Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hur viktigt är det egentligen att hålla koll på alla vattenparametrar? Finns det folk som skiter i att mäta men får det att funka ändå? Funderar eftersom att jag inte har någon större lust eller ork att testa mitt vatten en gång i veckan och lära mig rätta nivåerna för diverse olika ämnen, för att inte tala om vad det kostar med alla testerna:) Om jag byter 25% av vattnet i mitt akvarium en gång i veckan, borde jag inte kunna bibehålla rätt schyssta värden då? Har två eremiter, som jag inte matar, i mitt akvarium på 10 liter så belastningen borde ju vara ganska minimal. Har några mjukkoraller också, det är främst dessa som skulle ta skada av dåliga vattenvärden gissar jag…
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.
-
- 1 svar
- 887 visningar
-
-
Vänner Det Nacl fria saltet går inte med säkerhet i lösning för alla. kanske kan variera med olika fabrikat för vi har ju ingen koll på exakt hur detta salt ser ut. Dessutom finns det när jag funderat lite mer, en viss onödighet att driva upp konc till ggr 7, för den enda orsaken till det är att få små flaskor=spara sumputrymme. Baksidan med det är ju att doseringen blir mindre noggrann, för det handlar ju om doser vid varje tillfälle i storleksordning 1-5 ml, och då minsta luft i slangen så kan en hel dos missas, o fleet blir rätt stort. Dessutom är slangpumparna på en del doserstationer inte mer noggranna än 10%, så det finns en fara i så här starka lö…
-
-
- 3 svar
- 698 visningar
- 1 följare
-
-
Vilka är dem "viktigaste vatten testerna"? har en 32 liters nano kar och nu känner jag att jag vill ha lite mer koll på vatten kvaliten. så undrar som rubriken lyder, vilka är dom Viktigast Vatten testerna och hur får man rätt värde vid för höga/låga värden?. Ha det gött=) /Wigge
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har börjat med att starta ett 80L mollyhotell och har bara vanliga test stickor som mäter NO2 NO3 GH Kh pH och Cl2. Jag ska köpa bättre tester och undrar vilket märke man ska satsa på och vilka tester jag behöver?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Själv använder jag 200 micronsockor. Kombinerar det med lite ättika i vattnet. Det är utan tvekan det effektivaste sättet jag har funnit för att få ned näringsnivåer samt att förvandla vattnet till "flytande luft". Vad har ni för erfarenheter?
-
- 21 svar
- 2,6k visningar
-
-
Bara en nyfiken fråga. De 10 år jag körde på nittiotalet, Nacka och Värmdö kände jag nästan ingen som hade. Idag bor jag i Timrå med ett erkänt fantastiskt vatten. Använder osmos men funderar på om det är nödvändigt egentligen? Spännande att få höra olika syner på det hela.
-
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag har som många andra problem med dalande KH och funderar på vettig metod för att justera det mer automatiskt eftersom jag upplever att jag har för mycket svängningar och undrar hur ni andra gör?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
De pågår just nu en debatt om nitratens betydelse, och om den skall vara så låg som möjligt, eller om vi skall medvetet lägga oss lite högre, o ja, till o med dosera nitrat! Denna tråd syftar inte till att driva dessa frågor vidare, utan tänkte bara de kunde vara intressant att se vilka nitratvärden vi har i våra kar, o kanske också komplettera med hur länge karet varit igång, samt om någon nitratreducerande metod används, ange den. Börjar med mej själv: Nitrat: 2.5 ppm Duration: 6 veckor Metod: Ingen specifik nitratreducerande metod ännu, annat än skummare o LS. Om nitrat stiger så småningom längre fram vid ökad belastning etc, kommer jag överväga kolkälla, viss bakterie…
-
Hej, Jag har ett 250 Red Sea där alla koraller har försvunnit/dött successivt under de senaste 6 mån. Alla fiskarna ser dock ut att må bra. Den främsta orsaken som jag kan finna är att KH’t är på tok för högt, 15. Alla andra värden är ok dvs inte alarmerande på något sätt. (Salthalt: 1.024,5. Ca: 440, Mg: 1200, PO4: 1,22. NO3: 2 och pH: 8,5.) Jag har gjort ett 50% vattenbyte men jag får inte ner KH’t. Jag har 2,8 när jag mäter i mitt vatten in, men när jag blandar det med den blå hinken av Salt från Red Sea, som ska ge KH: 8, blir KH’t 10 i det saltblandade vattnet. —Så min fråga är om man kan blanda vanligt salt utan jod som en lösning f…
-
-
- 47 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej! Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. Tack på förhand! mvh martin
-
-
- 3 svar
- 709 visningar
- 1 följare
-
-
Kommer innom en snar framtid att starta ett saltvattensakvarium, vilka tester behöver jag ? Kommer att satsa på enklare koraller, inga stenkoraller.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
sitter och ska beställa tester.. men vad behöver man? har lagt till följande i "kundvagnen": Nitrit Nitrat KH PH Fosfat Ammonia Sillikat Behövs det något mer för ett nybörjar akvarium? Kanske jag tom. kan skippa någon test?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Detta är enbart baserat på mina egna mätningar. Det finns tester jag ej testat. I samband med mitt arbete med min ny maskin Mastertronic (säger ej mer än så, denna tråd skall ej vara en reklamtråd), har jag lagt ner mkt tid o pengar på att mäta Nitrat o Fosfat med olika reagenser. För att veta vilka tester o reagenser som är stabila och mäter tillförlitligt. tex har ju nitrat ansetts vara opålitligt, vilket jag alltså inte håller med om om man bara har rätt reagenser. Jag har både köpt och tillverkat ett 20 tal referensvätskor där Nitrat och Fosfathalterna spänner över ungefär : NO3: 0.05-10.0 ppm PO4: 0.006(!)-0.2 ppm Precisionen…
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
- 1 följare
-
-
Vilka tester behöver man till ett 300 revakvarie, med mjuk och stenkoraller osv? Vilka tillsatser behöver jag för korallerna? Tips på vart man köper tester och tilsatser billigt uppskattas!
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Såg inlägget om JBL testsattsen men ville inte tränga mig på i hans tråd. Vilka märken på tester ska man välja nu då? Har Sailferts Ca och KH test. Lite glädjevärden har jag hört men vet man hur det brukar se ut så kan man ju iallafall se att allt är som det brukar och att inga värden sticker iväg... Fosfat har jag mätt med Aquarium systems test. Enkelt o bra men lite svåravläst... Ge gärna förslag på billiga o bra tester o testsatser. /Mattias
-
- 1 svar
- 706 visningar
-
-
Jag säljer ju PMDD(nej skall inte göra mer reklam) men vad jag undrar är ngra av dessa ett behov i våra salt kar? KNO3 Kaliumnitrat KH2PO4 Kaliumdivätefosfat K2SO4 Kaliumsulfat MgSO4.7H2O Magnesiumsulfat CaCl2.2H2O KalciumkloridC6H8O7 Citronsyra NutriSi innehåller micro ämnena B 1.10% Cu 0.22% Fe 6.50% Mn 3.80% Mo 0.33% Zn 1.10% (vikt procent) Micro+ innehåller micro ämnena Fe 20 g/l Mn 10 g/l Cu 0,52 g/l Zn 2,9 g/l B 4,0 g/l Mo 0,75 g/l Micro+ ProFe Innehåller Dubbelt så mycket Fe, innehåller micro ämnena Fe 38 g/l Mn 9,6 g/l Cu 0,48 g/l Zn 2,4 g/l B 3,5 g/l Mo 0,70 g/l Järnchelat 7% Och om ngt används vilket? och hur oftan kan /skall man tillsätta dessa? O…
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban
-
- 0 svar
- 839 visningar
-
-
hej jag undrar lite över vilka tillsattser man bör ha i karet för att få bra värden o god tillväxt på koraller mm undrar oxå varför färgerna är så dåliga på mina koraller medans kompisen har världens färger på samma sort! och det beror inte på belysningen för jag fick en fragg av honom o den fullkomligen lös tillskillnad från mina gamla koraller när den kom i mitt kar, men nu efter 3 veckor har den med börjat mattas ut i färgen! vad saknas??? det jag tillsätter idag är: Rowas Kalk wasser och trippel buffer kh höjande ph stabilicerare. maskinparken består av skummare, uvc, kol-filter dp-värmare. belysning är mh 150w o 4 t5 rör 2st djup lila 2 st blå. har en nylagd sandbädd…
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
-
blir väldigt förvirrad över vilken metod som är bäst, köra med light innebär fler vattenbyten vad jag förstått vilket skulle vara väldigt trevligt att slippa, jag har mg sulfat och nacl-fritt salt men skall jag skippa dem och köra light? har bara 3pumpar till doseringen, försökt leta här på forumet men blir inte klok på det, och är det bättre att köra Mg i dunk för sig? så att det blir lättare att justera, när jag kollar på Aquacalculator så skall det gå åt väldigt mycket mer Mg än Ca vilket jag förstått som att det är galet. 44g av Ca i 5 liter och 1000g Mg i 5 liter för att få samma dosermängd,
-
- 26 svar
- 2,9k visningar
- 1 följare
-
-
precis som det står i rubriken undrar jag om jag ska köpa till jod och vad jag kan vänta mig för effekt ?? mvh Jerry
-
- 2 svar
- 973 visningar
-
-
Hej, Fick tag i en beg. osmosapparat 90l/dygnet. Fungerar bra, så gott som 0 GH, men är säkert bara 70 liter dygn. Vad jag söker efter är fabrikatet. Det finns inga lappar eller annat som kan härledas till något fabrikat. Det är ju bra att veta ifall man måste byta nån del. Kanske någon som känner igen den? mvh Wilhelm
-
- 2 svar
- 932 visningar
-
-
Vet någon vilken utav alla formler på http://home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html denna sida som man ska använda för kh och ca man ska använda när man vill räkna ut dosering?! jag har tagit Calcium chloride dihydrate för calcium och Sodium carbonate för kh, är det rätt för jag hittar inte fauna marins balling?! mvh Rickard
-
- 2 svar
- 792 visningar
- 1 följare
-
-
frågan har ställts tidihare, men jag postar den här separat. När man beskådar sandbädden från sidan genom akvarieglaset, ser man ofta bubblor i de lite djupare lagren. Jag gissar att detta är kvävgas som tecken på denitrifikation, men är ej helt säker. Vet nån? /Jonas
-
- 8 svar
- 2,3k visningar
-