Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Matthias_H,

Har haft igång mitt kar i ca 1 år och bara bytt 10% i veckan är det bra att byta 20-30% då och då undrar jag ? Tänkte att alla spårämnen osv som finns i saltet som man inte mäter kan behövas och få ut lite mera smuts vatten :-)?

2. Started by adddo,

Hej. Har upptäckt att vattnet mitt ger mig små små stötar när jag duttar med fingret på ytan i sumpen... Nån som har nån idé om vad som brukar kunna göra detta?

3. Started by Petter N,

Jag funderar på nödvändigheten av tillsats av strontium i akvariet. Jag har numera slutat mäta strontium. Tidigare använde jag Saliferts strontiumtest, men detta var så komplicerat att jag är tveksam till att resultaten var giltiga. Numera tillför jag samma mängd strontium som calcium. Men det känns dumt att dosera något utan att veta om man har för lite eller för mycket. Jag funderar således på att sluta med att dosera strontium och hoppas på att jag får en tillräcklig strontiummängd genom mitt salt. Frågan är: Behöver koraller strontium? Har någon märkt något negativt vid strontiumbrist? Brukar ni tillföra strontium eller inte, och i så fall varför?

4. Started by nike83,

Jag har en längre tid haft låg Strontium enligt Lab-tester. Det har legat mellan 3-5 och rekommenderat värde är ca 8. Försökte en gång med droppar från Aqua-Forest, men fick bara marginellt utslag på en hel flaska. Dock märkte jag att Ca-förbrukningen ökade. Köpte nyligen Microbe-lifts Strontium, men det visade sig att den innehåller Molybden, som jag har på tok för högt värde av. Därav kommer jag inte använda mig av detta preparat. Någon som har tips på tillsats eller metod för att få upp Strontiumet?

5. Started by alofstrand,

använder alla som har stenkoraller Strontium i sitt akvarium?'?? vilka är effekterna av det? ökar tillväxten? färgorna?? använder just nu calcium, magnesium, det är väl det som jag tillsätter, byter vatten var annan veckan 10% då... taksam för svar Andreas

• 1 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Kimozabe,

Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim

• Gilla
    • 11 svar
    • 785 visningar
  7. Started by runstenen,

Efter att ha doserat Triton Labs Strontium har jag märkt en ökning av Calcium. Strontium och Calcium har ngt samband. Man mäter tex Calcium först med Saliferts s test. Sen utgår man från det och mäter Strontium. Kan ngn som vet förklara detta, samt om det finns ngn "si och så mkt Strontium blir si och så mkt Calcium när Strontium är mättat " regel el dylikt ? Saxar detta från intranätet som jag blev lite klokare av men inte klok om jag säger så : "Like magnesium, strontium becomes incorporated into calcium carbonate in place of a portion of the calcium ions" Tack, och taggar några möjliga vetare också. Slutligen Salt Påsk på er !!! …

• Gilla
    • 21 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by libben,

Läser överallt på forumet om strumpor för aktivt kol, phosphat osv. Men vad är det för strumpa vi pratar om? Vanliga finstrumpor? Eller pratar vi tjejleggings/strumpbyxor?

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  9. Är detta möjligt?: den 14/1 hade jag fosfat på 0,26. Ryckte därefter bort lite grönalg-tufsar här o där, i övrigt ingen åtgärd. den 16/1 hade jag 0,44 i fosfat. Ingen åtgärd. Den 18/1 hade jag 0,21. Kan det "studsa" så mycket upp och ner med 2 dagars mellanrum bara? Efter 0,21 värdet igår bytte jag fosfatmedia (Rowaphos) som jag har i en superfin-maskig nylonfilterpåse i sista facket i mitt ytterfilter (Unimax 150). Blir inte klok på hur mycket media man ska ha men läste om en kille som hade 200 liters kar (jag har 100 liter) som tog 50 ml media (dock i en reaktor) varpå det påstods att t.o.m. hälften av det (dvs 25 ml) skulle räcka. Jag vet att man inte ska överdosera he…

10. Started by Coralkiller,

Tjena var inne o köpte lite spår ämnen Aoch K och fick syn på Stylo pocci glow o köpte en sån oxå tänkte bara höra mig för lite innan jag börjar använda det! finns det några biverkningar med att använda det här preparatet? och hur bör jag använda det för bästa effekt? mina koraller är lite färglösa och utav den anledningen köpte jag det! mvh Coralkiller

11. Started by SmallTown,

Hmm ha fixat o donat i akvariet hela helgen, sålt o bytt alla koraller jag inte tyckt passat in , möblerat om 110 kg LS. Gick o la mig igår skitnöjd över resultatet o vaknade upp imorse ställde mig o kollade lite stolt på burken, slängde ett getöga på termometern som visade ca 30 grader. Trodde först termometern fått ehec eller nåt och gick o hämtade min digitala utetermometer o slängde i 32 grader. Vad i H******* kan höja tempen så över natten. Har kollat skummare uvc etc. /Fredrik

• 15 svar
    • 1,8k visningar
  12. Godafton, nu skulle jag behöva lite hjälp med att reda ut mina teorier om bublor, hurvida det är möjligt eller om jag e helt ute och... Jag har fått problem efter att ha instalerat en SCWD med closed loop system i burken, stora mängder microbublor genereras av detta system. Först trodde jag att det läckte in luft ifrån någon skarv men efter närmare granskning så tror jag inte detta är fallet. Orsaken är att bublorna inte förekommer i lika stor grad dyngnet runt, vilket vore fallet om det handlade om en pysläcka i systemet. Den mest logiska förklaringen jag kan komma fram till är att vattnet är väldigt syresatt tackvare skummaren och ytvattenrörelse. Så när alger etc börja…

13. Started by Axxe,

Var o införskaffade en fin levande sten för en tid sedan, men när den kom upp ur karet där jag köpte den luktade den jättesurt, förmodligen handlarens vatten i karet tänkte jag. Stenen satte jag ner i mitt egna kar och inga bekymmer alls med några värden. När jag nyligen scapade om så tog jag upp stenen igen och tänkte att efter två månader så borde den sköljts ren men luktade fortfarande extremt surt. Inget synligt klegg el dyl. Är det så bara att vissa stenar luktar, ingen av mina andra stenar från olika håll har luktat surt.

• 10 svar
    • 3,6k visningar
  14. Started by leucosternon,

Hej på er saltvänner. Vi har ett 540 l akvarium med mycket stenkoraller som växer bra. Karet har varit igång ca ett år. Det har hittills funkat jätte bra att dosera ca, sr och mg en gång i veckan med pulver och flytande preparat. Men nu har nåt hänt, vi har svårt att hålla ca värdet uppe måste pytsa i ca varannan dag. Är det nån som vet vad detta kan bero på och vad man kan använda sig av för preparat som är lite mer ekonomiskt, kan till exempel calciumhydroxid vara nåt för oss?? Vet om att kalkreaktor är bra men vi känner inte riktigt för att investera i en sån just nu,så tänkte kolla med er alla kunniga som finns här på guiden om andra alternativ. Kör nu med Tropic Mari…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Goranius,

Jag har lite problem att hålla mina värden av egentligen allt! Mg= 1050ppm jag tillsätter hela tiden massor med pulver och gör vatten byten! Ca= 280 men det beror ju givetsvis på MG som är lågt. Kh= 9,3 inga konstigheter men det har en tendens att sjunka så även där får jag tillsätta pulver.ö Ph= 8,2 det ligger stabilt. Men grejen är att jag har just nu en grym tillväxt i karet allt växer så det knakar men undrar om koraller förbrukar så mycket av Mg:et så att jag inte får upp det tillräckligt. använde mig av den tabellen som finns länkad från sidan enligt den så skulle jag tillsätta 3850 ml för att nå ett värde av 1400ppm, vilket känns helt sjukt en burk är 1000 ml jag …

16. Started by Kim Rosenqvist,

Jag har ett tag haft varierande låga mätningar av svavel (S) i mina icp-svar. Jag har läst runt lite kring svavel och sulfat och försökt förstå sammanhang, orsaker och eventuella lösningar. Just nu kör jag romans 2part balling sedan ett par månader tillbaka, inklusive natriumsulfat/glaubersalt. Min gissning är dock att den något låga svavelnivån är rester från tidigare balling. Jag har inte gjort några vattenbyten det senaste året. Uppgraderade akvarium årsskiftet 19-20 och dubblade då i volym. Då använde jag red seas salt med normala nivåer. Innan Romans 2part körde jag Aquaforest balling. Jag ser inte i deras mix att det finn…

17. Started by Christer T,

När jag körde igång min nya burk så startade jag upp ett Deltec nitratfilter (svavelkulor). Jag hade då så mycket nitrat att man kunde ana det på testresultatet. Senare har jag börjat tillsätta Fauna Marin Ultra Min s och Ultra Organics och jag funderar nu på att plocka bort nitratfiltret. Dels känns det som kaka på kaka och dels vet jag inte om nitratfiltret är "igång". Kan man se det på svavelkulorna på något sätt? Jag har samma omätbara värde in som ut ur filtret. Hur skulle ni göra? Jag ser det som en möjlighet att få bort en av 11 pumpar ur akvariet/sumpen.

18. Started by morphriz,

Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias

• 2 svar
    • 704 visningar
  19. Started by Andreas_Lindholm,

Vet ej om ämnestiteln är korrekt, kemi är inte min starka sida. Av en slump kom Lasse och jag in på ett sidospår i en annan tråd och jag vill reda ut begreppen. Av en slump upptäckte jag i sanden en gulfärgning och gasbubblor. Nyfiken störde jag sanden och kände då lukten av ruttet ägg. Sandbädden är finkornig och som tjockast 2-4 cm. Cirkulationen är rätt dålig, levandesten ligger mot bottenglaset (vilket är bra) och på stenarna och i sanden växer mycket skivanemoner, delvis svampar. Efter att ha läst en artikel skriven av Randy Holmed Farley förstår jag att svavel förekommer i olika former i marinaakvarier och att svavelväte är en vanlig form. Giftighetsgraden…

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,9k visningar
  20. Started by mikoto,

Jag tänkte börja ta mig i kragen lite hårdare och börja skämma bort mina stensnultror lite. Främst med det simpla och byta lite mer vatten hos de. Men jag fundera på om någon av våra svenska återförsäljare har några lite billigare "fisksalter" att erbjuda? Då karet är ytterst befriat från egentligen allt annat än tre fiskar i levandeväg så har jag inget egentligen behov av att köpa korallanpassade saltblandningar utan skulle gärna omvandla det billigare priset för ett "enklare" salt till fler vattenbyten istället. Kikar väl mest åt att köpa Aqualights salt från Tyskland annars men det hade varit trevligt att köpa valfri annan fungerande produkt från en svensk återförsälja…

• 0 svar
    • 963 visningar
  21. Started by redina,

Har gjort ett Triton-lab-test för första gången i mitt RSM250 som startades sep 2015. Vad säger ni om resultatet? Vad bör jag göra? tritonlab.pdf

• Gilla
    • 20 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by Gurra G,

kan man ha en syrepump i saltvatten eller blir vattenkemin fel då??? mvh en frågvis nybörjare:)

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Robbygg,

Hejsan! Jag undrar det här med syresättning. Jag vet att i sötvattesnakvarium är det viktigt att man syresätter vattnet, igenom att tex rikta filtrets utblås mot ytan så det bildas syrebubblor. Men hur är det med saltvatten ska man också syresätta det vattnet på samma sätt? Mvh, Alex

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by norsken,

Hej är det någon som vet om det är nödvendigt med syrasten i ett kar med bra cirkulation? Håppas på bra svar mvh Janne

• 15 svar
    • 3k visningar
  25. Started by morphriz,

Hej alla, läste igenom artikeln om fosfat i den senaste ReefKeeping. Snutten om bakterier var mycket intressant och en ny ide om krascher med vodka slog mig.. "Phosphate Export by Organisms: Bacteria A second means of exporting phosphate is bacterial growth. Such growth can be spurred by adding carbon sources to the water. Some carbon sources include sugar, acetic acid (vinegar) and ethanol (ethyl alcohol; often as vodka). A variety of commercial systems, such as zeovit, also appear to add carbon sources, although they rarely reveal exactly what ingredients they contain. These bacteria feed on the added carbon sources, using them as a source of energy. As they grow and m…

• 7 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.