Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Uppgarde,

Det tar ju tid att få hem allt i rätt ordning ! Närmare två månader , men nu så är man med i matchen, blanda i salt och i med pump å snurra runt i en timme packa upp sten från Triton jättefin sten tycker ja men va vet ja det är ju helt nytt för mej Men det liknar ju raukar å det har vi gott om här på ö-en så jag är helnöjd. Startbakterier å thera p samt special blend hoppsan trall den luktade inte hallon precis! så nu är det bara å vänta grumligt i början men bättre efter ett dygn lägger upp två bilder start å efter ett dygn Med vänlig hälsning, Göran

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by fredrikosterby,

Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort. Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma. Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera. Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag. Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen. Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån v…

• Gilla
    • 52 svar
    • 10,4k visningar
  3. Started by Rasmus Pedersen,

Nu har det passerat två veckor sedan uppstart och inget har gått åt helvede än så länge, vilket medför att jag vågar mig på en presentation av mitt nya akvarium... Detta akvarium är en ersättare åt mitt gamla 133l, som i samband med uppstarten av det nya pensionerades efter att ha varit i bruk i nästan 15 år (såväl sött som salt). Allt jag gjorde var att flytta över sten, sand, vatten, teknik och djur, så det enda som egentligen byttes var glasbitarna som omgärdar allting. Akvariet är på 140 liter, med måtten 70*50*40 cm (L*B*H) och byggt av Imazo, helt i OW-glas. Ingen sump. Den faktiska vattenvolymen uppskattar jag till ungefär 110 liter. Skummaren är en Aqua Medic Tu…

4. Started by Hammer71,

Eftersom karet tuggat på i snart 10 mån, fick de bli en ny tråd, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en läderkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan några som helst tecken på sjukdom eller dylikt, den käka alger och maten den fick o såg välmående och frisk ut, men blev mat åt mina turbos och boxar räka under natten? va hos ikola igår o fick mej lite sps fraggar, å de tackar vi för, blir spännande å se om jag fixar detta😃 alla värden ligger inom rimliga gränser, tillome fått ner nitrat till runt 2, men bråkar fortfarande me lite alger, men de får gå, ha en trevlig dag alla saltvattens vänner,

• 27 svar
    • 4,7k visningar
  5. Started by Tevowo,

Efter flytt till mindre hus så insåg jag att mitt juwel 240 L var för stort. Att allas favorit i karet - diademan "Borris" gav upp under flytten gjorde inte saken bättre. Det var dags för ett mindre kar och valet föll på ett rsm 130 i silver som startades upp dagarna innan jul. Tog några bilder, så här ser det ut idag en månad senare:)

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  6. Hej! Här tänkte jag dela med mig hur det går för mig och mitt lilla 30L. Jag köpte ett paket ifrån Dennerle som innehöll allt man ska behöva vid uppstart för en ytterst billig peng. Följande innehåll: Mått: L 30 x B 30 x H 35 cm Volym: 30 liter Bio Circulator 4 in 1 - cirkulationspump, ytrengöring, planktonfoder, filtrering Minivärmare - elektronisk temperaturreglering, superkompakt "ReefLight"-belysning - uppfriskande och upplivande 10000 kelvin belysning samt aktiniskt, blått ljus "Reef Sand" - speciellt bottenmaterial för små saltvattenakvarier "Reef Salt" havssal…

7. Started by Lasse,

Ja - då var man igång igen. Fick mitt Red Sea Max idag och jag har så smått kommit igång med att packa upp och börja fundera. Karet kommer mer eller mindre komplett med skummare och allt. Jag kommer inte att använda skummaren utan skall bygga om filterfacket så det passar mig. Grunden skall vara samma typ av filtrering som jag körde i mitt Molly. Ett ingångsfack med återcirkulerande vatten över biobollar. Ett svampfilter med horisontell genomströmning och sedan det nya en DSB i filterfacket. Efter ha tittat på hur filterfacket är konstruerat nu så har jag fått lite att fundera över. Det troliga blir att jag lägger en DSBbotten i hela filterfacket och sedan gör fackindelni…

8. Started by Xanrag,

Har köpt en begagnad RSM130D och vill byta till LED och tycker samtidigt att fläktarna låter mycket även om dom är ersatta. Vad jag förstår så finns det en massa kit där man kan löda och själv klämma in LED i huven och jag tittade på en hel del sådana när jag började fundera på varför jag skulle ha huven kvar alls? Avdunstningsvis blir det väl lite mer, men jag har ändå tänkt skaffa en auto-top-offer och man får ju bra mycket proffsigare (och t.o.m. fläktlöst) för samma peng som ett LED-uppgraderingskit eller ens halva priset. Någon som tagit bort locket på sin Red Sea Max? Vad jag förstår så kanske det ser lite fult ut där bak, men då kan man j…

• 17 svar
    • 5,5k visningar
  9. Started by Kulin,

Då var det dags igen. Lade för två år sedan ner mitt 128l boyu-kar och har sedan dess tyvärr inte haft varken ekonomi eller tid tll att starta upp igen...men nu hoppas jag att båda skall räcka till lite bättre. Akvariet är alltså ett 30l Aquael nano reef med originalutrusting, varken mer eller mindre.. 2x11W belysning(50/50 blå/vit) Påhängsfilter Än så länge ligger det lite sand och en 1.5kgs stenbumbling med ett par Discosomas och ett par rhodactis skivor i akvariet. Inriktningen kommer att bli zooas och lps....men allt med stark fin färg kan säkert få en plats. vad gäller levande blir det 1-2 fiskar och nån räka.... exakta arter inte bestämt än...får se vad man springer…

• 47 svar
    • 8,1k visningar
  10. Started by joelkorn,

Ja, ha. Efter ett tags frånvaro, ser nu livet ut som så att det passar att ha ett akvarium igen. Hade förut ett större system på runt 600L, en större kub 400L, mindre(fraggtank) 120l och en sump på runt 100L som kopplade samman systemet. Pågrund av hur livet blev lades det ner. Men efter att nu vart sugen i olika vändor är det dags igen. Denna gång är det tänkt att vara lite mindre och mer low tech. Vi får väl se hur länge denna plan håller. =) Det blir en liten "nästankub" på 50x60x45-50, landar väl på 150L+sump (har ännu inte helt bestämt mig för vilken höjd jag vill ha. Lutar åt det lite högre alternativet. Ytavrinningsbox inne i karet. En sump på 34x50x35-40. tre, e…

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Rameau,

Hej! Alla börjar vi någonstans och det här är min början Köpte ett RSM 130 på blocket i november 2014, märkte ganska snabbt att man vill ha större... Här följer tekniken jag huserar i dagsläget. RSM 130, uppgraderat med: Skummare: Tunze 9001 som sitter på DIY media basket 2x Tunze Silence Pump/Powerhead 1073.008 Jebao RW-4 Ocean Revive Artic T247, 120W LED Tycker jag fått till det hyffsat på så kort tid med stabila värden och friska invånare, haft främst anemoner och mjukkoraller men nu börjar jag intressera mer och mer för SPS'er. Det levande orkar jag inte skriva upp, postar förmodligen lite bilder. Kan bjuda på en första bild, tagen med mobilkamera //Axel

• 77 svar
    • 10,3k visningar
  12. Hej. Då min Dardanus megistos har blivit för aggressiv mot mina fiskar och är allmänt som en stor bulldozer,har han nu fått ett eget akvarium Köpte en 50l kub, jag är väl införstådd att han kommer behöva en mycket större inom kort men tills dess så vill jag göra det så bra som möjlig för han. Jag har lagt ner en del ls så han kan klättra runt lite, men skulle behöva lite råd till uthärdliga koraller Kommer lägga upp lite bilder inom kort.

13. Started by bigm82,

Tjena alla kunniga jag har ett problem. Jag köpte en blå ledlist från ebay som jag tänkte jag skulle ha för att förstärka mitt blåljus i mitt rsm 130. Min tanke va att koppla in den på den befintliga leddrivern men efter jag gjort detta och satte allt på sin plats o tände ljuset så gick det en kvart sen slocknade allt, drog ut kontakten till belysningen och satte i den igen o vips så funka allt igen MEN bara i en kvart... så min fråga till er blir vad har jag gjort för fel ?? Blir det överbelastning eller vad är det frågan om??

• 9 svar
    • 2k visningar
  14. Hej på er. Det här får bli tråden om mitt akvarium, har en tråd i ljusforumet och en tråd i "mitt första akvarium" men de trådarna är så fulla med tankar funderingar och saker som inte har med det färdiga akvariet att göra att jag tänkte börja en ny tråd här. Egentligen är akvariet inte riktigt färdigt ännu, men jag väntar på att den sladdlösa skruvdagaren ska ladda, så tänkte jag kunde starta tråden lika gärna och visa lite om vad jag pysslar med här hemma. Förhoppningsvis är allt i ordning på måndag så jag kan slänga i sten och vatten då. Vill lära mig fota akvariedjur ordentligt, så ska försöka lägga upp mycket fina bilder också... I teknikväg är det inte mycket. 1…

• 220 svar
    • 48,1k visningar
  15. Started by POPOV,

Sneglat ett tag nu på så kallade reef drop's och funderat på hur jag kan bygga ett eget. Självaste konstruktionen av ett drop akvarium kan orsaka onormal spänningar i glaset och leda till en oönskad olycka... Tanken är att bygga ett vanligt rektangulärt akvarium med måtten 100x40x45, 180L. För att skapa ett drop ordnar jag en kloss i plexiglas med måtten 70x40x15, 42L. Denna kloss limmar jag mot botten i akvariet, markerat i mörkgrått bild nummer 3. Returen av vatten från sumpen kommer ledas in i botten för att undvika att cirkulationen är bristande pga konstruktionen av akvariet. Nej, returen kommer inte gå rakt upp utan att göra en krök över vattenytan! Avrinning ne…

16. Started by Hansen898,

Tjena allihop tänkte köra ett vinterprojekt , ett shallow reef nano med sump , jag vet jädra trams men detta är mer för att lära mig teknikerna bakom alla de vackra baljorna som finns ute i vårt avlånga land, tänkte köra en botten på 50*50 och höjden 30 kanske ev lägre och ha ytavrinning och retur i mitten typ en kub 10*10*30 ev större med tanke på borrningen samt att göra egen revpelare runt denna lilla Box och bygga in en ytte pytte liten streamer i ? Är jag på overkill nivå... Vem f@n vet;) men har börjat skära glas och är nere på 0,7 mm felmarginal så man börjar lära sig lite iaf vad tycker ni har ni något liknande?! här är en på dem första skären (skäms) ser ut s…

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  17. hej ska starta mitt första saltkar nu allt började med att jag fick ett 40 liters av min flickväns familj som dom hade ståendes fick med allt som behövdes för att starta sötvattens kar och så blev det jag startade ett söt kar som jag har ståendes igång i dag. har hållt på med det ca ett halv år nu:) satt och kollade på datan en dag och kom in av en ren slump in på saltvattens akvarium fasnade direkt så klart så nu efter prata med pappa och en glas mästare han känner börjar vi med det vi har varit tre gånger hos han och då har han lärt mig hur jag gör skär glas limmar ihop det och lägger fogarna i dag det sista vi gjorde fick gör allt efter att han har visat en gång ka…

• Gilla
    • 113 svar
    • 14,4k visningar
  18. Started by Sara,

Ett år har gått och det är väl ett första steg att erkänna sitt missbruk. Nog är jag fast i saltvattensträsket. Ett år senare är jag dock fortfarande dåligt påläst och tänkte därför starta en tråd om mitt rev för att få lite kritik. Generellt tycker jag det går bra, men tar gärna emot tips om placeringar och skötsel på det som finns i akvariet. Vissa arter av zoanthus verkar inte trivas och en stor euphyllia dog utan att jag förstod varför.

• 48 svar
    • 6,8k visningar
  19. Started by blackizzz,

För er som har varit med "lite längre" här på forumet är jag inte en helt okänd figur, men för ca ett år sedan försvann jag mystiskt från forumet... 16 år, saltintresserad i över 4 år, har jobbat helger i Stockholms största akvariebutik. Nu har jag dock börjat gymnasiet och då blir det mer plugg och mindre arbete, därför följer detta! Hade allting planerat (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39632-Blackizzz-ZEO-planeringstr%E5d) , men väntade på en ombyggnation (som fortfarande inte har skett). Detta fick mig att tappa hoppet lite, men nu kliar mina saltfingrar igen Försökte hålla mig borta från forumet, då jag bara blev alldeles för taggad på att st…

20. Då var man på det igen efter förra årets Oktober/November skitalgs invasion som fick mig och kasta in handduken o sälja all jag hade. Då det är svårt att låta bli så testar jag igen. Utrustning denna gång: Akvarie: 112 Liter MP Eheim Belysning: Aqua Medic 36W Led Salt: Aqua medic AB Reef Salt Skummare: Aqua Medic mini flotör Pumpar: Aquael UNI med UV 1000 Liters Luftpump: Eheim Air Pump 200 Invånare: 1 Gobiodon citrinus 2 Snäckor 1 Eremit 1 Stjärnpolyper 1 Pachyclavularia violacea

21. Started by Gnarkill,

Så ja efter ha vart mega Norrlänning i hela livet så tog jag steget och flyttade till Lysekil. La ner mitt hörn akvarium i Kiruna och tänkte ta det lugnt från hobbyn ett tag.......men det höll någon dag efter flytten så nu drygt efter en vecka här nere så har mitt nya kar vart igång i 4 dagar :-P var till Borås och köpte mig en fin kub med möbel och lite inkörd LS. Samma dag var jag förbi hos Bengt på Marinakvariet och köpte lite Salt,LS och 2 enklare fiskar. Inom snar framtid så kommer jag tömma akvariet och borra samt sätta sump. Tekniken som jag kör just nu. Ecotech Radion Gen2 Led Ecotech vortech Mp10

• 15 svar
    • 3,9k visningar
  22. Started by Amazonus,

Efter att man aldrig kommit igång ordentligt med det stora bygget och har varit sugen länge på att komma igång med salt. Så kunde jag inte låta bli längre när jag fick se det här karet. Jag hade börjat luska lite på plug and play kar för någon vecka sen. Sprang på det här i djuraffären. Googlade på det och läste genom ett par recensioner. Jag hittade inget som verkade avskräckande dåligt med det. Lite dålig cirkulation men det avhjälps ju av streamers. Så ja nu står det i mitt vardagsrum. :-) Körde igång det igår. So far so good. Till själva karet då. Det har 3 st inbyggda kammare i bakkant. I första facket är det biobollar. I fack 2 sitter skummaren, skummarens pump är d…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by MagnusJ,

Tjena! Har efter några års suktande efter saltvatten äntligen kommit till skott och startat upp ett litet Blenny. Jag har tidigare haft tanganyikaciklider samt lite blandade sällskapsakvarier men nu är det ju lite mer att tänka på! Akvariet är ett standard Blenny med en extra spot med blå belysning, misstänker dock att jag inom kort kommer att satsa på Maxspect Razor 60w. 9kg levande sten lades i nu i Måndags, startade med zeobak och några droppar kolkälla som jag fick av Ted på Bioted. Följande tester har jag gjort. Ph: 8,0 Nitrit: gav utslag men jag kommer inte ihåg det exakta värdet Nitrat: 10ppm (tror jag, lite halvlurigt test faktiskt) Fosfat: 0 Salthalt 1.024 Såhär …

• 43 svar
    • 6,1k visningar
  24. Started by bigm82,

Tjena !!! Nu har ag tröttnat på min värdelösa högljudda orginalskummare i mitt RSM 130. Har kikat runt lite och sett att många har bytt till tunze 9002 men jag funderar på att köpa en 9001 Tunze. Så min fundering blir, måste man har en mediabasket i sumpdelen för att få dit skummaren (9002 el 9001) ordentligt eller funkar det lika bra utan??

• 10 svar
    • 2,9k visningar
  25. Started by zache,

Hej har funderingar på att starta ett saltvatten kar men pga begränsad yta tänkte jag konvertera mitt lumiq 30 liters till det någon som vet om det rent praktiskt möjligt.

• 19 svar
    • 3,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.