Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stora rev

1. Started by Zigmund,

https://saltvattensguiden.se/topic/44725-fredrik-1400l/?page=1 Gammla karet revs . 250*80*70 Nya karet får måtten : 360*80*70

2. Det är konstigt vad man kan ställa till med. Efter ett antal år utan salt så kommer suget tillbaka. Denna gång tänkte jag försöka lära av mina misstag (förutom storleken förstås) och skapar planeringstråd som kommer få leva med mig under uppbyggnad och kom-igång-fas. Räkna inte med några snabba ryck utan det är för min egen del och för att få input av er därute. Sist det begav sig så var det 900 liter. Nu planeras ett in-wall akvarium på mellan 1400-1800 liter då jag insett att djupet gör stor skillnad för upplevelsen. Tanken är ett montage som skall stå sig 10-talet år och så mycket automation som möjligt av vattenbyte mm. Det stora problemet är att det i det tilltänk…

• Gilla
    • 38 svar
    • 4,7k visningar
  3. Jag håller för att starta en ny tråd det har länge varit planerat för en uppföljare av min 980 liter innan det är dags att stängas. Vill tacka alla som ställde upp med svar och hjälpe mej ! https://saltvattensguiden.se/topic/35102-nico-nya-980l-optiwhite-planerad-uppstart-2013/#comment-444668 Vill hålla mina ideer och i princip mina dagsdrömmar levande ,men min poäng är bara försöka hålla fötterna på jorden , jag vet att det blir inte lätt att driva en sånt stor akvarium men är värd att testa. Tror det blir helt tokig efter allt är färdigt startat kommer bli kul sitta tillsammans med familjen äta pizza och kebab och titta på lekande fisk (eller varför …

4. Started by runstenen,

Har ett ca 1700 liters med måtten 200-120-70 som jag drömmer om att ngn gång konvertera till salt. Idag kör jag sötvatten, men är mycket nöjd med bygget plus att karet måste skäras ner om det ska ut. Så jag drömmer framåt. Jag tänker mig en enklare setup med lite roliga fiskar som jag inte kan ha i de små saltkaren dels pga storleken och dels pga att många tryckare och kejsare, kulfiskar osv äter koraller. Så alltså sten och lite slit och släng koraller. Stjärnpolyper, mjukisar, kanske ngn montipora. Min fråga: Om man vill ha ok grejer till ett vettigt pris såsom stora skummare, returpumpar, overflow ( karet är ej borrat i nuläget ) streamers osv. Vad skul…

• 7 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by Dimorb,

Hej allihop. Nu är det nya systemet på gång och jag har fått bekräftelse om att det kommer inom 1-2 veckors tid. Måtten blir 300*70*70 + sump på 250*50*40 Hoppas på att det skall bli bra och återkommer med mer info när sakerna börjar falla in. /Andre

6. Started by shreek,

i denna tråden tänkte jag försöka skriva lite om mitt kommande bygge som planeras bli ett optiwhite akvarium med måtten L 320*B 80*H 60 alla tips och goda råd är välkomna. Det som redan är bestämt är att karet kommer ha två boxar för överining borrade med 2* 50 mm genomföriningar i vardera box och ställningen kommer bestå av ett begagnat pallställ. bilder och mer info kommer under karets uppbyggnad . Överrining.pdf Akvarium.pdf

7. Ja nu är det äntligen klart med ny och större burk, ett jättesteg från nano till 2400 PLUS. Drömmer om ett system på 3500 liter med bla DSB refugium med caulerpa och mangrove . Har precis varit och ställt av släpet med akvariet på jobbet efter körningen från Larry i Växsjö. I morgon lastar vi av akvariet.

• 36 svar
    • 8,9k visningar
  8. Started by J_Green,

Då var det väl dags att presentera sig här på forumet då efter lite förfrågningar. Vill börja med att tacka er alla för en riktigt bra sida, hur fick man veta nåt innan internet kom? Och vilka fina burkar ni har, mitt framstår som en östersjöbotten mot många jag följt här. Det jag kan bidra med är den imponerande storleken (även om den inte alltid har betydelse) Jag heter då Jerry, har hållit på med ciklider i ca 20 år tidigare men i april 2011 startade jag upp mitt saltkar. Det var egentligen en slump, hade byggt ihop mitt nya kar och det var tänkt att bli centralamerikanskt då jag fick höra att en gammal bekant skulle lägga ner sitt saltkar på 1…

9. Hej på er alla. Råkade komma över en video på ett ca. 5000l system som finns i Finland, DT 360x100x100 3600 liter sump ca 1400 liter. Har personligen varit och hälsat på Pasi en par gånger och jag kan säga att systemet är helt otroligt. Tyvärr går intervjun på finska. Det viktigaste som kommer fram i intervjun är när Pasi berättar att allt är DIY. När han säger allt så menar han allt. Akvariet, sumpen, tekniken, styrning osv... http://www.lemmikkimedia.fi/lemmikkielaimet/pasi-haillan-merivesiakvaario

• 0 svar
    • 2,4k visningar
  10. lång historia kort...för 5 år sen byggde jag mitt drömhus på landet . ett enplanshus 160m2 med källare ända sen jag var barn har jag drömt om ett stort källarakvarium som en dekning mellan 2 rum det var så enkelt att sitta och rita in en 1m tjock (akvariet)vägg mellan biorummet och duschrummet i källaren tänk att kunna se 300 neontetror simma runt i ett nästan 3 kubik stort akvarium . fränt. ok.. köpa tomt ner med träd gräva som fan gjuta golv upp me väggar på med bjälklag mer väggar tak. .färg.. klarrt!.. byggde även en rostfri stålram till akvariet (glasrutor skall bli mot biorummet). botten en 1,5 mm rostfri plåt . gavlar rostfri svetsad p…

• 109 svar
    • 15,7k visningar
  11. Started by jupiter,

hejs har lite funderingar på att uppgradera. är det någon som vet var man får tag på glas till ett akvarium som är ca 3700 cm långt och 70 cm högt i en skiva eller över huvudtaget går det? måtten är tänkt 3700 x 650 x 700 några förslag på glastjocklek. mvh Peter.

• 34 svar
    • 9,6k visningar
  12. Started by LN21,

Hej! Jag tänkte här posta lite tillväxtbilder så att Ni och ja kan se och följa hur det var och hur det ser ut just nu. Lite fakta först Karet är på 1800 liter 2500*900*800 (L*B*H). Jag kör med täckglas 3mm grönglas. Ljuset är LED egenihopknåpad. Består av Blå 455 (samt några 420) nm, vita 7000-9000 Kelvin, Chip 50W 20 000 Kelvin, samt 12 Watt röda LEDar. Jag startade med att ta ut ca:1100 Watt fram till mitten av maj, därefter ca:950 Watt (ville det för sommarvärmens skull). Det ger ett behagligt ljus som ja gillar och korallerna också för att Ballingen ökar ständigt (minskningen från 1100 till 950 hade ingen negativ effekt alls). De 950 Watten till 1800 liter ger ett lj…

• 59 svar
    • 8,7k visningar
  13. Started by LN21,

Hej! Jag tänkte här posta lite tillväxtbilder så att Ni och ja kan se och följa hur det var och hur det ser ut just nu. Lite fakta först:) Karet är på 1800 liter 2500*900*800 (L*B*H). Jag kör med täckglas 3mm grönglas. Ljuset är LED egenihopknåpad. Består av Blå 455 (samt några 420) nm, vita 7000-9000 Kelvin, Chip 50W 20 000 Kelvin, samt 12 Watt röda LEDar. Jag startade med att ta ut ca:1100 Watt fram till mitten av maj, därefter ca:950 Watt (ville det för sommarvärmens skull). Det ger ett behagligt ljus som ja gillar och korallerna också för att Ballingen ökar ständigt (minskningen från 1100 till 950 hade ingen negativ effekt alls). De 950 Watten till 1800 liter ger ett …

• 18 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by Ahnelovs,

Har precis beställt benställningen till mitt nya salt bygge, efter snart 4 år utan saltvatten i hemmet kände jag att det var dax igen. Så jag tänkte bygga in en hel vägg med ett långt akvarium 3300x60x60. Det blir revkeramik på 3 sidor och en tunze vågmaskin som rör om i karet. 350L sump under karet och 200L påfyllning/ saltblandning under karet. Klär sedan in allt med snygga högblanka luckor..... Led lampor, skummare, bio filter och UV hade jag tänkt i sumpen. mina funderingar kring vad jag skall ha i karet är inte klart än, ( fish only eller rev ) uppskattar alla frågor och funderingar ....

15. Started by LN21,

Så,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, då kommer mitt 2400 liters akvarium inom kort ut till försäljning. Det är ett helt fantastiskt saltvattens akvarium men inte det karet jag drömmer om.. Så att ja ja lägger ner det helt enkelt om max ett halvår.

• 155 svar
    • 23,1k visningar
  16. Started by LN21,

Hej och mycket välkomna till en tråd som kommer att handla om uppstarten och förhoppningsvis driften av mitt stora saltkar. Akvariet har gått som Tanganyika-ciklidkar i ett antal år. Konverteringen går att följa i denna tråden. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47857-Konvertera-mitt-2400-liters-till-ett-revakvarium Igår började påfyllningen av osmosvatten i karet. Dessutom hällde jag i 100 liter saltvatten från mitt 500 liters i refugiedelen. Där en djup sandbädd med plenum byggs. Gjorde iordning plenumet och vek ner ett VP-rör så att ja kan dels dosera VÄS men framför allt tömma ur fosfatladdat vatten. Jag har även påbörjat belysningen till refugiet…

17. Started by JsonB,

Hej! Undrar bara om dom som har erfarenhet av stora kar , vad man kan tänkas ge för i detta fall 280x100x65 = 1820 L , begagnat. Akvariet är gediget byggt med extra balkar inne i karet. Benställning med 18 ställbara ben och 2st 2m ramper med totalt 6 lysrör Mvh Mikakel

• 19 svar
    • 4k visningar
  18. Started by danne031,

Mark Callahan, eller Mr Salwatertank, gör hembesök hos en kille som håller på att bygga hus på 400kvm, och just det, 200kvm inomhusdamm med saltvatten. Missa inte sista halvan ungefär där de pratar om tekniken som komma skall http://www.youtube.com/watch?v=BPS76_7xg4M&feature=c4-overview&list=UUCzKPoHKV7TZal7Hf2aEGCA

19. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1990657

• 12 svar
    • 4,6k visningar
  20. Started by Rååbert,

Hallå , är sugen på att bygga ett Större kar. Med måttet " 243 cm x 72 cm x 72 cm " 1420 liter. Är det någon som vet nån bra tillverkare samt tips/råd på vad man bör tänka på när man bygger ett sådant kar? material? detta akvarium är identiskt med det jag vill bygga.

• 4 svar
    • 2,1k visningar
  21. Started by rillz,

hej alla, satt och fundera på alla som har typ 1000L kar och uppåt. vad ligger driftskostnaderna på ? borde ju kosta lite om man har så stora kar. mvh

• 22 svar
    • 4,7k visningar
  22. Hej! För en väns räkning håller jag på och projekterar ett 1800 liters kubakvarium på 150x150x80cm. Jag söker nu lite referensmaterial på burkar med avrinningen i mitten, gärna med avrinningen maskerad som en revpelare. Killen har så att säga, "ordnad ekonomi", men är väldigt allergisk mot teknik som syns. Detta kan bli spännande.

• 9 svar
    • 2,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.