Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Just nu byter jag 50liter veckan i mitt 200liters kar är det mycket eller för lite? Har för mig att 20% av 200l är 60l stämmer det? Hehe
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Satt och knåpade på en saltvattenskalkylator som jag tänkte dela med mig av här. Detta är endast ett hobbyprojekt och jag vill därför gärna ha era synpunkter på förbättringar. De värden som skrivits in är endast min egna uppfattning och ser därför gärna att ni säger till om det är något som är på tok fel. Programmet är testat på Windows 7 och 8, och kräver ingen installation. Dubbelklicka endast på .exe filen och programmet startas. Denna är 100% ren från virus och trojaner. [h=2]http://www.fildirekt.se/dl/1399147087.zip[/h] Screenshot: Man skriver in sitt värde och klickar på sänd, då kommer en popup visas med en text som säger om värdet är bra eller behöver fö…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har tyvärr blandat majoriteten av saltet i nya karet med Tropic Marins salt.... Skitsalt! Har Mg 1260 Ca 420-430 KH ca 5! Hittade 375g Bikarbonat som jag fick med lite begade grejer. Har satt in 20% ugnen nu på 200C och 15min, men hur mycket ska jag dosera sen på ca 500 liter vatten och hur doserar jag bäst? Med pulver direkt i sumpen, utblandat med osmosvatten, annat? Tacksam för snabba tips! Tänkte dosera omedelbart i princip. Tur att hinken är slut nu, ska bara byta med Red Sea Coral Pro istället som tidigare.
-
-
- 54 svar
- 4,7k visningar
-
-
Jag har funderat på det här fenomenet, jag kör balling i mitt ca 400 liters akvarium med ca 30 olika SPSer. jag doserar 155 ml kh, 40 ml mg och 35 ml ca, blandat enligt "balling light". Hur vet jag om jag får jonisk obalans? har haft lite problem det senaste med att koraller dör från basen väldigt sakta. om jag går över till kalkreaktor, slipper jag detta problemet då?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Läste på lite ang enbart bikarbonatdosering och ph sänkning som följd i den utmärkta saltvattenskemi för dummies..3 gram på 100 liter skulle höjja kh med 1 dkh..har ni kollat motsvarande sänkning av ph? Kan man vara lika exakt med det? Vet att man brukar ha dubbelbuffert för att motverka detta..men hur mycket sänks ph med enbart tillsats av bikarbonat?
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har läst å läst och kolla runt men inte riktigt fått svar på dessa frågor. Om man kör FM:s balling light samt tillsats av FM:s spårämnen i dunkarna, kan man tillsätta tex. red seas Reef energy och deras corals color program ? Om man vill ha mer tillväxt och färg på sina koraller, ska man köpa FM:s tillsatser då, och vilka rekommenderar ni ? Mvh Nyburgaren.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Det diskuteras ofta i olika forumtrådar vilka vattentester som är mer (o)pålitliga än andra. Skulle vi inte kunna ha en samlad (klistrad?) tråd i Kemiforumet där rekommenderade produkter listas (förutsatt att det finns någon konsensus förstås)?
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Det går ju runt många rekommendationer i vad man bör ha för kH och då allra helst i förhållande till vad som är NSW. Jag vet inte helt om det stämmer men jag har för mig att jag har sett en översikt här på guiden som sa någonting om hur de olika ämnena påverkar varandra t.ex. om kH är så skall Ca var så.. Tänkte höra om det också inkluderar salthalt och kH. Jag har normalt alltid siktat på kH på 8,3 men har den sista tiden höjt min salthalt från 35 PSU till 36 PSU och med det har ju också kH höjts. Undrar först och främst vad som är den naturliga ökningen när man gör den höjningen i salthalt eller om kH förhåller sig, i NSW, konstant oavsett …
-
-
- 2 svar
- 401 visningar
-
-
Bytte vatten i lördags och slog då av kylslingan. I går kväll drog koraller och rörmaskar ihop sig och jag tyckte att vattnet såg lite disigt ut och jag trodde att någon av korallerna hade släppt ut något olämpligt och jag började då filtrera med aktivt kol. Nu på morgonen kollade jag karet och det såg bättre ut. Maskarn var framme igen. Nu när jag kom hem på lunchen så upptäkte jag till min fasa att det var 29.9 grader i karet och hade varit som max 31,4 grader (förmodligen igår). Hade glömt att starta kylningen efter vattenbytet. Nu har jag full kylning på för att få ner temperaturen... men hur skadligt kan detta ha varit och hur lång tid tar det innan jag vet skadorna…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har hög nitrathalt i karet men inget nitrit. Värdet ligger på över 50. Köpte ett nitrat-stop av aquatic nature. Någon som vet hur man ska använda det?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett kalcium test där man blandar olika reagenser och sen droppar i droppe för droppe tills vätskan går från någon lillaröd nyans till klarblå. Sedan multiplerar man antalet droppar x 15 för att sedan erhålla ett kalciumvärde. Grejen är att jag tycker storleken på de droppar man har i varierar och var går gränsen för att vätskan blirklarblå det är ju en tolkningsfråga men jag har gjort testet två gånger nu och får en kalciumnivå på 525och högre vilket är över gränsvärdet. Jag har ingen kalkreaktor men tillsätter kallkvatten så fort vatten dunstar från mitt kar dock inte regelbundet utan ibland kan det bli flera liter på en gång. Jag blandar aquacares pulver kalk med …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Håller på och pysslar med min bänk och behöver "täta" mellan stålställningen och bottenskivan med några fogar. Har wurth svart silikon hemma, dock är det antimögelbehandlad. Vad tror ni?, kan jag använda detta?, det kommer inte vara mer än några strängar och inte ha någon kontakt med vattnet. Kan det giftiga i siliconet överföras via luften?
-
- 0 svar
- 633 visningar
-
-
Vill flytta mitt inlägg hit, som alltså handlar om vilken mättnatdsgrad vi har av calcium o karbonater vid ett visst ph, ca o kh värde. Jag efterlyser en kalkylator, så vet nån, tipsa om de. Tills dess har jag har försökt räkna ut de själv, då ökning av calcium o karbonater är linjärt proportionelt mot mättnadsgraden. Så även ph faktiskt, då en ph ökning från tex 7.5 till 8.5 innebär ungeför en tiofaldig koncentrationsökning av karbonatjoner. Därför kan formeln förenklat beskrivas så här: Men OBS. Ej heltäckande, funkar som riktmärke o kanske bara vid ph nära 8. den riktiga formeln är nog betydligt mer komlicerad. Omega= (Ca)x(kh)x3136x10(14-ph)/Ksp skall vara 10 upphöjt…
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
vad ska jag göra för att sänka min nitrite 0,15-0,20 ? min akvarium ca. 3,5 månad gamal på 200 liter,har bytt lite mer än 20 procent vatten.
-
- 25 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hur mycket Kalciumklorid- dihydrat + och Magnesiumklorid- hexahydrat kan man blanda ner i en liter osmos innan det blir mättat? Vad är nackdelar med att köra nära mättade lösningar för balling? Ett vanligt exempel på en ballinglösning är 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid- hexahydrat för en 5 liters dunk. Blir det inte onödigt slit på doseringspumpen ifall man har ett kar med stora behov av CA och MG ?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Just nu fick jag ett bra pris ca. 800 $ för: Hanna HI83220 36 Parameter ISM Water Meter - HI 83200. jag undrar behöver man allt den där eller det räcker med bara några bra electronic refractometer . Light Source - 4 tungsten lamps with narrow band interference filter 420/525/575/610 nm Light Detection - 4 silicon Photocells Power Supply - 2 x 9V battery or 12 Vdc adapter Auto Shut-off - after 10 minutes of non-use Environment - 0 to 50°C (32 to 122°F); RH max 95% non-condensing Dimensions - 230 x 165 x 70 mm Weight - 640 g Parameter-------------Range-------------Method----------Reagent Code Aluminum----------0.00 to 1.00 mg/L--- Aluminon-------- HI 93712-01 Ammonia LR…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har ett gäng Salifert tester, nitrat osv. De är ca 4 år gamla, har förvarats mörk och svalt. Är de bara skräp, eller kan jag använda dem under uppstarten, för att se nåt alls?
-
- 4 svar
- 682 visningar
-
-
Vilken är den bästa kalkylatorn för balling Light? Har som jag förstår det bara hittat till balling classic. Skickat från min GT-N7100
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Jag blandar ut min ZEOstart 3 för att öka volymen, och därmed kan köra det automatiskt via doserpump. jag blandar ut den 10 gånger så det blir 1:10 (zeo H2O). de senaste gångerna har jag inte orkat gå och köpa destillerat vatten på apoteket, utan tagit mitt osmosvatten (direkt ur slang och ej via hink/balja). Funderar dock på om det är dumt att ta osmosvatten istället för destillerat vatten?! kanske det sätter igång någon reaktion som orsakar att ZEOstart:en blir dålig då!? vill gärna ha synpunkter från Er som är lite bättre på kemi och vatten än mig
-
Blir inte klok på fosfatvärdet i akvariet. Mätte nu på morgonen (som jag alltid gör när jag tar testerna) och får då 109-123 ppb i akvariet. Värdet varierar lite men har tagit det flera gånger med vatten både från sump och från display. Mäter också utvatten från fosfatfiltret och får då mellan 16-22 ppb i det vattnet och flödet är cirka 180-200 liter/timme. Akvariet är på 1970 liter men då är inte volym för sten och inredning borträknad. Jag vet om att jag har matat hårdare de sista dagarna än tidigare och att det säkert kan vara en anledning till ökt fosfat (har uteslutande matat med alger de sista dagarna) men vilket av följande alternativ menar …
-
Hej jag funderar på att skaffa ozon men är lite osäker på inkopplingen och hoppas på lite tips och idéer av er. tänkte en Sander 25mg och har en tunze 9004 skummare, ska man koppla in ozonet direkt till skummaren ? Eller ska jag köra en luftpump genom ozonet till skummaren med ett T kors efter ozonet innan skummaren ? Och isåfall kommer man då inte trycka ut ozon i rummet om luftpumpen pumpar mer än vad skummaren suger ?
-
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
Under senare tid har jag en känsla av att diverse mekanisk filtrering blivit vanligare. Filtersockor eller de olika automatiska filterrullarna. Samma funktion. Vad är vitsen? Jo som med all mekanisk filtrering att avlägsna partilulärt organiskt material för att avlasta kvävecykeln och därmed minska halten av ammoniak och möjligen på längre sikt även nitrat. Det jag observerat genom min egna erfarenhet är att akvarium med dessa filter inte alltid får ett klarar vatten utan tvärtom. Vi vet att partiklarna i sig renar vattnet även rent mekaniskt då små partiklar fungerar som klister på lösta organiska ämnen och därmed polerar vattnet. Jag brukar regelbundet vi…
-
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Jag är ny inom saltvattensakvarium sedan 2 månader tillbaka med ett waterbox 130.4. Det mesta har gått bra, bortsett från några små händelser/problem. Bland annat har jag haft väldigt mycket alger. Efter inköp av sjöborrar och som konsekvens (tror jag) av att lampan är på kortare, har nästan algerna försvunnit. Däremot har jag testat mina fosfat- och nitratnivåer vilka har legat på 0 nu sedan en månad tillbaka. Det finns fortfarande en del alger på sanden och jag antar att det är de som suger up näringen ur vattnet. Spontant tänker jag också att det kanske kan vara skummaren. Har inte så mycket bioload med en quantum 220. Hur höjer jag fosfat och nitrat på bästa…
-
-
- 5 svar
- 361 visningar
- 1 följare
-
-
Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA
-
- 2 svar
- 786 visningar
-