151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej! Nu har jag uppgraderat från ett 73liters till ett 225liters så tänkte visa lite bilder från baljan. Starten har varit lite stökig med lite acroporadöd o pestdjur. Nu verkar det ha stabiliserat sej och jag har inte hittat några pestdjur på några veckor. Acropororna börjar få finare PE samt visar lite färgen igen Karet är BB med rätt bra flöde får att hålla skit från bottnen. Tanken är att samla all skit i sumpen där jag har 5cm 1mm korallsand och en del levande sten. Jag kommer dessutom att köra igång chaetoalger där så fort de kommer till posten. Spec: Akvarium 100*50*45H Sump: 80*35*40 Ljus: Ati powermodule hybrid 4x39watt T5 + 2x75watt LED Skummare: Coralbox D300 …
-
Karet Min 500 burk har varit igång några år och ändrat utseende och utrustning med tiden, men jag har inte riktigt haft någon tråd om den(med undantag för lite krafsande i bloggen). Jag tänkte dock vänta med bilder på hela burken tills den börjar återfå önskvärd form o färg, den har gått på sparlåga ett tag nu o ser ut därefter. Får väl även lägga in lite teknik o konstruktion vartefter Karet byggdes ursprungligen som SPS burk men jag har lite varierande arter i den... Nu är tanken att utrota cyano och glasrosor som hittat in i burken för att sedan se vartåt det bär iväg. Teknik Belysningen består av en 120w led med fast ljus och två 165w med wifi controller, samtliga är…
-
Lite om: Mitt intresse för saltvattensakvaristiken tog återigen fart 2005 då jag funderade på att sätta upp ett lämpligt akvarium. Det hade det varit sommar och först i början på hösten 2007 blev det allvar. Jag hade läst annonser då jag tänkte mig och köpa ett begagnat akvarium och då jag tittat runt på Internet visste jag i stort sett vad jag ville ha. Det skulle inte vara för stort och heller inte för litet. Dessutom ville jag ha ett akvarium som från början var avsett för saltvattensakvaristik. Köpa begagnat var ett bra alternativ då jag dels kunde få med en hel del tillbehör som levande sten. Nu har jag ju idag helt andra kontakter och källor och hade jag vetat v…
-
- 136 svar
- 16,5k visningar
-
-
Hej Har ett problem med mitt akvarium som har varit igång i 7-8 år. Allt har funkat klockrent fram tills för några veckor sen. Då fick jag för mig att plocka bort lite koraller som växt sig lite för stora. Bytte detta mot lite annat i en akvarie butik vilket jag inte har stoppat i akvariet än. Sen denna dagen har inget varit sig likt. 2 fiskar har dött, korallerna lever men inte på långa vägar som tidigare, slår inte riktigt ut, märks tydligt. Bytt vatten ett par gånger 10% blev lite bättre men slår ändå inte ut. Har bara mjukisar som varit stora och fina nu halv dassiga. Har ingen aning om vad detta beror på, Har inte ändrat mer än korallerna jag tog bort visst vissa av …
-
- 1 svar
- 637 visningar
-
-
håller precis på att testa mitt nyinköp. Mitt Rsm 130 ska bytas mot ett aquamedic Magnifica 100cf . Har inte lagt ut några bilder förut, så det här blir min första.
-
- 1 svar
- 806 visningar
-
-
Gör fast tråd om mitt kar då jag fick slita ut det mesta för att få tag på Imperatorn. Postar lite bilder på den nya rescapen som är i princip samma som innan men mitt revet är mot bakrutan nu istället så det ger mer yta.. Min stora BTA kunde dock inte hittas någonstanns.. Märkligt minst sagt. Börjar med en bild på den lilla anemonen som tog livet av min fina Chelmon rostratus. Förmodligen en Mini Haddoni har jag fått höra. Fyller på med mer bilder efterhand som karet växer fram här.. Med vänlig hälsning Nicklas
-
Nu var det ett tag sedan, har kliat i fingrarna efter salt från och till sedan jag la ner mitt 720l sommaren -08. Har hunnit flytta två gånger och är numera Åstorpsbo sedan några dagar! I samma veva som jag flyttade från Höör passade jag på och hämtade mitt nya kar, som köptes komplett av Addonic. Karet är på 630l med de opraktiska men snygga måtten 130x70x70cm I karet sitter en hemmagjord bakgrund som nog blir riktigt snygg när den bara blir täckt av kalkalger Belysning 6x54w t5 (kommer komplettera med 2st till som jag har liggande, så 8x54w) Skummare Deltec Apf600 matas från avrinningen Retur Deltec 4040 Kalkreaktor Pf600 matas genom avstickare från returen Kalkmixer D…
-
Då har karet varit igång en månad och allt fungerar som det ska . alla värdena ser bra ut och de första invånarna äter bra .
-
- 1 svar
- 721 visningar
-
-
Startar en tråd om mitt nya LPS kar som varit i gång i snart i ca 1år Kort info om karet. Mått L:100 B:82 H:70 Sump: ca 100l samt 3 ballingbehållare om vardera 19l Skummare: BubbleKing mini 200 Returpump: Red dragon 6500 Belysning 2st 6x39w T5 Ati sunpower dimmbara (nerdimmade till ca 60%) Koraller: Kommer försöka hålla mig till acans som får täcka delar av revet medans riccordeor växer på andra delar. Euphyllior ska "bygga nivåskillnader" och toppa med några galna gonioporer som jag inte fått tag på än Tanken är att det ska bli stora fält där ricordeorna växer ihop med varandra och samma sak med acanstreorna. Flertalet av euphylliorna ska bytas ut vartefter jag får tag …
-
- 53 svar
- 9,6k visningar
- 2 följare
-
-
Innan jag skriver något om det jag planerar vill jag först tacka SG för att detta härliga forum bjuder på så mycket inspiration, specifikt vill jag tacka Popov och hans tråd om hans Drop Reef. Jag har följt den tråden med stort intresse och utan den hade inte detta projekt ens hamnat i planeringsfasen. Tack också till Maxium som hjälpt mig med SketchUp (nu börjar jag lära mig) så: TACK ALLA! Karet jag tänker mig är något i denna stil: Det är ett akrylkar som ska byggas av Schuran Customs. Det kommer byggas i 15mm akrylplast. Jag har via Bioted fått en offert. Det är lite småputs kvar på designen. Dock räknar jag med att kunna sätta in pengarna för karet och lägga bestäl…
-
- 492 svar
- 52,3k visningar
- 1 följare
-
-
Då har jag hittat en lite större burk än mitt förra 30 liters lilla kar. 240l kar plus en stor sump. har hämtat akvariet idag, och har spenderat hela kvällen med att ge karet en liten pedikyr. Imorrn blir det lite mer pyssel, så som att måla baksidan, koppla ihop all teknik och förbereda karet så gott det går När jag bestämde mig för att köpa detta tidigare idag passade jag på att lägga beställningar på det mesta som jag vet kommer behövas. Så inom kort hoppas jag att det kommer dyka upp en Jebao RW-15, 2 st Mars Aqua 165w ledramper, 23 kg sten, å lite annat smått o gott Kommer att börja brygga osmosvatten imorrn, men kommer inte att fylla karet förrän jag fått hem sten…
-
- 91 svar
- 11,8k visningar
-
-
Tänkte kasta upp några bilder på mitt kar, 120x60x60, dela med mig lite. karet är ungt, knappt 2 månader, 1 vecka med levande i. Men bygget har gått fram och tillbaka sen nyåret, försökt hålla priset nere med så mycket begagnat som möjligt, plånboken hade inte gillat läget annars, måste ju finnas något över till fisk/koraller också! Inget optiwhite, 1 j*vligt stor repa finnes på frontglaset, störande syn varje gång, hade det som insjöakvarie tidigare. Körde ett percula 90 kar i 10 månader som ett startkar för mig, visste redan innan jag hade det att det här var något för mig och bygget med detta börja inte långt efter. Att flytta allt gick väldigt smidigt faktiskt, även o…
-
Efter drygt ett år med ett Juwel på 180 liter så har jag bestämt mig för att uppgradera. Ville känna om det var en hobby som man fastnade för innan man köpte större. Därför så har jag inte haft sump heller och det är något jag ångrat bittert då bla valet av skummare m.m. blir väldigt låst. Men nu blir det ett optiwhite 100x70x70 12mm glas med förstärkning, med en vit bänk från diamantaquarien. Borrat med limmad avrinning samt svart glas på avrinningens väggar. Hoppas kunna lägga beställningen nu i veckan. I utrustningsväg så lutar det åt: Jebao DC6000 returpump Jebao DC-skummare Jebao WP-25 samt Tunze 6025, lite klent med flöde så 6025:an ska nog bytas ut alt. komplettera…
-
- 111 svar
- 17,2k visningar
- 1 följare
-
-
Nästan ett år klarade jag mig ifrån att uppgradera. Denna burk kommer ha samma inriktning som mitt första nano, nämligen SPS. Och nu mer mot Acropora än Seriatopora. Lite Acanthastrea kommer nog komma in med. En hel del fisk hoppas jag kunna hålla med. Min största önskan är att hitta en C. Acanthops & C. Loricula som är snäll mot andra fiskar & koraller. Jag kommer köra med sand & levande sten i detta kar. Det är mindre jobb att dammsuga sanden vid varje vattenbyte än att hålla glasbottnen ren från alger. Karet är 100x50x45 Bänken är en Akvastabil Effectline Mark II Sumpen är 112L MP från Hornbach med 28 liter avdelat för ATO Avrinningen blir klassisk Herbie …
-
Hej alla akvarister där ute. Tänkte berätta lite om mitt nya projekt som jag i första hand inte tänkt stressa ihop fast det är ju alltid kul när det händer saker. Har nyligen fått hem ett Reefer 450 som jag tänkt uppgradera. Ett underbart system från Red Sea och även om det lär dröja lite till systemet rullar så är det ögongodis för mig. Vill naturligtvis köpa allt på en gång men smakar det så kostar det så jag investerar lite i taget med start utav ett komplett akvarium med kabinett och sump. Systemet skall styras av en Apex Aqua Controller från Neptune Systems som jag hoppas dyka upp snart. Beställde den dyrare lab-varianten, en breakout-box, en WXM-modul för att kunna …
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Jag tänkte uppdatera lite här om hur uppgraderingen från mitt befintliga 375 liters akvarium med liten sump och refugium går. Men först lite info om min nuvarande setup. Jag har bara haft mitt akvarium sedan i januari i år. Det har stått på lecablock som jag tänkt klä in men aldrig blivit av. Den har en gammal metallhalogen lampa och en blå ledramp, även en liten blå nattlampa. Det har ett hål för ytavrinning till en sump med skummare, dopvärmare, kolfilter/vadfilter och biobollar. Vattnet pumpas tillbaka via uv-filter och ner i karet samt ett refugium. Alla värden har varit optimala sedan start utan problem förutom lite få trådalger å sånt som kommer i början samt l…
-
- 7 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hur mycket ATO vattenpåfyllning går det åt på era kar per dygn, mitt tar 2 liter, det känns lite mycket? Har en yta på 110 x 50 öppet inget skydd över.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag startar en ny tråd med mitt revkar. Jag började med saltvatten 2006 och då medett Juwel kar på 250 liter. Jag köptenågra Occelaris clowner, Scopa kirurg och segelfenskirurg bland annat. Läderkoraller och en anemon blev mina val påkorallfronten. Ljuset jag hade var inte så bra och eftersom min erfarenhet varnoll så startade jag försiktigt. Åren har rullat på och erfarenheten likaså. Idag har jag ett betydligt mer avancerat rev. Teknik: MCE 600 external skimmer som hänger på akvariet. Jaghar fosfat remover och kol i skummaren. Tre stycken styrbara Hongkong pumpar och en Seio pump medintervall. En ramp med 6*80w T5 rör iolika ljusspektra. 2*250W mH i en ramp,1400…
-
- 532 svar
- 58,7k visningar
-
-
Hej allt kunnigt folk! Jag la ner mitt förra kar (och ända) 2011 och har tänkt att nu när ekonomin är mer stabil och ungarna större så kan de va läge att dra igång ett nytt kar till hösten/vintern. jag har någonstans på vägen bestämt mig för ett RSM men vet inte vilken storlek jag ska välja? Har fått för mig att ju större vattenvolym desto "större" marginaler? Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag har försökt rådfråga med min bättre hälft men hon tycker att kanske 30l kan vara lagom så nu har jag slutat fråga henne! Så vad säger ni? Bomba mig gärna med för/nackdelar. Do and dont's. Ja allt man ska tänka på helt enkelt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej allihopa! Jag är inte ny på guiden, har haft tre tidigare saltkar... vilka kan ni se i min signatur Har haft ett uppehåll på lite mer än ett år och nu äntligen har jag möjlighet att starta på nytt vilket ska bli spännande. Fick tag på ett begagnat kar med måtten 77x77x60 (ca 355L) efter lite letande, lite för stort tänkte jag till en början men är glad att det blev den volymen ändå, man vill ju ändå ha större så småningom (iaf jag). Tillhörande sump med måtten 76x40x40 och en bubbelfälla. Övrigt så blev det en Maxspect Razor 120w 16000k (tack Laggeman för en smidig affär). Returpump en Sicce 2.0 och skummaren en Aqua Excel AECH med en Lagunapump (Modifierad av Marcu…
-
-
- 28 svar
- 4,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej på er! Nu är det äntligen dax för mig att uppgradera mitt nuvaraande 350l kar till ett nytt 720l:ler: några av er har kanske kollat in min gamla tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15870 Tidigt i våras så var jag väldigt nära på att sälja mitt saltkar pga att vi ska bygga om här hemma just precis där akvariet står idag, väggen imellan kök och matrum skulle bort för att då få lite mer öppen planlösning, och vid tillfället kändes det som enda alternativet att göra sig av med allt, men det kändes väldigt tråkigt så planerna ändrades och karet fick stå kvar. Men nu på min semester så fick jag en massa nya ideer och eftersom jag är en kille som g…
-
Sitter och planerar en uppgradering av mitt kar. Har idag ett Juwel Lido 200. Har tittat en del på Akvastabils Mark II 360 och undrar om någon har erfarenhet av detta kar? Jag tycker det är snyggt och komplett med sump osv. men skulle vilja veta vad man bör tänka på när det gäller detta kar? Vad är nackdelarna med det? Bra att veta innan man köper det Tipsa gärna om andra varianter, gärna i liknande prisklass ca 8000kr.
-
- 17 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej alla salta, Var och hämtade min nya saltbalja igår från Activa Zoo i Kallinge. Räknade med att få det tidigast i juli/augusti eftersom jag var väldigt sent ut med att beställa, men Activa lyckades få hem ett i första leveransen till mig i alla fall Jag är en så länge väldigt nöjd - Lätt att sätta ihop, väldigt gediget och framför allt väldigt snyggt och genomtänkt. Planerad teknik: Belysning: 2x Radion x30 Pro Skummare: Deltec SC1660 eller någon Bubble King. Cirkulation: MP40w Quietdrive Returpump: Jebao DC6000 Återkommer med flera bilder när karet är på plats på möbeln //Martin
-
En prelude inför starten. 250 är max jag konkar ner för källartrappen, större än så här på källarplan blir det inte. Grejerna rullar in närmsta veckorna och flytt av befintligt kar måste göras först.
-
- 21 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej Jörgen Svärd heter jag och är nog inte bekant för de flesta, jag har inte varit så aktiv här de senaste åren så det är nog bara de gamla rävarna som känner till mig. Jag Har sysslat med saltvattensakvarium sen slutat av 80talet, har hunnit med att jobba på Universeum och en kort sväng på Sjöfartsmuseet akvariet i Göteborg. Tänkte delge mig mitt senaste projekt. Det började som en tanke att sätta upp ett till större akvarium för enbart fisk som komplement till mitt 600L korallrev. Denna tanke kom att ändras en del under uppstarten men mer om det sen. Karet skulle vara en rumsavdelare så många mått flög omkring i mitt huvud men slumpen avgjorde då en vän till mig skull…