Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
- 

Hej Alla. Jag är helt ny på saltvattenakvarium. Satt igång mitt första idag. Har en fisk i det. Doris ifrån nemo filmen. Tyvärr så vet jag inte den riktiga namn. Så ny är jag. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som bor i Malmö som kan hjälpa mig med att komma igång rätt och kolla så att jag gjort alla saker rätt. Någon som bor i Malmö och vill fungera som mentor? // Lennie 
- 

Tjena mors, Har haft mitt akvarium (375L) nu i ca. 1 år, men fram till för 2 månader sen hade jag endast sten i akvariet för jag visste att jag skulle flytta. detta gjorde jag 1 aug. och startade då upp på "riktigt" köpte till osmos och blå ljus (t8 rör) ny LS, fosfat filter och UV-c filter. Hade 20 kg LS sedan tidigare och la i 20 kg ny sten igår. har inte börjat med MH än utan bara blåljus. Har nu börjat få lite alger, men är osäker på vad det är för något. någon som kan indentifiera? motverka? något som sniglar käkar? kan också tillägga att det ser värre ut på en av bilderna än vad det egentligen är Köpte även två koraller i onsdags. en grön stjärn polyp och en euphyl… - 

- 107 svar
- 9,1k visningar

- 

- 

Hoppas detta är rätt del av forumet, annars får ni gärna flytta den. Flyttade in i en ny lägenhet precis och hade länge planerat att sparka igång ett saltvattensakvarium här. Jobbade riktigt rejält mycket i somras för att ha råd med att flytta hemifrån och ändå ha pengar över till att starta ett kar. Läste på rikligt om allt som har med saltvatten att göra. Planerade skitnoga, skissade och tänkte igenom allt flera gånger om. Lånade skjuts för att köpa ett akvarium med möbel och huv och grejer. Säkerhet var en viktigt faktor i mitt planderande. Hatar att ligga sömnlös och oroa sig. När jag bestämt mig för vad jag ville ha så beställde jag i princip allt utom salt, levande… - 

- 23 svar
- 3,2k visningar

- 

- 

Köpte en gylta hos herkules zoo i fredags... när den kom hem och hade blivit fördig koppad så tog den ett simtag och kopplade på jetdrivern... grävde ner sig i sanden och sen dess har vi inte sett röken av den.. skall man bli orolig? är det ngn fara OM den är död? är detta naturligt beteende..? Tack på förhand - 

- 14 svar
- 2,2k visningar

- 

- 

- 

Dum fråga, kanske... Men hur vet man om golvet pallar vikten av det akvarium man planerar? Jag har ju svårt att tro att huset är byggt så att ca 350 liters-kar kommer att braka genom till lägenheten under. Men själva parketten? Har ingen aning om hur den är lagd (bostadsrätt också som bytt ägare några gånger så fan vet hur man kan ta reda på vem som la golvet) och hur det ser ut under... man vill ju inte att träet krasar sönder under vikten... - 

- 21 svar
- 7,8k visningar

- 

- 

Hej! Jag har ett kar på 125L som vatt igång över en månad. Skummare och pumpar går som det ska, men min ls börjar bli alt mer brun. (översta lagret på sanden blir alt mer mörkbrun) Även min ena pump börjar få brunt skit på sig. Alla värde är perfekta. I karet har jag en Segelfisk, två turbosniglar och en putsarräka. Har inte mycket alger eller så på mina stenar. Matar med fryst foder då min segelfisk vägrar äta pellets m.m. Vad kan detta vara, bara skit eller? Bör jag införskaffa nån sorts fisk som håller rent detta? - 

- 10 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Nu är det dags att ta tag i saker och ting, så det blir en rejäl omstart av karet. Det levande jag behåller kommer få bo i en annan bytta medan huvudkaret blir borrat och en rejäl sump byggs. Karet står som rumsavdelare, och möbeln är byggd för att passa överrinningsbox, så det blir borrning i gaveln med en liten "hylla" för avrinning. Returpumpen är en Aquabee UP2000/1, vilken enligt pumpdiagram borde leverera 1300 liter på den höjden, och räknat med förluster för rör, böjar mm, och en näve salt, så säg 1000 liter i timmen. Stora frågan är: Vilka dimensioner ska jag ha på rören? Första tankarna gick runt 2x32 mm, en durso som huvudnedlopp och hävert som säkerhet. Hur … - 

- 8 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p… - 

- 4 svar
- 898 visningar

- 

- 

Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys… - 

- 3 svar
- 769 visningar

- 

- 

Hej undra hur säkert det är och hänga rampen i taket? den väger ca 25-30 kg skulle jag gissa eller sätta den på konsoler i från väggen? - 

- 8 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Hej. Det här är jätte kul. Ock jag är super spänd på att sätta i gång. Behöver dock lite hjälp. Jag Vill cykla min sand nu för jag vet att det kommer att ta lång tid för det att ta fart (jag kan inte vänta längre....). Jag tänkte ösa sanden i en fyrkantig balja som jag haft sen innan tills jag blivit av med mina sötvattens fiskar i karet. Jag har liksom ingenting ännu förutom akvariet (finns nu sötvattens fiskar i) en maxi Jet pump, doppvärmare (vilken temp?) Skummare är beställd.Salt och sanden. Kan man bara blanda saltet med kran vatten eller måste det renas först? Vilken sorts lampa behövs för att bakterierna ska börja växa i sanden? Jag kommer att köpa riktiga lampor… - 

- 28 svar
- 3,2k visningar

- 

- 

Hittade något som jag trodde va ett xenia skott till en början, men verkar enligt bilder va en glasros. Slet sönder den och försökte slita upp den med pincett i panik för jag hade för mig att de inte va bra! Hur tar ni bort dom? - 

- 43 svar
- 3,6k visningar

- 

- 

Jag har köpt Red sea-salt (hos zoogiganten i Lomma). Där fick jag reda på att jag ska blanda 1 kg salt på 30 liter, vilket betyder 260l/30l = 8,6666666 kg. På Red Sea står det 38,2g per 1 liter, vilket skulle betyda 260x38,2= 9932 G = 9,9 KG. Antingen räknar jag taskigt, eller så har Zoogiganten eller förpackningen fel - 

- 19 svar
- 2,3k visningar

- 

- 

Tja! Har ett helt nytt juwel vision 450l. Vill ha tips på vilken teknik jag bör skaffa till just det här karet, märke som jag bör leta efter med mera. Tanken är att köra "Fish Only" som start och sedan utöka med bättre belysning koraller efterhand som tiden går! Gärna förslag på hur jag ska gå till väga och om nån i närheten har och kanske vill visa sitt? (Bor i Tomelilla) Slitit ut filterbehållaren men kan sättas in igen om den rekomenderas, och hur är Juwels skummare? Mvh Andree - 

- 19 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Jag blandade vatten igår och körde med Aqua Medics salt. Men när jag kollade värdena så fick jag 840 Mg och 2.3 KH. Jag ska göra en ny koll när jag kommer hem från jobbet idag men dom värdena låter väl ganska fel? KH värdet testades med Salifert,Red sea och Hanna och Mg med Salifert, bägge testerna visade ok när jag kollade värdena i tanken. - 

- 6 svar
- 899 visningar

- 

- 

Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas? - 

- 

- 5 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den?????? - 

- 

- 4 svar
- 796 visningar

- 

- 

Hej! Vattnet i akvariet har helt plötsligt blivit väldigt grumligt och väldigt vitt i färgen mitt från ingenstans... vad sjutton beror det på? Alla fiskar och koraller verkar inte bry sig, än iallafall... såg helt normalt ut för någon timme sen. Nån som har nån idé? Mvh Skickat från min iPhone med Tapatalk - 

- 

- 7 svar
- 3k visningar

- 

- 

Kanske en dum fråga men hur transporterar man ls från butiken? Måste dom ligga i vatten eller inte ??? Är interisserad av beg. ls i sthlm om någon har! 
- 

kan någon förklara för mig hur det funkar, vad det är bra för samt hur man löser det? finns det färdiga små saker man kan hänga på kanten? har inte mycket plats varken i eller runtomkring min lilla tank. - 

- 3 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej jag är ännu en nybörjare som håller på och startar ett saltkar. Jag har ett juwel Rio 180 som får bli mitt nybörjar kar. Har beställt en Tunze nano reef 200. Ska köpa 10-15 kilo LS Är det någon som vet om det går att bygga om Juwels egen armatur för att klara starkare belysning. Idag sitter 2st 30w powerglo (ett blått) Vilka och hur många fiskar rekomenderar ni till detta lilla akvarium? Hur mycket salt ska det vara per liter? Kom med lite tips och ideér allt är av nytta då jag är relativt oerfaren på området. Tack på förhand Nicklas - 

- 1 svar
- 945 visningar

- 

- 

Så där ja nu har det gått 24 timmar sen jag starta mitt första kar! allt verkar funka skit fint räkan lever ännu och äter från stenarna och sjöstjärnorna lever också plus att det har kommit fram 2 till mindre stjärnor! och så har jag hivat i två eremit kräftor idag också och dom började genast att äta över allt där dom bara han=) vad finns det för mat man kan mata räkan och kräftorna med? eller man kanske inte behöver göra det nu på en gång när det verkar finnas så mycket mat på stenarna! Sen har jag inte fått en ända alg ännu konstigt nog för vad jag förstår så blir det alg blommning nästan på en gång när man startar upp ett nytt kar ELLER???/Tom - 

- 6 svar
- 1k visningar

- 

- 

Hej Jag har gått och funderat lite och är väldigt intresserad av att starta ett saltvatten och så hittade jag detta trevliga forum Jag har kollat runt här men förstår inte riktigt vad alla pratar om Det enda som jag typ förstår är att bakterierna som ska sitt i filtret vill ha mycket syre så att dom kan leva, å att man därför hällst ska ha ett droppfilter. Jag har ett akvarium på 400 L som jag skulle kunna göra om till sv om jag inte ska köra Nano akvarium då, vilket är lättast ? Jag har letat lite här om grunderna men har inte riktigt hittat det jag sökt efter, så om nån vill vara snäll så får den gärna berätta allt i från grunderna till mig ! (A) Tack på förhand ! M… - 

- 7 svar
- 976 visningar

- 

- 

Hej Har nu äntligen kommit igång med mitt saltkar. Men har fått glasrosor. Har läst lite här och "hittat" pepparmintsräkan. Det låter som ett gott alternativ. Men hur ser den ut? Vad brukar priset ligga på och går det att ha endast ett exemplar och går de på något mer än glasrosorna? Finns det någon annan varelse som är fientligt instälda till dessa rosor kanske? Tacksam för svar. - 

- 26 svar
- 3,7k visningar
- 1 följare

-