Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Vet att det kan skilja sig lite beroende på vad man kör för salt och hur mycket vatten man byter. Men ungefär hur mycket blir det om man kör 10% vattenbyte i veckan samt med en MH lampa på 250 watt osv?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  2. Started by Ioannis,

Hej! Vet någon vad den lilla sjöstjärna är för något? Hittade den idag och jag har ingen aning om jag ska behålla den eller flytta. Jag läste att det finns flera sorter sjöstjärnor som kan äta koraller. Någon som kan hjälpa till? Tack!

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Funderar på att skaffa ett akvarium mellan 80-120 Liter, men jag åker bort en månad om året och folket som skall passa är inte bra på det här med akvarium och är lata och kan knappt följa en beskrivning ( mata kan dom) så min fråga är hur mycket skötsel är det?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Johan254,

Märkte igår en ganska frän lukt ifrån akvariet, det luktar inget i sumpen, utan det kommer när fläkten går igång för att sänka temperaturen, pendlar nu mellan 26-25 grader (jag mäter högt upp i akvariet vilket innebär att det är kallare längre ner?) det luktar ruttet ägg och ganska kraftigt nu, har massa fönster öppna. mätvärden. salt, 1.030 (ska sänka detta) fosfat, 0,26 (hannah) nitrit 0 nitrat 25 calcium 375 magnesium 1140 kh 6.0 Jag har ganska mycket sand på botten, ett hörne säkert över 10 cm och en bit in i akvariet. Min sjöborre dog för ett tag sen, hamnade uppochner och jag s…

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,3k visningar
  5. Hej, tänkte göra om mitt 450 liters juwel rio till saltvatten. Vill ha lite levande i form av några koraller,anemoner och fiskar till en början. Har tänkt att försöka hålla nere kostnaden så mycket som möjligt för att senare uppgradera till bättre. Tänker mig följande: juwel eccoflow 1500l/h med doppvärmare Tunze skummare 9012 2 st streamers (vet ej vilken modell eller antal liter de ska vara på) tänkte köra juwels egna t5 lysrör, 2 st blue och 2 st marine samt 4 reflektorer, till en början för att sedan köpa led när man kunnat spara lite om nått år. hittat alla rör för 550 kr. ca 40 kg sand. levande sten. …

6. Started by 111bira,

Bytte lite mer vatten än jag brukar brukar byta ca8 % nu bytte jag ca 12 % plötsligt kom det en massa brunalger på botten . Varför?

• Gilla
    • 6 svar
    • 923 visningar
  7. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar... Frågor: 1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by matte54,

Hejsan allihopp heter Mathias 22 år från södertälje ny här på saltvattensguiden (har dock smygläst några veckor ) det är så här min ultimata dröm har alltid varit att ha ett saltvattenskar , jag har haft flera sötvattens kar i min yngre dar men varit tvungen att sälja pga av begränsad ekonomi ovishet mm och det verkar ju som sagt många som säger "nej det är på tok för svårt ge dig inte in i det där blir bara dyrt" och andra som säger "det är jätte lätt å kul du måste testa"... och så fort jag flyttar in i min nya lägenhet har jag bestämt mig för att sakta börja plocka på mig grejor (i min ekonomi's takt) frågan är... jag har läst å sökt ganska mkt och nått jag tycker ve…

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  9. Started by Karoline,

Hej igen! Idag så hittade jag en annons på blocket. Det finns en kille där som säljer levande sten från bali, och den kostar 60 kr/kg. Så jag ringde och pratade med honom och frågade lite om stenen. Det han sa var att den inte hade några kalk alger, men den var levande. Så nu till mina frågor... Är det skit sten eller kommer den att funka lika bra som all annan levande sten? Jag ska ju starta akvariet från grunden, kommer den att göra ett lika bra jobb som den lite dyrare stenen? MVH Karro

10. Started by Shark Of Sweden,

Här kommer jag lägga upp bilder från mitt 290 liters kar!

11. Started by Pear,

Säkert någon här som byggt en ytavrinningsbox av Juwel Innerfilter (Svarta lådan). Jag tänkte använda den som ytavrinningsbox och sätte utsug i den. Vad har ni för erfarenheter? Hur har ni gjort? Tips och råd mottages!

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by SagaLee,

Hej alla! Är lite sugen på att starta upp ett litet kar. Jag har läst och läst och får fortfarande inget grepp om hur en sump fungerar rent tekniskt. Är tacksam för alla tips;-)

• 3 svar
    • 873 visningar
  13. Started by Ted saltakvarium,

=jag vill att alla akvarister ska titta på denna länk och berätta hur han har gjort detta akvarium så rent och fint utan levande sten

• 20 svar
    • 2,7k visningar
  14. Started by peppelito,

Tjena! Jag har gått å köpt mitt första saltkar, (Percula 90) begagnat! Kommer ej att starta upp det förrän i början på Okt , pga att vi flyttar då. Då till min fråga, är det bra om det står tomt , eller ska jag låta det stå med vatten i tills jag flyttar det? Alltså är det skadligt om ett akvarium står "torrt" ett par månader? Korkad fråga kanske men det kommer nog många "korkade" frågor från mig framöver! Mvh/Peppe!

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Botan,

Hej jag har fått tråtar ser nästan ut som ett spindelnät bland mina levande stenar. Vad kan det vara? Är det farligt? Trådarna är vitaktiga väldigt tunna och sitter också nästan som ett spindelnät lite här och där. Snälla hjälp mig!! /Sofia

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by blub,

Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…

• 1 svar
    • 565 visningar
  17. Started by Hirez,

Tjena, Först vill jag tacka för ett väldigt trevligt forum och mycket intressant läsning! Har funderat lite fram och tillbaka och bestämt mig för att inhandla ett akvarium. Först tänkte jag ett litet RSM 130D, men snart växte mina ambitioner och mål. Så nu funderar jag på ett kar som är ca. 130x60x60 eller något i den stilen. Har tittat på flera ställen, och kommer på första problemet redan. Har sett flera fina paket, från tex. WOHA, och Deltec där mycket verkar ingå. Inga problem med möbel, armaturer etc. alltså. Sedan har vissa sagt att man lika gärna kan få ett sådant måttbeställt. ok, då har vi nästa problem, hur kommer det se ut med belysning etc. om man tex har ett …

• 5 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by Blåbert,

Hej på er! Mitt första inlägg här. Såhär är det: För ca två månader sedan kom vi på att det kunde vara bra att skaffa ett akvarium så att tvååringen fick vara med och lära sig ta ansvar för skötsel av djur. Sagt och gjort, jag köpte ett 30 l nano, en kampfisk och fyra Molly - och blev fast! Nu har jag precis skaffat Co2-grejer för att se hur långt jag kan ta det. Samtidigt har jag de senaste två månaderna spenderat oändliga sena timmar med iPad och olika forum - däribland detta. Jag attraheras både av att få en biotop som ett akvarium att fungera och av tekniken runt omkring - så det ultimata är ju att få igång ett saltakvarium... Raketartad intresseutveckling alltså.. Dä…

• 34 svar
    • 3k visningar
  19. Started by Turbosnigel,

Har suttit en stund nu och försökt förstå vad och hur jag ska bygga min ställning. Den är gjord i 45x95 reglar och jag undrar lite vad ska jag använda för skiva att ställa akvariumet på. Vill ju inte att det sväller och behöver jag måla reglarna med något och i så fall vad? Vad är det bästa att ha mellan skivan och akvariumet.har ett helglas med 12mm glas //Fredrik

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Aquaguy,

Tjena! Har precis köpt en dvärg eremit till mitt pico men frågan är behöver den någon mer mat eller räcker det med alger och sånt? Det konstiga är bara att den inte ätit någon alg än så länge även om det ligger alger framför honom. Han har varit i picot i över ett dygn nu men han har fortfarande inte ätit något? /Jeppe

• 3 svar
    • 646 visningar
  21. Nu har man äntligen gjort slag i saken och startat upp ett saltvattensakvarium. Jag har hållit på o läst här länge och väl och lagt några tusen på diverse litteratur på ämnet så till sist gav frugan med sig. Ett nano med vit möbel kunde jag få skaffa mig. Tanken var först Aqua Medic Blenny men det kändes lite litet som första akvarium. Oftast är det ju lättare ju större vattenvolym man har. Begränsningarna satta av chefen gjorde det dock svårt att ta ut svängarna alltför mycket. Jag åkte till Hornbach o köpte mig ett Lido 120. Det är ju nästan ett nano så helt oärlig var jag inte mot frun. Nåväl, lite andra grejer har köpts in, såsom 2 st Tunze 6025 streamers och en 9004…

• 96 svar
    • 9k visningar
  22. Started by Freddess,

Har ett filter med två kammare. Tänkte ha levande sten i den ena och kol i det andra. Tyvärr hade de inte lövande sten i de proportionerna att det gick att använda på det sättet. Dock fick jag levande sand över... Kan man lägga det i en nylonstrumpa och ha i filtert eller det bara kommer att slamma ner?

• 8 svar
    • 924 visningar
  23. Started by bigm82,

Hej alla "experter" har länge funderat på att testa saltvatten, nu har jag ett 54 liters med måtten 60x30x34 ståendes som jag försöker planera ihop. Jag har tänkt att köra utan skummare och byta ca 5-10 liter vatten i veckan. En eller två Tunza nanostream 6015. Mellan 5-10 kg ls. Sen har jag funderingar på belysningen, i locket sitter det ett rör på 15 watt som vad jag fattat är alldeles för lite för att ens kunna ha lite mjukkoraller som jag tänkte inrikta mig på i början för att "testa" det här med saltvatten. Jag har kollat runt lite på andra belysningar vilken av dessa skulle ni rekomendera?? Ebay led nr 1. http://viewitem.eim.ebay.se/EVO-Quad-Clip-3W-LED-Aquarium-Li…

• 7 svar
    • 878 visningar
  24. Started by slarvid,

Har en ställbar pump över, finns det något filter man kan trycka in i en liten sump brevid skummaren? Kar 52liter sump typ 30liter, eller är det skit sak samma i ett så litet system? Tankarna har gått mot uv, eller ett sånt där rör man lägger olika medie i!

• 0 svar
    • 481 visningar
  25. Hejsan! Köpte en Tunze överrinningsslang 1075/2 ( http://www.drakfisken.se/vattenpafyllning-nivavakt/1392-tunze-overrinningsslang-1075-2.html ). Men den passar inte i en 40mm kulventil pga räfflorna. Så, hur viktigt är det med kulventil från avrinningen? Ska jag köra bara slangen, eller skrota den och köpa vanliga pvcrör istället? MvH Anders

• 3 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.