Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hejsan hejsan. För ett par månader sen så hade jag stenras när jag skaffade anemonen, bubble tip. Och nu fortfarande vill han inte "veckla" ut sig.. Som ner ser på bilderna. Innan stenras Efter stenras. Något jag kan göra? .. Värden är bra även också. (edit) Mvh Emil
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
En av mina acroporor har blivit "angripen" av en alg. Den sprider sig långsamt inne i korallen och jag befarar att den kommer att ta död på korallen. Det är en brun alg som ser lite "trasselsudd" aktig ut. Jag var inne på att fragga ner den men har nu också fått tipset att sätta den i så mycket ström som möjligt. Är det någon som har något annat tips?
-
- 12 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jag har en tid haft en anemon (Heteractis crispa). Den har mått toppen och ätit bra när den fått mat. Den har 2 Red sadle clowner som leder i den. I dag upptäckte jag på förmiddagen att clownerna var oroliga och nu i kväll så åt inte anemonen. Nu när jag ska lägga mig ser det ut som om den inte håller tag i stenen som den gjort förut. Är den sjuk? Vad ska jag göra?
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Som rubriken lyder, håller en del av mina koraller på att blekna bort. När jag kom hem efter semester på 10 dagar, kan jag konstatera att mina koraller håller på att bli vita. För ca 2 veckor sedan, dog min Mussla. Detta var under den period när det var 32 grader i Stockholm, och det var kanske 30 grader i mitt kar. Jag har tidigare haft fosfat-problem, med algväxt som resultat (fortfarande en hel del alger kvar). Detta har jag dock åtgärdat, genom att ta bort den dåliga stenen och kört med fosfat-remover. Jag doserar Ultra-Bak och Zeo-Bak nästan dagligen och Ultra minS samt Ultra Organic någon gång i veckan. Temperaturen har varit runt 30 grader de senaste veckorna ( 28…
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
Köpte en bit med vad jag trodde/tror och säljaren sålde som Rhodactis (rätta mig jättegärna om jag har helt fel ) (ej namnsatt i tanken men jämförd med ifrån ett annat akvarie där om jag fått rätt säkert för mig att den kallas så), då denna precis kommit hem så var den inte fullt utslagen, och är ej i min lilla bytta inte direkt utslagen heller. Dock så som jag visar på bilderna så är 2 av dom helt vita i princip, vad beror detta på? är det normalt eller är det en annan typ eller är den sjuk?
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
Får invasion av sniglar på nätterna vad gör man åt detta?!
-
- 9 svar
- 2,4k visningar
-
-
Undrar bara ifall någon har en aning om vad som sker med min fungia. Har möblerat om i akvariet och i det skedet plockat ut fungian och placerat den i ett annat akvarie. Nu när den är tillbaka placerad och står på samma höjd som innan under samma mh lampa men med ett undantag att den sitter närmare pump-utblåset så har den börjat vitna lite i ena kanten. Är detta någon sorts reaktion på att den har kommit för nära utblåset? Dör den? Bör jag flytta på den? Mycket tacksam för svar.
-
- 7 svar
- 2,4k visningar
-
-
Alla mina svampar har dragit ihop sig. Det är flera olika sorter på olika ställen i karet och inga andra koraller verkar påverkade. Ända förändringen är att jag lagt till 5 liter inkörd siporax i sumpen. Någon som har en teori om varför?
-
-
- 21 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag köpte en rörmask igår och den var väldigt fin i affären och när jag kommer hem så funderar jag om jag verkligen satt den rätt väg idag då den ännu är helt ihopdragen ?? men jag noterade i affären hur den delen som sitter i sanden såg ut. kan jag ha dödat den eller något hänt ? var ca 10 minuter från att han tog upp den på affären till att den var nere i mitt kar. tacksam för svar ?
-
- 7 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Kan kH ökning (från 6.2 till 8.4 stegvis) vara orsaken att Canycane mår dåligt? Eller sänkning PO4 från 0.5 till 0,03? Jag har använt kH Coraline pro för att öka kH. Jag försöker hitta felet då korallen såg alltid br ut och nu plötsligt något gick fel.. KH8. 4 Mg1320 Ca 430 PO4 0.1-0,03 NO3 25 NO2 0 SALT 35 Mvh Agata
-
- 1 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har en Heteractis magnifica som mina två Clowner flyttat in i. Matar min anemon med skalade räkor, om inte ovan nämnda hinner före. Vad kan jag mer ge denna för föda, samt hur ofta?
-
- 5 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hur gör man? får någon aning att det är lätt varför har vi ingen egen tråd om anemoner?
-
-
- 10 svar
- 2,4k visningar
-
-
Paranoid eller är det akut upp ur karet med den? det är en gigantisk bta anemon som bruakr dra ihop sig under natten. händelse!? idag har jag bekämpat glasroser med Red sea Aiptasia-X. stängde av pumpar och lät vattnet stanna innan jag behandla och lät pumparna vara avstängda ca 30 minuter efter behandlingen... det hade även avdunstat mycket vatten, så fick fylla på 6 liter...(jag vet slarvigt och inte fylla på oftare) kan det varit att den inte gillat den höga salthalten... den har mått fint och bra i flera månader, och nu är den liten som en golfboll... vad tror ni?
-
- 12 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jo, jag har ett gäng Acan's, varav en, min första, växte ihop till en boll runt keramiska fraggstenen den satt på. Den kapade jag på två och monterade halvorna på cementplattor ... jag tror den börjar krypa ut över plattan nu och växa ut åt sidorna. De 3 andra jag har är fraggar så det är bara korallskelletet och polyper på. Dessa har jag inte monterat utan de liggar bara på min akrylbotten (och snart på min sandbotten). Jag noterar nu att alla nya polyper växer ner på det kapade skelettet. Hur brukar ni montera / placera Acans? Ska de växa ut på ett fast substrat som sten/cement eller kan de skapa eget skelett utåt? Eller är det dömt att bli nya Acanthastreabollar?
-
- 4 svar
- 2,4k visningar
-
-
köpte 2 mjukisar idag,men såklart så glömmer man namnen på båda,så ja undrar om nån av er vet?
-
- 19 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har skaffat mig en solkorall och har läst en hel del om dem innan så jag visste att den behöver matas i varje polyp. Har även läst trådarna här på guiden om hur ni matar mm. Började med att försöka få den att äta i karet utan framgång. Gick över till att mata den utanför karet i en mindre burk. I den öste jag ner massor av Golden gates artemia. Cirkulerade vattnet så artemian verkligen skulle trigga solkorallen. Bytte ut den genomskinliga burken till en svart burk istället. Tycker att den kommer ut mer sedan jag bytt till en svart burk, men den är ju långt ifrån att vara helt öppen i polyperna. Försöker mata den mörkt också. Skickar med lite bilder på ni ser hur den se…
-
- 5 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag tror att jag har blue clove polyps. Bör jag försöka få bort dessa innan de börjar sprida sig? Just nu växer de fint så jag var jättenöjd med dessa, men googlar man blue clove polyps så får man upp en del skräckexempel på hur de täcker hela akvarium [emoji3062] Någon som lyckats ha sådana här och begränsa dem till en lagom del av akvariet? Eller är det omöjligt? Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
-
- 6 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hejsan. Köpte en liten vit anemon med korta tentakler och blålila toppar, problemet är att jag inte får den att fästa utan den rullar runt som en liten köttbulle i akvariet, har testat att stänga av cirkpumparna helt eller bara köra med en, men efter 1 timme helt utan cirkulation visar den inga tendenser att "bita" sig fast. Finns det något tips på lösning eller skall man låta den virvla runt till den till slut fastnar under någon sten. Mvh Chrille
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-
-
När jag köpte min Montipora "Superman" i början av april såg den ut såhär: För några veckor sedan började den plötsligt blekna. Jag flyttade den till mindre ljus men det gjorde ingen skillnad. Nu stod den helt vit och utan tecken på liv i akvariet och jag var på väg att plocka bort den. Då upptäckte jag att ett blått skimmer kommit tillbaka på den. Jag ser dock inte ett spår av polyper längre. Någon som varit med om att en död korall börjar färga i någon annan färg än alggrönt/brunt?
-
-
Är det någon som har ett bra tips på hur man håller Xenia i schack? Den började som en lite kolloni på en enkronas storlek och breder ut sig rätt bra och är cirka 20x10cm nu. Den följde med en LS som jag köpte i mars månad. Mvh Daniel.
-
- 17 svar
- 2,4k visningar
- 2 följare
-
-
som sagt nu har ja tröttnat på alla min stjärnpolyper. Ja skulle helst vilja få död på dom på naturlig väg. finns den vägen.? och gå med spruta är ingen idé. då ja har säkert en miljon minst av olika sorter.. finns det nått som äter polyperna.? finns det inga alternativ. så får man kanske sälja av den stenen där det är som mest på. lite vill ja nog ha kvar, som går att kontrollera. / Patrik
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag vill minnas en diskution som vi hade för ett tag sedan om vissa sps,ers förmåga att få tillbaks levande vävnad där dom dött en gång (alltså om man ska ge dom en chans att hämta sig eller om det bara är att bryta bort den döda delen). Jag tänker här försöka dokumentera återväxten (om det nu blir någon) på min acropora som blivit bränd under en lång tid av en skivanemon. Det är högra delen av foten som blivit bränd samt lite av en gren. MVH/ Andreas
-
Gällande SPS är väl de övergripande reglerna att cirkulationen skall vara kraftig, bra belysning och tillsättande av vissa spårämnen. Hur är det med näringen i vattnet? "Måste" man ha en skummare i ett SPS kar för att de behöver "rent" vatten? Överlag skall väl näringsnivåerna i vattnet vara låga, om jag förstått det rätt. I tillägg ska det kanske sägas att karet skall endast innehålla en invånare, så det kommer inte bli skitigt av mycket matning. Mvh Thomas
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej, Jag har en grön dome sedan den 17/2. Akvariet RSM250 är 5,5 månader gammal och jag har 6 st T5 39W lysrör. Denna grön dome som stod högst upp trivdes var öppen och visade tentaklerna. För 3 veckor sedan började den att krympa och öppnar sig väldigt lite på natten. Jag har kollat vattenvärdena och de har inte ändrat sig. Jag tillsätter veckovis coral buff, magnesium och calcium. Har försökt att placera korallen på gruset och även i skugga men den vill ej öppna sig på dagen. Har någon haft samma problem? Bilden visar korallen som den var för 3 veckor sedan. mvh Hector
-
- 11 svar
- 2,4k visningar
-