Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)
-
- 2 svar
- 839 visningar
-
-
.. då var det klartt, nu finns en ny klubb i småland, där de som är intreserade inom saltvattensakvarium är välkommna. här ska vi samlas en gång i månaden och byta info om olika saker, kanske även åka i hop och handla. ,,, klubben ska kallas för västboreef välkommna nu är vi 4 medlemmar....... på bild fr vä arash, lasebengan, crille, absolom akvariet i bakgrunden är laserbengans, är ingen liten en=)
-
- 19 svar
- 3k visningar
-
-
Hej alla där ute i etern Söker råd och stöd av er som kan detta. Har precis inskaffat mej ett akvarium på 375l liter som ska bli ett saltvattensakvarium mitt allra första (en dröm som ska gå i uppfyllelse). Har förut bara kört med vanliga sötvattensakvarium, med Inriktning på ciklider. Har följt en hel del trådar här på forumet och vet att här finns kunnigt folk och hjälpsamma personer. Det jag behöver råd om just nu är från start, mitt akvarium är 150x50x50, vad rekommenderar ni för pumpar, lyse, skummare, botten sand, inredning mm lovar kan inte få nog av tips så dela gärna med er så mycket ni kan, vet att det finns en massa trådar om detta men för min del är det lätta…
-
- 22 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag har gått i saltvattens tankar i lite över ett år nu men mina discusar har tagit all min tid med ständiga vattenbyten och matning. Nu har jag sålt av i princip allt i discus väg och kan tömma ur lägenheten på x antal akvarium. Har bara ett 720liters växt akvarium kvar som ni kan se på oveb s blog. http://apps.berthling.com/jGallery/images/Tester/DSC00438.html Förra vintern var jag med Dez3d på triton när han skulle köpa lite saltprylar till sitt kar. Han försökte då övertala mig att starta upp ett saltkar i mitt vägg akvarium i köket. Jag nappade inte riktigt men tanken har vuxit sig starkare och nu har jag bytt till mig en 125w aqua medic MH belysing och tänke…
-
- 59 svar
- 7,9k visningar
-
-
Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.
-
- 1 svar
- 820 visningar
-
-
Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …
-
- 7 svar
- 861 visningar
-
-
Då har jag kört in mitt lilla saltkar. Körde in det med begagnad sten och 2 ocellaris. Har nu också en liten stjärna, 3 turbosnäckor, Cryptocentrus cinctus och en röd gylta (vet inte latinska namnet, ser ut som en clownfisk). Ska byta bort gyltan senare. Tycker den är för lik clownerna. Impulsköpte även en anemon för några dagar sen. Stichodactyla haddoni? Den är inte så pigg nu efter jag satt in den nya rampen på 150W MH + 2x24W T5. Blir väl förhoppningsvis bättre. Har två Power sweep 212 nu, de suger hårt! Utblåset, som ska röra sig och sprida strömmen, fastnade redan efter några dagar. Så jag ska nog ta och fixa en eller två hydor koralia nano. Har ett Eheim 2222 ytter…
-
- 114 svar
- 12,5k visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?
-
- 5 svar
- 748 visningar
-
-
1. Det har försvunnit en massa grönt färg på stenen, det värkade vara något som växte på stenen, som var skivor eller något, som hade blandade färger med röd och grönt. Nu några dagar sedan var det gröna nästan helt bleknat och bara röda var kvar. Har inga tester än, har beställd, men var slut i lager. Jag är intresserad att veta vad det kan bero på. Hade salt halten då bara 1,022 och även tror att lampan var av tre dagar. Jag har egentligen dator för lampan, men barnen ville sätta på lampan själva och stängde det av istället. Håller också på att höja salthalten till 1,024, men tänker göra det så sakta som möjligt. Allt annat verkar trivas bra.(skivanemoner, sniglar,rörma…
-
Då har man gått och blivit salt Köpte mig ett begagnat kar som skall hämtas i morgon. Kommer fylla på min tråd allt efter som... Skriver ner lite vad jag har osv osv. * Akvarium 160*70*60 672 liters * Sump * Kar till automatisk påfyllning av vatten. * Skummare * Osmos * Pumpar * ca 50 kg levande sten Fyller på med vad osv så snart jag hämtat. Bilder kommer med. Köpte salt i dag så jag e redo att fylla på med vatten osv. Kommer behålla ca 3-400 liter ca hälften.
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hallå! tänkte höra med er som hållit på ett tag vad ni har lyckats få fram för roligt ur er LS!? pratade med en annan kund på ett zoo och han pratade om att han fått krabbor ur en LS mm! Så vad har ni fått fram för överaskningar!? :-)
-
- 4 svar
- 853 visningar
-
-
Jag funderar på att skaffa ett 250 liters kar. Jag är nybörjare och vad jag har förstått så är planering A och O... Så jag undrar vad ni har för fiskar i eran 250 liters kar? Det hade varit väldigt snällt om ni hade kunnat skriva vad ni har för fiskar, hur många av varje och hur de fungerar tillsammans. Ni får gärna skicka med bilder på eran fiskar och kar! Det hade hjälpt mig väldigt mycket då jag är i planerings fasen med mitt akvarium. Tack på förhand!
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Har haft min anemon nu ca en vecka. Jag la ner honom och han började bara efter en stund dra sig in emellan stenarna (höll på att bli stenras:smiley3:) så jag skyndade att flytta honom lite längre ner och där bosatte han sig ganska fort och anemonen har nu suttit kvar där sen dess. Det konstiga är att sen någon dag tillbaka märkte jag att vissa av anemonens "tentakler" skrumpnar ihop till att sen bli fylliga igen. och den håller på så och byter mellan tentaklerna. och ibland kan det vara 10 ihop skrynklade till att nästan ingen är det. vill ju inte att han ska vika ihop sina åror och försvinna för gott. (i övrigt är han utfälld bra och han äter mer än gärna mys…
-
- 8 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej , Har ett Red Sea 130 som har varit igång ett tag nu. Igår la vi ner en koffertfisk och en palletkirurg, igår kväll när vi skulle kolla till de nya invånarna så satt våran sjöstjärna vid ytavrinningen och mumsade på koffertfisken och nu imorse så satt han återigen på samma ställe fast mumsade på paletten istället..... Är det någon annan som har haft detta problem i sitt RSM ? Ska jag försöka rikta om cirkulationen så den inte är så stark mot ytavrinningen? Vill ju inte hålla på o köpa fiska som bara blir sjöstjärnemat... Har 2 clownfiskar i och de har ju klarat sig... Tacksam för alla tips och råd
-
- 22 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Jag har precis startat upp mitt kar och undrar nu över vattenbyte. Bör man avvakta ett tag med vattenbyte tills det blivit stabilt eller är det bara Att köra på med ett vattenbyte/vecka? Mvh Cissi
-
- 2 svar
- 832 visningar
-
-
Tips på en skummare som passat till ett AQUAEL ReefMAX 105 l ? Skulle behöva en som är lite mer effektiv. Tack på förhand och trevlig helg på er alla!
-
- 0 svar
- 489 visningar
-
-
Jag funderar på ett clarisea till mitt red sea reefer 425, men har förstått att det inte är så lätt att installera ett sådant. Är det någon som vet hur man ska göra och hur svårt det är att sätta in ett filter i ett akvarium som redan är igång? Vad jag förstått så behöver man modifiera sumpen lite? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
Då jag är i uppstarten av ett nytt RS450 försöker jag klura ut vad jag så småningom vill ha för fiskar där i och tänkte kolla om någon kan ge synpunkter på min ”önskelista” 😅 Är jag helt ute och cyklar, är karet för litet, är vissa kanske inte kompatibla med varandra, borde man ha fler mindre sorter också, etc? drömlistan ser ut ungefär så här 2st Amphirion Percula 3-5st kardinaler 1st Salarias Fasciatus 1st Mandarinhane 1st Palettkirurg 1st vitbröstad kirurg 1st gul kirurg 1st elddvärgkejsare 1st bispinosa dvärgkejsare +blandat LPS och förhoppningsvis någon SPS så småningom + lite lägre djur eremi…
-
Efter många år av sötvattensintresse är det nu dags att ta nästa steg. Jag har inhandlat ett 540 liters kar med tillhörande 200 liters sump som jag alldeles egenhändigt byggt en bänk i hustimmer till: I detta kar har jag som start lagt ned60 kg levande sten, satt igång en skummare, DeBary 55W UVC, kolfilter samt byggt ett eget automatiskt vattenpåfyllningssystem med osmosvatten, men som sagt : vad vet jag, jag är ju bara en bagare...................... (mer bilder kommer så småningom då jag fått kläm på min digitalkamera;-)) Som pump till UVC´n har jag en Aquaclear 5000 + två stycken till Aquaclear 5000 som rena cirkulationspumpar i karet.
-
- 36 svar
- 3,5k visningar
-
-
hej allihopa! jag har just köpt ett hörnakvarium på 275L hämtas fredag den 13 (till råga på allt)som jag funderar på att göra till ett saltvattens akvarium med clownfiskar och räkor n stuff.jag har också tänkt mig att dra i gång det med sunt förnuft samt något påläst (saltvattensakvariet). jag har inte tänkt mig dyra mega turbo pumpar och skummare i ren diamant med guld kant och lysrör från tibet ..utan ett mer kanske ihop plock bra fungerande/mänskligt lagom dyrt saltkar som helt enkelt funkar.lagom e bäst eller nåt..(vill inte ha hela lyan överfull med "hi-tech units") följ gärna med på resan och kom med tips. steg ett för mig ?:..in med burken...får med ett beggat ytt…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…
-
- 2 svar
- 675 visningar
-
-
vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh
-
- 4 svar
- 905 visningar
-
-
Jag förstår inte vad han håller på med, jag har 2 clowner i ett 60l kar, samt en turbo snigel och 2 koraller. en anemon och en knapp korall. Den ena clownen har blivit helt galen den senaste timman. en video på det: http://imageshack.us/photo/my-images/694/qpot.mp4/ Verkar som om han ser en "till Clown" i spegelbilden och blir helt galen. Det jag kunde få med på videon är lite seegt eftersom när jag går nära med kameran så blir han rädd.. och slutar upp men sen så fick jag han. Ursäkta för kamera vinkeln filmat från iphone. Gjorde delvattenbyte igår 10% salthalt: 1.0024 Nitrit: 0,1 mättes igår Förstår inte varför han gör så, han blir helt vild verkar vara nått fel på vi…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag fick återfall för drygt 4 år sedan, endast sötvatten, men nu funderar jag på att ta steget över till det salta träsket men vill inte sjunka ner med för mycket lull-lull, ja inte till en början i alla fall. Det som finns att tillgå är: 1st 410 liters hörnakvarium med BTN modul inlimmad. 1st 150w MH + 2*24 T5 2 st ytterfilter Tetratec 1200 ex med mestadels grov filtermatta och biobollar 1 st Juwel 8.0 innerfilter 250w doppvärmare CO2 med PH kontroller 16w UV-lampa (genomströmnings) Inget täckglas utan sarg. Lite fancy diodbelysning Hur mycket av detta har jag användning för om jag vill börja lite enklare?, sedan kan jag alltid bygga på. Vad kan trivas under den lampan…
-
- 110 svar
- 14,2k visningar
-
-
Har sett att flera har kar med aluram, har fått höra att man ska köra på helglas till salt. Hur är det med det egentligen? Och är det nitarna som rostar, man kan typ silikona in dem eller nåt i så fall som lite skydd? För går det med aluram, så har jag snart 222 liter salt till här Mvh Helena
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-