0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Nu har jag skaffat ett begagnat RSM 130. Köpte det på blocket från en man som inte hade tid och ork att sköta det. Akvariet var tömt på levande och hade stått oskött en längre tid. Fick med en massa pumpar, magneter m.m och 20 kg levande sten. Men frågan är om det fanns nåt levande kvar. Allt var täckt med flera cm gegga och det såg ut som tomatsoppa när jag tömde karet. Blev ett antal timmars rengörande av akvariet och sten. Nu ligger 20kg sten och rengörs med streamerpump en gång per dag. Verkas finnas hur mycket gegga som helts kvar. Antagligen en fosfat bomb, men ska nog bli bra med tiden. Akvariet känns gigantiskt jämfört med mitt tidigare 16 liters Nano Cocoon.
-
- 81 svar
- 13,7k visningar
-
-
Hejsan Ola här,jag är nybörjare på både saltvatten och att lägga in trådar men man lär så länge man lever sägs det.Har fått mycket hjälp av Daniel (tack) har ett juwel 120 liters igång sedan mars i år.Det har varit lite misstag i inkörningen men börjar komma igång tycker jag,är dålig på att komma ihåg namnen på koraller och fisk men, här är säkert många som kan hjälpa en.Har juwels ramp kvar sedan har Daniel byggt ett ledbygge till mig också, lånar hans skummare för tillfället då min pajat en ny Tunze är best på zoologiskan kommer i slutet av september.Ska nu försöka lägga upp ngn bild kan gå hur som helst vi får se hur det slutar...
-
Jaha, då blev det ett kar till. Det är ett "Guppy" på ca 50l. Detta ska förhoppningsvis drivas i samarbete med flickvännen. Tanken är till att börja med att försöka driva upp clowner eftersom mina stora ocellaris lägger ägg hela tiden och min flickvän tycker det är så synd att dom bara ska dö. Imorgon ska jag limma BTN slimline på bakgrunden, sen i med lite vatten från det andra karet och en påse levande sand och köra en flaska bakteriekultur för och få igång karet så fort så möjligt. Men så här ser det ut än så länge efter en snabbrengöring, hade stått i Anders (a.nilson) förråd ett tag.... Hittade några biobollar och två påsar med något annat i ett av filterfacken, är …
-
- 79 svar
- 8,4k visningar
-
-
Hej! Alla börjar vi någonstans och det här är min början Köpte ett RSM 130 på blocket i november 2014, märkte ganska snabbt att man vill ha större... Här följer tekniken jag huserar i dagsläget. RSM 130, uppgraderat med: Skummare: Tunze 9001 som sitter på DIY media basket 2x Tunze Silence Pump/Powerhead 1073.008 Jebao RW-4 Ocean Revive Artic T247, 120W LED Tycker jag fått till det hyffsat på så kort tid med stabila värden och friska invånare, haft främst anemoner och mjukkoraller men nu börjar jag intressera mer och mer för SPS'er. Det levande orkar jag inte skriva upp, postar förmodligen lite bilder. Kan bjuda på en första bild, tagen med mobilkamera //Axel
-
- 77 svar
- 10,6k visningar
-
-
Då var det dags att starta ett nytt kar och jag tänkte att man kanske lika väl kunde ta och skapa en tråd om detta. Ja jag får väl erkänna att ett annat kar ska ersättas av detta kar men det är ju roligare att prata om det nya än det gamla som ska bort Min tanke är att använda så mycket som möjligt av utrustning som jag samlat på mig över året men att krydda med lite nya saker som jag vill testa. Förhandlingen med min fru var dock att detta kar skulle bli hennes i alla fall när det kom till valet av vad som skulle bo i det. Jag misstänker dock starkt att det blir jag som ska utföra vattenbyten m.m. Akvariet är ett använt men i bra skick Aqua Medic Blenny 80l…
-
Sådär, kuben är iväg och mitt nya är hemma. Denna gången blev det ett Aqua medic Blenny advanced med 3 sidor optiwhite. Belysning : Aqua medic aquareefLED med sunriser Skummare : Aqua medic turboflotor blue 500 Returpump : Aqua medic NanoProp 5000 Cirk.pump : Vortech MP10ES Kommer hålla mestadels musslor, LPS och lite knappar i detta karet. Väntar på min revpelare som antagligen kommer nästa vecka. Bilder kommer så fort jag fått hem min bänk. Väl mött, Mikael
-
- 69 svar
- 12,8k visningar
-
-
Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kämpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund på 3 månader. Efter att jag fick lite hjälp från er här så verkade allt stabilt och bra i akvariet och då gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning. Det skulle jag då tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan så verkar akvariet i sämre skick än någonsin. Det är smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare är det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts både…
-
-
- 66 svar
- 6,4k visningar
-
-
Svårt att vara ifrån hobbyn allt för länge! Tanken bakom detta projekt är att det ska sköta sig själv med minimalt underhåll, minimalt med matning, det ska gå åt Max 30 minuter i veckan till att skrapa glasrutorna och fylla på osmosvatten och byta 20l vatten varje vecka! I akvariumet ska det enbart i början vara lite mer udda koraller och krabbor, kanske nån fräck räka. Fiskar ska jag försöka undvika så länge det går, men skulle det bli några så blir det premium clowner, ev snowflake. Akvariumet har måtten 40x40x50 och all teknik hålls i karet, alltså ingen sump. Skummare, retur, belysning, cirkulation, värmare och osmolator är det som ska användas i karet, samt en doser…
-
- 65 svar
- 12,1k visningar
-
-
Går emot strömen och skaffade mig ett mindre kar. Hittade detta för 1000kr, med lite brister men vafan! Isommar blir det självklart större igen. Bytte ner mig för det är lättare att flytta ett mindre kar Karet är uppfyllt med salt o vatten och snart skall sten,fiskar och koraller i. Följande uppgraderingar skall göras; Tunze 9001 + mediabasket och intank ( har någon beg köper jag med engång!) LED Nya fläktar Och förmodligen nya tystare pumpar. Fisk: Två pytte små dvärgdrakar Segelfenskirurg Clownfisk Gulhuvad sandvändare Filfisk Mandarin Och i korallväg allt jag tycker är fräckt!
-
- 64 svar
- 8,8k visningar
-
-
Jag har en längre tid funderat på ett nytt Nano till vårt köksbord efter det att jag gett mitt gamla respass. Kraven har varit ett enkelt designat akvarium med LED till rimlig kostnad (utesluter alltså ELOS nanoburkar). Så enkelt konstruerat som möjligt och med möjligheter att köra olika koraller samt små miniatyrfiskar. Jag har inte hittat något som fallit mig i smaken innan jag dök på Eheims nanoserie nere i en affär i Tyskland. De hade rea så för ca 80 € fick det komma med hem (ca 730 kr) Kittet består av ett glasakvarium på 24 liter med en specialdesignad pump på ca 4 watt samt en mycket snygg LED lösning som bygger på de välkända 10 watts chipen. I Eheims fall har ma…
-
-
- 64 svar
- 13,8k visningar
-
-
Jag tänkte att mina kollegor på universitetet skulle på se lite grönfluorescerande GFP inte bara i sina mikroskop utan också i levande organismer. Med en gammal 80-tals Sanderskummare som jag ärvt av min far och ett 50 liters f d sötvattensakvarium satte jag i slutet av november upp ett litet akvarium på kontoret. Planen: Skrivanemoner, knappar och någon mjukkorall men inga fiskar som behöver matas. Mycket låga skötselkrav alltså. Och enkel teknik som redan fanns hemma. Att det ser ut som ett labexperiment gör inget, det står i labmiljö. Tekniskt blev det: Sanderskummare med lindträstenar och ozon. Jag investerade i en ny luftpump Schego W3, en Jebao CP-2…
-
-
- 63 svar
- 8,6k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Blev en comeback igen med salt,,, denna gången ett mindre burk med krav på ej synliga pumpar, sladdar, sump etc. och till slut blev valet en Red Sea Max 130 (beg. med LS). Har inte mkt levande just nu, inriktningen blir mera åt det mjuka hållet - såååå har ni Zoo's + Ricordea's så är jag intresserad Utöver det så har jag planerat en mods när jag hittat ngt som jag tror funkar och förbättrar... skriver dem som separata inlägg efterhand. ~Henrik
-
- 63 svar
- 10,6k visningar
-
-
Hallå SG lovers! Efter att ha kört en Fluval Edge i ca 10 månader så har jag nu köpt Sweet*Lou's original RSM 130. Var en bragd att få hem den och familjen med packning från Stockholm i en V60. Känner att en RSM blir lagom i vatten och stenvolym eftersom jag har så svårt att fylla karet med roligheter där jag bor. Sundsvall är verkligen platsen saltvattensguden glömde.. Jag har kört igång med befintlig utrustning men vill gärna ha tips från er hur jag får det optimalt. Ny led är beställd från Rapid-led och borde dyka upp imorgon. Osmolator & ballingpump är också på väg. Jag kommer byta skummaren då den låter sjukt mycket. Där skulle jag gärna be om ert input. Jag är …
-
- 62 svar
- 7,4k visningar
-
-
Hej alla saltisar.Jag har startat ett RSM130 som blir mitt första saltkar.Jag har haft sötvattenskar ett bra tag men alltid haft en dröm om ett saltkar. Jag har 4 växtkar som puttrar nu med C02 och PMDD och känner att jag har tid över för ett saltkar. Köpte mitt RSM i Stockholm i Tisdags på Brommazoo.Synd bara att ni killar som jag glömt namnet på inte jobbade så jag fick klara mig lite själv.Men det gick bra fick ju lite hjälp av tjejerna. Jag starta upp det på Torsdagen med salt och vatten som jag lät gå till Lördagen.Salthalten ligger på 1.023 vilket jag är nöjd med.Så på Lördagen åkte gruset i och nu idag den levande stenen som jag fick tag på här uppe i Sundsvall för…
-
- 62 svar
- 10,7k visningar
-
-
Bestämde mig för att möblera om Hallen och då blev det en nedgradering från 112 Liter till 60 Liter ADA Opto White. Streamer och skummare som förut men lagt till Ytterfilter samt gått tillbaka till Aqua Medic led rampen. Lite att göra med kabelhärvan sedan är det klart.
-
-
- 61 svar
- 10,5k visningar
-
-
Jaha, då va det dax att byta kar... Clownhotellet ska säljas och istället hamnar det ett RSM130 i köket. Vi va och hämtade karet i Blekinge i lördags, allt va original förutom utbytta lysrör. Karet hade stått stilla och tomt ca ett år så det första jag gjorde på söndagen va självklart och riva ner karet i smådelar. Pumpar, doppvärmare, skummare och allt annat rengjordes. Tyvärr va det även en del vatten kvar i sumpen, luktade inte direkt fräscht när man rörde runt i det!!! Slängde även en påse med makaroner och en påse med något annat som jag hittade under returpumparna. På söndagen blev det så klart Ikea för och göra om allt i köket som behövdes för att få ta in karet,…
-
- 61 svar
- 6,2k visningar
-
-
Startar ny tråd om mitt nya 74l kar med sump, som jag köpte begagnat av ormet här på SG. Ska försöka köpa så mycket som möjligt begagnat. Tanken är att jag ska avveckla min kub på 125l, men vi får se hur det blir med det. Lite teknisk information: Akvarium: 60b x 39d x 32h ca 74 liter Sump: 50b x 27dx 32h ca 40 liter Skummare: Bubble Magus NAC 3.5 Belysning: ? Cirkulation: ? Retur: Förmodligen blir det en Eheim Compact+ 2000 Bänk: IKEA Bestå UVC: Deltec - UV 10W T5 Auto top off ifrån fish-street Har även köpt PVC slang som är godkänd för dricksvatten, till avrinning och retur vatten på k-rauta Lite bilder, kanske inte mycket att se. Men en tråd är väl roligare med lite b…
-
- 61 svar
- 9,1k visningar
-
-
-
Köpte min levande sand från drakfisken, black beach live sand hette den. Enligt beskrivning ska sanden vara svart och ge dramatiska kontraster till karet. Har hela tiden tyckt att sanden för det första inte är ett dugg svart och tycker även att det ser ut som typ grus. Men tänkte att den kanske blir svart och fin efter ett tag. Men den ser fortfarande ut som vanligt grus. Ska levande sand se ut så här?
-
-
- 60 svar
- 7,6k visningar
-
-
Nu är det igång... En nedgradering i storlek som ett försök att få hobbyn att bli mer njutning än underhåll. Jag älskar mitt 240 liters kar och det känns inte skoj att lägga. Dock känns det som att tid och pengar tryter och efter 1 års velande är nu nytt akvarium beställt. Det kommer blir ett Fluval Flex 57 liter måtten är 41x39x39 (lxbxh). Akvariet kommer köras skummarlöst och planen är att göra 10% vattenbyte 1 ggr per vecka. I bakre facket kommer jag att köra keramiska ringar och eventuellt original skumfilter. Belysning blir Coral Box Moon led Plus. Streamer kommer att köpas till, förmodligen blir det den minsta styrbara Jebao eller Coral Box pumpen. Då ja…
-
Jag är helt övertygad om att mitt 61 Liters Korallrev har blivit levande och liksom korallerna förökar sig genom delning.. DVS kloner!!! Först hade jag: Och plötsligt pang tjoff! Så står det här ett till!!! Man blir faktiskt mörkrädd! Och innan man vet av det står det säkert ett tredje och ett fjärde kar! Det är en invasion säger jag! Vi invaderas av Replicators i akvarieform!!! Skämt åsido så började det här som ett nytt projekt, då det började bli lite trångt för mina SPS koraller I mitt 61 liter's Rev. Så jag slog upp ett 43 liters akvarium och rev ut lite sten från revet, samt mitt Mandarin kar. Och det bl…
-
-
- 60 svar
- 8,5k visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd då man har en hög med frågor. Fick ett Juwel Lido "över" en dag och började fundera på att testa saltvatten eftersom det lockat dom senaste 15 åren av akvarielivet. Efter en kväll med ost, vin och SG så kom beslutet att testa väldigt enkelt...beställdes ny belysning och en skummare samma kväll. Gjorde en liten tabbe när jag blandade saltet tror jag, fick fällning så jag körde ett filter med vadd i så att det skulle klarna lite. Tänkte inte på att allt som fastnat i vadden kanske inte löst sig än när jag slängde ur den, så misstänker att det är därför Ca/Mg är lite lågt, kanske. I början av veckan fick jag hem 15kg LS, fi…
-
- 60 svar
- 8,9k visningar
-
-
Då blev de plötsligt ett nytt akvarium hemma. Hitta ett komplett i närheten så jag slog till. Tanken är att de ska bli ett sps/lps dominerat akvarium
-
Ja då var det dags igen. Efter att mitt förra nano krashat gör jag nu ett nytt försök utan att göra förhastade beslut. En dag kom jag hem till ett akvarium med vit dimma och döda fiskar samt koraller. Det luktade illa ur karet. Jag kunde inte kämpa åt rätt håll med värdena. Planen med det nya karet är att börja sakta med mjukisar och sedan förhoppningsvis om vattenvärdena tillåter även testa på några spser. Nya Nano: Maxpect Razor Osmos vatten Levande Sten 7kg Död Sand 3-4kg Vecka 1 såg testerna ut såhär: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 12…
-
-
- 58 svar
- 5,4k visningar
-
-
I 3 veckors tid har jag kämpat med mitt nya akvarium, hoppats och trott att det ska bli stabila värden och att koraller och fiskar ska må bra, istället har jag fått jobba varenda dag med svajande värden, och nu cyano och idag dog en av mina clowner... Jag blir så ledsen och undrar om detta är hopplöst. Vad gör jag för fel? Idag när jag mätte värdena så såg det ut så här: MG. 1050( hällde då i 5 ml ur dunken som är blandad efter balling metoden) Ca -450 KH 7.7 fosfat. 0.03 och nitrat låg på 100.... som det även gjorde den 1a när jag testade,,, salt är perfekt, temperatur är perfekt, har inte gjort nitrit test ännu men ska åka och köpa det i morgon. Vad…
-
-
- 57 svar
- 6,7k visningar
-