Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
har tappat upp 30 liter vatten i en grön plasttunna. Skulle bytt igår egentligen men hade inte tid, så skulle jag byta idag, men ser att botten på tunnan har blekts.. är det saltet om blekt eller har tunnan släppt ifrån sig några kemikalier? Vågar jag använda detta vatten? hur kan jag kolla så det är lugnt?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte GroTech's Carbonat Pro instant, Calcium pro instant och magnesium pro instant för att komplettera med när Kalkvattnet inte räcker till i mitt mollyhotell. Ca och Mg verkar ligga ganska stabilt. Eller det har inte hänt så jätte mycket med dom på en vecka. Kh däremot har sjunkit ca 1grad/3dagar. 9/2 låg det på ca 10. 10/2 ca 9, 13/2 ca 8 och idag på 7. Är det normalt att det sjunker så mycket så snabbt? Sen tänkte jag jag skulle prova Carbonat pro instant för att höja det tvåsteg. Tog ca två skopor vilket skulle höja kh ca 2grader/100l men när jag mätte kh igen nån halvtimme senare så låg det på 13.5???? Ooops.. antar att pulvret är ganska effektivt.. Undrar förutom …
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Har inte fått ording på mina fiskar sedan de fått uppsvällda bukar, har kört med medel i karet octozin som gör att koraller o annat levande klarar sig. Mina clowner blev friska för att sen återigen insjukna o bli uppsvälda. Så nu ska jag starta ett kar i veckan (då jag får det) o ska inte ha sand eller sten i. eventuellt några keramikkrukor med hål i så fiskarna kan gömma sig o inte bli så stressade. Har läst runt lite om tillsatser för att få igång bakterierna i karet fortare men blir inte direkt klokare, någon som har några tips? det måste gå fort o sen ska fiskarna få bo i det karet i minst 6 veckor medans jag suger ur all sand o låter huvudkaret stå utan fisk. förhopp…
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
startade upp ett kar på ca 350l med 250l nytt vatten och 100l vatten från mitt gammla kar. flytta över allt som fanns i gammla karet så inget nytt har kommit i. Kör med balling och buffrar Mg, Ca och KH. Körde med samma mängd balling som jag gjorde i det gammla 200l karet. Karet har gått i en vecka nu och mätte första gången igår. Mg låg lågt på 1200 så jag buffrade upp det med 50 150gr FM-Mg pulver. Mätte idag igen och nu ligger Mg på 1150. Kan det verkligen sjunka så fort som 100 på en dag? Hur lång vågar jag släppa ner det? Saken är den att jag har slut på Mg pulver nu och har inte akvarieaffär runt hörnet precis. Kan det vänta tills på Onsdag kväll? Mitt 200l med samm…
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har äntligen fått ner mina näringsvärden och börjat med balling, 10% vattenbyten varannan vecka. Eftersom jag trimmar in ballingen mäter jag ofta, men jag tycker att värdena sjunker väldigt fort, trots att jag tillsätter mer och mer för varje vecka. 440 liter med sump, karet har inte särskilt många sps:er, men rätt många små fraggar. Ett par stora lpser också. Hur mycket tillsätter ni per dygn ungefär? Vilken koncentration på lösningen använder ni (så jag kan jämföra halten salt)
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
ska beställa http://www.drakfisken.se/produkter/1101-amino-acid-koncentrat.html enda amino jag hitar kan man köra detta med balling plus? erfarenheter `?
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har noterat att olika kloner av samma art av korall/ryggradslösa i allmänhet kan vara mere eller mindre tåliga. Jag har tex några kloner som jag vet har växt i akvarier i kanske mer än 30 år. Sådana brukar vara oerhört tåliga jämfört med sådana som kommer direkt från tropikerna. Vad har ni andra för erfarenhet av dylika kloner?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej... mätte precis min salthalt... den borde ju stå mellan 1.020 o 1.024 men den står på 1.017... e de dåligt? va ska ja göra för att höja de? ska ja ta salt man blandar vatten med o hälla i? (vet att temperaturen ska ha me salthalten att göra oxå, den är nu 28 grader) MVH robin
-
- 6 svar
- 911 visningar
-
-
Efter mina massiva vattenbyten på sistonde pga av div algproblem..har man u insett att balling kanske är nödvändigt...korallerna ser ju riktigt präktiga ut,,,de normala delvattenbytena verkar inte räcka till...jag har ju nu onekligen fler koraller i massa en förut. Har beställt tm färdig lösning abc och 1 magnesium färdig lösning...men såg i någon tråd att c är magnesium?då har jag ju x-tra :-).........................ska dosera manuellt...jag är allergisk mot att mäta..så gud hjälpe mig för detta otyg! Kan man förövrigt få för mycket av dessa nämda?Och vad händer då?
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
I dag så släppte mina sniglar ut duktigt mycket slem i vattnet. Antar att de försöker föröka sig, och efter ett tag så gjorde nästan alla 30 sniglar samma sak. Karet blev dimmit som bara den. Någon som vet om det kan vara farligt?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag skrev för ett tag sedan angående mina grussprättande Tomatclowner. Jag fick lite svar om att det troligtvis avtar och det är när de leker men månaderna går och jag ser inte att sprättandet avtar. Mitt akvarium ser mer och mer ut som en juldekoration, ni vet en sådan som man tar upp och skakar och vackra snöflingor virvlar runt! I akvariet är det däremot inte så vackert! Det drar ner hela intrycket och det ser hela ser bara ovårdat och siktigt ut! Vad ska jag göra? Ett alternativ är ju att slänga ut Clownerna? Men lite synd eftersom de är riktigt fina! Funderar på bottenmaterialet, kan man ha något annat där som inte är lika lätt att sprätta runt i? Ser på bilder…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Gjorde igår ett vatten byte på ca 25% för att få ner nitratet lite. Men efter ett nytt test ser det ut att ligga på nästa samma värde. Har funderat på att prova på med lite socker ballin (heter det så). Självklart ska jag även göra lite mer vattenbyten, har planerat in ett om en vecka. Mitt kar är på 140L och om jag då har räknat rätt så ska jag ha i en halv tesked dagligen, kan det stämma? Enligt Red Seas test ser mitt nitrat ut att ligga på nånstans mellan 20-50.
-
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som har testat? Jag tänkte iaf. börja idag efter att ha följt tråden "Vodkametoden". Lite vatten på kvarnen: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9704/msg00304.html http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=261404 http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=645756
-
Undrar om någon har brukt det medlet till att ta bort/rena luften som går in i skummare från CO2. Jag beställde 20 kilo i dag för att testa att köra CO2-tvätt men vet inte 100% om detta är samma sammansättning som divesorb eller om det är andra typer av ämnen i det. Får säkert en innehållsförteckning med beställningen men tänkte jag kunde passa på att ställa frågan här också. mvh Andre
-
- 2 svar
- 440 visningar
-
-
-
Är det någon som kan hjälpa mig med mina konstiga värden i akvariet, akvariet har varit igång i 3,5 år jag kör gärna genom meddelanden.
-
Hejsan! jag frågade i en annan tråd om det var någon som upplevt samma sak med sitt fosfattest som jag gjorde härom dagen men ingen svarade så vi provar här på nytt. Jag har alltså kämpat med alger en tid och börjat ana att mitt fosfattest (Tropic Marin) inte stämmer. Det har sedan start visat nollvärden. Sedan var det någon som sade att det kan vara så att fosfatet är bunden i bottensubstratet och övrig inredning och att mitt test därför visar noll även om det finns fosfat i mitt kar som algerna kan utnyttja. Jag fick för mig att göra ett nytt fosfattest men denna gång satte jag några korn korallgrus med i testvattnet. Vilket fyrverki! Först bubblade det kraftigt och se…
-
Just nu kör jag fauna marin ultra fos(järnbaserad Absorver), och kommer ej under 0,007 men oftast ligger det på 0,1 alt 0,12(Hanna checker) nu till frågan , är det någon idée att börja använda fauna marin 0,004, eller måste jag använda flytande remover. alla andra värden är bra. nitratet (salifert) ligger mellan 1 och 2 korallerna tycker jag har bra färger samt verkar för stunden må bra. målet är att komma ner kring den magiska siffran 0,004
-
- 46 svar
- 3,4k visningar
-
-
Ser att det har tickat in rapporter om dåliga mätningar från Triton och får väl säga att de sista 3 tillfällena från ATI har visat sig vara ganska så felaktiga - orimliga - om man skall se till föregående värden som registrerats. Är det någon som har fått besked om vad detta beror på? Är det ett fel i processen som ger fel mätvärde? Gamla maskiner? Dålig kalibrering? SOMMARVIKARIER?! Min näst sista mätning från ATI visade lågt på 5-6 olika ämnen - doserade 3x rekommenderad dos och sände in nytt prov. Fick tillbaka idag med ännu lägre värden. Näringsämnen skall vi inte tala om.. fosfat - nollat och nitrat 1,2 mg/l med 40 kirurger som matas med 20 nori a…
-
-
- 16 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hallå. Är plasten i soptunnor (HD-polyeten) skadligt för saltvatten? Hade tänkt att använda en ny liten soptunna för att blanda saltvatten i (lätt att flytta) för vattenbyte. Det finns även tunnor av Polypropylen (vad skillnaden är vet jag dock inte).
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej jag har ett 400 liters juwel kar som jag vill göra om till ett saltvattensakvarium (FOWLR) Lite knappar och så. tänkte ha lite kejsare och kirurger och en drakfisk. Jag har lite funderingar runt allt och hoppa få lite tipps. jag funderar på att bygga sump under. Men vet inte säkert, e lite rädd för läckage. Hur säkert är det att borra i akvariet?Å speciellt i botten? Jag har även lite funderingar på hur jag ska rengöra akvariet det har varite lite medeciner och så i det. Vill inte att det sitter kvar någonstans och sätter sig i den levande stenen. Jag funderar även på vad jag ska ha för utrustning. Och hur stor skummare jag behöver . Jag tror jag kommer använda 4 t5.D…
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag ska börja köra VÄS och sedermera zeostart från doserpump, men då det behövs så lite, hur späder ni, och hur länge klarar aig den utspädda lösningen? Mitt antagande för VÄS är att jag späder det till 10% med RO och blandar för typ tio dagar i stöten, sen byter jag varje vecka för det blir lite svinn i flaskan och i slangen. Med zeostart vill man kanske inte släsa på samma sätt, hur gör ni där?
-
- 6 svar
- 750 visningar
-
-
Har lite funderingar om spårämnen som jag hoppas kunna få svar på Har funderat över o börja dosera spårämnen. Hur pass mycket kan spårämnena spela in på utfärgningen av sps? Kör idag med Tropic Marine bio-calsium liquid A,B,C balling och har med hjälp av den ett stabilt KH, MG och Ca. Innerhåller de ockå spårämnen som deras pulverform gör och i sådana fall i tillräckliga mängder? (hittar ingenstans vad som riktigt ingår i vätskorna) Jag får väl i en del spårämnen från saltet (reef crystal) vid vattenbyte men mina 25l med 7-14 dagars mellanrum kan ju inte räcka. Om jag ska börja dosera så tänkte jag på: Tropic Marin® PRO-CORAL A- ELEMENTS Tropic Marin® PRO-CORAL K+ ELEME…
-
- 23 svar
- 3,1k visningar
- 2 följare
-
-
Tjena, jag har haft fauna marin bailing light liggandes hemma, endast flaskorna med vätska i. Och jag undrar kan man endast använda de som de är eller måste man blanda i pulverna med kalcium och magnesium. Eller funkar vätskan för sig själv. Och om inte vad för märken rekommenderar ni för att dosera ämnen med jämna mellanrum. Har testat lite olika. Kommer inte ihåg några specifika namn. Men tänkte se om ni kunde säga lite hur ni tänker. Tack på förhand Emelie
-