Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Dags för mitt första saltakvarium... Efter lite diskussioner hemma med regeringen så enades vi om att först starta ett Nano Reef för att se att det här med saltakvarium är så kul som vi tror det är. Vi tror nog att det finns fortsatt användning för det lilla karet även när/om vi köper ett större. Under tiden vi kör igång "minirevet" så har jag tid på mig att fylla på med mer kunskap och planera för det större karet. Nu har jag beställt ett 80 lit Molly Hotell med tillhörande bänk från www.pwss.nu så snart börjar det. Självklart blir det bilder under resans gång.
-
- 18 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej, Här kommer ännu en nykläckt "newbie" på området. Det här är mina första frågor på forumet. Jag har tidigare varit aktiv på ett forum för hemmabio under de år jag byggde biosalongen nere i källaren så jag lovar att jag läst de mest lästa trådarna innan jag ställer några frågor. Efter att ha läst igenom den engelska utgåvan av Korallsrevsakvariet band 1 + alla tänkbara trådar här på forumet tycker jag att jag har skaffat mig en hyfsad teoretisk grund att stå på. Men ute i verkligheten så fungerar teori och praktik lite olika och det gör att det poppar upp lite frågetecken då och då när jag sitter hemma på kammaren och planerar för Nemos intåg i familjen. Elektriska p…
-
- 28 svar
- 7,5k visningar
-
-
Hejsan! Mitt första inlägg här på forumet, har dock hängt här ett tag och läst en del om saltvatten och allt som hör där till. Jag har fram tills nu haft endast sötvatten, 3 olika kar, men har nu bestämt mig för att ta steget fullt ut och gå över till salt! Jag har en kamrat på jobb som har haft ett saltvattenskar nu ett bra tag, och han har efter diverse samtal med sitt hushåll bestämt sig för att göra sig av med det, och vill gärna sälja till mig. Karet i fråga är ett Percula 90 med LS, fiskar och lite småkryp. Saken är bara den att han bor ca 2 mil ifrån mig, och det kommer ju bli en del transporterande kan jag tänka mig. Min fråga till forumet är följande: Hur kommer …
-
- 8 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej allihopa, Har precis köpt på mig saltvattensakvarium (ca 150l) m. tillbehör (skummare, filter, osmolator, osmos, 150w MH m.m.) och det är väl snart dags att börja fylla i vatten Tänkte bara ge er chansen att bombardera mig med generella eller specifika råd, särskilt gällande uppstart. Länkar uppskattas också. Sen skulle jag gärna vilja ha tips på bra (billiga?) ställen att köpa levande sten på i Uppsala-Sthlms området. Var inne på Akvariehobby här i Uppsala, men 180:-/kg kändes lite mastigt. Antar att jag letar efter ca 15-20 kg. Önska mig lycka till! /Gustav
-
- 28 svar
- 3,2k visningar
-
-
Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas
-
- 2 svar
- 777 visningar
-
-
När jag köppte mitt akvarium begagnat så fick jag med lite allt möjligt i tillbehörsväg men jag vet inte avd allt är. Fick en flaska med blå vetska i. Det står CUPRAZIN på flaskan Står inte vad den använs till och som jag köppte akvariet av mindes inte vad den skulle användas till. är det någon slags buffert eller medecin? Tack för svar!
-
Hur stort är minimi måttet och vad krävs för att ha ett saltvattens akvarium och hur gjör man? Hittar inge riktiga fakta...
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag undrar om man ska göra några vattenbyten den första månaden innan man lägger i några djur eller ska man bara låta det vara och bara fylla på med nytt vatten vart efter det dunstar?
-
Kan.man.snabba.på.prosessen.i.början.när.man.lat.i.ls.eller.måste.man.vänta.1.månad.innan.man.läer.i.nåot.levande. ioflever.det.redan.små.räkor.oc.sjöstjärnor.i.men.fiskar.mm? *otåli* /som.alla.nu.vet.är.mitt.tanentbord.trasit.därför.texsten.blir.som.den.bli!
-
Hejsan! Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått. Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få…
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Hej, har en del undringar. Vet att det är bättre att starta ett större än en för liten burk, men jag har funderingar på ett 800 liters som första saltburk. Är det vanskligt att starta så stort? Kan katastrofen bli för dyrbar? Sedan undrar jag om det finns någon erfaren saltakvarist här på forumet som bor i uppsalatrakten, så att en amatör som jag har möjlighet att få se ett fungerande akvarium, lättare att se hur det fungerar om man har möjlighet att se ett i verkligheten.(trots mycket läsning innan) Mvh Chippen
-
Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..
-
Hejsan alla ! Jo, det är så här, mitt första akvarium håller på att gå åt skogen. Vad det är som är fel, vet jag inte. Jag har fått experthjälp för maskiner, preparat och mineraler, foder och råd. Jag har haft akvariumet i lite mer än en vecka nu och idag är det andra gången jag ser en död fisk ligga på botten med en hungrig sjöstjärna över sig. Akvariumet flyttades från en bekant till mig hem till mig Det är cirka 280 liter och följande djur och ting fanns i karet: -Levande sten -1 Anemon (Heteractis crispa) -5 sniglar -1 Kopparbandad pincettfisk (Chelmon rostratus) -1 Äkta kejsarfisk (Pomacanthus Imperator) -2 Clownfiskar varav en är hona och en hane (Amphiprion ocella…
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
-
Hej igen! Idag så hittade jag en annons på blocket. Det finns en kille där som säljer levande sten från bali, och den kostar 60 kr/kg. Så jag ringde och pratade med honom och frågade lite om stenen. Det han sa var att den inte hade några kalk alger, men den var levande. Så nu till mina frågor... Är det skit sten eller kommer den att funka lika bra som all annan levande sten? Jag ska ju starta akvariet från grunden, kommer den att göra ett lika bra jobb som den lite dyrare stenen? MVH Karro
-
Så där ja, då har man tagit klivet in i akvarismens finrum och blivit saltis! Tog ...bara.... 7 månader att få i firrar efter att man började snickra på bänken........ Ägnat senaste nätterna åt att sitta med ficklampa och terrorisera alla stackars borstmaskar, håriga dito samt min nyblivna favorit, lilla 1.5 cm krabban Kalle som visade sig bo i en LS. Hoppas att omgivningen/familjen kommer att ha viss förståelse över ett något "udda" beteende..... Har nu sedan 8 dygn fyllt mitt 375-liters kar med RO-vatten, 25 kg beg LS som inte verkar leva (stendöd?), 13 kg fin och hos handlaren inkörd färsk LS samt 2 ocellarisclowner. Mina värden igår: SG 1.024, pH 8.5, dKH 8.6, NO2 0, …
-
Två nya frågor! Hur mycket salt behöver vi till vårat 450l akvarium....... c:a i kg??? (akvariet vi har köpt är ett percula 120) Har funderat lite på ljuset i akvariet.... i det som vi har köpt så kommer det att vara 2st MH 2x150W Borde vi köpa till några T5 och i så fall hur många? Vill ju ha lite koraller och sånt.. Finns det färdiga armaturer att rekomendera? MVH Karro och Anders
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?
-
- 2 svar
- 909 visningar
-
-
Hej alla kloka! Har nu köpt ett saltvattensakvarium efter många års drömmande. Det är ett aqua medic percula 120 (beech). Fast synd nog så har vi inte hämtat det än, men om tre veckor så. Eftersom jag inte kan så mycket om den här hobbyn än, så har jag lite frågor. *Lysramp.... kan man lägga den på karets kant, eller måste den hängas upp? Och i så fall hur långt ifrån ytan?? *Vilka ämnen är det som man mäter, och vilka värden ska dom ha? Som ni kanske märker så är det här skrämmande nytt för mig och min sambo. Men vi har sagt att det får ta den tid det tar med allt. Ingen stress här inte. Det här blir nog lite svårare än den första drömmen jag hade.......... skaffa en grö…
-
Hej. Jag har just (nästan) färdigställt mitt drömakvarium (3000 liter amazonas) och nu behöver jag ett nytt projekt. Jag har väl i princip bestämt mig för att nu ska det bli saltvatten för första gången. Det jag mest funderar över är själva akvariet. Jag har ett 500-liters som står tomt nu, men måtten är lite konstiga på det. Det är 200x50x50, det kanske inte är så bra? Det känns som att man vill ha djupare, men kanske framför allt högre kar när man pysslar med salt? Eller vad tror ni? Det verkar vara en riktig djungel det här med salt och jag vet inte riktigt var jag ska börja bena för att få lite koll på saker och ting. Helst vill man ju inte köra med bara trial and er…
-
- 26 svar
- 2,8k visningar
-
-
hej hej, alla saltisar. jag har sedan ett tag tillbaka varit aktiv i ljusdiskussioner vad beträffar det elektriska och tekniska biten. under tiden har jag läst och begrundat de flest övriga diskussionerna. jag har nu bestämt mig för att bygga ett eget kar med måtten L150 x D45 x H50. till detta kar så ska jag ha vinklade framhörn så då försvinner några liter vatten. jag räknar med att det blir 340-360L. då till min fråga. jag har några lysrörsarmaturer; en 2x58w, två st 2x36w, en 11w och en 1x18w. detta blir ungefär 290w. skulle det räcka till karet? jag ska ha klowner[A. Ocellaris] och dess tillhörande anemon, stichodactyla. skulla jag även kunna sätta i lite icke ljuskr…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
...efter nästans år av spanande häromkring... Sitter just nu med en kar som är under uppstart. Haft vatten och "sand/grus" puttrande under ett par veckor och nu kommer snart själva uppstarten. Det hela kom lite plötsligt, var hos min ökända lokala akvariebutik och suktade som vanligt, skulle starta upp mitt 400liters igen efter att vi målat om storarummet. Efter sneglande i plånböckerna, övertygade min fru mig til att köpa och göra om vårat underbara växtakvarium (sötvatten). Men nu händer det sig att affärsnissen smyger fram och undrar vad det ska vara, samtidigt som han (inte speciellt) diskret viskar saltvatten.. saltvatten.... Det visade sig att en gemensam bekant had…
-
- 31 svar
- 3,5k visningar
-
-
Vad rekomenderar ni igentligen för clean-up crew till 54 liter? (eller större också för den delen) Vill ha ett gäng med astreor, men efter vad jag läste att clownen skrev, att de inte är anpassade för revakvarium och defenitivt kommer välta lite då och då vill jag nog inte ha dem. Mina djur är inga slit och släng-produkter... Vilka sniglar ska man ha? Turbosniglar blir ju rätt stora så jag kan ju inte gärna ha 10-15 turbosniglar. Kom med förslag är ni snälla
-
- 2 svar
- 935 visningar
-
-
Hej där alla saltakvarister. Nu är det då äntligen dax för mig att skriva mitt första inlägg här på saltvattensguiden, efter några månaders passivt läsande. Är en halverfaren sötvattensakvarist som idag inhyser ett 540L ciklid/mal-akvarium. Har pysslat "seriöst" med akvarier i ungefär 3 år nu och har under senare tid kommit fram till att jag ännu inte funnit det jag letar efter, det som verkligen fångar mitt intresse. Nog för att mina fiskar lever och mår bra, med bra vattenvärden och estetiskt okej utseende, men som "pryltokig" kille avtar ju intresset då man inte längre kan "komma så mycket längre" innom det man pysslar med. Kan inte skaffa mycket bättre utrustning, och…
-
- 29 svar
- 3,7k visningar
-