Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jorgen,

Hej Jag hade förhögt fosfat i mitt clownhotell, och blev tipsad att använda Rowaphos (eller hur det nu stavas) Djuraffären här i stan sålde det i lösvikt och sa att man skulle ha det i en nylonstrumpa, så jag testade det, men hela vattnet i akvariet blev brunt och grumligt. Är det Rowaphos som färgar av sig i början? eller har jag gjort ett stort misstag och fått tag på en nylonstrumpa som färgar av sig? Nylonstrumpan färgade inte av sig när jag sköljde den innan användning. Snabb hjälp sökes. Nylonstrumpan har åkt upp igen ifrån akvariet, vågar jag sätta dit den igen? är det normalt med missfärgat vatten? Tack på förhand.

2. Started by Micke.T,

se om jag kan lägga ut en bild på karet nu, bara vid start linjen dock o långt till mål, men det börja likna ett saltvatten nu. Finns det ingen bild så kan det bero på att jag inte riktigt lärt mig detta forum riktigt ännu. Hoppas det funkar.

• 7 svar
    • 896 visningar
  3. Kan inte alla som har hajakvarier här i svergie och gärna utomlands också lägga ut en bild på sina hajakvarien? Det skulle vara kul att se! MVH Ted

• 3 svar
    • 795 visningar
  4. Hej. Christoffer heter jag, kallas Malm. har nyss blivit medlem här och givetvis startat upp mitt första saltvattenkar på 200 liter tack vara saltbjörkan här på sidan. det jag kör med nu är Deltec mce 300 skummare Resun Wavemaker 15000 (som flödar 2000 L/h och under 15 sekunder 8000 L/h och under 10 sekunder flödar 15000 L/h) Ca 15 kilo LS. orginal T8 lysrörsarmatur testerna jag använder just nu är Kh/Alk och nitrit och nitrat test. räcker dom 3 testerna elr är där andra som är viktiga?? hur ofta ska jag göra prover? På gång är att köpa en T5 armatur, fast jag vet inte om jag ska köpa en som kan ha 4 rör (2 blåa, och 2 vita) elr köpa en med 2 rör och köra blått i m…

• 192 svar
    • 23,5k visningar
  5. Goddagens alla saltvattensexperter ! Då var beslutet taget. Min malawibalja ska få pensionera sig och ersättas av ett saltvattenskar. Jag kan ju inte direkt säga att detta kommer ske imorgon men det kommer att ske. Min tanke är att efterhand som pengarna trillar in på mitt konto låta dem rinna ut i andra änden till diverse nödvändigheter för denna hobbyn. Som säkert de flesta vet så trilla ju sällan pengarna in i den takten som man önskar när det gäller hobbys och de rinner också fortare ut än man önskar så med andra ord, detta kommer bli ett låååååååååååååååångt projekt . Men skam den som ger sig. Under tiden har jag all chans att förkovra mig mer än vad jag redan gjort …

• 181 svar
    • 15,9k visningar
  6. Started by dallebull,

Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano. En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem. Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man. Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller. Har läst en massa men förstår inte riktigt det…

• 4 svar
    • 952 visningar
  7. Started by Klesell,

Hejsan hejsan. Premiärinlägg för undertecknad. Har följt en del trådar här, läst mkt om arter och ditten och datten. Startade upp i april/maj, en 400l tank med ca 50l sump. Tritonfolket är mina vänner också. Vilken skön butik och bra personal! När stenen gått några veckor och allt verkar fint och bra så har jag börjat befolka med lite fisk. Jag började med 4 Blå Djävul (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16932) och nu förra veckan kompletterade jag med en vacker dvärgkejsare (http://www.akvarielexikonet.se/artregister/saltvattensfisk/10799-centropyge_flavissima.html). Inga har dött, alla är pigga och käkar på och så, så nåt rätt måste jag ha gjort …

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by Micke.T,

Kan jag få för mycket cirkulation i karet?? Karet är på 450l o mina pumpar är 2st 3000l 1st 1500l 1st 1200l blir det för bra eller kanske rent av för lite.

• 9 svar
    • 995 visningar
  9. Started by Blue,

Eftersom denna tråden verkar handla mer om mitt akvarium än om frågan jag ställde så ändrar jag texten här... Som sagt är det här mitt första akvarium någonsin och det är på 2000L. Det är inte hemma, utan i min pappas hotell, men jag sköter allt i akvariet. Alla fiskarna är från västkusten, och därför är temperaturen runt 17ºC. Jag kommer att uppdatera er med hur det går varje dag om jag hinner och bilder kommer!

10. Started by Micke.T,

Jag behöver stoppa i LS i karet men inte fått ditt skummaren ännu. Behöver jag den direkt eller hur länge klaras sig LS utan skummarn.

• 5 svar
    • 799 visningar
  11. Started by tokuffe,

Vet inte riktigt vart man börjar i ett sånt här inlägg men kör lite basic. Höll på med söttvatten närmre 10 år, bestämde mig för att resa lite, nu hemma förmodligen några år (junior på gång). Men nu till saken. Har läst detta forum under många år nu fram och tillbaks för att få så mycke info som möjligt, har äntligen fått tummen ur och beställt lite böcker också. Tycker jag har rätt bra koll på tekniken bakom men kollen är bara rent teoretisk då jag aldrig sett ett saltkars teknink IRL. Så slänger ut en ett litet rop på hjälp till nån som kan tänka sig ge en blivande saltakvarist lite vägledning. Får ju gärna ligga inom rimliga gränser från sörmland då långa utflykter bru…

• 1 svar
    • 767 visningar
  12. Started by Nettan,

Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…

• 4 svar
    • 811 visningar
  13. Started by Micke.T,

Nu ska det hända. slängt ut allt i mitt kar o ska nu sakta men säkert sätta igång saltvatten, skummare pumpar o div saker är inhandlat för att sakta komma "igång" självklart mycket kvar men det känns ändå som om mycket håller på att hända nu. jag ska ta lite foton på karet under tidens gång här. kan ju va kul. På återseende!!!!!!

• 18 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by DaTrucka,

Flyttat inläggen från denna tråd till H2Ocen vs. ReefCrystal då det handlar om samma salt

• 0 svar
    • 566 visningar
  15. Started by jontebgood22,

idag när jag kom hem är mitt 120 l kar fullt med röda alger på rutan och på en del LS:...... tom lite på sanden... är detta bra eller dåligt...?

• 17 svar
    • 1,5k visningar
  16. Jag funderar och funderar på hur jag skall göra med min skummare och med ytavrining. Efter att ha läst så många trådar här där ni skriver att ytavrinning behövs så funderar jag över vilken den bästa lösningen är för att få en snygg och praktisk lösning för skummaren och ytavrinning i akvariet. Jag har köpt en Deltec MC 500 och jag har en Juwelbox sittandes i akvariet som kan nyttjas som ytavrinning MEN båda dessa är väldigt fula. Hur hade ni gjort för att få en snyggare lösning? Det vore väldigt intressant att se bilder på lösningar med skummare och ytavrinning inuti akvariet. VH / Dominique

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  17. Jag är en rocky på det här med saltvatten. men har haft sötvatten hela mitt liv "nästan". har idag ett juwel 450 som ja vill ha salt vatten i. men är mest intresserad av fisken till och börja med. självklart blir det ju sten o sånt också. men nu till mitt bekymmer. behöver ja borra karet eller finns det lösningar för mig, o va behöver jag ha för nåt. så ja vet. zoohandlarn säljer ju säkert på mig hela butiken om ja säger att ja är nybörjare. tack på förhand

• 25 svar
    • 2,6k visningar
  18. Started by Azhag,

Tja. Håller på starta ett 102 liters akvarium, och ska köpa cirkulationspump. Har en Fluval 4 i nu, men måste byta den, då den är gigantisk och dessutom har stor filtervolym, vilket jag försått inte är önskvärt. Har dessutom en mindre pump som pumpar ca 600 l/h. Frågan är bara vad jag ska köpa för pump istället för Fluvalen? Tunze har ju ett par Nanostreams som pumpar 2500 respektive 4500 l/h. Vilken ska jag ta? 4500 tycker jag låter väl mycket va? Tack för all tidigare hjälp!

• 11 svar
    • 2,7k visningar
  19. Started by rockan04,

Hej!! Går i planerna att starta ett salt kar (mitt första). Jag vill köpa ett komplet sett, har tittat på AquaMedic Chromis och Redsea Max. Vilket är att föredra? Har hört att fläkta och skummare inte är så bra på Redsea max? har inte läst eller hört så mycket om AquaMedic Chromis... Så ni som äger antingen AquaMedic Chromis eller redsea, kom gärna med era synpunkter... Andreas

20. Started by Azhag,

Tjenare! Jag har för några veckor sedan startat ett litet 100-liters akvarium, och har nu under inkörningen bara heft en, ganska stor, levande sten. Jag upptäckte igår att det bodde en lite gynnare i stenen, en liten brun krabba, stor som en tio-öring ungefär. Det var ju lattjo. Sen fem min senare upptäcker tjejen en annan krabba, stor som en femkrona! Det är inte en av dom där coola håriga krabborna som jag läst en del om på forumet, utan den ser ut som en klassisk västkustkrabba i miniformat. Jag gev den en liten bit fisk, som den drog i sig. Efter det har jag även hittat en till liten mini-krabba, och en räka som hoppar runt på bottnen, lite som en loppa ungefär. Och …

• 12 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by peppelito,

Tjena! Jag har gått å köpt mitt första saltkar, (Percula 90) begagnat! Kommer ej att starta upp det förrän i början på Okt , pga att vi flyttar då. Då till min fråga, är det bra om det står tomt , eller ska jag låta det stå med vatten i tills jag flyttar det? Alltså är det skadligt om ett akvarium står "torrt" ett par månader? Korkad fråga kanske men det kommer nog många "korkade" frågor från mig framöver! Mvh/Peppe!

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by rambomyran,

Hejsan! Har tänkt mig att i min nya lägenhet ha ett saltvattens akvarium. Har länge haft ett sötvattens akvarium men vill nu testa ngt nytt. Va ja vill ha ut av denna tråden är bara lite tips. Stort eller litet akvarium? Hört att små kan vara svårare att hålla i bra skick? Produkter till ett 100l akvarium vad behöver jag? Bra stenar och fiskar att ha som nybörjare? Kräver Akvariet mer tid än 1 timme om dagen? Hoppas på lite svar // Tobias

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by magnus1982,

hejsan! har ett 58 liters clownhotell, och efter ett tag så sluta skummaren fungera, pumpen blåste inte, förmodligen något korn eller så. skruva fast den igen och det skummar otroligt lite, trycker man på pumpen så börjar den fungera. men som sagt man kan inte ha handen där hela dagen,. detta har hänt en gång innan men då lyckades jag fixa det. fråga mig ej hur. frågan är då, jag är så trött på detta. jag bytar vatten 10 liter i veckan. måste jag köra med skummaren, eller vad händer egentligen. mvh magnus

• 3 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Jerka,

Jag bör väl i mitt första inlägg presentera mig. Jag sysslade under några år rätt intensivt med sötvatten men lade ner hela grejen för några år sedan och började härja med veteranmoppar istället. Tankarna på saltvatten fanns tidigt men det blev aldrig av. För en dryg vecka sedan satt jag och spontankollade lite på blocket. Jag råkade se en annons på ett kubakvarium i lagom storlek för mitt vardagsrum. Jag tänkte tillbaka på tiden då jag gjorde vattenbyten på ca 500 liter i veckan och fick direkt avsmak för allt vad akvarier heter igen. En liten envis tanke på att vattenbyten inte är lika frekvent förekommande på saltvatten lyckades ta sig igenom min mentala anti-akvariemu…

• 7 svar
    • 952 visningar
  25. Started by amatören,

tjena alla... Håller på att starta mitt egna sv akvarium..... Tänkte iom att jag är helt ny på detta med akvarium så var det bäst att göra en liten tråd av det för att kunna få lite hjälp och ider. Bor i kristianstad så är det nån som är intresserad av att titta inom och ge lite direkt hjälp eller bara sugen på kaffe så är alla välkomna!! mvh jonas

• 714 svar
    • 55k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.