Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by Datate,

Går det att uppnå de typiska zeovitkorallerna (pastellkoraller) även om man har lite mer näringsämnen i karet. Hade tidigare en riktigt superljusblå acro som verkligen lös i ljusblått över hela korallen. Denna är nu mörkt gråblå med ljusa toppar. Samtidigt har alla våra montiporor återfått sina mörkare och klarare färger. Gissningsvis beror detta till viss del på att vi gått upp en aning i näringsämnen i karet, dock fortfarande näst intill omätbart i nitrat och fosfat. Tidigare körde vi B-balance, men efter att nästan stressat ihjäl vissa koraller (var iofs mestadels under perioden då vi körde både B-balance och SPG samtidigt). Några månader efter att vi slutade med båda…

• 35 svar
    • 5,6k visningar
  2. Started by saltatrox,

Nu äntligen ska jag ta steget. Har klurat på det här i ett par år, nu jäklar blir det ZEOvit metoden. Ska köpa en automatisk reaktor men vet inte vilken sort jag ska satsa på ? Har tittat på FM och Vertex. Vilken sort använder ni och var köpte ni era ifrån ? Jag har en total volym på ca 500 liter. Mvh Thomas

3. Started by Ferngren,

Jag är snart på gång att starta Zeovitmetoden i mitt 140L kar. Vad jag inte riktigt greppat är vilka invånare i karet som får sin mat denna väg. SPS är ju givet men hur är det med LPS:er och mjukisar? Fiskarna ska väl ha sin vanliga mat... Har phytoplankton och Preis Coral Energizer idag. Ska de användas? (Ska köra med Coral Snow och Coral Vitalizer utöver zeovit-grundpaketet)

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by Henric,

Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel? //Henric

• 8 svar
    • 2k visningar
  5. Started by mano,

Undrar om det är något av korallen-zuchts produkter som hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller bättre (då främst gorgonier). Själv gissar jag på Coral Vitalizer, Sponge Power eller Coral Snow. Någon som inte bara gissar utan faktiskt vet? Edit: Jag förutsätter även att baspreparaten i zeovitmetoden i sig hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller och undrar vilka andra preparat som kan hjälpa ytterligare.

6. Started by Datate,

Idag drog vi igång Zeovit-reaktorn och tillsatte första dosen med "the original 4". Kollade dessutom internetbanken och såg att skatteåterbäringen kommit. Känns som ett lämpligt läge att införskaffa de preparat som man rimligtvis kommer behöva under hösten. Kommer inte tillsätta något annat än grundpreparaten de första 2 inkörningsveckorna, men sen hade jag tänk att sakta börja tillsätta flera preparat. I dagsläget har vi följande hemma: Zeobak Zeofood7 Zeostart2 B-balance Kalium Iodide Flouride Concentrat Det jag funderar på att beställa är följande: K-balance Coral Vitalizer Sponge Power Pohl´s Xtra alt. Aminoacid Concentrate Är det något som är onödigt, eller något som…

• 5 svar
    • 1,8k visningar
  7. Guest saltishenke
    Started by Guest saltishenke,

Hej ska köpa mig ett zeofilter vilket ska man ha ? Ska ha till ett test 120 liters kar med en 30 literssump . Kan jag överdimensionera filtret så slipper jag att köpa ett nytt sen till mitt bygge på ca 500-600 liter ?

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  8. Started by akutmottagning,

Uppnår långt ifrån resultatet jag önskar med zeovit. Måste bero på mitt förhöga po4 Provat följande. Biomate 10dr 2ggr veckan Amini 10dr var dag utan resultat Även provat sluta dosera allt utom zeobak o start samt flera vb. Korallerna blir inte så ljusa som jag önskar. Min dosering jag kört med är följande. sten 2.5kg bytar 2kg var 8vecka Kol 0.5kg kör i reaktor där av helften. 10dr bak 2ggr vecka 10dr biomate 2ggr 13dr iron 2ggr 13dr jog 2ggr 5dr amino dagligen 2ml zeostart dagligen 8dr food7 2ggr Kört detta ca 8månader Mäter 0 nitrat red sea 0.04 po4 hanna Resultatet ät är marginelt gemförelse mot pellets Känns som utkastade pengar för stunden

9. Started by Janne,

I ZeoVit så slår man av skummaren när man tillsätter ZeoBact(BactoClean) och ZeoFood(BactoFood), annars så skummar man ju bort det man tillsatt. Du skulle förmodligen inte behöva tillsätta lika mycket om du slår av den en timme. Att räkna kostnaden för ZeoVit är lite svårare, det är en ganska utvecklad metod. Där man i starten sätter in en ganska stor stöt, men alteftersom näringsämnena försvinner så minskar insatsen. Det är inte samma zeolit och själva zeoliten är inte så dyr, en liter kostar 100 kr. och räcker till 400 nettolitrar vatten. I starten byter man zeoliten efter 4 veckor, men sen räcker den 8 till 16 veckor beroende på hur hårt akvariet är lastat. En fråga…

• 16 svar
    • 3,4k visningar
  10. Started by AlienOne,

Hej alla kunninga har just börjat använda ZEOstart2+ZEObak och fick en funderare just nu. Har uvc någon negativ inverkan på den kulturen ? /Peter

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Janne,

ZEObac/Bakterier Att man försöker ympa in bakterier på LS, det är den färska Zeoliten som man ympar in bakterierna på. I ett ZEOvit system så är den kontinuerliga bakterietillförseln inte bara för att säkerställa bakteriefloran i ZEOvit-filtret utan även mat till korallerna. Man behöver inte vara rädd för att dosera bakterier/ZEObac när näringnivån sjunker för snabbt, för det är kolkällan/ZEOstart2 som är begränsande vid näringsexporten och inte bakterierna. Så om korallerna ser hängiga ut eller har trasiga toppar och man doserar mera ZEOfood så kan man med fördel också droppa i några extra droppar ZEObac. /Janne

12. Started by Magnus,

Är det någon som testat den nya zeovith-produkten "Coral Snow"? Innehåller den som det mesta annat från Korallenzucht någon form av kolkälla? Luktar den ättika eller liknande?

13. Started by Datate,

Vi kör (ännu) Zeovit fullt ut och har trots det problem med algskador på några av korallerna. Bild 1 ser ni nog vad det är för något. En grågrön flakväxande montepora som haft skadan länge utan att det direkt blivit bättre. Bild 2 är en röd montipora (digitata?) som bara blir mer å mer algöverväxt. Bild 3 är en Enzman som har en skada som inte vill läka ordentligt. Det går lite fram å tillbaka. Bild 4 är en Acropora av något slag som har alger på ena sidan. Vad gäller flakväxande montiporan så sitter den relativt nära en av streampumparna och sådeles i ganska stark cirkulation stundtals. Korallen på bild 4 är även den algbeklädd på sidan som vetter mot en streamer. Dock …

• 9 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by jontebgood22,

Hejsan undrar om det funkar att köra Zeovit utan Zeovit reaktor? Jag har ett 240l utan sump och tror att det hade gjort mitt kar gott om det gick att köra Zeovit i det. tack på förhand för svar..

• 10 svar
    • 2,2k visningar
  15. Started by wrang,

Nån som redan testat detta nya från Korallenzucht?? ZEOzym (ZZ) Har bla läst att har man sand så blir det vitare igen och bättre korall polyps expansion

• 7 svar
    • 2,1k visningar
  16. Started by john.w,

Ska man köra detta medel for ever eller bara när man har problem med cyano?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Emvees,

Hej Har en liten fråga. Fungerar Zeolife om man doserar enligt instruktionerna även fast man inte kör zeovit fullt ut med stenar vill säga. Har tyvärr ingen plats. Kan man stoppa stenen i en filtersocka annars och lägga den så man kan skaka om den dagligen istället? Vet ej vad som är fel i akvariet. Har fosfat och nitrat trots att jag gjort vattenbyten 30l av totalt 144l i 4 dagar. Har spaghetti alger har även filter för det. Mvh Steven Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 12 svar
    • 3,5k visningar
  18. Started by Datate,

Funderar lite på att börja med zeovit-metoden framöver. Det som dock slog mig när jag besökte en lokal akvariekrängare härom veckan, var att det ju finns flera olika zeolith-märken. Hade tidigare bara sett KZ zeolith, men i butiken jag besökte sålde han Aquatic Natures Zeolith Excel. 2.5L för160kr om jag minns rätt. Frågan är vad som skiljer dessa (samt andra märken) från varandra. Går det t.ex lika bra att köra AN som KZ i en zeovitreaktor, eller är det just KZ som gör att metoden funkar? Samma med aktivt kol. Är det KZ som gäller, eller funkar det lika bra med andra märken?

19. Started by tropheus,

hej tänkte prova på zoevit,har köpt reaktor,zeobak,zeostart och zeofood.frågan är hur man börjar???? enligt flaskorna eller försiktgt? mina värden är.phosphate0,03,nitrat 0,25,ca 425,mg1360,kh 7,5 salinitet 1,026 tacksam för goda råd

• Gilla
    • 3 svar
    • 2,5k visningar
  20. Started by Cherokee709,

Hej Är det någon som vet om det är någon skillnad på KZ Zeolith och FM Zeolith som de har till Ultralith metoden. Om det är skillnad på fraktion och sammansättningen. Tänkte mest på att det går att köpa FM Zeolith i större förpackning så slipper man köpa små kilos förpackningar som KZ har. Det borde väl gå att använda båda sorterna till Zeovit metoden? //Peter

21. Started by acuario,

Undrar lite om detta preparat. Är det någon som doserar detta och vad ser ni för effekter på korallerna, framförallt på stenkoraller?

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  22. Started by crille,

http://elegancereef.com/forum/viewtopic.php?t=106intressant och läsvärt

• 23 svar
    • 5,2k visningar
  23. Started by PatriksS,

Janne, får jag fråga varför man kör med relativt dyra amiNosyror för att undanröja N-begränsningen för bakterier istället för att köra med exempelvis KNO3 som en mycket billig N-källa och som i princip gör samma sak (omvandlar nitrater och fosfater till bakterier, dvs. "protein" som skummas ut)? Finns det någon officiell förklaring, eller har du själv någon fundering om detta?

• 27 svar
    • 5,3k visningar
  24. Started by osby0479,

Någon som kör zeovit som får det att gå ihop med ricorderior bpde florida och yuma? Då jag har många av dessa sorter så vill man ju att dom ska trivas....

• 3 svar
    • 3,6k visningar
  25. Started by Syd,

Hej har nu kört zeovit i ett år och allt fungerar över förväntan. Men jag har kört fast lite när det gäller de mörkt blåa Acropororna, de ljusblåa och flerfärgade blå är fina men jag har en som ska vara mörkblå över hela stammen och den vill inte färga ut, den är blå i topparna och längst ut på varje "polyphåla" själva stammen är ljusbeige/ljusgrå till ca två cm före varje topp där går det över i blått. Alla andra färger ser bra ut inga alger eller mätbara fosfatvärden, nitrat 0,02 ligger stabilt sedan 7 månader Ca har droppat lite nu men ingen färg skillnad på de blåa direkt. Tacksam för förslag.

• 26 svar
    • 5,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.