Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Gnarkill,

Varför bågnar glaset ut på lång sidorna?? det ser inte bra ut alltså! plus att det lär fet pajja skulle jag tro! varför gör det det??

• 10 svar
    • 2k visningar
  2. Started by Robban1975,

Så nu har man äntligen fått igång sitt första salt...Blev ett 325 liters, har fått i 40 kg faxekalk och 40 kg ls än så länge.

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by cougar,

Hej, jag heter Kristoffer och har hängt här på guiden sen mars 2005 och läst och avvaktat. Men nu denna hösten kände jag mig mogen (blev rejält frestad av bekanta oxå) och sålde av allt vad sötvatten hette för att dra igång mitt första och riktiga saltvatten. Jag valde att köra det i mitt 180liters juwel och sålde av alla moduler och annat som satt i det samt sålde av mitt 420rubin med diskus och allt. Sen dess har jag samlat prylar och det som ska driva karet är: Reefpack 500 (skummare,osmolator och mekaniskt filter i ett). 2*Tunze Nano Stream 6025 (ska få dom på posten i veckan). Arcadia overtank 4*39watt t5. 20 watts deltec uvc med eheim 1250 cirkulationspump. Juwel d…

• 58 svar
    • 6,5k visningar
  4. Started by Draedon,

Jaha, nu blev man involverad i ett projekt till Lurade på min svärfar en 160l burk jag fick med när jag köpte mitt 360l.. han tänkte köra lite dvärgciklider (gammal sötmänniska som han är). Lurade sedan på honom ett gäng böcker (bla "saltvattensakvariet" av daniel knop" mfrl) och nu efter lite bearbetning så ska han starta salt istället. Jag hade lite prylar i "bra att ha"-lådan så det gjorde övertalningen lite lättare när det blev billigare. Setupen ser enligt följande i dagsläget: *250l burk, 110x45x50 utan sump *Tunze 3115.2 skummare *AN antarctica osmos med sillikatfilter. *3 powerheads (1000-1250l/h) *jäger 150w värmare *30-40kg LS Det var grejerna jag hade "ligga…

• 19 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by Gnarkill,

någon som kan ge några tips på hur jag ska placera mina pumpar så att vattnet cirkulerar i hela karet?? mina koraller står i mitten av tanken......vart ska jag sätta pumparna för att få maximalt flöde på hela korallerna??

• 0 svar
    • 467 visningar
  6. Started by Laggeman,

Hallå folks. Efter att ha spanat in tråden om Erik & Lindas 420L kar, så blev jag mer och mer sugen på ett lite längre kar än mitt nuvarande Aqua Medic Percula 90, som iofs inte är något som helst fel men ett lite längre kar som ger mer simyta åt mina kirurger passar mig bättre. Så efter att ha spanat runt på Blocket ett bra tag så kom jag över ett Juwel kar med ställning, BTN-bakgrund, filter o grejor för ett bra pris. Köpet inkluderade körning till Malmö från Helsingborg och leverans upp på andra våningen utna hiss. Väl uppe började jag med att städa ur karet. Bakgrunden får säljas, likaså ytterfiltret från Eheim. Grusen som låg i fick en enkelbiljett till soptippe…

• 38 svar
    • 7,7k visningar
  7. Started by joda,

tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …

• 5 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Gnarkill,

Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???

• 1 svar
    • 641 visningar
  9. Started by Gnarkill,

Igår kväl när jag satt och kollade på mina levande stenar så upptäckte jag en liten mask liknande organism som kröp över stenen! Skallen (om man kan kalla det så) var lys orange och resten av kroppen var svart brun ungefär! och sen så hade den nån form av taggar runt hela sin kropp också! är de nån som vet vad det kan vara??

• 1 svar
    • 780 visningar
  10. Started by Kingfelt,

Tjena Mitt namn är Richard Jag är ny på detta forum, och för den delen även inom saltvattenstekniken. Så nu skulle jag vilja ha er hjälp med synpunkter på allt gällande mitt lilla projekt. Jag har tidigare och kör fortfarande ett 550 liters sötvattensakvarium med Malawiciklider. Tänkte nu att tiden var mogen att prova på salt. Impulsiv som jag är sökte jag runt ett par timmar och fann ett mycket fint saltvattensakvarium med möbel till en rimlig kostnad. Lyckligt ovetande om denna ”ofantligt” kostsamma hobbys verkliga summor åkte jag och tjejen för att titta på prospektet. Hemma hos Peter (eller Dez3d) vart vi varmt välkomnade. Vi tittade, frågade och jag började inse at…

11. Started by Gnarkill,

Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom

12. Started by Bear164,

Hej jag kommer under januari starta ett saltkar för först gången och är tacksam för all hjälp jag kan få. Har försökt läsa så mycket jag kan på forumet med det är ju alltid bättre med direkta råd. Projektet är tyvärr inte förutsättningslöst men jag är öppen för de mesta ändringar. Akvariet kommer vara på ca 150x60x50(alt60). Jag kommer starta som ett FO fast mycket lågt belastat för att om ett halvår eller så införskaffa lämplig belysning och börja skaffa lite koraller. Rening Det kommer inte gå att använda en sump då min kära fru tycker att akvariet känns ”luftigare” om det står på en benställning. Frågan är då om det går att få plats inne i akvariet utan att det bl…

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Gnarkill,

Sent igår kväll var karet på 170 liter igång=) med stenar och allt! när jag spillde i det sista vattnet märkte jag redan att en lite sjöstjärna hade krypit fram=) en liten rakare! och så nu i morse vid 6 när jag steg upp så gick jag och kolla igen och då hade glas anemoner börjat komma fram plus att en konstig räka hade också krypit fram i natt den hade nästan blå kropp mene röd och vit randiga armar jäkligt fin! nu är jag bara sugen på att sluta jobbe så jag kan fara hem och kolla lite mer! Bilder kommer så fort jag kommer över en kamera!/Tom

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by Gnarkill,

Hur många deciliter salt till 170liters akvarium??

• 3 svar
    • 952 visningar
  15. Started by Gnarkill,

är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom

16. Started by nmelander,

Vet någon vart man kan köpa ett Rubin 420L välvt akvarium i Stockholmstrakten. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium till saltvatten? tack! Nicklas

• 2 svar
    • 2k visningar
  17. Started by krickolina74,

Hej! Håller på och startar ett s.v akv. och tänkte köpa lite grejor. Är i stockholm i morgon lördag och tänkte besöka en s.v butik men har bara tid att åka till en (vi är ju flera ) och nu undrar jag vilken rekomenderar ni?, den i södertälje eller den i bromma? eller ngn annan./ Christine

• 36 svar
    • 3,9k visningar
  18. Started by Gnarkill,

är det något speciellt man bör tänka på när man ska borra hål i botten där röret i ytavrinningen sitter????

19. Started by RobinAnd3rsson,

Har sett att några häller i en liten mängd vodka i sitt akvarium. Varför gör man de? Måste man? Mitt akvarie e på 140 l om man då måste hur mycket ska jag hälla i o hur ofta? MVH Robin

• 1 svar
    • 869 visningar
  20. Started by Gnarkill,

Tja! Är det någon här som har limmat sitt eget akvarium förut?? vilket rekomenderar ni att limma gavlarna stående på botten plattan eller alla glas kant i kant?? vilket håller bäst??

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by RobinAnd3rsson,

Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…

• 27 svar
    • 4,4k visningar
  22. Started by RobinAnd3rsson,

Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…

23. Started by Gnarkill,

Någon som vet om något företag som bygger akvarium efter önskemål??

• 2 svar
    • 838 visningar
  24. Started by kungen,

hej på alla glada människor jag har en vanlig ( ej salt vatten ) akvarium och vill byta till en salt vatten akvarium. vad ska jag byta eller vad ska jag börja och köpa ?? vilken del är viktig och börja med och köpa ??? vad kostar saker och ting ??? räker det med en pump och salt ?? om ja vad kostar pump och salt ??? jag har en ganska stor akvarium men jag vet inte hur många liter det är jag blir gätte glad om nogån snäll människa kan hjälpa mig och ge mig lite information och säga var är det bildigare och handla .

• 29 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by fiend,

Hej Som sagt, jag har ju hunnit fylla på vatten i akvariet nu, ca 800L och har plexiskivor som jag tänkte lägga ned under stenen. Skall jag lägga ned det nu direkt, eller hade det varit bättre om jag haft plexiskivorna på plats redan innan jag började fylla på vatten? (siliconade). Är det försent att lägga ned dem nu? Tänkte om det kommer in skit eller sand under dem senare? Min plan är iaf nu (om ingen kommer med bra argument mot) att lägga ned dem i karet och när stenen ska flyttas i så tar jag och sätter stenen på dem och på så vis tynger ned dem. Vad tror ni andra? Hur hade ni gjort i mitt läge? Mvh Fredrik

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.