Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by hippo,

fosfat 0,03 ca 450 kh 8 ph 8,1 på kvällen nitrit 0 nitrat 5-10 är det något jag bör höja eller sänka innan jag skickar i kirurgerna? jag har nu hängt i en strumpa med rowaphos och installerat uv-c jag jobbar på nitraten med zeosand och täta vattenbyten

2. Started by MariaL,

Jag läste för ett tag sen en tråd här där någon frågade om metallhalogen strålning och småbarn, nu när jag vill läsa det igen så hittar jag inte tråden!Hjälp..(Jag ska få mitt första barn i april och man är ju lite orolig.) Jag har precis köpt en begagnad 250w MH armatur och vill inte utsätta bebisen för skadlig strålning...

• 4 svar
    • 850 visningar
  3. Started by hippo,

jag undrar om det är någon som har en svensk bruksanvisning till saliferts kh test. eller om någon kan förklara hur man gör.

• 3 svar
    • 920 visningar
  4. Started by wrroomm77,

Jag har lite undringar om min nyinköppta stjärnpolyp den öppnar inta alla polyper utan det tar ca 2 timmar innan den öppnar några kanske hälften.... jag har MH 250 watt o karet är nystartat jag har fått en del brunalger Jag har satt i två clowner med men kan inte se att skummaren skummar nåt att tala om. Jag har en aquacareskummare 700A ....tänkte om jag gjorde nått fel med skummaren

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by MariaL,

Tror ni att man vågar köpa ett begagnat aluram? Någon som har erfarenhet av aluram?, måste man silicona kanten? Vad ställer man det på?(Har ett bastant skåp som jag tänkte ha det på, lägger man frigolit under aluram också?Blir inte glasbotten hängande i luften då?)

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by diskustok,

En kamrat till mig han vill bara prova försiktigt i början med lite små fisk och levande sten i sin 45 liters akvarium vad ska han tänka på och vad kan man ha?

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Karoline,

Hej! Nu har jag sökt på kh, men hittar inget. Så jag undrar..... hur mycket ska man ha?

8. Started by barbosa,

Vad är för & nackdelar med två hål i karet (ytavrinning & retur från sumpen)? Håller karet för det om man har bådda hålen i ytavrinningsboxen? Det är ju snyggare att ha allt i karet.

9. Mors. Har ju inget kar själv än så jag hänger här och suktar efter era.... Det som slog mig häromdagen då jag gick in i en ren saltvattens butik för första gången va att de flesta koraller va "bara" bruna. Många av dom bilder man ser här på forumet så är korallerna av alla möjliga färger etc. Kan det vara så att handlaren hade ett utplockat sortiment eller är dessa färgklickar av akvarium man ser på forumet "ovanliga". Förstärker ett fotografi färgerna eller är de så vackra som bilderna visar? Blev lite skrämd av denna hobby då tillochmed handlaren hade lite "dassigt" med färg, eller är det jag som har för höga förväntningar?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Hydro,

Hej på er Jag odlar redan idag. Men inte koraller utan tomater, basilika, physalis osv under hps. tomaterna kostar väl 500 kr kilot när man odlar så här, men vad gör det när det är en trevlig oas i vintern. Trevligt pyssel med en del vetenskap. Odlar med hydrokultur. Men nu har jag fått nys om att man kan odla koraller. klart jag ska odla koraller! Tomater i all ära, men de får väl bli odlade sommartid då, saltvattenakvarium och koraller verkar mycket mera spännade. Har kikat på många trådar och har fått en hum om vad det innebär. Om tillvaron går som planerat så flyttar jag till större lägenhet om sådär 3-4 månader. Under tiden har jag tänk att läsa på mycket om odling …

• 25 svar
    • 9,3k visningar
  11. Started by nelson,

Hejsan! Min Welleslophyllia slår inte ut för att clownerna tror att den är deras bo. Har ni något bra förslag till bo för Clownerna ,inte anemoner för jag har hört att de vandrar och ställer till problem? Har hört att Sacrofyton funkar. Mvh Nelson

• 15 svar
    • 2,2k visningar
  12. Started by diskustok,

Hejsan jag e nytt inom saltvatten har kollat lite info på nätet men hittar inte så bra info. nu e min fråga jag har en 350 liter akvarium med borrat hål på 45 mm och underkaret finns en 120 liters akvarium som tänkt använda till typ av filter. nu är frågan vad behöver jag igentligen för jag har en unimax 500 som pumpar 1200 liter i timmen med uvc lampa i pumpen. skummare hur stort vad mer behövs e det krav att använda halogen lampor elr går det bra med T5?? tänkte köra med 4-8 rör med T5 hjälp mig e ni snällla mvh Lars

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by rami,

hej. jag funderar på att köpa ett saltvatten akvarie mellan 150-300Liter. måste man ha en sump eller är det för att slippa ha alla prylar i akvariet, finns det nån annan anledning att ha en sump?

• 2 svar
    • 844 visningar
  14. Started by Nemisis,

Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F

15. Started by ibbe89,

vad är det man måste skaffa om man ska ha anemoner och koraller och sånt? så jag vet på ett ungefär vad det kommer kosta, mer så jag vet om jag har råd att skaffa ett 375 L akvarium eller om det får bli ett mindre. MVH//ibbe89

16. Started by wrroomm77,

Jag har startat upp ett kar på 480 liter med 100 liter sump mina värden är följande: Temp 26.5 C Salthalt 1.0225 ph 8.4 KH 14.8 med salifert test och 11-12 med tetratest (undrar vilket man ska lite på?) po4 1.5 har stigit från 1.0 no2 0 no3 10 har stigit från 5 men det har vart nere på 2.75 men steg när jag la i mer levande sten. Jag har 41 kg LS i nu. Jag ersätter den avdunstade volymen med kalkvatten ca 3 liter per dygn. Mina frågor är följande. Kan jag få ner fosfat halten och nitrathalten med vattenbyten? o säj inte att jag kan sätta i nitratfilter och fosfatfilter för det vet jag redan. Stör man uppstartsprocessen med vattenbyten eller…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by ibbe89,

Hej.. ska ta å skaffa saltvatten akvarium å undrar lite. ska nog ha ett 375 - 400 L akvarium och undrar vad ni skulle föreslå för pumpar till det och om man har en pump från karet till sumpen och sen en pump från sumpen till karet? man ska väll helst ha 2 pumpar på vardera ände av karet så det blir bäst cirkulation? har haft sötvattens akvarium i massa och drömmen har varit att ha ett saltvattens akvarium och nu får jag det .

• 20 svar
    • 6k visningar
  18. Started by hippo,

vilka koraller kan man ha utan MH?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  19. Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?

• 3 svar
    • 891 visningar
  21. Started by hippo,

vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??

22. Started by barbosa,

¨Kan man köpa en Standpipe och var i såfall???

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by wrroomm77,

Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?

• 3 svar
    • 824 visningar
  24. Started by barbosa,

Nu har jag bestämt mig för att göra en ordentlog sump, men hur stor bör den vara till mitt 375l kar?

• 1 svar
    • 947 visningar
  25. Started by hippo,

varför tillsätter tyskarna vodka i karen? hur mycket och hur ofta ska man göra det?

• 16 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.