Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Ja, det är ju inte så svårt att droppa i droppar och blanda pulver, men hur ¤#"/%" skall man se värdet??? (Salifert). Jag är ju en sådan som tycker blå är blå och inga nyanser finnes och i detta test (som jag antar helst skall vara ofärgat) så är ljusblått aldeles för nära ofärgat för att jag skall veta resultatet. Finns det bättre tester, eller måste man fota resultatet och kolla RGB i datorn .....
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
-
Tjenare! Är intresserad av att veta hur ni använder aktivt kol i era kar. Jag själv har använt det varje dag i ca 6 månader. I syftet att hålla vattet så klart som möjlig. Men nu så läste jag på burken att aktivt kol läcker ut fosfat. Så nu till min fråga jag har brun alger på bakrutan kan det aktiva kolet vara orsaken till detta. MVH Jocke
-
Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…
-
Ska till att blanda i saltet i akvariet nu, och undrar om jag behöver blanda i salt i sumpen med? Eller räcker det att blanda i karet och låta vattnet blanda sig via returpumpen från sumpen?
-
- 12 svar
- 2,4k visningar
-
-
Kollade på skoj vad jag har för nitratvärde på mitt färdigblandade saltvatten jag har stående. (Reef Crystal) Svar: 50!!! Först tänkte jag att nu är väl osmosen kaputt, men osmosvattnet visade sig ligga på 0,5-1 Min andra tanke var att jag fått ett måndagssalt, men inte heller det. När jag blandade till nytt salt, hade det samma halt som osmosvattnet. (0,5-1) Det måste alltså vara själva lagringen av saltvattnet i plastdunkarna som gjort att nitratet gått från 1 till 50 (på ca 2 veckor) Kan det verkligen vara möjligt???
-
- 20 svar
- 3,3k visningar
- 2 följare
-
-
Hejsan jo jag undra om äggviteämnen har någon inverkan på kalkalger .jag är ju inte så stort teknik fan så jag kör helt eko system med sand o caulepra ls i sump . Nu undrar jag om jag hade använt skummare hade mina kalkalger kommit fortare o i större utsträckning .Jag hittade en liten prick i dag som var 1*1cm o blev glad på rutan för på ls är det lilla överallt nästan. En fråga till har man som nybörjare så jobbiga o tråkiga fråger så ni proffs inte orkar svara eller det är bar jag som är stressad att få svar på mina frågor . ABSOLUT INGET GNÄLL BARA EN FRÅGA HOPPAS NI EJ TAR ILLA UPP MVH DRAKFISK
-
Tjenare! Finns här någon som känns vid att rowaphos grumsar ner hela karet. Jag kör rowaphos via deltec fr 509 fosfatfilter, 1:a dagen idag. Är detta normalt hoppas på svar mvh Daniel
-
Håller på att starta upp mitt första saltkar, saltvatten har stått och snurrat i 2 dagar nu och imorgon ska ls köpas. Har märkt att temperaturen ligger runt 27-28 grader, är detta ok?, läste att tempen ska vara 24-26?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Jag funderar att börja tillsätta detta i mitt akvarium (KH 6,7-7 ,Ca 330 ,pH 8-8,3). Vet någon om detta är ett bra preparat eller är det bättre att köra KH/pH-buffer och calsium samt magnesium separat? Jag har ingen kalkreaktor etc. och tänker inte köpa någon heller nu utan försöka med preparat som jag tillsätter i akvariet för att få så bra värden som möjligt. Lite info om "all in one" preparatet: About All in One All in One can make the use of the so-called A and B calcium and alkalinity supplements unnecessary. It contains almost everything required for growth by corals and the beautiful encrusting pink and red coralline algae. All in One will increase the alkalini…
-
Tänkte starta en ny tråd omfattande baskunskaper om kemi och biokemi i akvarier och saltvattensakvarier i första hand. Jag har haft de här tankarna en längre tid men det gäller att försöka starta i rätt ända för att det skall bli begripligt. Jag säger inte att jag begriper det jag kommer att skriva om helt och hållet så det vore bra med kommentarer, samt givetvis frågor om det är någon som mot förmodan inte hänger med i mina svängar. Ni kan också räkna med långa inlägg och på grund av det så kommer de nog inte varje timme:ler: Jag vill börja med pH-begreppet. Det är en beteckning och ett begrepp som är grundläggande i nästan all diskussion om vattenkvalité. Den normala f…
-
- 45 svar
- 8,6k visningar
-
-
-
Just nu har jag 8,44 För en vecka sen hade jag 8,05 och runt där. Men sista veckan har det sakna med säkert gått upp till 8,44 och nu ligger det stabilt där. Allt levande i tanken ser ut att ha det bra och trivas. // Lennie
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjenare! Jag undrar om det finns något negativt av användning av vodka i akvariumet. Funderar på att börja dossera vodka för att få ner nitraten. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Snubblade på den här... http://en.wikipedia.org/wiki/Anammox Har någon hört talas om/erfarenhet av detta? Är det nått som går att använda i ett saltkar tro? mvh Mattias
-
- 0 svar
- 583 visningar
-
-
hejsan var fyller ni på era tuber till kalkreaktorn för där jag fråga tog det 2 veckor från det man lämnat till man hämtat . kan man inte gå till en dykbutik ? mvh drakfisk +
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 797 visningar
-
-
hej! undrar vilket man ska köpa nitrat filter eller zeolit som förvaras i ett ytterfilter?? började mätningen av nitrat igår (Söndag). Det visade sig att jag hade tok för mycket, mellan 15-20 enligt Tropic Marine. Har läst att det finns andra tester (märken) att prova. Jag chansar att detta test visar ganska nära verkligheten.Bytte vatten idag ( Måndag ) ca: 40 % sög bort mycket av koralsanden i karet. Nya mätningen gjordes efter 3 timmar visade sig vara ca: 5... Kan vara lite färgblind Frågan är om det räcker med enbart täta vattenbyten eller om jag ska satsa på filter eller annat.. vill ej testa vodkan kan slå riktigt fel om man har otur...har jag läst Mvh Peder
-
Har inte fått ording på mina fiskar sedan de fått uppsvällda bukar, har kört med medel i karet octozin som gör att koraller o annat levande klarar sig. Mina clowner blev friska för att sen återigen insjukna o bli uppsvälda. Så nu ska jag starta ett kar i veckan (då jag får det) o ska inte ha sand eller sten i. eventuellt några keramikkrukor med hål i så fiskarna kan gömma sig o inte bli så stressade. Har läst runt lite om tillsatser för att få igång bakterierna i karet fortare men blir inte direkt klokare, någon som har några tips? det måste gå fort o sen ska fiskarna få bo i det karet i minst 6 veckor medans jag suger ur all sand o låter huvudkaret stå utan fisk. förhopp…
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Mitt kalsium har legat på 370 ett tag nu, utan att jag kunnat påverka det. (kalkalgerna växer inte så bra) Efter att jag pytsat i kalsiumklorid (typ 4 cl) så har det gått upp till ca 410 ett tag, men bara några dagar senare är det tillbaka på 370 igen? Kan det förbrukas så fort?? Vågar inte kalka i mer nu, det måste ju ta vägen någonstans (inte sett några fällningar iofs) Jag vet att för lite magnesium kan hindra kalsiumet, men jag har inget magnesiumtest, så jag fyllde på lite magnesium "just in case", men det kanske inte var nog? (vad händer med kalsiumet om magnesiumet är för lågt? Ligger det latent, och visar sig då man höjer Mg?)
-
- 4 svar
- 1k visningar
- 1 följare
-
-
kan man se på invånarna i akvariet om det ska bytas vatten? tex om alla koraller inte är utslagna? Har kört mitt kar en vecka nu och har bytt 10% vatten nu hur ofta ska jag byta i början? har några mjuk korallfraggar och kolionanemoner som ser bra ut. men ibland är det bara någon fragg som är utslagen och osv. Hur känsliga är fraggarna för dåligt vatten? Salthalten ligger på 1024 nu. Har än så länge 10kg sten i 180 liters ska lägga i lika mycket till senare när jag får råd. Har hört att stenen inte börjar jobba förren det kommer i fisk eller andra djur som skitar ner?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …
-
- 1 svar
- 844 visningar
-
-
Hejsan! Har efter 26 år med sötvatten äntligen vågat mig på saltvatten, har läst och lyssnat runt en del men det blir många olika svar. Min första "dumma" fråga är hur länge man bör vänta innan man börjar att fylla "burken" med djur ? ( vad som helst ). Har fått som svar allt mellan 3-6 månader. Jag exprimenterar för närvarande med en 112 L "burk" men har för avsikt att gå över till 1000 L när jag börjar få koll. M.V.H Per/Haninge
-
- 7 svar
- 957 visningar
-
-
Hej alla, satt och läste igenom Lasses mollytråd idag. När jag läste den långa diskussionen om alger, ljus och näringsvärden rasslade det lite i minnesbanken. Jag pratade med Sarah L. på RC's macroforum om att göda med ammoniumnitrat(hittade tyvärr inte tråden) och hon svarade att hon testat men att ammoniumnitratet var rent "alggodis". Det är i teoribasen för sötvattens lowtech centralt att växter föredrar ammonium före nitrat. De måste ju återkonvertera nitraten till ammonium för att kunna använda den. I sötvattens hightech har jag bara lyckats få ett akvarium att undvika ammonium/nitrat cyklingen i början en gång genom att maxxa CO2 och näringsdosering från dag 1. Lo…
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hejsan. Hade för några år sen ett litet 150L kar med några mjukkoraller (och fisk) som växte som ogräs. I detta kar tillsatte jag T.M. magnesium med jämna mellanrum. Detta var jag tvungen att göra för att hålla halten uppe på en acceptabel nivå. I mitt nuvarande 500L kar har jag bara SPS-koraller (och fisk såklart). Det har varit igång i 11 månader och jag har tillsatt ungefär 6-8 teskedar magnesium hittills. Detta är "en droppe i havet" i jämförelse med mitt tidigare kar. Gör vattenbyte lika ofta som då. Varför sjunker inte Mg-halten? Vilka djur/växter behöver mycket magnesium? Kalkalgerna frodas ändå.
-
- 4 svar
- 909 visningar
-