Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag har en fråga angående borrad brunn och avkalkningsfilter / saltfilter när man kör osmos ! Funkar detta ?
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
finns det någon vänlig själ som har en manual till saliferts calciumtest har lyckats slarva bort den,vet att det fanns manualer upplagda på forumet innan men jag hittar ej dem
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vad skall man göra åt dietriusen? jag får sånna mängder med skiten på stenarna och då menar jag över hela stenarna hela tiden? och jag har bara 2 fiskar. Mvh/tom
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
För den som är intresserad av sandbädddbiologi. Denitrifikation sker i även relativt ”tunna” bäddar. Jag skrev häromdagen om hur min bädd på 5 cm tar hand om all nitrat i systemet. Och eftersom jag inte har LS utan vara coraroc (som jag tror aldrig kommer bryta ner nitrat då all konstgjord Sten är helt icke porös) så tillskriver jag sandbädden detta jobb till 95%. Bädden bör inte vara för ren dvs var försik med rengörande djur. En balansgång för man vill ej heller överbelasta bädden. Den skall ha kapacitet att bryta ner det som faller ner i den. Det ör völ det som kallas för balans. I mitt kar har jag 40 kg sand. Gammal regel säger att jag skall ha 20 kg levande Ste…
-
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag undrar om någon har annvent detta medel, ocg i sådant fall till vilken nytta. Jag fick en flaska och undrar om jag ska våga mig på det. Kollade om det fanns omtalat här tidigare men get var ingen som hadde skrivit om detta.
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Kan man använda oxydator med väteperoxid i saltvattenakvarium? Jag har sett att det har använts vid strömavbrott för att syresätta vattnet. Tanken här är mest att öka nedbrytningen av DOC (gulfärgning). I sötvatten används det för att öka syresättningen och att öka nedbrytningen av skit. Mvh Rolf
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
hej! Då jag hadde dåligt ph och kh så tog jag och köpte mej Salifert KH+Ph Buffer men det står ju inte på burken hur offta man ska hälla i detta pulver. Men bler det bra med en gång i veckan? köpte även Salifert Magnesium buffert och där står inte hur mycket jag ska ha i karet! och hur offta? tack för svar /Mvh Marcus
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har nu typ tre olika fabrikat på samma test. Sista testet jag kollade No2 med säger att två flaskor fylls med 5ml vatten och 5droppar av varje test burk fylls endast i flaska 1, men flaska 1 skall vara över den som inte ändrar färg enligt bilden och flaska 1 ändrar färg så de borde väl ha gjort en tanke vurpa? För flaska 2 som är referens flaskan skall enligt bilden vara över det färgade området. Trevliga i kråksvängen är att alla tester visar olika värden konstigt nog.
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Följetongen fortsätter! När vet man när fosfat removern är mättad och då antagligen bytas ut.Har haft i den nu i en vecka.
-
Hejsan! Jag undrar var man kan köpa större förpackningar av bikarbonat? Min enkilosförpackning har nämligen tagit slut. ( den var köpt i malmö på willýs men har inte lust att köra dit bara för det) Har ni något annat förslag att buffra kh? Tacksam för svar
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
har kollat värdena i karet rätt ofta på slutet för att få till en bra dosering av bikarbonat för att höja kh som annars sjunkit rätt fort men nu dom sista dagarna har även MG rusat neråt rätt mycke :/ kollade igår då jag fått hem en refraktometer och märkte att salthalten inte va där den skulle men de ordnade avdunstningen åt mig till ikväll igår såg de iaf ut såhär me MG, CA och KH: MG: 1200 CA: 420 KH 10,5 och idag såg de ut såhär: MG: 1140 CA: 380 KH: 11 har inte doserat i nått alls utom lite vodka (3ml/dag) så hur kan KH höjas under ett dygn av sig själv, beror de på att salthalten blivit lite högre och att jag då inte fått helt rätt värden igår eller är de helt fel p…
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan SG Tänkte fråga er om hur ni har satt upp era osmoser, frågan är till er som bor i lägenheter och inte har tillgång till lyxiga garage & förråd Måste få lite tips hur man kan sätta upp den i badrummet till exempel under handfatet, under badkaret. Alla tips är bra! måste få regeringen glad. För tillfället släpar jag fram osmosen då jag ska använda den vilket gör mig galen och tjejen glad... Snälla kom med bilder om hur ni har gjort:) mvh john
-
eller gör det inte det? jag har märkt när man kör kolkälla, att nitraten inte sjunker förrän fosfaten börjat sjunka, alltså vi säger jag ligger på 15 i nitrat och 0,25 i fosfat(exempel), då verkar det som att när fosfaten efter tag går ner till 0,10 ,då börjar även nitraten gå ner, aldrig tvärtom så att nitrat går ner först, hoppas ni hängde med:snurrig:
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej (Okej, vi tar det på en gång, det är skogsflikkan som ställer frågan, men hon kommer inte in på sin användare, trots försök till att återställa lösenordet) Hur som helst, vi har nu nästan fyllt upp vårat 828 L kar, å allt ser väl bra ut, förutom temperaturen, som ligger på 22 grader. Måste det vara ca 25 grader i vattnet för att man ska kunna lägga i LS:en? Eller funkar det att lägga ner den trots att det "bara" är 22 grader? Mvh Linda
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Fråga. Jag har ett bergvärmehål där jag har satt dit en vattenpump. Allt är nyligen installerat. Jag funderar på att sätta dit osmosen till det... man är ju småläning. Men det verkar ha höga svavelvärden. Stinker svavel om vattnet. Hur mår osmosen av detta. Sätts filtrena igen så pass snabbare att det är olönsamt? Eller spolas det ut med slaskvattnet?
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan. Undrar om det är någon som tillsätter kalciumklorid samtidig som natriumkarbonat och INTE använder sig av metoden med NFS. Kanske rent av någon som inte bryr sig om att byta vatten över huvudtaget trots att de tillsätter de ovanstående kemikalierna? En annan sak som jag har försökt hitta är: Vilka negativa effekter som kan uppstå i akvariet om man får jon-obalans? Hur märker man om man har jon-obalans? Tacksam för svar. mvh Andre
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Håller på att läsa in mig på saltakvaritik samtidigt som jag projekterar ett ca 500l kar. Blir lite förvirrad av begreppet "levande" sten. Såvitt jag förstår avser man med LS porösa stenar (döda koraller?) som i sina porer innehåller bakterier som tar hand om kväve genom att metabolisera det till nitrat. Har även läst om vissa anaeroba bakterier som kan gör N2 av nitratet. Men skulle man inte kunna uppnå samma effekt med tex biobollar eller andra porösa stenar/keramiska material som får koloniseras av rätt bakterier? Eller innehåller "vildfångad" LS något "magiskt" som man inte kan uppnå på konstgjord väg?
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag ger upp snart, jag har av någon anledning problem med oklart vatten. Jag upplevde aldrig dom här problemen i mitt mollyhotell, inte heller dom första månaderna med detta kar. Det är hela tiden små partiklar som svävar omkring, dom syns extra tydligt under MH belysningen, mindre vid mina blå t5. Jag TROR inte det är microbubblor men jag är inte säker, hur vet jag det? Jag har provat med quickfilter, filtervadd i sumpen, allt, tycker inget blir bättre. Har någon nåra mer tips på vad man kan prova eller var det kan komma ifrån? Bifogar en bild, tror inte det hjälper mycket men men.. Tack på förhand! /Christian
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Gå hit om ni kan: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=370768&postcount=57
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjenare, precis som rubriken lyder så va jag just och köpte Mg och CA test, instruktionerna om på Tyska så jag fattar nada! Vet någon hur man ska göra för att få fram rätt värden ? Har suttit på Google translate men den är lite halvskev :/ Tack på förhand!
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Efter byte av salt till Tropic Marine Pro-Reef Sea Salt blir jag fundersam på mängden salt vid blandning se nedan bild. På tyska i innehållsförteckningen ska 37-40 gram salt i 1L vatten ge 1.022-1.024 i salinitet och på engelska ska 37-40 gram salt i 1L vatten ge 1.025-1.027 i salinitet. Är det någon som använder saltet som kanske kan ge en förklaring?
-
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag tänker skapa lite utrymme i min sump och skall därför ta bort kalkvattenmixern. Istället tänker jag hålla uppe pH:t med natriumkarbonat i ballinglösningarna. Jag kommer dock inte ihår hur man gjorde och lyckades inte hitta tråden där det beskrevs. Om jag inte missminner mig räcker det att hetta upp natriumbikarbont. Fråga är då: hur länge och vid vilken temperatur gör man det?
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
Mätte för första gången med Salifert strontium test... maken till omständigt test har jag inte varit med om. 5 olika flaskor och 3 sprutor och rågade skopor.... Felmarginalen är +/- 5 mg/L och rekomenderat värde är 10-15.... Tog mig en halvtimma att göra testet... puh. De här värden fick jag med Salifert: Ca 435 ppm Ca 428 ppm (Med Sr testet) Sr 0-3 mg/L Ca diffade på 7 ppm mellan Ca och Sr/Ca testen och det är hyffsat... Ska dosera lite strontium och försöka få upp det lite för att sedan mäta igen... Men med mätskalan nedan så känns felmarginalen på +/- 5% ganska stor. 40 34 28 22 16 good 10 good 4 0-3 Vad tycker ni andra som använt det här testet? PS. blandade ihop 5 % …
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Kollade precis mina värden i burker för första gången på länge... Temp: 27 grader KH: 10,5 (Salifert) Mg: 1230 (Salifert) Nitrat: ca. 50 (Salifert) Ca: 400 (Salifert) PH: 8,5 (Red Sea) Nitrit: <0,05 (Red Sea) Ammonia: 0,25 (Red Sea) Vet att Red Sea-testen inte är tillförlitliga men de ger väl en hint åt rätt håll iaf antar jag. Fiskarna mår fint men min BTA har inte vart 100%...anledningen ligger väl i siffrorna ovan antar jag...=/ Förstår att jag behöver höja Ca och Mg...har köpt Fauna MArin Ultra Magnesiumchloride Hexhahydrate och Calciumcholirde Dihydrate...behöver jag nåt mer än de två? Tacksam för svar...
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan köpte mig lite gotta till akvariet och korallerna (TropicMarin Pro Coral Mineral) men jag kan säga att jag inte är nöjd 1. När jag öppnade burken så var allt pulver som en cementklump fick hacka loss den sked som var med 2. Akvariet blev grumligt trotts att man bara tog i en sked 3. När jag la i denna sked med pulver så flyter det. Såg det nu 1dag senare att det fortfarande flyter en klump i "sumpen" och det ser fortfarande grumligt ut Någon annan som upplevt detta. Har man fått ett dåligt exemplar eller är det så här Testade detta nu istället för de flytande men ush inge mer