Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Letar på forumet efter en tråd som kan förklara VÄS (vodka, ättika, socker) metoden. Vad är fördelen med den metoden kontra t.ex. ren vodka eller nopox? Handlar det enbart om kostnaden eller har metoden andra fördelar? Hur ser ett recept med VÄS ut? Varför använder man socker i VÄS samtidigt som man har gått bort från sockermetoden, enbart sockervattendosering?, p.g.a. risk för jäst? Finns säkert svar på guiden men finner ingenting när jag försöker mig på att använda sökfunktionen. Någon som har länkar? Eller rena svar? Har t.ex. hört att det skall/kan vara stor skillnad på vilken typ av bakterier som tillgodog…
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Som titeln säger. Vad använder ni för co2absorber? Länka gärna. Hade divesorb från dräger innan men vet inte om de säljer till privatpersoner längre.
-
-
- 3 svar
- 534 visningar
-
-
Läst en del övertygande recensioner om Acropower och tänkte ge det ett försök, då jag har en ledig grupp på doseringspumpen är tanken att köra via den, är det någon som har erfarenhet av det? Anledningar för och emot?
-
Hej, Jag blir inte klok på förhållandet mellan redox och pH. Jag höjer nu min redox kvällstid genom microbubblor när pH är som högst. Jag har tyvärr inget att mäta med men har vid tillfällen kunnat se näst intill vatten som liknar det med ozon, då jag har lämnat akvariumet med bubblorna på för lång tid. Dock sänker ett högt redox pH. Hur håller man båda så höga som möjligt (inom önskvärda nivåer)? http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Redox https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005272803000203 https://envirocleen.com/how-do-ph-oxygen-and-hydrogen-affect-redox-potential-in-water/
-
-
- 18 svar
- 1,4k visningar
-
-
- aquabiomics
- bakterier
- biome
- patogen
-
Taggade med:
Som vi alla vet så är bakterier en av grundstenarna för att kunna driva ett revakvarium. Detta omfattar allt från de mest basala delarna så som bakterier involverade i kvävecykeln till de patogener som orsakar fisk- och korallsjukdomar. Fram tills nu har bakterier dock varit ett område där vi som akvarister förlitat oss på teori och mätningar och observationer av del-/restprodukter samt effekter. Sedan ett tag tillbaka har dock ett företag i USA (Oregon) tillhandahållit en metodik för att testa dels nivån av och kompositionen av bakterier i ett slutet system. Detta görs genom DNA sekvensering. Företaget beter AquaBiomics och mer information hittas på https://…
-
Hej! Jag verkar ha fått ett hundratal Waminoa sp. / Turbellariidae. Jag undrar vad de gör för skada samt hur man blir av med dem. //Thomas
-
hej! Då jag hadde dåligt ph och kh så tog jag och köpte mej Salifert KH+Ph Buffer men det står ju inte på burken hur offta man ska hälla i detta pulver. Men bler det bra med en gång i veckan? köpte även Salifert Magnesium buffert och där står inte hur mycket jag ska ha i karet! och hur offta? tack för svar /Mvh Marcus
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vi pratar väldigt mkt och ofta om alkalinitet, nitrat, fosfat, spårämnen mm....men mkt sällan om den allra vanligaste och faktiskt viktigaste fysikaliska parametrarna av dom alla, nämligen salthalten och temperaturen, där kanske temperaturen är den allra viktigaste. Vi vet att det finns ganska distinkta kritiska gränser när koraller dör, zooxantheller dör och kalkblidning upphör betträffande temperatur. Sådana tydliga gränser och samband har vi inte när det gäller allt annat "finlir" vi så gärna mäter och diskuterar. Hursomhelst...läser man i en del amerikans litteratur så rekommenderar man temperaturer på konstant 29 gr!, o densitet på minst 1.027. vad anser ni om det…
-
- 6 svar
- 2,4k visningar
-
-
Diskussionen dök upp i en annan tråd men jag tyckte den var värd en egen. Frågan är om det överhuvudtaget går att få brist på fosfat i "normala" baljor ? Med normal menar jag då sådana som har hyggligt många fiskar och som matas dagligen. Jag tänker mig en som inte heller har sjuka mängder koraller. Ej normala är då dom som har väldigt lite fisk eller massor av snabbväxande koraller som genast "klipper" all näring som blir tillgänglig. Anledning till att jag är lite skeptisk är att jag under en tid jagade fosfatet med i princip alla tillgängliga medel men aldrig lyckades påvisa någon brist. Jag mätte 0,01 några gånger och såg egentligen aldrig några positiva effekter av d…
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej. För 6 månader sedan bestämde jag mig för att starta ett saltvattenskar. Hittade billig beggad LS och slog till. 2 månader senare köpte jag 2 clownfiskar (Grahne och Karja). Dom levde gott mådde bra som fan. Ungefär 2 månader efter det köpte jag en gul kirurg och en smörbult (Nemateleotris Magnifica). Allt verkade gå bra så jag köpte nån slags levande sand som skulle vara bra, en palettkirurg (P. hepatus) och nån slags sandvändare,vet inte namnet? (vit och lite orange). Alla mådde bra och akvariet såg väldig trevligt ut. Sista fisken som landade i tanken var en liten picassotryckare. Efter det så har allt gått utför. Palettkirurgen fick som en ljus hinna på kroppen oc…
-
- 29 svar
- 4k visningar
-
-
Läser överallt på forumet om strumpor för aktivt kol, phosphat osv. Men vad är det för strumpa vi pratar om? Vanliga finstrumpor? Eller pratar vi tjejleggings/strumpbyxor?
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
jag har fått lite smutspartiklar som svävar omkring i vattnet så jag tänkte sätta in lite aktivt kol. det enda jag hade hemma var eheims ehfi aktiv. på paketen står det att man kan ha det i saltvatten och sötvatten. så min fråga: kan man värkligen det? det är ju ganska olika kvalité på kol har jag förstått. kolet är ganska gammalt men det står inget bäst före datum på det så jag antar att det är ok? om jag kan använda det, hur mycket ska jag ha i? karet är på 58 liter. här är länk till eheims hemmsida. det är kolet längst ner på sidan. http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_27616_ehen
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
News fom Interzoo 2012: Jag pratade med Dennis van Houten ("uppfinnare" av bio-pellets) på Interzoo 2012. Han kunde berätta at biopellets kommer i version 2, pellets är mycket större 10-15mm, och dem skal ha en svag gjenstrøming av vatten. Du skal inte skakas (Ref Zeovit). Han kunde inte ge ett datum när de kom till butiken. /Pål
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Vad är det egentligen för skillnad på kalcium och kalium?
-
- 10 svar
- 16,6k visningar
-
-
jag har idag väldigt låga värden Fosfat och nitrat och min fråga är om det är någon mening i att starta en bioreaktor med biopellets alls eller om den kanske tom kan göra skada?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
fick svaret idag, och det visar inte vad mina dropptester visar men ger mig nog en del svar på varför mina koraller dör https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/55151/ doc.pdf
-
-
- 14 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har precis inhandlat Saliferts Strontium och Iode tester för att kunna kontrollera mina nivåer lite bättre. Måste säga att man blir lite besviken på graderingarna. För en kille som mig utan omdöme så är det otroligt svårt att avgör var man befinner sig på färg-skalan. I vilket fall som helst själv frågorna rörföljande: Ni som har samma test som jagvet niskillnaden mellan de 3 olika varianterna av iode som man kan mäta med testet? Varför finns det treolika "sorters" iode att mäta? Mäter ni alla tre sorterna eller bara den "vanliga" varianten? Tacksam för svar.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vet någon hur rent Santa Marias bikarbonat är??? Jag fick 2kg av en.. Någon som använt till buffring??? Mvh Jens
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag har köpt ett nitrittest(salifert) men det ligger ingen färgkarta i förpackningen. e det någon som kan lägga in e bild på en eller behöver man ingen färgkarta?
-
Hej!! Har ett kar på ca 110 liter som jag har två cirkulationspumpar i, en på 1000l/h och en på 560l/h. Nu e de så att jag har riktat dessa rakt in i ls:en så att vattnet i karet står nästan helt still i framkant. Tex fling maten rör sig minimalt när den kommer i karet. Nu till min fråga är detta dåligt? Cikrulationen i karet borde vara den samma eftersom pumparna suger ju ändå in vatten o pumpar ut de, dock kanske rätt in i ls:en så vattnet inte rör sig i karet. Hoppas ni förstår vad jag menar . Tycker ni att jag ska flytta dem så att de blir lite rörelse i karet? Om man inte frågar lär man sig inget... =). Kunde inte hitta ett ämne som rörde detta, gör någon de vore en …
-
Hej! Är det någon som testat på dessa tillsatser? http://www.easylife.nl/english/index.html?id=70 Maxicoral A Maxicoral A is the extra complete mineral blend for vibrant and healthy corals. It contains a strontium-barium complex to care for the corals. Maxicoral A also contains Mg, Mn, Fe, Mo, Li, Rb, Cr, Co, Se, Cu, Zn, Ni and Sn. Multiple stabilized. Use with Maxicoral B. Maxicoral B Maxicoral B is a fluorine-iodine blend for vibrant and colourful corals. Maxicoral B also contains bromine, potassium and boron. Multiple stabilized. Use with Maxicoral A. Jag har kört med dem sedan uppstart och jag tycker det fungerar bra. Min fråga är ändå om dessa spårämnen räck…
-
- 26 svar
- 3,9k visningar
-
-
-
Funderar på hur mycket vatten man ska räkna med att det dunstar per dygn. Jag ska starta upp en 375:a (vattenyta 150x50). Jag tänker köra med någon form av automatisk påfyllning av osmos från dunk. Frågan är hur stor dunk man ska ha för att slippa fylla på den allt för ofta. Jag har ingen aning om hur mycket det kommer att dunsta per dag. Jag vill helst inte ha för stor dunk, då jag inte vill ha en större total vattenvolym (dunk + sump + kar) än vad som ryms i karet och sumpen) därför är mindre bättre, men samtidigt vill jag ju inte behöva fylla på den varje dag. Någon som kan ge lite råd? Handlar det om 1 eller 10 liter per dygn?
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Har dessa värden i ett kar med total volym inklusive sump på ca 320 l,undrar nu om någon har några förslag vad jag ska göra för att justera de som är lite åt det felaktiga hållet. Temp 27C` Salt 1.023 Nitrit mindre än 0,3 Nitrat 10-15 ur Nitratfiltret 1 Fosfat 0 ur Fosfatfilter 0 Ammonium 0-0,1 Järn testfärgen från JBL blev efter 2 tester gulbrun, skulle bli vit till blåaktig.Mycket märkligt. KH 9dh PH 8 Kalcium 500-520 MG …
-
- 4 svar
- 999 visningar
-
-
Hej alla glada! Jag hittade en kille i Tony Vargas nya bok som doserar spårelement med hjälp av vattenutspädd honung. Vad tror ni om det? Har någon hört det tidigare? Kanske någon som gör det själv?
-
- 2 svar
- 720 visningar
-