begränsade val så man får nöja sig med sämre färgåtergivning och sådant. Det är ofta lättare att få bra …

• 12 svar
    • 2,6k visningar
  16. Started by toreee,

Pristagare i undervattensfotografering. http://www.theguardian.com/environment/gallery/2016/feb/17/underwater-photographer-of-the-year-2016-winners-in-pictures#img-1

• Gilla
    • 2 svar
    • 2,5k visningar
  17. Started by Martin_P,

FAQ om Fotografering Slutartid Är den tid som man belyser filmen/Bildsensor, mäts i tusendels (1/1000)-, hundradels (1/100)-, tiondels sekunder (1/10) eller hela sekunder. Vanligt intervall som en systemkamera kan hantera är 1/2000 s till 30 s och visas värderna visas till vänster i kamerans display och sökare På kamerans display eller i sökaren visas slutartiderna som 2000 för 1/2000 s och 1" för en (1) hel sekund. Om man vill ha längre tider är 30s så kan man ofta använda funktionen Bulb. Bländare Reglerar vilket skärpeområde (skärpedjup) en bild skall ha i förhållande till motivet och rådande ljusförhållanden. Bästa intervallet för bländare är 8-11. Hela bländarsteg är…

• 9 svar
    • 2,5k visningar
  18. Started by Hell5,

Hejsan, hade tänkt lägga in bilder i ett album. Men får inte till det har kommit så långt att jag laddat upp en bild, sen om jag förstått det rätt, ska bilden dras ner till rutan längst ner, men hur gör jag det :S ? (via iphon)

• 0 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by Laggeman,

Då kommer det upp lite dykbilder som tillägg till de snorkelbilder jag lagt uppp innan. Hoppas det är någon som har glädje av dem, det har jag haft iaf! http://laggeman.nu/Bildarkivet/saltvattenguiden/Maldiverna_dykning/page_01.htm Drygt 200 bilder.

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by wrang,

börjar om en tråd då det är säkert intressant för andra med. Så tipps om bra digital kameror är jag ute efter så låt höra utav er andra som har en egen kamera å inte som jag får låna så fort man skall fota. Så nu tar jag det stora klivet mot digitalfoto världen... Något extra man skall tänka på etc etc Batteri, Blixt, Zoom, Stativ, Pixlar, Stabilitets sjustering, Minneskort, Minnes storlek mm mm

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  21. Started by Connaissancen,

Ni som sett lite ovanliga kar, lägg gärna upp lite bilder här... (från http://www.anvari.org/fun/Weird/all.html)

22. Started by Neostar,

Här har ni min fina Ephyllia, om någon har andra färger och har fraggar får ni gärna höra av er om ni bor i 08 området =)

• 0 svar
    • 2,4k visningar
  23. Started by madsritterhansen,

Hejsan folkens. Tänkte jeg skulle dela av mig med mina nyliga upplevelser ifårn en veckas liveaboard tur i det sydliga röde havet. Varning : Starkt vanbildande form av semester :-) :-) http://www.youtube.com/watch?v=iWq3AhFncyo Hoppas ni gillar filmen, MVH Mads

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by Raur,

Jag som är duktig bloggläsare undrar om ni känner till några trevliga saltvattensbloggar som jag kan följa Följer endast http://www.58nanoreef.blogspot.com/ som drivs av en kille på Zoogiganten men vill gärna följa fler!

25. Started by robertmosen,

Montipora digitata Briarium sp.(tror jag) Pavona cactus

• 8 svar
    • 2,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.