Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Karoline,

Hej igen! Idag så hittade jag en annons på blocket. Det finns en kille där som säljer levande sten från bali, och den kostar 60 kr/kg. Så jag ringde och pratade med honom och frågade lite om stenen. Det han sa var att den inte hade några kalk alger, men den var levande. Så nu till mina frågor... Är det skit sten eller kommer den att funka lika bra som all annan levande sten? Jag ska ju starta akvariet från grunden, kommer den att göra ett lika bra jobb som den lite dyrare stenen? MVH Karro

2. Started by Halogen,

Kan man montera ett UV inuti karet, som en del av cirkulationen ? / Hälsningar Pär

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  3. Hej där alla saltakvarister. Nu är det då äntligen dax för mig att skriva mitt första inlägg här på saltvattensguiden, efter några månaders passivt läsande. Är en halverfaren sötvattensakvarist som idag inhyser ett 540L ciklid/mal-akvarium. Har pysslat "seriöst" med akvarier i ungefär 3 år nu och har under senare tid kommit fram till att jag ännu inte funnit det jag letar efter, det som verkligen fångar mitt intresse. Nog för att mina fiskar lever och mår bra, med bra vattenvärden och estetiskt okej utseende, men som "pryltokig" kille avtar ju intresset då man inte längre kan "komma så mycket längre" innom det man pysslar med. Kan inte skaffa mycket bättre utrustning, och…

• 29 svar
    • 3,7k visningar
  4. Started by Karoline,

Två nya frågor! Hur mycket salt behöver vi till vårat 450l akvarium....... c:a i kg??? (akvariet vi har köpt är ett percula 120) Har funderat lite på ljuset i akvariet.... i det som vi har köpt så kommer det att vara 2st MH 2x150W Borde vi köpa till några T5 och i så fall hur många? Vill ju ha lite koraller och sånt.. Finns det färdiga armaturer att rekomendera? MVH Karro och Anders

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Cichlidae,

Hej. Jag har just (nästan) färdigställt mitt drömakvarium (3000 liter amazonas) och nu behöver jag ett nytt projekt. Jag har väl i princip bestämt mig för att nu ska det bli saltvatten för första gången. Det jag mest funderar över är själva akvariet. Jag har ett 500-liters som står tomt nu, men måtten är lite konstiga på det. Det är 200x50x50, det kanske inte är så bra? Det känns som att man vill ha djupare, men kanske framför allt högre kar när man pysslar med salt? Eller vad tror ni? Det verkar vara en riktig djungel det här med salt och jag vet inte riktigt var jag ska börja bena för att få lite koll på saker och ting. Helst vill man ju inte köra med bara trial and er…

• 26 svar
    • 2,8k visningar
  6. Started by sebbe,

Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?

• 2 svar
    • 903 visningar
  7. Started by Karoline,

Hej alla kloka! Har nu köpt ett saltvattensakvarium efter många års drömmande. Det är ett aqua medic percula 120 (beech). Fast synd nog så har vi inte hämtat det än, men om tre veckor så. Eftersom jag inte kan så mycket om den här hobbyn än, så har jag lite frågor. *Lysramp.... kan man lägga den på karets kant, eller måste den hängas upp? Och i så fall hur långt ifrån ytan?? *Vilka ämnen är det som man mäter, och vilka värden ska dom ha? Som ni kanske märker så är det här skrämmande nytt för mig och min sambo. Men vi har sagt att det får ta den tid det tar med allt. Ingen stress här inte. Det här blir nog lite svårare än den första drömmen jag hade.......... skaffa en grö…

8. Started by Speedster,

Har haft i min levande sten en vecka nu, (har haft i korallsand i 3 veckor). Men alla vattenvärden är helt i sin ordning. PH 8,1 KH 8 Nitrit 0 Nitrat 0 Så när kommer nitrit/nitrat toppen som alla jämt går och väntar på? Man kanske inte vill att det ska hända något, men det vore ändå kul om någonting hände så man inte bara behöver titta på.

9. Guest lysröret
    Started by Guest lysröret,

hej hej, alla saltisar. jag har sedan ett tag tillbaka varit aktiv i ljusdiskussioner vad beträffar det elektriska och tekniska biten. under tiden har jag läst och begrundat de flest övriga diskussionerna. jag har nu bestämt mig för att bygga ett eget kar med måtten L150 x D45 x H50. till detta kar så ska jag ha vinklade framhörn så då försvinner några liter vatten. jag räknar med att det blir 340-360L. då till min fråga. jag har några lysrörsarmaturer; en 2x58w, två st 2x36w, en 11w och en 1x18w. detta blir ungefär 290w. skulle det räcka till karet? jag ska ha klowner[A. Ocellaris] och dess tillhörande anemon, stichodactyla. skulla jag även kunna sätta i lite icke ljuskr…

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Manks,

Vad rekomenderar ni igentligen för clean-up crew till 54 liter? (eller större också för den delen) Vill ha ett gäng med astreor, men efter vad jag läste att clownen skrev, att de inte är anpassade för revakvarium och defenitivt kommer välta lite då och då vill jag nog inte ha dem. Mina djur är inga slit och släng-produkter... Vilka sniglar ska man ha? Turbosniglar blir ju rätt stora så jag kan ju inte gärna ha 10-15 turbosniglar. Kom med förslag är ni snälla

• 2 svar
    • 922 visningar
  11. Started by inko,

ska starta mitt 150 liters kar nu, har tänkt att använda utrustning som kommer att få dem flesta att höja på ögonbrynen. det är ett 150 liters helglas akvarium, har pratat med en del erfarna saltvattens-akvarister och har kommit fram till en intressant lösning. jag ska ej använda mer teknisk utrustning än en d-värmare, cirkulations pump på 1100 l/h, belysning införskaffas om en månad en MH på 150W 10 000 k. och en t-8 armatur med ett hel blått rör ! snyggt för detta kar är 15 kg LS att föreslå men jag har tänkt att ha 30 kg första månaden och ytterligare 30 kg sedan. dem oldschool salt-akvarister som har rekomenderat mig till detta har inte några billiga utrustningar d…

12. Started by Texas,

Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by matte54,

Hejsan allihopp heter Mathias 22 år från södertälje ny här på saltvattensguiden (har dock smygläst några veckor ) det är så här min ultimata dröm har alltid varit att ha ett saltvattenskar , jag har haft flera sötvattens kar i min yngre dar men varit tvungen att sälja pga av begränsad ekonomi ovishet mm och det verkar ju som sagt många som säger "nej det är på tok för svårt ge dig inte in i det där blir bara dyrt" och andra som säger "det är jätte lätt å kul du måste testa"... och så fort jag flyttar in i min nya lägenhet har jag bestämt mig för att sakta börja plocka på mig grejor (i min ekonomi's takt) frågan är... jag har läst å sökt ganska mkt och nått jag tycker ve…

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  14. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Hallå Hallå Köpte ett kar idag ^^ Begagnat dock, men om man lägger ner lite jobb på det så blir det nog fint som bara den! Tänkte bara höra, efter som det är begagnat och har stått utan vatten ett tag så kan det ju vara lämpligt att silikona det. När jag har silikonat andra kar så har jag inte brytt mig om att ta bort det gamla lagret först utan bara lagt på ett nytt lager och det har fungerat bra! Vad säger experterna om detta? Tänkte bara höra om det är något speciellt silikon man behöver använda när det är till ett blivande saltkar? Brukar använda silikon ifrån Bostik som är avsett för akvarium, och detta har ju bara fungerat bra. Tacksam för svar ^^ Mvh: Patrik Dahlbe…

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by inko,

tja, har filtrerat forumet utan önskat resultat, så jag skapar denna tråd med hopp om bättre lycka. jag har ett 500 liters akvarium med ytterfilter fluval 303 + ett innerfilter fluvar från 3-serien :S men hade inte tänk använda dem i mitt blivande saltvatten jag har även två andra akvarium (tomma dom med) som jag har tänk att bygga sump av senare. så till mina frågor, jag har fått et erbjudande från en akvarie butik att få ett "kitt" till priset av 7000 kr i detta ingår en 1 ytterskummare, 2 cirkulationspump 6000L/H, 3 salt 20kg LS, 4 metallhalogen begagnad men med 2 månader använd lampa,…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Texas,

Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?

• 0 svar
    • 823 visningar
  17. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej... Idag var jag på HORNBACH och fick syn på den ytavrinnaren. Den kostar bara 98kr. 1= en justerare för hur mycket vatten man vill att pumpen ska dra från ytan.Har man en starkare pump så kan man skruna lite på den så åker det in vatten från 4 också. 2=där vattnet från ytan går igenom. 3=där är den en stor luft bubbla som gör att den gemskinliga plasten är vid vattenytan även om vatten nivån sjunker. Min vattenyta är ren och fin nu. Jag hoppas att tipset är till någon hjälp. MVH Aqil

18. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Hej Hå! Som skrivet ^^ Lämpar sig ett hörnakvarium för saltvatten, jag menar fiskarna får ju inte riktigt samma simmyta som i ett "normalt" kar

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by mikaelhede,

Hej. Har införskaffat mig ett 112 liters akvarium som jag går i tankarna på att ha saltvatten i,vad behöver man i första skedet för att komma igång???. Jag vet att det behövs ca 10 kg levande sten,skummare och en vanlig cirkulationspump. Vad mer behöver man??Förrutom då fiskar ,botten kross och sådant,tänkte mer på den tekniska biten Tacksam för alla tips MVH/Daniel

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Grobert,

Hej Forumet, Jag har efter en lång tids suktande och en kortare tids velande slutligen beslutat mig för att kasta mig in i saltvattenakvaristiken. Min tank har stirrat tomt på mig därhemma sedan Gudrun i vintras tog livet av mina Malawisar, och tankarna har pendlat från total avveckling (mest tomma hot) till jättelika byggprojekt. Efter att min treåring har börjat prata om Nemo är vi plötsligt två mot en i familjerådet så nu är plötsligt karet rengjort och fyllt med saltvatten. Detta fyllande med saltvatten är i många avseenden förmodligen förhastat, framförallt så inser jag att jag måste öka cirkulationen markant. Jag leker med tanken att konvertera mitt gamla gamla 65…

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  21. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

håller nu på att starta upp ett 60L saltvatten. tänkte att ni kunde säga om det är bra det jag tänker använda. 60L alminuimakvarie fluval3 700L/h 25W värmare 2*20W 18.000K 10kg eller mer sten,beror på vad som går i 1-2putsarräkor 1-4 eremiter ser det här bra ut? jag funderar på att köpa en skummare också med jag vet inte(?) tror ni jag ska köpa en till pump?

22. Started by houssami,

Hej Äntligen har jag startat mitt kar. Nu är levande stenen i och jag ska bara vänta ett tag tills vattnet mognar . Under tiden skulle jag vilja veta vad det är jag har på stenen. Här kommer bilden. Tack för all hjälp MVH

• 5 svar
    • 1k visningar
  23. Started by cougar,

Hej, jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls? Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite…

24. Started by nyllet90,

Tjenare! jag är ny på det här men saltvattenskar, och jag undrar vad man behöver för tekninsk utrustning till ett 375 liters kar. Jag vill veta att utrustning som är nödvändig.' Tacksam för svar.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  25. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

går det inte att ha ett alminiumrams akvarie till saltvatten?

• 12 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.