Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Tjena köpte min första korall i tisdags en Ancora.nästa dag när jag kolla på den var det en grå sörja på den och nu i dag är det inget kvar av den..vet inte va som gått på tok PH ligger på 8.5 nitrit 0.1 salthalten 024...va kan det vara för fel.. tack på för hand
-
Som rubriken anger> Var kan jag köpa Zeosand nollnitrat?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Instruktionerna är på tyska, franska och liknande. Någon som vet hur den ska användas? /Danne
-
- 2 svar
- 602 visningar
-
-
Jag mätte lite vattenvärden igår och kom då på att mina vattentester är flera år gamla. Det står inget "bäst före datum" på mina HAGEN tester men vad jag har för mig är att man bör förbruka dem inom ett år, då de annars kan vara missvisande. Stämmer det? Misstänker att jag kan kasta HAGEN testerna då de har flera år på nacken... Attans vad tiden går fort... (Kan för övrigt inte rekomendera HAGEN och då i synnerlighet Nitrat testet, då den aldrig visat något utslag... vilket är högst otrovärt!) Vad är annars "hållbarheten" för oöppnade vattentester? (Ska i och för sig beställa nya Salifert tester i dagarna men endå). Hållbarheten borde även skilja mellan de olika testkitte…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hej är det någon här som använder svavelkulor som nitratfilter? Jag har några frågor: 1. Vad är det för pH på utgående vatten när filtret fungerar? (och ingående) 2. Hur mycket vatten kan man köra igenom innan pH't förändras? 3. Vid vilket pH / flöde fungerar filtret bäst? 4. Är det någon om har kombinationen svavelkulor / kalk i samma filter? 5. Påverkar det lägre pH't det totala pH't i tanken? Vore tacksam för svar på dessa frågor, jag funderar på att starta upp ett filter men vill lära mig lite mera först, jag har läst dom tidigare inläggen men inte hittat alla svaren. MvH Appen
-
- 40 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har just monterat upp min nya doserpump och blandat till ter dunkar med Tropic Marines flytande Bio-calsium påsar (deras färdiga balling preparat), i instruktionen står det att den innehåller alla 70 spårämnen och calsium, magnesium, strontium och molybdenum. Det jag funderar över är om magnesium halten är tillräcklig för att det ska räcka som magnesium tillsats? Det står ingenstans hur mycket det finns.... Hur gör nia andra som använder Tropic Marines färdiga påsar? Annaras funderade jag på att använda någon av de andra kanalerna till magnesium (har två kanaler till) eller tillsätta magnesium i någon av "balling" dunkarna, har sett någonstans att man kan tillsätt någonso…
-
- 3 svar
- 964 visningar
-
-
Vilka tester behöver man till ett 300 revakvarie, med mjuk och stenkoraller osv? Vilka tillsatser behöver jag för korallerna? Tips på vart man köper tester och tilsatser billigt uppskattas!
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt? Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).
-
jag håller på att starta upp mitt kar på 400l (90l sump) med ca 40-50 kg kalksten i.. akvariet har stått i 1 månad nu under hög cirkulation och t5:orna på 8 t/dag, skummare och uv-c inkopplade..inga alger än.. har idag tillsatt bakteriekultur (nitrifikation+denitrifikation) och även köpt en liten LS bit för att försöka ympa in lite kalkalger.. (använt instant ocean för jag hade den redan...kommer välja reef crystal nästa gång..) jag har även gjort alla tester: -26 grader -salt 1,0024 -ph 8,3 -ca 350 -fosfat 0 -silikat 0 -nitrat 0 -mg+kh test får jag idag.. jag har även börjat slänga i lite mat för att få igång bakterierna och skummaren.. nu till min fråga. hur vet jag hur…
-
Hej! Jag har ett 120 liters akvarium startat 0608. Innehåller ca:20 kg LS som bara har flyttats/köpts från ett annat akvarium till mitt. Alltså ej ny/färsk LS. Har ingenting på botten än. Allt vatten från osmos, använder TM Pro Reefsalt. Akvariet står och går utan belysning med mycket bra cirkulation. Har hela tiden haft fosfat i vattnet, från början värde: 3mg/l och nu efter 1,5 vecka med Coralife fosfatremover (2dl) är jag nere i 0,5-1 mg/l. Hittar inget fosfat i osmosvattnet men i 30 liter osmosvatten/saltblandning mäter jag ett fosfatvärde på ca: 0,03-0,1 mg/l. Upptäckte detta idag. Har hunnit använda 10-15 liter av detta för att öka salthalten i akvariet tidigare, me…
-
- 46 svar
- 6,1k visningar
-
-
Mjo, har lite problem med att min salthalt sjunker av nån konstig anledning.. Asså, i början så funkade allt perfa, enda jag behövde göra var att fylla på vatten som dunstat, salthalten var i princip konstant då. Men nu så har saltvärdena börjat dala i två av mina tankar. Så nästan varje dag får jag "kompensera" med att göra delvattenbyten med förhöjd salthalt som givetvis gör att värdet går upp, men dagen efter så har den sjunkit igen.. Vad kan de bero på? Alla andra värden är ok. Tackar på förhand för svar.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag ska börja köra balling med doserpump, blir en fem-kanalig grotech. Tre kanaler går till de "vanliga" balling preparaten, tänkte köra med Tropic Marins färdig påsar, men frågan är vad jag ska köra i de andra två? Finns det någon form av mg man kan köra i en kanal? Eller ska jag köra spårämne, Tropic Marin har ju två flytande spårämnen som ska komplettera varandra. Finns det rent av något annat preparat/märke som kan vara bra att köra? Spårämne i en och magnesium i en kanal? Eller går det rent av att bland mg i någon av balling-vätskorna och spara en kanal så? Vad tycker ni? Mvh Mattias
-
jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..
-
- 3 svar
- 812 visningar
-
-
Jag har nu CaCl2 burken nästan slut och det är dags att köpa nya burken, men var kan jag köpa det? Och det måste vara rent och billigt
-
- 2 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tjenare. Som så många andra som bor i lägenhet så bryr man sig inte om vad spillvattnet från osmosen kostar då vattnet ingår i hyran, men för de som bor i hus och betalar sin egen vattenförbrukning, hur mycket påverkar detta er ekonomi? Använder ni spillvattnet till att vattna trädgården med eller låter ni det rinna ut i avloppet? Alla som har hus eller på annat vis betalar för sitt vatten får gärna kommentera, så jag som sitter i köpa hus-tankar kan få lite klarhet i detta. Självklart kan jag låta osmosen stå på jobbet o ta vattnet därifrån, men man är ju ändå nyfiken.
-
Fick lite dåligt med svar i min egna tråd så jag startar en ny under rätt kategori. Jag har kommit över en 3liters hink med Calcium karbonat i pulverform, fick hjärnsläpp, tänkte jag skulle blanda kalkvatten, men kom på att jag behöver ju ha CaciumHydroxid till detta. Kan jag använda Calcium karbonaten till något eller ska jag bidra reningsverket med extra kalk? Helst vill man ju kunna använda det till något, den va ju gratis:skrattar:
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej allihopa, jag är nu nästan klar för uppstart. Kommer starta med delvis ny och beg Ls. Därför kommer jag använda Rowafos vid uppstart i filter påse. Hur många gram är godtycklig dos i filterpåsen? Hur ofta bör jag byta och när är den mättad? Akvarievolym ca 300l, misstänker ganska hög dos Fosfater pga den begade stenen. Mvh Robert
-
Köpte en tunna salt idag. Gammla goa TM pro-reef var slut så jag handlade en tunna Coralife. Nu har jag dock läst en massa på nätet om folk som haft problem me dehär saltet, farligt höga ca-värden. koraller som mår dåligt, fan å hans moster, mm. Vågar jag en hälla i dehära pulvret i mitt vatten?
-
- 2 svar
- 709 visningar
-
-
Har misskött karet under sommaren och har låga värden. Korallerna ser lite hängiga ut och gjorde då vattentest. Har CA 360. Mg 1050 och KH 5,6. Övriga värden ser bra ut. Hur snabbt kan man höja upp värdena utan att stressa sönder korallerna mer än vad de är och hur många ggr bör man dela upp doseringen/dag.
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Någon som kan bekräfta att KH värdet är viktigare än CA värdet för tillväxten av stenkoraller. För att göra en lång histora kort, jag har hela tiden kämpat med CA värdet att hålla uppe det och inte brytt mig speciellt mycket om KH värdet som legat på stadiga 7. CA värdet har jag inte lyckats få upp mer än till 360 det senaste halvåret. Men vips så fick jag en dunk (osmosvatten, uppblandat med lite annat) av keyser här på forumet som ökade upp KH värdet rejält och min acropora återhämtade sig och även en fraggbit från nån motipora ser ut att bre ut sig rejält nu på en sten. Kan det vara så att utan KH värdet på höga nivåer växer stenkoraller inget vidare?
-
- 20 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag flyttar till hus om en månad. Där kommer vi att ha en egen djupborrad brunn. Är det någon som har koll på vart man kan lämna ett vattenprov för analys, gärna utan att bli ruinerad.
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?
-
- 0 svar
- 883 visningar
-
-
har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.
-
- 3 svar
- 913 visningar
-
-
Jag fyllde upp ca 225 liter osmosvatten till i mitt kar igår, så nu är det snart uppfyllt. men vattnet blev väldigt mjölkigt, som en dimma i karet. Jag tänkte att det blir ju så syresatt av att man håller på att skvalpa omkring vattnet i karet, så det är därför det ser mjölkigt ut. Men nu är det ju snart 24 timmar sen och vattnet är fortfarande mjölkigt. Ser knappt från en kortsida till nästa. Börjar få panik. är det nått som är fel? har det råkat komma nått i vattnet? nått som låg i nån dunk, nått som har fällt ut från silikontet som jag provade limma fast liggunderlaget med som släppte? nått annat. Är det bara att suga ut 350 liter osmosvatten och göra om allt? Eller tr…
-
- 49 svar
- 5,8k visningar
-
-
Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 868 visningar
-