Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?
-
- 2 svar
- 773 visningar
-
-
Tänkte kolla vad ni tycker. Har ett kar på 150l som varit igång 1.5 år allt rullar på . Fullt bara låta allt växa inte mycket att göra. Om två år planerar jag en uppgradering till ett kar ca150.60.60 (hittar inte rätt tecken). Min dröm är ett par kofiskar. Om jag köper Keysers 112 l till två kofiskar, räka ,turbosar, sten och nån mjukkorall låter dom bo där 2 år ,om jag har tur och dom överlever får dom sen flytta til ett större hörnakvarium. 112 an blir karens och/eller fraggkar och mitt 150 l blir sump till det större. Hur låter det? Liter förvirrat som vanligt men helt klart i mitt huvud. Är 112 för litet är eg. haken för mig. Åsikter. MVH BA
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
sakerna som finns i produkt guiden från vilken svenk sida kan man beställa dom??
-
- 4 svar
- 950 visningar
-
-
Vad har ni för förslag på vad jag behöver ha för pumpar samt filter , skummare och luftpump och lampor till mitt 100 Liters salt akvarium???/Toooommm
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast/Mvh Tom
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej hej Håller på och fixar upp ett salt.v.akv. och är helt nybörjare, har bara haft sötvatten förut. Har kollat i böcker o läst en hel del på sg och nu är min fråga måste man ha en sump eller går det bra utan?? /Christine
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla nybörjare och gammla saltisar Jag är själv nybörjare inom saltvattens delen och säkert många fler än jag har funderingar och massa frågor om detta.. Och vad jag har svårast med att fatta inom detta område är all denna teknik man behöver för att kunna starta ett saktvattensakvarium... Hur allt ska monteras bla.. Så här har jag hittat en bild som jag tror säger välldigt mycket.. Ni som redan kan allt kanske kan säga mig om det är en värdig bild att använda sig av för att fatta mera.. Sedan får man ju självklart läsa på mer om alla saker.. (Har lånat denna bild från en sida på internet) Något jag inte har förstått ännu är varför man ska ha korallsand (se bild…
-
- 49 svar
- 5,8k visningar
-
-
Här kommer jag lägga upp bilder från mitt 290 liters kar!
-
- 112 svar
- 10,5k visningar
- 1 följare
-
-
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! När jag var på Coop Forums djuraffär häromdan fick jag syn på kamelräkor och jag fastnade direkt. Både jag o min pappa är sugna på att någon gång ha saltvattensakvarium. Är det mycket jobb med att ha salvattensakvarium? Är det någon här som har kamelräkor o som kan berätta lite om dem? /Sara
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Hade tänkt ge mig i kast att försöka "pegga" alla mina koraller sen. Dvs borra hål i stenarna på lämpliga ställen och sen limma fast (vad jag tror det är?) plexistavar på korallerna som sedan träs ned i hålen som jag borrat. Någon som vet vart man får tag på dessa plexistavar t.ex? Clas Ohlsson hade inte dem. Mvh Fredrik
-
- 40 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej och hallå. Har en plan på att tänkt sätta upp plexiskivor på sidorna utanför min ytavrinningsbox istället för att fästa stenen direkt i boxen. Har läst lite på en del forum nu att det är problem att få siliconet att fästa på plexiskivorna? Ska man buntbanda istället? Eller finns det något som fäster min LS bra på plexiskivorna? Mvh Fredrik
-
Hej alla saltisar! Har äntligen kommit till skott, nu ska det bli ett saltvattenskar. Har läst en massa trådar här och hittat mycket läsvärt. Har dock några funderingar: Sump eller inte? klarar man karet med bara en skummare och cirk. pumpar Storlek? lutar åt ett på 150-180 l ungefär /TomKa
-
Här kommer det då ytterligare ett kar som är i uppbyggnad. Vill börja med att tacka för en bra sida! Hur som haver så här är det tänkt: Teknik/grejer så här långt -Huvudkar av 112l -Sump av 28l -Bänk = Ikea köksöverskåp som jag har reglat upp extra + justerbara ben -Doppvärmare 100W -Osmos Aqua Medic Standard 90l -Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi -Returpump NewJet 3000 l/h -UV-C filter 11w-T5 500l/h -Pumphuvud 2 x 1000 l/h osäker på om jag skall använda mig av dessa eftersom retuer är såpass stark, samt UVC pumpen. -MH 70W, ljuskälla 13000K är tanken -2 x 18w, Blåljus är tanken Jag har tagit fasta på skynda långsamt. Har samlat grejer i snart två år, och samla…
-
- 45 svar
- 7,5k visningar
-
-
Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida
-
- 2 svar
- 779 visningar
-
-
Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Så har vi äntligen uppgraderat vårat 50 liters kar till ett 240 liters Drog ner till Magnus (draedon) i leksand (ett STORT tack till dej) och köpte lite billig sten för ca 2 veckor sen då vi blev rätt less på att inte kunna köpa några fiskar till karet. Åkte hem och började möblera på en gång eller möblera var kanske lite fel ord,klockan var ju rätt mycket så vi mest pyttsade i stenen och vid det här laget tror jag att vi har möblerat om säkerligen 5 gånger och det vägrar bli bra *suck* Men har sett att det ändå ska i lite till sten + att vi tänkte köpa sand så vi får möblera klart då,hade ju tänkt dra ner till Täby i slutet på november och shoppa lite så förhoppningsvi…
-
- 29 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej hej Har hittat en bra länk till själva tillvägagångsättet(GPA). Det jag undrar över är hur in har gått tillväga med dessa små rör som används. I mitt fall skall jag ha 16mm retur från sumpen. Utsidan är väl ok, men inne i böjar och kranar blir det ju himla trångt. Så hur har ni gjort? Har ni använt er av pensel så som de står på gpa´s manual, eller har ni ngt annat tips?
-
-
- 31 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej Detta är mitt första saltvattens kar, har en del frågor. Akvariet är på 220L 110*45*45 och en sump till på 120L 100*40*40 tänkte bara ha 30 cm vatten i sumpen. Hur mycket levande sten bör jag ha? Belysning tänkte följande 4*39 t-5 rör och en 70w eller 150w mh, min bror har även en 125w 6400k lågenergi lampa liggande. Tänkte mest ha mjukkoraller och någon liten fisk. Följande har jag redan. pumpar:1x AQ 70 1500l/h,1x Oceanrunner 3400l/h,1x maxi-jat 1000l/h. Skummare: Deltech mc 500. Doppvärmare 150w. Aqua medic sp3000 påfyllning. Mvh Joakim
-
- 20 svar
- 2,3k visningar
-
-
hej! sitter nu i valet och kvalet. hasde tänkt att jag skulle betälla min första grej till mitt saltvattenskar, nämligen själva karet. har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köpa ett kubakvarium eller ett vanligt. dom jag väljer mellan är ett kubakvarium på 65x65x65 eller ett vanligt akvarium på 100x60x50 eller ett på 120x50x50. själv tycker jag att kubakvarium är otroligt snyggt men det är väl lite nackdelar med det eller? hur funkar det med ljus tillexempel till ett kubakvarium? finns det t5 armaturer som är 65 cm breda som ger tillräckligt med ljus till ett sådant kub kar?? Sedan så får det ju inte plats med något vidare stort sumpakvarium under en kub heller o…
-
- 85 svar
- 9,6k visningar
- 1 följare
-
-
Hej jag helt ny pa bade forumet och inom akvarievarlden. Jag bor i Beijing och spontankopte ett saltvattensakvarium for tre manader sedan (detta ar bara det forsta exemplet pa min dumhet, det kommer fler var sa sakra). Jag ar i desperat behov av hjalp fran er experter eftersom det allmana kunskapslaget bland handlare ar minst sagt lagt har och det hjalper inte heller att min taffliga Kinesiska leder till sprakforbistring. Forst lite info om teknik, mjukvara och provvarden (innan problembeskrivningen) Teknik - Karet ar pa cirka 240L (Elite aquariums) - Tva canister filter med kapacitet pa 1200L/h vardera - Proteinskummare (Venturi, men verkar valdigt enkel) - Ett powerhead…
-
- 39 svar
- 4,7k visningar
-
-
Hallå alla glada ! Då var det dags för mig att gå med i klungan och lägga upp en tråd om mitt akvarium. Detta blir dock inte mitt första projekt, då jag hade planer för ett annat akvarie för ca ett år sen, men pga av ändrade omständigheter så blev det inte av. Självklart orkade jag inte vänta och drog igång ett 170liters saltvattensakvarium utan sump.. hade igång det i ca 7 månader. Det var lite som ett test akvarium så att jag skulle få lite övning och färdighet inför det stora. Och nu så äntligen kan man väl säga att det är igång Akvariet är på ca 480 Liter med måtten L160xB50xH60 Sumpen L90xB35xH32 Belysning 3x80w 3x54w T5 Cirkulation Tunze 2x6100 Cirkulation(Retur…
-
hej har haft sötvattens kar i många år. men har nu startat ett salt kar. man blir ju så sugen när man går i butikerna å ser alla färgranna fiskar å koraller. karet e ett juwel rio125. back to nature bakgrund. original filter borttaget och ersatt med maxijet 1000 med ytavrinning (fluval), skummare samt jäger doppvärmare (100w). tillfälligt upphäng aquaconnect 4*24w t5 armatur. ska bli en ny svart sarg som döljer armaturen. 15kg ls 2 clowner 1 six line wrasse 1 putsar räka 10 turbo sniglar 7 eremiter några krabbor å lite annat i ls en. karet har varit i gång cirka en månad nu ock verkar funka bra. mycket trevligt forum det här verkar finnas svar på nästan allt. mvh per…
-
- 39 svar
- 6,4k visningar
-
-
Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-