Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!
-
- 5 svar
- 737 visningar
-
-
kan någon förklara för mig hur det funkar, vad det är bra för samt hur man löser det? finns det färdiga små saker man kan hänga på kanten? har inte mycket plats varken i eller runtomkring min lilla tank.
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan
-
- 4 svar
- 898 visningar
-
-
-
Tjena ... Kommer att ha skummaren i karet i en avrinningsbox jag själv gjort som då blir med kammar för att hindra fisken att hoppa över, sedan löser jag (o)ljudet ifrån porlandet o skvalpandet genom att sätta en badsvamp (ifrån havet) som suger upp vattnet och därefter låter vattnet gå igenom den utan att det droppar eller porlar på vägen ner. Kör en deltec skummare MC 500 , nu undrar jag ....hur skall jag skicka tillbaka vattnet ? Sätter jag bara en pump som skickar tillbaka vattnet igen genom en siliconslang eller har någon ett bättre förslag ? Är helt grön på detta ...lär mig så smått =) Är det en risk att ha värmaren i samma fack som skummaren eller innebär det inga …
-
Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.
-
- 1 svar
- 817 visningar
-
-
Är det svårt att sätta in ytavrinning i akvariumet? Hur gör man?
-
- 3 svar
- 915 visningar
-
-
Ska bygga ett skummar fack i mitt akvarium, och det ser jag inget konstigt med förutom vad händer om vatten nivån sjunker för mkt? Då kommer pumpen gå torr, kan jag sätta inlopp längre ner oxå utan att ytavrinningen blir påverkad?
-
- 11 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan funderar på att starta upp ett 220 liters revakvarium och undrar hur det fungerar med ytavrinning, är det nödvändigt och vad är det bra för egetnligen?
-
- 9 svar
- 4,6k visningar
-
-
Mitt akvarium kommer tömmas pga flytt och tänkte då passa på med lite småändringar. Jag kör just nu utan sump och istället invändig skummare, fungerar fint men dock ej någon ytavrinning så ytan blir emellanåt ganska smutsig. Ett Juwel orginalfilter sitter kvar och ska innehålla någon form av filtermaterial typ pellets. Filterboxen har ett galler för insug nertill och ett vid ytan. Ska jag prova att sätta igen gallret nertill och minska storleken lite på det övre för att få en ytavvrinningskam? Detta kommer alltså inte ha någonting med skummaren att göra utan endast dra ner hinnan från ytan genom filtermaterial och röra runt lite. Har sett någon på guiden som gjort likna…
-
- 20 svar
- 4k visningar
-
-
Tjena jag ska äntligen få starta upp ett 240 liters med 112 liters sump. Fråga : Hur högt upp ska ytvarinnings kammen sitta?? och hur mycket bör retur pumpen vara på? Skummaren som ska sitta i sumpen är en Deltec MC 500. Karet är borrat 3 hål i höjd i ytavrinningen.Själva ytavrinningsfacket är inte stort, men hoppas det kommer att fungera.
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag tänkte använda juwel`s egen ytavrinning i ett nytt saltvattenprojekt,och undrar följande: 1: Ska jag plugga resten av hålen i lådan och fortsätta såga ner andra sidan också,så att det blir ytavrinning runt hela kanten? 2: Eller kan man använda det som det är och köra lite grovfiltrering i originalfilterna,i så fall vilka av filterbitarna? 3: Vilken skummare passar bäst till detta? Grotech HEA080 eller Deltec MCE 300 el.500? 4: Vilka cirkulationspumpar är att föredra, Tunze Nano eller vilka? Tacksam för erfarenhetssvar, har haft med sump tidigare(6 år sedan) men vill slippa detta i detta mindre kar. Det har ju hänt lite på 6 år:snurrig:?
-
- 16 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hejsan. Är det någon som kör Tunze 1074/2? ..blir inte klok på om den får plats där bak i rsm:et eller inte. Och hittar ingen annan ytavrinning på nån svensk sida. Länka gärna om du vet nån annan som funkar och var man kan köpa den. MvH Anders
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren
-
- 0 svar
- 592 visningar
-
-
Tjena. Jo jag har lite fundering på vad jag ska ha för typ av ytavrinning? Finns det någon väldigt lätt grej man kan ha? Typ bara nån "kopp" som ligger på ytan och samlar upp det.. Så man slipper massa utvändiga pumpar osv... Hade vart väldigt bra. Simma lungt! /Putte
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej... Superdum fråga, men jag håller på att fylla upp mitt första saltvattensakvarium och blev lite ställd när jag började fundera på om ytavrinningsboxen ska vara helt vattenfylld el om där mest är lite vatten på bottnen av av den.. ../Jonas
-
- 3 svar
- 659 visningar
-
-
hej e ny här på forumet och e även ny inom hobbyn(salt), har haft sött i många år men tröttna och kände att det va dax:)... nu till min fråga, har ett juwel lido 120L med en mce500 skummare i karet vilket tar väldigt mycket plats samt att jag får mycket microbubblor i karet, så jag har köpt en liten sump samt en ytavrinningsbox. Problemet är dock att boxens kam inte kommer ner under ytan eftersom det finns en plast ram runt karet, undrar då om om man kan förlänga springorna i kammen och kanske tom nått hål under boxen.. funkar detta? nån som har haft samma problem?, man skulle ju även kunna jacka ur i plast ramen men det kanske försvagar hållbarheten, vad göra???? mvh kri…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
eftersom att jag kör utan sump och jag vill ha lite bättre rening bara för att vara på säkra sidan... visst skulle jag då kunna köra med ett eheim ytterfilter till mitt 170liter kar?? dessutom så ska jag i morgon fara och hämta de sissta LS och kanske köpa några koraller har ju haft i gång karet i 1 månad nu! plus att jag ska köpa en vatten test box och lite andra prylar! någon som har nått roligt att rekomendera som är till bra utseende??
-
- 18 svar
- 2k visningar
-
-
-
Hej Hej Här är som sagt ytterligare en nybörjare på saltvatten. Har funderat på saltvattenskar ett bra tag nu men måste erkänna att jag har lite svårt att hänga med i svängarna vad gäller all denna teknik. Böcker säger olika och samma sak här så jag är lite rådvill. Tanken är att jag ska göra om mitt 220 l sötvattenskar till salt. Har funderat på en Deltec MC500 vad gäller skummare 0ch Aqua Medic Ocean runner 3500 eller aquarium system New-jet 3000 vad gäller pumpar. Är det någon som kan råda i dessa val? Skummaren är jag tämligen säker på då jag ska skaffa ett juvelkar vid ett senare tillfälle och dett är (vad jag vet) den enda skummaren som man kan gömma inne i karet p…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Antar att många är trötta på nybörjare som vill ha hjälp med uppstart... Men jag skriver ändå! Har precis kört igång ett Clownhotell. Har ägnat mig åt sötvatten tidigare, men det var ett antal år sen. Helt rudis på det här med saltvatten. Satte för drygt en vecka sen igång karet med drygt 5 kilo levande sten och väntar nu otåligt på nästa steg. I butiken sa de att jag efter ca 2 veckor kan stoppa i lite sniglar och eremiter. Stenen var inkörd och vattnet kommer fick jag från dem. Nu kommer lite frågor... Vilka vattentester behöver jag i början? Har nitrit, nitrat, salt och PH. Tänkte köra i 10-tal sniglar och 2-3 blåbenade eremiter, vänta ytterligare 2 veckor och sen köra…
-
Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…
-
- 1 svar
- 861 visningar
-
-
Så har man då tagit steget in i akvarievärldens formel 1 serie. Jag har blivit med ny "burk", som det tydligen kallas här på forumet. Efter lite(läs: 10 min)övervägande fick det bli ett fint Rio 240 ifr Juwel. Vet väl inte om det är det bästa att börja med som ny- börjare, med efter att ha tillbringat mången natt läsandes i detta forum så insåg jag att ett större kar var bättre än ett litet. Sålunda knatades det iväg till den lokala "burk" nasaren i Luleå, snabbt avklarades inköpet av karet samt 40 kg bottengrus(faxe kalkkross), samt en stor påse salt. Glad ihågen fick man allt hemkört, varvid montaget av bänken inleddes. Ikea visste vad dom gjorde när dom design…
-
- 26 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej. Jag kommer med en nybörjar fråga?? Jag har tänkt att starta en ny kar ,men tänkte att använda ytterpump istället för sump, har någon provat? Min tanke är att från karet rinner i ytterpump sedan i skummare och där efter ytterligare i en annan ytterpump och sedan till karet (med innehållet aktiv kol och biophos 3 mm) . Kan det funka? om inte varför.
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-