Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Roger Salenius,

Hur länge ska man köra karet innan man gör 1:a vattenbyte? Har kört mitt i över 7 veckor. Mvh

• 1 svar
    • 416 visningar
  2. Jag tänkte bara inflika här att det verkar som det enda sättet att få bort nitrat är med rowaphos nollnitrat o andra dyra grejjer nitratfilter m.m Även vattenbyten har ju en utspädande effekt. men finns det inga andra sätt att få bort nitraten effektiv skummnning fungerar ju. har hört om vodkametoden..... men vad finns mer kan man inte bara använda ett hederligt gammalt denitrifikationsfilter alà fosså??? Nu vill jag att alla "Skitexperter" skriver vad ni vet så vi nybörjare fattar nått.

3. Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.

• 0 svar
    • 878 visningar
  4. Started by Trilobite,

Skall börja med Balling nu i veckan, det blir tre dunkar. Blandningsbeskrivningen på förpackningarna är ju väldigt exakta för min köksvåg, så jag tänkte blanda 1 kg/5 liter och testa för att se hur mycket värdena stiger på en deciliter lösning eller så. Magnesium blir ju 125 g magnesiumsulfat på 1 kg magnesiumklorid i dunken. Nu till frågan: hur mycket spårämneslösningar skall jag stoppa i dunkarna? Det är ju strontiumkomplex, järn-zinkelementlösning och jod-borämneslösning. Jag har sett väldigt olika bud där, ett recept jag läst var 25 ml av varje, men det känns väldigt lågt. Edit: Natriumvätebikarbonaten löser sig dåligt. Kanske måste ha mer än 5 liter på ett kilo där.

• 52 svar
    • 9,7k visningar
  5. Started by Claes_A,

Aminosyror är en ganska vanlig tillsats som många akvarister använder sig av. Många kommersiella produkter finns med varierande innehåll av olika aminosyror och troligen i olika koncentrationer. Hur dessa produkter påverkar akvariet och dess invånare är allt annat är klart men produkterna säljs ofta som "korallfoder". I samband med att jag skaffade mina första SPS till det nya karet har jag börjar fundera på värdet av att dosera aminosyror. På olika forum vittnas det om positiva effekter på korallerna - ofta anges bättre färger eller ökad tillväxt vid dosering. Andra uttrycker tvivel eller rapporterar t o m om cyanobakterietillväxt. I en aktuell tråd på Reefcentral diskut…

• 102 svar
    • 12k visningar
  6. Started by Utstrand,

Hej svejs. På jobbet har jag 2 tomma 25l dunkar som skulle var perfekta att ha osmovatten i då dom har 2 öppningar (en stor och ett lufthål). Det har varit 100% monopropylenglykol i dom (till kylmaskiner). Finns inga varningsmärken alls på dunkarna. Någon som har erfarenhet av ämnet och tror att man kan använda dunkarna om man sköljer ut ett par gånger eller är de en för stor risk?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  7. Nån som vet hur mycket man sänker sin salthalt om man tillför X liter osmosvatten Total volym 135liter salthalt 32psu vad blir då salthalten om man tillför osmos 5 liter 7 liter 10liter

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  8. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmars.2021.660196/full

• 1 svar
    • 353 visningar
  9. Vanadium (V) är den tredje övergångsmetallen och, efter Molybden (Mo), den vanligaste förekommande i saltvatten. Koncentrationen av Vanadium i saltvatten är mellan 3-5ug/l. Vanadium har atomnummer 23 och som en övergångsmetall kan den ta flera oxidationssteg. Detta innebär att samma metall kan ha olika antal elektroner. Detta anges som Vanadium 2,3,4 och 5 där Vanadium 5 är dem vanligaste förekommande i saltvatten. Även Vanadium 3 och 4 förekommer och anses precis som vanadium 5 vara involverad i olika biologiska processer. Framförallt sjöpungar och svampar anses ha biologiska processer som är beroende av Vanadium. En intressant aspekt med Vanadium är att dess olika oxida…

10. Många har kanske sett tråden, men postar den ändå: http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=87797&st=0 Ganska intressant för er som har koraller.

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by leucosternon,

är det någon som vet om kolfiltrering tar bort effekten av Rowaphos och sulpatur media för nitrat reducering och hur är det med mg,ca,strontium ,jod bakteriekultur och övriga spårämnen. Är det någon vet hur man höjer enbart ph värdet i burken utan att höja kh värdet samtidigt. i sötvatten går det ju bra med bikarbonat.Tacksam för svar.

12. Hej hopp! Har nu precis fått hem alla vattentester jag beställt från Drakfisken. Har hittills bara kunnat testa nitrit och nitrat, då all min övriga testutrustning har varit endast för sötvatten. Döm då om min förbannelse, när jag idag äntligen får hem test för KH, PH, CA och MG, och märker att instruktionerna för de två sistnämnda ENDAST är på tyska, franska och holländska! Nog för att jag var rätt bra på tyska i skolan, men när det gäller "fackspråk" av det här slaget litar jag nog endast på min engelska, alternativt modersmål. Märket på testerna är Salifert, vad fan gör jag nu? Finns det någon hemsida på nätet där man kan läsa instruktionerna översatta till engelska el…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. ....tro på när det är så här: Ca testat men JBL - 540 mg/l Salifert - 400 mg/l Suck! Detta med upprepade tester. Ska man behöva köpa ett tredje test för att hitta rätt.....

14. Started by Tobbz,

Någon som har tips på hur man kalibrerar ghl:s tempgivare ?

• 6 svar
    • 2,1k visningar
  15. Manualen är i pdf-format Manual till TRITON-Lab balling Elementz BASE.pdf

• Gilla
    • 3 svar
    • 7k visningar
  16. Har kalibrerat fram och tillbaks och nu doserar jag 2ml/h. Mätvärden enl följande 3/1 - 9.3 4/1 - 9.3 5/1 - 9.3 6/1 - Ingen mätning Idag 7/1 - 10.0 Skulle helst vilja ligga på ca 9. Problemet är att ändringarna jag kan göra är 1-2-3-4-5-6 osv ml på ena sidan och intervall i timmar på andra knappen. Så om jag ändrar till tex 1ml/h så halverar jag doseringen. Om jag doserar 2ml/2h likaså. Hur skulle ni gjort ? 3ml/2h eller 5ml/3h ? Tack !

• 1 svar
    • 380 visningar
  17. Started by Johnny Tveit,

Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas. Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260. KH 8 pH < eller = 7,6 Nitrat 20 Nitrit 0 Ammonium 0 Magnesium 1120 Kalcium 340 Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)? Tacksam för svar Mvh Johnny

18. Started by crille,

läste i tidningen idag,att vi har höga halter av mangan,någon som vet hur detta påverkar i akvariet,tar osmosen det? vet att detta finns som tillsats i trace-elements och i salt.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by wrroomm77,

Går det använda bikarbonat för att höja kh eller måste det till kalkvatten Jag har bra kalkhalt på 430 men hårdheten ligger på 6 jag gillar inte att labba med kalkvatten ...........

• 26 svar
    • 10,8k visningar
  20. Started by Xenia83,

Någon som använt sig av Seachems alkalinity test? Testade för en stund sedan och det ger knappt ens något utslag alls, inte ens efter 30 droppar (det borde göra det efter 8). Testet är inte blått från början helt enkelt testvätskan är gul. när man droppar ned vätskan är den klar, efter tillräkligt många droppar färgas testet med gult.

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by iceman01,

Tjenis! då har jag gjort mitt allra första saltvattenstest!! hoppas att ngn vänlig vill hjälpa mig med detta. ph=8.1 nitrat=4.0mg/l nitrit=0.1ppm calcium=300ppm kh=8.6 alk=3.09 jag har använt saliferts tester,är dessa värden bra el dåliga tacksam för hjälp -mange-

• 1 svar
    • 821 visningar
  22. Started by ramq,

Tills dess jag fått igång min kalkreaktor någon gång i höst/vinter så hade jag tänkt försöka dosera Ca+Mg "manuellt" och funderar på att handla dessa på PWSS: TM Bio-Calcium Liquid set 3x1000 ml TM Magnesium liquid 1000ml Någon som skulle vilja råda mig till att göra annorlunda? Är det något mer jag behöver? Observera att jag har inte speciellt stora SPS:er för närvarande, bara små fraggar, men däremot 12-15st av dom och en 7-helsikes massa ljus. Detta är första gången jag börjar labba med kemikalier också, så...

23. Started by Halogen,

Hej & Gott nytt År! Jag har problem med att hålla ph uppe på en lagom nivå. Jag tänkte att 8,0 på morgonen som sen ökande till ca 8,3 vore lagom. Men jag ligger istället på ca7,7 på morgonen. Igår morse så droppade jag i NaOH så att jag fick upp ph till 8,0. Nu kollade jag på morgonen igen och då var ph:t 7,7 igen. Syrehalten låg runt 6,0ppm. Frågan är om det är syresättningen som är boven i dramat. Men jag vet inte vad den låga syrenivån beror på, jag har kraftig ytrörelse samt en Deltec mc500 skummare som hela tiden blandar i stora mängder luft i vattnet. I karet har jag 2clowner, 1palett & en kopparbandad. Så det är inga stora mängder fisk i ett 275liters kub.…

24. Started by havre,

Som samhällvetare och humanist är det här med saltvettenskemin en helt ny barriär att spränga. Jag behöver få svart på vitt om jag tänkt rätt gällande dessa två begrepp. Buffer, när Ca höjs från ett värde till ett annat. Ca -380- till -420- Balling, när mängden Ca på ett visst ppm ökas den så att det tar längre tid innan Ca minskar i ppm Ca, finns mer att ta av. -----420----- Är jag helt ute och cyklar? Känns märkligt eftersom begreppet "buffer" för mig är vad balling gör, dvs en buffer är något som kan tas av utan att något minskar. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 748 visningar
  25. Started by leucosternon,

Hej allihopa! Jag undrar om någon kan förklara för oss vad redox är för något och hur man mäter det? Är lite inne på att börja köra med ozon och vad jag förstår bör eller ska man ha en redoxcontroller till ozonisatorn. Är det en dyr mojäng och hur kopplar man ihop den med ozonisatorn. Tack på förhand Micke o Maria

• Gilla
    • 20 svar
    • 6,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.