Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hi, I am trying to carry on with my delayed setup and now I am struggling with the this. The bulkhead from the overflow box itself is fine and not leaking after filling the overflow with water for few days. I filled the aquarium with tap water for leak test and no leaks from the fittings below the bulkhead until i start closing the gate valve (diaphragm valve) then water will start leaking from the joint socket where its connected to the bulkhead. I tightened it with hand and did not use excessive force to tight it. I tried again after applying teflon tape to the bulkhead and still seeing drops leaking after I close the gate valve I…

• Gilla
    • 4 svar
    • 748 visningar
  2. Started by Rulle,

Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Peppz,

Nu vet jag inte om jag postar dehär i rätt forum men.. Som jag skrev i en gammal tråd så fick jag med lite godis med min LS. bla denna: http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg Dendära grunkan har nu flyttat på sig och fått ett slemlager på sig och ser ut såhär: http://hem.bredband.net/b154438/bild5.jpg Nån som vet va de där är?

• 4 svar
    • 736 visningar
  4. Started by Jurgonh,

Sitter och funderar på ett andra akvrium lite lätt =) Planerar att dra igång detta akvarium kanke 6 månader, men gillar att planera och fundera i god tid Tanken med detta akvarium är att ha lite fiskar som jag inte vill ha i mitt revakvarium, men jag vet inte om jag vill kalla det fish only för jag kommer ha några mjukkoraller typ Xenia och skivanemoner och stjärnpolyper och sånt, som får växa lite vilt, så kommer jag bara att ha stenkoraller i mitt stora akvarium =) Nu är problemet att jag har minimal lägenhet och det enda ställe där jag ens kan klämma in den utan att kasta soffa, säng eller bord, så ryms det inte mycket större än 300 liter. Så det är vad jag har att rö…

5. Started by taxi3000,

Hej, nybörjare här... Hur ska man placera pumpar? ska man placera de motsatta håll eller ska de cirkulerar på samma håll? Jag har alltså en uppe och en längst ner... tack i förhand...

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by saltbjörkan,

hej nu har även jag fasnat i denna dyra hobby =) så jag hadde tängt skriva lite hur jag tängt göra. Det jag redan köpt är: *2st hydor - koralia 1 *En skummare deltec MCE300 *En t5 ramp 2*39watt + orginal t8 ljusramp 2*30watt *En osmos märket Aquatic Natue *8 kg salt *10 kg korallsand saker jag ska in handla är: *ca 15kg ls *massa tester men nu är det så att jag vill ej dra igång akvariumet för en om ca 2 månader pga att jag ska flytta och vill inte starta de nu och får rätt på värdena o sedan börja om från början igen + att jag måsta fixa ett 500l kar till mina pirayer som bor i det nuvarande 200 liters karet som jag ska ha saltvatten i =) men nu är det så att jag r…

• 189 svar
    • 23,1k visningar
  7. Started by kallstrom_74,

såg att PWSS hade billiga mollyhotell..835:- men det skulle kosta 600 spänn TILL att få det hem..jämmer o elende någon som vet något ställe som ligger närmare halmstad som säljer mollyhotell??

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Zilwer,

Hallå alla här på SVG Har smygit runt här i forumen ett tag och har riktigt fastnat för det här med salvattensakvarium, hade från början tänkt att göra iordning något snyggt sötvattensakvarium, men efter lite forskande hamnade jag här och vill inte gå tillbaka. Har inte kommit långt i mitt akvarieprojekt men en bit ivarje fall. Började med att införskaffa detta och även denna Sedan har jag suttit åtskilliga timmar framför datorn (tills sambon klagar) och kollat igenom massa trådar (grymt bra engagemang här på forumet ) Har ett stort problem att försöka hålla lugnet och inte köra på allt i rusningstrafik hittils, men håller mig i skinnet. Själva akvariumet är under inhand…

9. Started by _wendel,

Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…

• 2 svar
    • 650 visningar
  10. Started by Piggelin,

Jag har en fråga. Kan man köpa ett akvarium som man har på väggen och använda det till saltvatten? Karet liknar en platt tv ni vet säkert vad jag menar. Karet är inte gjort för salt vatten med pumpar osv så frågan är om man kan ha dem utanför osv. Jag är extrem nybörjare på detta ville mest kolla för det är just ett vägghängt som jag vill ha. Var inne på Arken på svågertorp och de hade ett start kitt som dom sålde nu men det var en golv modell. Vist var det riktigt fint men vill kolla först med er som kan om man kan ha vägg i stället.

• 22 svar
    • 5,6k visningar
  11. Tänkte gå vidare med min hobby akvarium,så nästa steg är ju saltvatten,finns det någon som kan ta mig under sina vingar att förklara hur det funkar,jag har dysleksi,så jag har tyvärr svårt att läsa mig till saker.Finns det någon i västerås med omnejd,som har lust att förklara öga för öga hur det funkar. Samt vad man ska köpa för matrieal till ett väl fungerande akvarium ,m,m Mvh Björn

• 1 svar
    • 595 visningar
  12. Oftast så ger jag mina djur fryst artemia men ibland får de mysis som komplement, jag matar en gång om dagen, skulle uppskatta om någon kunde rekommendera hur många frysta artemia var och en bör ha, setupen är som följer: 2 clownfiskar, ocellaris = vuxna 1 mandarin, splendidus = ca 5 cm 1 putsarräka = ca 4 cm Just nu matar jag nästan allt framför min mandarin så att han får i sig så mycket som möjligt och lägger på sig lite, men även de andra får en hel del, det är inte så att jag matar så att de inte äter upp det jag stoppar i men tycker att det börjar bli en del grönalger på glasen samt lite brunt "damm" på botten. Jag har hittills låtit grönalgerna sitta kvar på…

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  13. Started by sebbeh83,

Här kommer bilder från start till dagens datum Som ni ser så ser det lite grumligt ut för tillfället men beror på alla föroreringar sanden tagit med sig och saltet är tillsatt oxå. Men blivit så mycket bättre sen pump nr 2 gick igång efter ett tags stillestånd.

• 44 svar
    • 6,3k visningar
  14. Started by matte_lkpg,

Tjena! Har suttit och läst ett tag här på forumet men varit tyst än så länge Konstigt nog så blir jag bara mer och mer sugen på att prova salt Har ett 120L liters akvarium som stog tomt, så får bli att använda det! Dock är det filter inbyggt i bakgrunden (nytt). Som jag monterade när jag hade tänkt att ha den som räkburk! Men som jag förstår kan jag ha det kvar till salt med? Har en del kvar att läsa på innan jag är redo att starta på allvar känner jag men en bit på väg är man allt En jobbarkompis har ett 720L salt och en polare som haft 500L så dom lär väl få stå ut med en del dumma frågor, och ni med troligen

• 40 svar
    • 3,8k visningar
  15. Started by Aquario,

Wow kolla vad jag fick av en annan person som just skulle slänga denna på tippen. Jag tyckte den skulle va så cool att ha i mitt nya 350L kar sen när jag får i gång den. Jag kan bara se fiskarna simma in och ut ur öppningarna. Det finns ju mycket man kan göra med denna. Man kan ju gömma pumpar i den, sätta koraller i den eller ha djup sand i den och ha Taenioconger hassi http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+29+123&pcatid=123 ålar eller varför inte ett hotell för clown fiskar. Möjligheterna finns! Jag tar emot alla möjliga tipps på vad man kan använda den till och hur man ska tvätta och förbereda den för akvariet. PS: Den är gjord av typ lera elle…

• 15 svar
    • 1,9k visningar
  16. Started by klon,

Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!

• 6 svar
    • 828 visningar
  17. Hej, Jag har nu under flera år gått i tankar på att införskaffa mig ett saltkar. Jag hade tänkt mig att införskaffa något runt 300L-klassen. Jag har under åren läst en hel del kring detta ämne och känner mig redo att "testa" detta nu och är fullt medveten om kostnader samt tiden som behöver avsättas. Jag har alltid haft sötvattenkar och är således ingen "ny" akvarist, men vill inte bort från sötvatten heller, utan tanken är att ha både söt och saltvatten. I och med detta kommer jag inte återanvända något som jag tidigare haft då samtliga fortfarande kommer att vara i drift... Då jag inte kommer köpa allt på en gång, utan vill successivt köpa på mig teknik och kar (helst b…

• 17 svar
    • 4,9k visningar
  18. Started by Aquaguy,

Har en liten fråga jag har haft ett 7 liters akvarium en tid med ls i. Ska köpa ett dymax iq5 (13 liter) på torsdag ska samma dag köpa lite koraler skivor och knappar. Kan jag fylla på mina 7 liter i det nya karet plus 7 liter nytt salt och lägga i koralerna direkt eller måste jag vänta några timmar? Eller fylla på med lite nytt vatten i taget? tillexempel. Åker bort och köper koraler är därför jag måste köpa allt på en gång. Har några timmar hem också.

• 8 svar
    • 809 visningar
  19. Jag förstår inget, är dessa svåra att få att överleva? Jag har haft 1 sandvändare som levt i mitt kar i ca 4 månader utan problem. Varje gång jag försöker med en ny så dör den inom några dagar. Inget annat dör i karet och alla värden är bra. Vad ska jag hitta på? Finns det något annat alternativ än sandvändare?

• 23 svar
    • 1,9k visningar
  20. Tycker jag provat allt. Någon som har något knep?

• 3 svar
    • 982 visningar
  21. Started by Nille83,

Jag köpte nytt kar i November och började köra med aktivt kol (aldrig gjort det tidigare). Det förra karet hade jag i 1,5 år. Det är samma styrka på belysningen, samma salt, samma cirkulation. Allt jag ändrat är att jag kör med aktivt kol. http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-carb-l-longlife-/2903-0 Det är framförallt mina stenkoraller som ser ledsna ut. Har skapat en tråd om mina Caulastrea som inte riktigt vill slå ut. Men har även två andra stenkoraller som inte ser friska ut. Mina skivor, anemoner, mjukisar ser hur glada ut som helst. Kan det vara så att kolet förstör mer än vad det gör nytta för mig? Vattenvärden: Temp 26,2 CA 440 Fosfat 0,04 Nitrat 4 MG 1500 KH…

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by Elcopo,

Hej. Jag fick mitt nya akvarium som är 160 cm brett, för ett litet tag sedan. Jag lodade med ett vattenpass och konstaterade att det som okay ut. En pytteliten lutning enl passet, men ändå innanför strecken. När jag däremot började fylla karet med vatten, så upptäckte jag att karet lutar lite åt sidan. Den skiljer nog 5 m.m i vattennivå från vänster sidan till högersidan. Det lutar inte åt något annat håll. Karet och bänken är så pass tungt att jag inte orkar lyft det och palla upp det som jag egentligen hade velat göra. Vad göra? Är lutningen inom ngn form att godkänd gräns på ett sådan brett akvarium. ../Jonas

23. Started by Fredda,

Lånade sonens förstoringsglas (inte första gången) och fick syn på detta. Är det mina Tonga Nassarius som varit i farten eller lägger Collonistas så här (förhållandevis) stora ägg?

• 0 svar
    • 569 visningar
  24. Started by Randomkille,

I förrgår var jag och köpte en bubbletip till mina clowner, den har varit igenstängd ett dygn nu och det är för min pepparmint är på den.. Vad kan jag göra åt detta eller kommer det gå över?

• 1 svar
    • 519 visningar
  25. Started by jingfee,

Hej, På vår Boyu TL-450 (kan också heta Orca) är månljuset sönder. Det funkar, om man håller in knappen, men det går inte att släppa den. Vi har inte fått några bra instruktioner online hur man kan laga det (så dem välkomnas också!), så vi undrar om vi ska istället sätta in en LED moonlight lampa. Vi har hittat olika modeller: Den mest populära verkar vara coral box, men den känns för stort för vår lilla kar. Dessutom måste det gå att sätta fast i befintlig lock, då den har dagsljuset. Vi undrar nu, om det är bättre val med Sera moonlight set (som rekommenderas på en del tyska sidor) eller med en ”submersible LED moonlight”, all…

• Gilla
    • 19 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.