Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Var i grannstaden karlskoga idag och fick se ett saltvattensakvarium i en butik som var fullt med vackra röda kalkalger som jag hade i uppstarten men försvann illa kvickt. Själv har jag bara fått en massa trådalger . Jag skulle gära vilja ersätta dessa med kalkalger men hur bär jag mig åt? Måste jag tillsätta något för att få tillbaka mina kalkalger?
-
Sådär. Då har man köpt (eller nja, det är inte betalt eller hämtat ännu, men överenskommen affär) ett akvarium med måtten 120 lågt, 45 djupt och 50 högt. Hoppsan. Vad ska man ha i det. Vad ska man göra med det. Hur och så vidare. jag har ju lite mer möjligheter än mitt akvarium som för tillfället är 60*30*30. Så vad ska jag ha i karet? Lite fiskar. Mina nuvarande 2 clowner, samt ett par ännu icke bestämda fiskar. Ett koppel lägre djur. (sniglar, några räkor till, gärna en sjöstjärna) Kanske kanske en anemon i framtiden. Måste dock läsa på mer om dem först. En dröse med koraller (mjuka, lps och kanske lite sps i framtiden) Det blirakvarium utan sump, för bordet/bänken…
-
- 123 svar
- 13k visningar
-
-
Hej jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare. Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång. jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar. Är det skilnad …
-
- 1 svar
- 621 visningar
-
-
Jag håller på att planera ett saltavttenakvarium på 500 l som skall stå i vardagsrummet, vi bor i ett 1,5 plans hus med oinredd källare, min tanke är att placera sumpen med skummare och övrig teknik nere i källaren, för att slippa ljudet och slabbet med vattnet runt dessa, källaren är dock ouppvärmd men dock isolerad så att den håller som lägst 10 grader på vintern och som högst 15 grader på sommaren. Finns det någon som provat liknande, eller kanske kan tala om för mig dom direkta nackdelarna eller fördelar.
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! När jag kom hem idag så upptäckte jag att min ena Ricordea Yuma var täckt av ett tunt lager av nästan genomskinligt slem. den har varit i karet i 4 dar och det har inte varit några problem. Det är även 2 andra Ricordeor som växer på samma gren precis bredvid och de har inget slem på sig. Min Salarias tog sig en tugga när har svepte förbi och han verkar må bra. Ska jag låta det vara kvar eller ta bort det försiktigt?
-
- 7 svar
- 943 visningar
-
-
Hej alla därute nu är även jag fast i saltvattens jungeln En liten fråga:Jag har blivit tipsad om att använda liggunderlag på botten som skydd för ev. stenras. synpunkter, för/nack delar med detta? andra bra lösningar? MVH Magnus
-
Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia
-
- 1 svar
- 710 visningar
-
-
Tjenar! Jag är en saltvattenwanabe sen många år, och sitter nu och ritar och planerar på ett kar, och har många frågor! Karet är 540 liter och 160 liter sump. Tanken är att tekniken skall vara i eller vid sumpen. Jag har lite funderingar angående vattenförbindelsen mellan kar och sump, Hur mycket vatten är lagom att passera igenom sumpen? Hur mycket vatten passerar igenom en skummare? Kör man allt vatten som skall till sumpen igenom skummaren? Jag har sett ritningar med både två och tre hål borrade i karet, tur, retur och ??? vad är det tredje till? Man skall ju ha ytavrinning, skall man avdela en hörna i karet till det eller bygger man en ”burk” direkt på röret? Anvä…
-
- 21 svar
- 3,5k visningar
-
-
Nu är det ett tag sen ja starta o alla värden är helt ok. fisken har jag bara stoppat i då den följt med stenen då jag köpt den. Kanske inte mycket att komma med just nu med bilden men det ä väl nu det roliga börjar.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ser att många har bara blått sken, antar ju att den är natt belysning. Men hur länge har ni det igång, hela natten eller bara ett par timmar efter det normala ljuset släckts.
-
- 4 svar
- 779 visningar
-
-
Funderar på att slå till på ett begagnat Red Sea Max som gått med undermålig skötsel i ett år. Har gått med fem fiskar, två räkor och lite städare sedan starten. Inga vattentester är gjorda, inga mekaniska filter är rengjorda, vattnet är helt grumligt och LS är täckt av detritus. Endast sporadiska vattenbyten. Förutom detta växer det ett antal stora glasrosor i karet. Finns det något hopp för ett kar i detta skick?? Eller blir det mer jobb än vad som är värt det att få ordning på det? Kan det levande vänjas om till normala vattenvärden?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…
-
- 2 svar
- 823 visningar
-
-
Hallå! Har idag ett 112l kar som jag funderar på att göra till salt. Har en 4x24 T5 ramp. Borde väl räcka som belysning?? Kör med ett aquael ytterfilter som det står på att man kan ha till saltvatten. Ska väl egentligen vara sump vad jag har förstått men det vore ju smidigt om det skulle gå att använda istället för att borra hål i botten och fixa sump? Vad tror ni om det? Vad behövs inhandla mer? Pris på diverse saker som behövs så man har ett hum om vad det kan gå på att konvertera om? Väldigt tacksam för svar... Mvh //Magnus
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har sedan en tid tillbaka upptäckt att det är ngn eller ngt som käkar på mina fiskar.. alla mina bangisar har blivit av med sina stjärtfenor.... och jag misstänkte starkt att det var min korallväktare... så jag flyttade honom... men till min förvåning i morse hade ngt tagit hela ryggfenan på min vimpelfisk... så nu har han ingen vimbel. .... han ser lite tagen ut men verkar må ok .... frågan är VAD det är som gör det .. förutom bangisarna och vimpelfisken är det två oscalisar och en scopas + en sjöstjärna.. den enda jag kan tänka mig .. är scopasen.. men den verkar lugn annars... så varför skulle den göra det på natten... kan det vara en liten mantis i karet?
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Sådär, äntligen uppgradering från "blivande nybörjare" till "riktig nybörjare". Snabb och vag tecspec: Sexkantigt akvarium, ca 45-50 liter (43x43x40 cm) Skummare: Red Sea Prizm 400 Cirkulation: för närvarande 350+320 l/h (+ skummaren), ska uppgraderas framöver Ljus: 2x24W Juwel marine 15kK + en blå LEDspot månljus Övrigt: osmosvatten + Instant Ocean. Ca 5 kg LS, får dubbla det när ekonomin tillåter... likaså installera levande sand. Stenen installerades igår eftermiddag... har hittills upptäckt typ 3872 små rörmaskar, en hispig liten kräft-nånting (gissar på amphipod efter viss googling), en illgrön mussla, en röd mussla, några bruna musslor, lite Caulerpa som rent av kan…
-
- 134 svar
- 12,2k visningar
-
-
Hej på er... Är det ngn där ute som testat att borra ett Juwel kar? Jag har ett och funderar på att borra det.. men är lite rädd att det är härdat glas i det.... MVH J
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Sådär,då har man inhandlat sitt första saltvattensakvarium,ett Aquatic nature evolution på 37 liter,och har startat det idag med att köpa en LS för bakteriernas skull och sedan fyllt sumpen med biobollar och filter hällde i lite nitrivec idag,och ska fortsätta med det i 9 dagar till. ska köpa lite mer LS i veckan + en korallia nano cirkulationspump på 900 liter/h i princip så har jag bara lite frågor kring karet m m. passar 18 w compactrören i mina 11w hållare? finns det några tips på bra koraller och fiskar som jag kan andvända som testpiloter? turbosnäckor ska inhandlas. har någon nån erfarenhet om detta kar och kan dela med sig? vore oerhört tacksam tackar för alla sva…
-
- 21 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag håller på att starta upp ett 390 liters kar med sump på ca 110 liter. När bänken var klar och jag börjande titta på sumpen... det är ett begagnat kar jag köpt... såg jag att den delen där vattnet från karet kommer ner är för litet för min skummare - en deltec 1060 TS... därför har jag nu tagit bort bufflarna och när jag gjorde detta började jag fundera på detta... med sumpar... det är min första sump och jag förstår att ju mer vatten jag pumpar upp ju mer vatten rinner ner i karet... dvs lika mycket ner som trycks upp. Men måste man ha en viss nivå i sumpen för att detta skall fungera eller hur styr man nivån i sumpen? Jag har beställt en laguna 7000 som returpump …
-
- 18 svar
- 2k visningar
-
-
Hej, ny här, grymt bra forum med mycket information!! Så var man fast i saltvattenträsket:) Har precis kört igång ett Juwel Lido 120 kar. Hämtade sten hos Marinakvariet igår, mitt i julstressen.. Var tvungen att tjyvkika lite nu på morgonen i akvariet, tände belysningen ...och ser man på, lite liv:) En krabba, vit/brun/grå liten rackare... Samt något rött som pumpar, hoppas det inte är glasros. Bilder kommer om ni vill lite senare. Värdena är som de ska... Har en Prizm skummare, billig:) Behöver nog testa med tvättsvamps moddet på den, låter en del. Har kört och kör sötvatten länge, har ett tanganyika kar på 500l. Ville köra salt i det men Linda (sambon) ville inte göra s…
-
- 34 svar
- 3,8k visningar
-
-
Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.
-
- 5 svar
- 752 visningar
-
-
Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.
-
- 4 svar
- 688 visningar
-
-
Hej ni erfarna saltisar. När jag köpte mitt akvarium begagnat så fick jag med en mängd prylar däribland 1 flaska kaliumpermanganat och säljaren sa att man kunde blanda 5ml/l vatten och låta nya fiskar simma runt i sådan blandning några min. innan man släpper ner dem i akvariet. Är detta något som ni andra gör? eller är det något från den "gamla" skolan som inte behövs? har aldrig hört talas om detta innan.
-
Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..
-
- 1 svar
- 532 visningar
-
-
Är en glad nybörjare som har Några frågor ang belysning i saltvatten. Har sett att Swedish-Growsystems säljer lågenergilampor purpellight som har 250000k vilket jag hört ska sådana lampor som ger detta spektra ska vara bra. men har bara sett dom som hps. Lågenergi är ju energisnålt. Någon som prövat dom. Vore jätte intresant att veta håller på med ett bygger mitt Akvarium nu så alla tips ideer ang belysning är välkommet Olle
-
- 0 svar
- 548 visningar
-