Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Tänkte lägga upp lite bilder om mitt lilla rev här=) kan ju börja med att säga vad det är för akvarium. Det är ett juwel lido 120 liters med skummare. var i Lomma idag och köpte lite sten. så tänkte jag lägger upp lite före och efter bilder!. Före: Efter: ganska tråkig bild då korallerna inte slagit ut=/... men men=) Skriv gärna vad ni tycker=) både bra och dålig saker=) Ha det gött ! mvh wigge

• 716 svar
    • 59,8k visningar
  2. Started by schon,

Hallå, har nog inte presenterat mig något vidare på forumet förut men har hållt på med saltvatten några år möjligen allt började runt 2007/2008, lurkat i djupet här sen dess och läst på en massa med nyttig info. Jag har sedan dess rullat ett Clownhotell på 58l det snurrar på ännu men råkade komma över ett RSM 130 till ett ordentligt bra pris vilket såklart skapade en sorts nytändning. Detta var i samband med att jag flyttade, problemet med priset var att det tvunget skulle följa med en Drakfisk (Mer om den senare), så nu sitter jag med två kar. Ett varav mitt gamla Clownpar huserar med i stort sett bara levande sten sand och varandra. Det andra med mestadels mjukkoraller …

• 52 svar
    • 8,6k visningar
  3. Started by Bekolsyra,

Har väntat i sex månader på att kunna ta denna bilden:

4. Started by maltemus,

Efter att ha träffat en medlem på forumet kom suget tillbaka att starta upp mitt nanokar igen och skaffa en liten fisk. Det är ett 32L kub som är öppen. Skummaren jag tidigare använt är ren skräp, det enda den gjorde var att låta som ett helt tröskverk. Någon som har tips på prisvärd skummare till ett så litet kar? Tack på förhand.

5. Started by Genne,

Ska nu dra igång planeringen på ett nytt litet kar. Det ska var någon stans mellan 75 till 150 liter. Tänker till att börja med använda tråden för att bolla ideer. Jag är inne på två olika lösningar, en är att ha ett helt fristående med sump och allt som kan användas som fraggkar, yngelkar och karanten. Det andra är att sätta upp ett kar någon meter från det nuvarande, då kan jag använda samma sump och teknik. Med det senare är det lättare att hålla dom olika värdena i karet då vattenmängden är betydligt större, nackdelen som jag ser är att då försvinner funktionen som karanten. Ser även en stor ekonmisk fördel med detta. Jag vill gärna ha tipps och råd om vilken väg jag …

• 130 svar
    • 13,2k visningar
  6. Started by salta wille,

Jag var borta i 2 dagar och när jag kom hem på kvällen så såg jag att akvariet var ilgrönt av svävalger eller liknande. invånarna levde och klockan var släckningsdags så jag tänkte att jag byter vatten morgonen därpå! Hur det kunde bli så grönt av alger är en gåta, då lyset bara är på i 8 timmar och har aldrig inträffat tidigare. Nåväl nästa dags morgon när lyset tänts vid 10.30 så såg jag inga fiskar som kom fram. Ingen Nemo som gömde sig i anemonen. Det första såg jag att putsarräkan låg död på botten, sedan upptäckte jag nemo en bit längre in i akvariet. Frökenfisken den blågula hittade jag död när jag flyttade en sten. Sjöborren levde och min trevliga eremitkräfta lev…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by smedberg,

Hur kör ni era Rapid LED 27x3w eller liknande led setups? Krämar ni på fullt med ~1,4A efter invänjning? Beställde min med 50/50 blå/vit men skall beställa och byta till fler blå. Är även sugen på att blanda in actinic men då kan jag bara köra på 700ma, hmm.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Jensa84,

Skulle man kunna ha ett aquael nano reef 30 liter med dess orginaldelar som yngelkar till bangaiier?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  9. Har någon lyckats byta denna och hittat ett ersättnings relä (genomskinliga fyrkanten med massa ben i kåpan)? Har fått problem med min belysning då den inte längre stänger av ljuset, timern funkar och likaså fläktarna i kåpan och dom stängs av men inte själva belysningen. Har också noterat att natt belysningsdioderna inte heller tänds längre. Det går bra att slå av belysningen manuellt dock med strömbrytaren. Misstänker att det är själva reläet som gått sönder och behöver bytas. Verkar som att det inte bara är jag som har haft problem med reläet. Jag har inte lyckats hitta ett nytt på zoo.se eller Bioted som säljer reservdelar till RSM. Någon som har lyckats få tag på des…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by freeman,

hi everyone i am going to start a small akavrium 128l with zeovit.now almost a week now.will attach the pic soon..

• 15 svar
    • 2,3k visningar
  11. Started by Bissen,

JAD 128 Liter Inköpt beg av Hanssanden Flytten gick bra Blev tyst och fint nu när jag bytte fläktar

• 15 svar
    • 2,5k visningar
  12. Started by Kulin,

Jahopp, då har man åkt dit......alltså skaffat sig ett första salt-kar.... Inte hunnit så långt i tankar och idéer ännu, utan kommer att ta det i en lugnt och behagligt tempo...även om jag gärna hade haft ett fullt kar, helst redan i förrgår Nåja, vatten och salt står och gottar sig i burken, och jag får fördriva lite tid i väntan på att kunna skaffa sig lite LS och börja fylla burken med. Vad gäller övrigt liv har jag inte funderat så mycket än, och framförallt, kan inte så mycket om vad som funkar och inte ännu. Men det lär väl bli ett "Hitta nemo" kar...med tanke på att man har 2 barn i rätt ålder för det kommer väl att slänga upp lite bilder allt eftersom, men än s…

• 322 svar
    • 34,2k visningar
  13. Started by smedberg,

Hej alla, här kommer ännu en nykomling. Kör sötvatten sedan tidigare och vill ge mig på ett försök med saltvatten. Tänkte ge mig på något som jag förstått kan vara lite knivigt. Jag kommer att försöka få igång mitt Fluval Edge som saltvattenskar och hålla det low tech med vattenbyten. Har sökt mycket på internet och det finns en del Edge rev gjorda som har varit inspiration. Bor i Sundsvall så det blir lite jobbigt med inköp av levande men som tur är så känner jag en kille som hjälper mig starta. Som det ser ut nu har jag planerat att använda originalfiltret som ett pico refugium med chaetomorpa med omvänd belysning. I originalbelysningen har jag kört med mr11/16 …

• 43 svar
    • 4,9k visningar
  14. hej! är ny här på forumet. tänkte visa vad jag har nu när jag läst om vad andra har jag köpte ett begagnat clownhotell, och då var det i sisådär bra skick. mycket alger och så. det var så billigt för det man fick med så jag köpte det ändå. det har varit lite krångel med vissa värden och Ca är fortfarande lite högt (ca 500-530 ppm), men annars har det gått bra. det följde med en percula clown, tre turbosniglar, en skivanemon, och en gorgonia fragg. jag ska köpa en till clown, och har köpt två eremiter, en putsarräka, en euphyllia glabrescens, tre små pumpand xenia, och en liten sarcophyton (stavning?). kan börja med en fråga. vad är det för svart "spr…

• 858 svar
    • 76,6k visningar
  15. Started by Cosmo,

Nystart i mindre format Under hösten såldes 240 liters saltakvariet och det mesta som tillhörde. Ett mycket mindre kar inhandlades, ett 13 liters Dymax IQ 5 med LED belysning. En del sten samt mjukkoraller hade sparats från det gamla och resultatet blev så här efter några veckor: God Jul Och Gott Nytt År! //Martin

• 46 svar
    • 9,4k visningar
  16. Started by Heske,

Jaha, då va det dax att byta kar... Clownhotellet ska säljas och istället hamnar det ett RSM130 i köket. Vi va och hämtade karet i Blekinge i lördags, allt va original förutom utbytta lysrör. Karet hade stått stilla och tomt ca ett år så det första jag gjorde på söndagen va självklart och riva ner karet i smådelar. Pumpar, doppvärmare, skummare och allt annat rengjordes. Tyvärr va det även en del vatten kvar i sumpen, luktade inte direkt fräscht när man rörde runt i det!!! Slängde även en påse med makaroner och en påse med något annat som jag hittade under returpumparna. På söndagen blev det så klart Ikea för och göra om allt i köket som behövdes för att få ta in karet,…

• 61 svar
    • 6k visningar
  17. Started by Scooby_doo,

Hej Blev en comeback igen med salt,,, denna gången ett mindre burk med krav på ej synliga pumpar, sladdar, sump etc. och till slut blev valet en Red Sea Max 130 (beg. med LS). Har inte mkt levande just nu, inriktningen blir mera åt det mjuka hållet - såååå har ni Zoo's + Ricordea's så är jag intresserad Utöver det så har jag planerat en mods när jag hittat ngt som jag tror funkar och förbättrar... skriver dem som separata inlägg efterhand. ~Henrik

• 63 svar
    • 10,5k visningar
  18. Started by Sluden,

Hej. jag har eventuellt tänkt byta ut fläktarna i mitt 130d. Har hittat lite olika alternativ med olika ljudnivå etc. Nu till min fråga. hur många decibel ligger original fläktarna på ungefär. mvh christoffer

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Svahn,

Mitt gamla kar skall göras om till ett fish- only karantänkar. steg ett ... Tvätt med högtryckssprutan - ;-)

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  20. Started by freddi36,

Hej allihop! Vissa av er vet säkert att jag har ett clownhotell som jag uppgraderat på diverse vis (länk finns i min signatur om ni vill ta en titt ), men nu har jag blivit inspirerad av andras nanokar och vill försöka mig på ett själv. Clownhotellet kan väl räknas till den kategorin, nanorev, men ett på 20L är ännu mer "nano" och riktiga nanokar kan bli riktigt häftiga har jag sett. Därför ska jag sätta upp ett zoolux kar på 20L nu efter jul när man inte har så mycket att göra. Tanken är att behålla både filtert och värmaren som följer med men uppgradera belysningen till LED. Detta hade jag tnkt göra genom att bygga in kylfläns i "lampan" som följer med. Alltså ta bort …

• 180 svar
    • 15,4k visningar
  21. Någon som vet hur man kan koppla grotech doseringspumpar till ett RSM 130l. Börjar ju bli sommar så nu blir det att automatisera.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by StefanB,

Har fått konstiga alger i karet ser nästan ut som damm eller nått?! någon som vet vad det är?!

• 2 svar
    • 1k visningar
  23. Started by Flingson,

Hej! Har länge funderat på ett saltakvarium och jag skulle gärna vilja ha ett men varje gång slutar det med att det blir för dyrt och alla säger att jag ska vänta tills jag har råd att köpa ett stort kar. Kollat runt lite och det verkar faktiskt som personer lyckas med Nano Reefs. Med regelbundna vattenbyte, uppsikt och tålamod verkar det gå bra. Många säger att osmosvatten är att föredra i nanoakvarium men det måste funka med hemblandat saltvatten med? Har kollat runt lite och hittat detta http://www.pwss.se/product.php?productid=11175&cat=1271&page=1 . Men det verkar som belysningen suger om man vill ha lite koraller? Skulle var väldigt tacksam om ni vet något b…

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Bobjo,

Nu är man igång igen! Efter att har varit ifrån detta i ett par år väcktes lusten igen efter en resa till Marsa Alam. Dykningen och även snorklingen på husrevet var över förväntan. Väl hemma så kom mitt gamla akvarium upp på tal. Min fru sa något i förbigående om att hon saknade det. Det skulle hon aldrig ha gjort! Det tog inte många dagar innan jag hittade ett 50x50x50 kub på blocket. Efter en inte så lyckad affär, med ett av säljaren spräckt akvarium i botten och en mindre snygg lagning av en Stockholmsbutik (som jag inte nämner vid namn, ärendet är inte avslutat men det verkar som om det löser sig) så är man nu igång. Karet har nu varit igång i drygt 2 veckor. Har gjor…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by fotte,

Har efter mycket suktande i djuraffären efter akvarie skaffat ett litet saltkar som fanns på erbjudande här i stan. Detta var då ett 20 liters Aquael med lite salt, levande sten, 1 snäcka + köpt en till, 2 clownfiskar och en korall i paketpris. Har för övrigt läst att många säger att 2 clownfiskar i så litet inte är bra, men har efter att haft detta igång så är jag i planer att byta upp mig när plånboken tillåter . Korallen som ingick var en Xenia på en liten bit LS. Har även en liten som jag tror är en typ av Sacrophyton, piggarna som på bilderna är indragna är gröna . Har också en Eldräka som inte vill vara framme. Lite bilder: Har lite problem med om jag inte missförst…

• 30 svar
    • 4,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.