Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Balling metoden är ju för att tillsätta calisum och magnesium förbrukningen i karet. Efter att man väl ställt in detta (åtgång) så kan man ju nu oxså lägga i extra preparat för att få med lite mer i doseringen. Ultra Trace B Heavy metal complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Iodine flouride complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Strontium barium complex, suitable as 2-part additive men så kom jag på det att tillsätter man detta i de andra vätskorna så har man ändå inte nån koll hur mycket det går åt i karet. Doserar man mer så kommer ju mer utav tillsatsen så teoretiskt borde det bara öka å öka och för mycket stontium i karet är ju inte bra. och d…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
OBS!, detta är ingen tråd som handlar om nitrat eller fosfat, utan jag vill veta vilka värden ni rekommenderar att hålla i ett sps kar? gärna en liten motivation också. OBS, tråden handlar inte heller om mätmetoders fungerande, eller inte. ( Såg att jag skrivit fel i rubriken, men det gick inte att ändra. ) Moderator's upplysning: Rubrik ändrad som du ville /Christian
-
Hej! Nu har mitt kh legat utanför skalan i flera veckor, vet inte riktigt hur skjutton jag lyckades få upp det så högt men det vägrar att sjunka. Ca ligger på 240, mg på runt 1200, ph 8.3. Lyckas inte riktigt justera dessa värden överhuvudtaget med hjälp av Grotechs Instant kh,mg,ca. Nån som har något förslag på hur jag kan få ner kh?
-
- 57 svar
- 9,2k visningar
-
-
Hej! Visste inte vart jag skulle placera fråga iom att det handlar om både bakterier och kemi. Skall börja dosera Ultra min S samt Ultra Bak och eftersom både innehåller kolkälla vill jag ta det väldigt försiktigt. Jag undrar över doseringen. Skall de doseras separat tider på dygnet eller kan de doseras ungefär en halvtimme efter varandra? Vilket tidspann talar vi om? Dessutom undrar jag hur det är med fosfatremover. Skall det köras samtidigt? Om det nu skall, vid byte av fosfatremovern skall då tilllsättningen av MinS och Bak upphöra ett par dagar? Mvh Thomas
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har tänkt börja med aktivt kol då jag har en del euphylia och misstänker att jag bör "rena" lite. Tänkte först bara köra en strumpa i sumpen, men känner att det verkar inefektivt. Känns som att väldigt lite vatten kommer filtreras genom kolet. Behöver man någon form av filter med pump till, eller är strumpa bra nog?
-
- 2 svar
- 950 visningar
-
-
Läste lite i "Saltvattenskemi för dummies" - https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17505 Där står: 6.3 Hög Temperatur 6.3.1 Påverkan • Möjligt större tillväxt av koraller pga högre förbrukning av tex. Ca Någon som skulle vilja förklara och utveckla den teroin för mig och om det faktiskt fungerar så?
-
Ligger på tok för lågt i ca, ligger på 240. Så nu har jag köpt Gro Tech Calcium Pro. Hällde i pulvret i en hink för att se hur vattnet reagerade. Det började koka och fräsa i vattnet och när det hade lagt sig hällde jag i vattnet bak i sumpen. Och nu ser det mjölkigt ut i akvariet. Någon som har erfarenhet av Gro Techs calcium pro?? Och hur mycket man kan tillsätta per dag i ml till 440l vatten. Det känns lite oroväckande att vattnet började koka och att det är så mjölkigt i burken nu. Fiskar ser ut att må bra än sänge iaf. Är detta något jag ska fortsätta med eller ska jag helt enkelt köpa calcium från annan tillverkare??? Tacksam för svar
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag hade innan (tills idag) ett kh test från jbl. det visade 7dkh. idag testade jag med saliferts kh test. det visade 11,2 dkh. väldigt konstigt... jag tror mest på saliferts test för dom ska ju va bra. jbl vet jag inte så mycket om. det var ett test som gick ut på att man tog vatten från karet, droppade i en droppe reagens, blandade. då blev färgen på vattnet blått. man droppade i så många droppar som behövdes för att vattnet skulle ändra färg till gult. så många droppar som man droppade i så många grader i dkh var kh-värdet. saliferts test är ju lite mer avancerat och "proffsigt" så jag tror på det. men det är ju endå en stor skillnad mellan testerna..
-
- 6 svar
- 992 visningar
-
-
Hej alla. Jag meckade lite med sumpen idag och funderade på om man skulle städa ur den ordentligt. Jag plockade ur den blå tjocka filtermattan som returpumpen står på. Jisses vad skit den innehöll efter ett år... Jag bytte ut den mot en ny nu och samtidigt funderade jag på hur mycket nitrater som frigjordes. Jag borde gjort detta vid ett vattenbyte, men det är lätt att vara efterklok. Så min fråga till er som vet bättre är om man ska göra ren sumpen? I sådant fall, hur ofta och varför? (jag förstår att det binder nitrat men det lever en massa svamp på väggarna som ska vara bra...)
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Sökte runt, men hittade inget matnyttigt. I Nov/Dec numret av "Coral" visas ett SPS-akvarium (med liten berättelse om, och fullständig info) som kör 18kg "miracle mud". Det var en hel del snack om denna "lera" för massa år sen, om hur bra det skulle vara. Men sen blev det ganska tyst om det (?). Uppenbarligen kör folk fortfarande det, så varför försvann snacket om det? Som nämnts i nån tråd där det kort avhandlades, borde det ju ha slagit igenom nu om det var så himla bra. Någon som vet nåt om detta? Var det bra el dåligt, el kanske varken eller? Vet inte med mig att jag sett några akvarier i Sverige som kört med detta.
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Temperatur och salinitet är ju två parametrar som är viktiga och oftast lättåtgärdade. Själv ligger jag på 25 grader och 1.024 relativ densitet (32psu) Jag tror att det är ganska vanliga siffror i Sverige men om man läser amerikanska forum så ligger de ofta betydligt högre i saliniteten - ca 35psu Jag frågade i en saltvattensbutik vad de hade för salinitet och de hade ungefär 1.022 men varierade lite. Skriv gärna i tråden vad Du har i din burk och kommentera gärna varför.
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Några intressanta samband som jag inte är säker på att alla tänker på...för dem som vill kunna mer om kemi:-) Som ni alla vet så är ju karbonaterna den buffert som dominerar i ett saltvatten. MEN, det som kanske inte alla vet är att HCO3 och CO3 (som är de två joner som buffrar o utgör den sk karbonathårdheten) är en ganska dålig buffert vid just ph runt 8 som det ju handlar om. Detta är ju synd, men så är det. tex är det så att om man har ett akvarievatten med phd 8 och normalt KH, så kommer det vattnet att ngt bättre stå emot ett försök till ph höjning än sänkning. Om vi tex droppar i exakt en viss mängd vätejoner i ett försök o i ett andra exak…
-
-
- 44 svar
- 7,1k visningar
-
-
Hej! Tänkte jag skulle försöka kontrollera kalibreringen på min refraktometer men ju mer jag försöker läsa desto mindre begriper jag.. Det är iaf en sådan här: http://www.tritonakvarium.se/product/refraktometer-optisk Vänstra skalan är densiteten och går från 1.000 till 1.070. Under mätskalan står d20-20 Den högra skalan antar jag är ppt (står 0/00 under skalan) och går från 0 till 100 Köpte en kalibreringsvätska (fauna marine mulite reference) med en salthalt på 35 ppm (vid 25 grader C) Längst ner i "fönstret" står det Salinity 20 grader C - antar det innebär att den ska kaibreras med 20-gradig lösning eller kan man göra så att man kalibr…
-
-
- 17 svar
- 5k visningar
-
-
Kolla detta klipp som visar en prototyp för kontinuerlig alkalinitetsmätning samt ett trick att koppla in den till de vanligaste akvariedatorerna utan specialkort. En invändning är att troligtvis kan den inte visa alkalinitet över 10,5 på datorn eftersom åtminstone på GHL ProfiLux så klarar inte kortet pH över 10,5. Tror det är samma på de andra datorerna. Men metodiken talar också om att det här går att tillämpa på all provtagning som utnyttjar titrering - dvs både kalcium och magnesium men det kan behöva specialkort MVH Lasse
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Som rubriken säger är jag ute efter erfarenheter från er som har kört hyposalinitet för att karantäna/behandla fiskar. Har just nu en del fisk i karantän och har sänkt salthalten ner över många dagar. Har nu nått "hypo" och undrar vad jag skall passa mig för. Har förstått det som att pH lätt kan flacka så doserar lite natriumkarbonat för att få ett högre kH, mäter salthalt varje dag och kH varje dag samt checkar fiskarna för symptom. Vad mer gör ni? Rekommenderat 16 ppt? Tänkte köra på 15 ppt för att ha lite utrymme för avdunstning. Har läst det mesta här http://www.advancedaquarist.com/2004/1/mini#section-2 och där står det bland an…
-
- 15 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…
-
- 4 svar
- 749 visningar
-
-
Tänkte dela av mig resultatet på vatten testet som jag fick idag och få tips om vad jag bör göra åt. Dosserar NoPox för kontrollera nitrat och fosfat. Tack på förhand Mvh Mudde Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ny artikel från undertecknad, läggs upp i registret också /Jonas Zooxanthellreglering.pdf
-
-
- 1 svar
- 682 visningar
-
-
Jag har fått tag på en begagnad deltec km500 kalkmixer/reaktor som jag håller på att koppla in. Jag skulle dock gärna önska lite tips i hur jag kan tänka kring volym och påverkan på kh/ca, fosfat, pH. Jag har ett system på cirka 400 liter. Kh ligger på cirka 9 och ca ligger på ca 430. PH ligger runt 8 +/- 0.1. Fosfat ligger på 0.02 isch. Kalkmixern har en volym på 5 liter. Har en alkatronic och en dosetronic och tänkte för kontrollbarheten köra via en av doserpumparna. Jag har kikat på lite videor om kalkvatten/kalkmixer från bland annat Julian sprung, BRS, reef dudes och farm boy reef. Men har inte landat i vissa frågor. …
-
Hej värden på mitt kar ligger på. Ca435 kh7.5 mg1560 kan jag köra balling på ca och kh bara har rätt mycket koraller mest mjuka Mvh
-
- 2 svar
- 403 visningar
-
-
Ja, frågan är ju den största man kan ställa. Vi strävar all efter ett stabilt kar, och försöker hitta vägen dit. Att spotta alla ämnen på ett ICP test är definitivt inte hela sanningen, inte ens halva. Vi har sett många kar med perfekta halter av oorganiska ämnen, men ändå inte i balans , och tvärtom. Givetvis skall vi ha stenkoll på "the big five", som är KH, CA, MG, NO3, PO4, och kanske möjligen Sr och Jod. Men utöver det, särskilt om man byter vatten ibland, tror jag sällan vi hittar förklaringen till ett instabilt system. Så, baserat på en del artiklar vi/jag postat sista tiden, samt mina egna erfarenheter, tar jag mig friheten att försöka svara på denna…
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Har precis slutat att tillsätta kalk och karbonater med TM Calcium Liquid och gått över till kalkreaktor. Dilemmat är att trippeldospumpen ballade ur den sista tiden jag använde den så KH hamnade på ca 9 dKH och Ca på ca 460 mg/l. Tanken var att jag skulle vänta med att dra igång reaktorn tills Ca hade sjunkit. Men det gick i stöpet när KH:t började sjunka. Så jag måste köra reaktorn för att hålla KH uppe. Nu ligger jag på KH 8 dKH och Ca 470 mg/l. Frågan är vad jag ska göra. Fortsätta att köra reaktorn för att hålla KH uppe och hoppas att Ca börjar sjunka? Stoppa reaktorn och hålla KH uppe med trippelbuffer tills Ca har sjunkit? Mg ligger på ca 1450 mg/l. Tacksam för sy…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har precis startat min lilla burk. Hittade några små "levande stenar" uppe på vinden som legat där typ två år(ja, den är död... Helt säkert). Tanken som slog mig var att man kanske kunde återanvända den i ett filter. Den behöver ju inte vara så fin o full med kryp då ju. Nitrifikationsbakterierna kommer väll tillbaka efter ett tag? Så, om man skrubbar den o sköljer ordentligt o hugger sönder den i mindre bitar o sedan lägger den i filtret. Kommer detta att sabba mer än att hjälpa? Kanske man även kan använda den som lite inredningsutfyllnad oxå? Eller är dessa stenar livsfarliga o bör kastas? /M
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har lite funderingar kring följande: När jag blandar pulver från Grotech, det är pulver för att höja Mg och Ca, ibland konstiga och olika reaktioner på lösningarna. Vanligtvis när jag blanda Ca så får jag en frätande och bubblande sörja med en hel del bottensats som lägger sig längst ner i det kärlet som jag blandar i. Har testat att minska mängden Ca pulver men får ändå samma reaktion med mycket fräsande och vitt dimmig vätska som ser ut som mjölk. Det bildas även skum som, om man inte är försiktig, får innehållet i kärlet att svämma över. Det blir också i viss utsträckning varmare vätska i det kärlet jag blandar i. När jag tidigare har doserat Mg så har jag alltid häll…
-
Hur ofta byter ni vatten som kör balling light? räcker det med 10% varannan vecka?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-