Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 242 ämnen i detta forum
-
Mätte för första gången med Salifert strontium test... maken till omständigt test har jag inte varit med om. 5 olika flaskor och 3 sprutor och rågade skopor.... Felmarginalen är +/- 5 mg/L och rekomenderat värde är 10-15.... Tog mig en halvtimma att göra testet... puh. De här värden fick jag med Salifert: Ca 435 ppm Ca 428 ppm (Med Sr testet) Sr 0-3 mg/L Ca diffade på 7 ppm mellan Ca och Sr/Ca testen och det är hyffsat... Ska dosera lite strontium och försöka få upp det lite för att sedan mäta igen... Men med mätskalan nedan så känns felmarginalen på +/- 5% ganska stor. 40 34 28 22 16 good 10 good 4 0-3 Vad tycker ni andra som använt det här testet? PS. blandade ihop 5 % …
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Har precis skaffat detta test och mät värdet var "off the scale"! Tyvärr vet jag väldigt lite om det, vad det mäter för ämnen osv. Organics är just ett ganska stort begrepp. Nån därute med erfarenhet av det?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?
-
- 2 svar
- 861 visningar
-
-
Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?
-
När jag skulle blanda nya dunkar idag upptäckte jag att min magnesiumklorid var nästan slut. Var inom min lokala handlare och han föreslog Salifert Magnesium Powder som var det enda han hade hemma. Innehållsförteckning saknas så jag blir inte klok på om det är rent eller inte. Tror ni att jag kan blanda det i dunken för cacl enl vanlig koncentration? Använder fauna marins produkter och ett recept från Stig i Gemla, http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden
-
- 3 svar
- 904 visningar
-
-
Hej. Nån som vet vad detta är för alger jag fått i mitt kar o hur jag kan bli av med dem?
-
- 9 svar
- 2,5k visningar
-
-
Har haft Cheatoalger igång i min hemmapulade reaktor i snart 3v. Det har växt på bra och nu har mitt fosfat gått ner från 0.15 till 0.05 med Hannachekern. Har nu fått cyano. Detta tror jag är pga högt nitrat på mellan 50-100 och skillnaden är för stor mellan fosfaten och nitraten. Jag håller på och suger ut all sand och städar efterhand för att sänka nitraten. Har idag belysning 18h i reaktorn, skall jag sänka tiden för att minska fosfaturtaget? /Johan Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 6 svar
- 3,6k visningar
-
-
God Skärtorsdag. Jag har ett 4-stegs filter som jag har använt i drygt två år utan att byta någonting. Tänkte häromveckan att det kunde vara dags att byta, men för kunskapens skull så köpte jag en TDS-mätare innan. Testade nyss mitt vatten innan och efter filtret. Ingående sitter det på drygt 110 TDS, efter 4 TDS. Byter ni religiöst filter med jämna perioder utan att kontrollera TDS, eller utgår ni ifrån TDS och byter när det stiger för högt? Vart drar ni i sådant fall gränsen? Kan det finnas en poäng i att byta något filter trots att TDS är lågt? Hur tänker ni? Jag önskar er en god påsk!
-
-
- 10 svar
- 864 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Jag funderar på om jag borde byta till annat salt som är mer till för fisk eftersom jag doserar ändå med ATI Essentials Pro (2 flaskor) och då får jag ju ett bra, till bättre vatten värden/kemi? Min favorit salt och har kört med de senaste tre åren är Blue Treasure SPS salt (jag hittar ingen bra gedigna omdömen om detta salt via Youtube i alla fall ((mitt go to bibliotek)). Detta saltet enligt mig är redan späckat med nyttoämnen. Jag funderar på om det blir utfällningar eller att jag slösar på tillsatser som är i överflöd och inte kan tas upp av koraller utan spolas ner vid varje vatten byten. Jag har dock inte märkt av någon utfällning hitintills. Jag har mest …
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Jag skulle behöva något som höjer CA snabbt såsom Calcium Chloride eftersom det skulle kräva mycket stora mängder med min vanliga tillsats (tropic marin bio calcium) i kombination med kalkwasser. Jag har även hört att man kan använda sig av Calcium Chlorine. Någon som vet vad som skiljer mellan dessa? Jag undrar också om man kan få tag på dessa ämnen på ett billigare sätt genom företag eller apotek? Jag läste att amerikaner köper något som kallas för Dowflake som innehåller "77-80% Calcium Chloride; purchased from Home Depot". Kanske finns något liknande här? http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2004/chem.htm Tacksam för tips! /Peter Ps. Skulle det inte vara en…
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Är det möjligt att överdosera något ifall jag använder enbart kalkvatten till top-off? Har väldigt liten belastning (bild i detta inlägg) idag.
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej. Undrar om nån har provat att blanda nytt saltvatten med avjonat vatten istället för vanligt osmosvatten. Ok att vanligt osmosvatten blir rätt rent, men avjonat vatten (alltså kemiskt rent H2O) borde ju vara att föredra, eller? Eller blir det pannkaka med jonbalans och så när man blandar till det? Tacksam för svar. Mvh/Per.
-
- 21 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hejsan jo det är ju då så här att jag skall försöka höja mig MG från 1230 till 1500 och då hade jag i 4dl utav en blandning av Magnesiumchloride och magnesiumsulfat på en vecka. Sedan när jag idag efter en vecka alltså mäter om värdet har gått upp så har det inte det det ligger på exakt samma värde :S Nu kanske detta fenomen inte alls är konstigt, men det borde väl ha höjts nånting tycker man eller har jag fel? jag har försökt testat calculatorn men inte haft några framgångar dessvärre, jag känner mig väldigt dum just nu :/ Ps: akvariet är 180 liter om det är till nån hjälp.
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Undrar om det över huvud taget går att använda kranvatten utan att föstöra balansen och värdena i karet? Kan det funka om man låter det färdigblandade vattnet stå i en hink i någon dag? Bor i Jönköping, är det av någon större betydelse vart man bor? Är, som ni kanske förstår, ny inom det här med saltvatten så jag är tacksam för all hjälp jag kan få
-
- 25 svar
- 4,9k visningar
-
-
Hallå allesammans! Igårkväll körde jag igång osmosen för att fylla på mina dunkar, och imorse märkte jag att kommunen börjat att spola ledningarna, totalt missat denna nyheten. Så de har troligen kört i sig 4 timmar av äckligt brunt vatten. Det producerade ser jättefint ut. Men misstänker att min fina "maskin" har tagit stryk av detta? Bör jag byta alla filter i den eller vad tror ni? Kanske bäst att slänga det producerade vattnet med? Föresten, är det någon som vet om det finns "boost" pump att få tag i till osmosen? Misstänker att jag har lite lågt vattentryck, då det tar cirka 7-8 timmar att fylla en 25-litersdunk Hittar inte exakt modell, men det är en aquatic nature,…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som rubriken säger så har jag under någon vecka eller två haft lite lågt kh. Har läst mig till att man försiktigt kan höja kh värdet med hjälp utav bikarbonat. Hur gör man detta rent praktiskt? Mina andra värden: Salinitet 1,026 Ph 8,2 ca 410 Ammonium 0,01 Nitrat 5 Fosfat 0,3
-
- 5 svar
- 816 visningar
-
-
Tjo. Köpte en ny salt tunna, redsea coral pro. Skulle blanda ca 20-30l till vattenbyte. Blandar med osmos, temp 25 Salinitet 1,024 Lät stå dygn eller 2. Men fick fällningar, vit hinna på hink, pump och div. Så ja slängde i en filterpump för att ta bort ev grumlighet. Men tänkte jag skulle mäta värdena och se om jag tappat nått. Men det såg rätt bra ut. Förutom, att det visa 0,08ppm fosfat? Är min mätning rätt, som jag är typ 100 på att de e. Är det normalt? Brukar ju va po4 no3 fritt? Och varför får ja fällningar, har aldrig kört med det saltet innan, men jag skulle väl vilja säga att jag har blandat rätt. Tacksam om nån har nått att komma me! Mvh,/mackan
-
Hur mycket precisare är den skarpare hannan (736 phosphorus ltra low range) gentemot den vanliga 713 (low range)? Man ska ju ta värdet man får gånger 3.066 och sen dela på 1000. Innebär det då att man får 10 gånger så hög upplösning på resultatet (i detta fall 0.003)? Den vanliga hannan går ju bara ner till 0.01 och sen 0.00
-
- 27 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag har FMs ballingtillsatser, man ska blanda 25 ml till fyra liter balling-blandning av FMs recept. Mha min kH-förbrukning och min systemvolym tycker jag att jag borde kunna räkna ut en dosering istället - någon som gjort det?
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ja, den är ju känd såklart. Vill bara visa på ett praktiskt exempel i mitt kar. Mitt nu mkt hårt belastade akvarium har svår att göra sig av med CO2(aq). Tidigare gick det bra men allt handlar ju om inkomster o utgifter av näringsämnen samt gasutbytet. Nu börjar inkomsterna bli högre. Jag installerade skummaren igår och ser att MorgonpH ligger 0.1 enhet högre än vad det brukar!:-) Det är ganska mkt. Jippi! Se kurvan hur den sista delen ej viker ner som brukligt. Jag behöver ett par dygn till för att va säker, då jag även bytte vatten igår, men den pH höjande effekten brukar gå över på ngr timmar. Så jag tror detta är en effekt av skummaren:-). Att skummaren …
-
- 1 svar
- 616 visningar
-
-
Hoppas på att Jonas Roman läser detta och svarar;) I så fall Jonas, jag uppskattar verkligen dina tutorials och bara längtar efter att du ska göra en om DSB (jag har läst din guide om DSB), har du någon plan på att göra det? Men jag tar såklart tacksamt emot tips och synpunkter från alla er andra också. Jag har som många andra problem med högt nitrat men lågt fosfat och har nu köpt finkorning sand för att göra en DSB. Tyvärr har jag bara två fack i min sump, skummarfack och ett för returpumpen. Skummaren står på en 18 cm hög platå så jag tänkte ha DSB i det facket upp till ca 13 cm. Något problem med att ha DSB i skummarfacket? Ytan kommer bli ca 8dm2 vilke…
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har fått lite funderingar och tipps om att eget Kemi forum skulle vara till hjälp då frågor som rör detta lätt "försvinner" i mängden så skapar ett till underforum till Sjukdomar & Vatten Hittar ni några tidigare inlägg som bättre är här så skriv trådens NAMN + Länk så kan någon utav oss moderatorer flytta denna lättare Tack på förhand /Moderator
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag är i startgroparna för att starta ett Red sea max akvarium. Men ska köpa en osmolator och har lite funderingar vad som behövs. Kollar på sidan: http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=35 och undrar om jag behöver Aquaticnature med silikatfilter eller om det räcker med den som är likadan fast utan det silkatfiltret. Den kostar ju bara hälften så mycket...
-
- 3 svar
- 938 visningar
-
-
jag får bara fram 5 liter på 9 timmar. vattnet är vissligen 10 grader men har prövat med allt upp till 20 grader. Det är en Aqua nature reverse osmose.. nån som vet va det kan vara för fel? och den är helt ny.. köpte visligen begangnad och han sa att den var oandvänd. men den va helt tom så troligtvis helt oandvänd.