Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?
-
- 3 svar
- 707 visningar
-
-
Hej, är ny här på forumet. Har köpt ett väl fungerande RSM 130 av en som byggt ett större kar. Vi skall flytta det på lördag. Det innehåller ca 20 kg levande sten diverse skivanemoner, knappkolonier och en del mjukkoraller, bla annat sk kenyaträd dock ingen fisk för den är flyttad till hans nya kar. Tips för flytten vore välkommet. Ska jag spara så mycke som möjligt av vattnet eller blanda en del nytt. Har i nuläget inte tillgång till osmosvatten utan får blanda på kommunalt kranvatten. känns som man vill spara så mycke vatten som möjligt i förstaläget. Jag hade saltvattenakvarie i början på 90-talet då jag även hade Zoo-affär men det känns som det har hänt en hel del på …
-
- 39 svar
- 3,7k visningar
-
-
Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade
-
- 9 svar
- 928 visningar
-
-
Jag sitter och för krig här hemma nu och har gjort det i över någon månad nu. Kriget är mot cyanon. Av någon anledning har jag rik cyano tillväxt i mitt kar. Det är en svart halvtransparent bomullsaktig variant. Den höll sig i början mest till sanden men nu är den lite överallt. JAg har försökt läsa rätt mycket om den men har inte hittat någon specifik hjälp mot den. Problemet som jag ser det är att jag vill få den att sluta växa, suga upp den som finns är inget större problem. Med vanlig luftslang så är det ganska lätt att få bort den, det mesta lossar ju lätt. Det blir alltid lite kvar här och där men om cyanon var försvagad borde det inte vara något problem. Det jag bl…
-
- 25 svar
- 2,2k visningar
-
-
Finns det något man kan göra för den beläggning som växer på rutorna. Känns som att jag får putsa det varje dag. Borde finnas något sätt att dels bekämpa och dels förebygga. Mvh
-
- 4 svar
- 658 visningar
-
-
Hej allihopa! I helgen köpte ja mig ett beg. clownhotell och tanken är att starta upp det efter julhelgen, då jag kommer åka iväg en månad på semester och fiskvakten har nog med att hålla på med mina sötvattensakvarium. Dessutom vågar jag inte lämna ett saltkar i uppstart så pass länge. Iaf jag har lite funderingar. Jag har skrapat bort de mesta utav kalkalgerna och jag undrar ifall det är nödvändigt att få bort allt. Såg däremot ett tips om ättika så jag ska testa det men ifall inte allting försvinner, kommer de resterande algerna att fälla ut skumma grejer i vattnet sedan? Sen så är jag en aning förvirrad vad gäller insuget till självaste filtret. I dagsläget är ett "ga…
-
- 97 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör
-
- 3 svar
- 708 visningar
-
-
Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
Hej! Är ny inom saltvatten, men har pysslat lite med akvarium hela livet. Är på gång att köpa ett saltvattensakvarium på minst 500 liter och jag är inte intresserad av att bygga bänkar osv utan vill ha ett kar som är hyfsat förberett, dvs vettig bänk, sump samt helst en armatur. Helst ska det vara sluten överdel så det inte plaskar och blir för mycket störande ljus från rampen då quinnan i huset har satt ner foten (jo, livet är hårt , haha). Tacksam för förslag. Maxlängd 200 cm men gärna ca 160 då det hade passat bättre. Har kollat på Oceanson Infinity 153 som ser snyggt ut (jag vet att alla inte är av den åsikten), bänk ingår, förberett för sump osv. Rampen får kasser…
-
- 21 svar
- 6,5k visningar
-
-
Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com
-
- 3 svar
- 819 visningar
-
-
Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?
-
- 4 svar
- 762 visningar
-
-
Tjenare igen. Då har man änteligen hittat ett kar. Jag har hela tiden gått på 2 saker när jag har letat kar och det är att det minst skall vara på 200l och att där är en sump. Nu har man lagt ett bud på detta och det var bara till att hämta det i helgen. Det är ett Juwel 240l som är ombyggt till saltvatten. Jag vet att måtten inte är dom bästa men det får gå. Där ingår en 100l sump och karet är borrat. Det som medföljer i teknik är 1st 2600 L/H Streamer, 1st st 900 L/H Streamer, 1st eheim 1200 L/H pump, 10 w uvc filter, 4 st 54 t5 rör ( två blåa, två vita) och en trasig skummare (Luftpumpen har lagt av). Skummaren kanske går att fixa? Det som jag vet skall köpas till är…
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??
-
- 2 svar
- 687 visningar
-
-
Hej: har köpt ett 550 liter kar. men vet inte hur mycket salt jag ska blanda i vattnet?
-
- 23 svar
- 3,6k visningar
-
-
Varför har jag denna hinnan på ytan, eller har jag haft den hela tiden utan att ha tänkt på det tidigare?
-
- 8 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej jag ska uppgradera från 100 liters till ett på 300. Hur har ni andra gjort när ni skaffat större med mer vatten och flytta alla stenar och levande? Har ni några tips för Att göra detta smidigt ? Mvh Mikael --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.439872,18.074818
-
- 1 svar
- 559 visningar
-
-
Hej. Jag har fått ett utbrott av bruna små saker med fångstarmar. Dom är (hittils) ganska små, c:a 1-5 mm höga, och alla växer enskilt på skaft. Trodde först att det var rörmaskar. Dom verkar komma i kolonier, men en och annan har letat sig till andra ställen på stenen. Änsålänge finns dom bara på en sten. Samtliga individer är mörkbruna med 8 armar. På varje arm löper tvärsgående små ribbor hela vägen till skaftet. Det är just detta som får mig att tro att det inte handlar om glasrosor. Liknar nästan ngn typ av Xenia, men dom pumpar inget, och dessutom har utbrottet kommit på 1,5-2 veckor, och det verkar accelerera nu. Tanken är dessutom nystartad, så om det inte är gla…
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Är ingen direkt nybörjare men kunde inte hitta något bra ställe att starta dena tråd så det fick bli här! =) Jag har ett 300 liters kar sedan snart 2 år tillbaka men har börjat kika efter ett stort kar på ca 1000 liter eller mer och har stött på ett stort komplett system från Aqua Medic. Ett system som är på 950l, komplett med filtreringssystem, belysning, bänk mm. Det är bara att montera ihop och köra igång så gott som! =) Jag är osäker på om det är ett bra system eller inte och vill bara ha lite synpunkter på om det är värt att satsa stora pengar på detta. Visserligen så kan man köpa lösa delar och bygga själv men frågan är om det blir billigare eller inte. Hela paketet…
-
Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.
-
- 1 svar
- 669 visningar
-
-
Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?
-
- 3 svar
- 710 visningar
-
-
Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…
-
- 6 svar
- 694 visningar
-
-
Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt. Karet har måtten 160*30*30 (144l) belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm. bakgrund juwels svarta plattor. Funkar det? Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?) Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet? På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart? På inköpslistan finns skummare och osmos har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och sa…
-
- 5 svar
- 779 visningar
-
-
Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.
-
- 10 svar
- 979 visningar
-