Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 241 ämnen i detta forum
-
Hej tänkte höra om någon kunde tipsa om var jag kan köpa nya membran till min osmos. Har en som ska ge runt 800L men som jag tycker börjar ge lite sämre volym nu, samt att min TDS mätare börjar visa att det antagligen är dags att byta. Skickat från min GT-N7100
-
- 10 svar
- 869 visningar
- 1 följare
-
-
Funder på i mitt nya kar när det kommit igång att börja pytsa i lite tillsatser för att gynna korallerna då de förbrukar näringsvärden i vattnet. har inte plats, pengar tillräckligt med kunskap för balling, så jag letar lite efter de flaskor som det verkar finnas 1000 olika med lika många olika innehåll i. Kommer inte kunna köra ett hardcore kar, men om det fanns något som iaf hjälper till lite genom att man pytsar i en skvätt varje måndag vore det gött. Spårämnen,och allt vad det heter.
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta? mvh Tobbe
-
- 3 svar
- 670 visningar
-
-
Hej! Lyckades få ner mitt Mg på 1200 och började dosera upp det mot 1400. Ca låg på 420. När jag doserat upp till 1400 på Mg under ett par dygn låg Ca plötsligt på 500+... Vid djupare dykning i ämnet visar det sig att processen att framställa magnesiumklorid går via vad man skulle kunna kalla flockning med att tillsätta kalcium och sedan separera. Läste vidare att allt ifrån vägsalt (magnesiumklorid 47%) till vad vi vill tillsätta i akvariet har väldigt varierande halt Mg och då även ett tillskott av Ca. Det är därför bra att hålla sig till erkända märken, men även dom ger ett tillskott på Ca. Alternativt mäta in sig under en period för att se hur mycket Ca din …
-
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har lite problem att hålla mina värden av egentligen allt! Mg= 1050ppm jag tillsätter hela tiden massor med pulver och gör vatten byten! Ca= 280 men det beror ju givetsvis på MG som är lågt. Kh= 9,3 inga konstigheter men det har en tendens att sjunka så även där får jag tillsätta pulver.ö Ph= 8,2 det ligger stabilt. Men grejen är att jag har just nu en grym tillväxt i karet allt växer så det knakar men undrar om koraller förbrukar så mycket av Mg:et så att jag inte får upp det tillräckligt. använde mig av den tabellen som finns länkad från sidan enligt den så skulle jag tillsätta 3850 ml för att nå ett värde av 1400ppm, vilket känns helt sjukt en burk är 1000 ml jag …
-
Hej! Har svårt att hålla uppe magnesiumvärdet.Andvänder kalkreaktor vill inte höja kht,kan man tillsätta Magnesiumsulfat Hepahydrate(MgSo4) som enda tillsats för att höja Magnesiumhalten?Undrar också om man kan höja Calciumhalten med Calciumcloridedihydrate(cacl2) utan att höja kht? Mvh Kjell
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Varför e Avdustningen ett så stort problem med saltvatten? mitt 500L söt kanske avdunstar 0.5 cm i veckan eller mindre inget täckglas... mitt 220L söt har jag aldrig behövt fylla på för avdunstning.. har aldrig sjunkit med mer än 0.5 cm..och det ligger på 27grader det e väl vad salt ligger på med..och när man har salt i vatten höjs ju kokpunkten.. då borde avdunstningen vara mindre.. eller tänker jag fel?
-
- 10 svar
- 4,8k visningar
-
-
Jag börjar närma mig en uppstart och har lite funderingar om vattnet. Jag har sökt i forumet men känner inte att jag fick någon klart besked på om avjoniserat vatten kunde vara olämpligt i ett SVA eller inte. Till saken hör att jag jobbar på ett ställe som har stora laboratorier och en stor avjoniseringsanlägning för att ha tillgång till rent vatten för att blanda syror mm. Jag tänkte helt enkelt att jag kunde spara den kostnade i starten OM ingen avråder från avjoniserat vatten. Vad tror ni, bör jag testa vattnet på något sätt?
-
- 5 svar
- 983 visningar
-
-
Hittade två utav dessa flaskor i förrådet. De har varit öppnade och sen tillslutna igen under en längre period. Finner inte något bäst före datum eller liknande. Kan dessa produkterna i flytande form bli för gamla? Risker med att använda dem i karet?
-
Halterna här är beräknade för att förändra jonbalansen minimalt. Lösningarna är här litet mer utspädda än i andra recept. Det är för att det skall gå lättare att lösa upp den sista bottensatsen. * Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan: Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid- hexahydrat. Dunk 2 262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden. För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat. Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av magnesiumkloridtillsatsen. Dunk 3 65 g Natriumkloridfritt salt. * Skaka om dunkarna till dess allt har löst s…
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har suttit och läst en del i Fauna Marins UltraLith guide i o m att jag kommer att testa deras system istället för KZ. På ett ställe i guiden så tipsar dem om hur man kan mäta om man har fosfat depåer i burken. Man skall då enligt dem värma upp testet till 80 grader i några minuter och sedan låta det svalna och sedan testa det. Om det då kommer att skilja sig mellan ett oupvärmt test och ett uppvärmt test så kan man misstänka att man har fosfat depåer i akvariet. Nu till min fråga: Stämmer det verkligen? Tycker inte jag har sett det beskrivet någonstans tidigare men, tja, det verkar ju vara ett bekvämt sätt för att kolla om man har sten, sand osv.. som läcker fosfat. //Pa…
-
Hejsan. Har lite höga värden (Enligt saltvatten for dummies) på ca, kh och mg. Efter mina vattenbyte 50-70 liter i veckan på 300+100 liter burk. Efter vatten byte CA 420 KH 8 MG 1300 Innan vatten byte CA 440 KH 11,8 MG 1350 Inte jätte höga men har varigt högre. Ska jag mäta något mer för att kunna få reda på vad som är fel. Eller ska värdena höja sig och inte sänka sig som jag har fått för mig. Fiskar i karet: 2 ocilarias 2 chromisar 1 bangai cardinal 1 filfisk 1 putsfisk 1 gul kirurg ett gäng eremiter & snäckor i massor Skummning 1st JAD DG-1520 (ska klara 800L) och en Aquarium Systems Skimm 800 (Även den ska klara 800L) Har några alger från ZooGiganten i Lomma som …
-
- 17 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…
-
-
- 2 svar
- 847 visningar
-
-
-
Jag har fått tillbaka mina värden från triton. Där är doseringen på milliliter (jag antar att det finns en färdigblandad lösning att köpa) och jag har deras torra magnesium. magnesium ligger på 1287, deras riktvärde är 1370 mg/l. Skiljer alltså 83 mg/l. Har deras torra magnesium, där 8,4 g/100 liter höjer halten med 10mg/l. Min vatten volym är på ca 1100 liter, hur många gram behöver jag använda ? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 537 visningar
-
-
Kör @jonasromans trepart och flaskan med natriumkarbonat plus natriumvätekarbonat vill inte blanda sig ordentligt. Är ett ca 1cm lager på botten. Går det att lösa på ngt sätt. Uppvärmning, stavmixer...?