Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har lite funderingar på salthalten i vissa akvarium. Har alltid kört med 1.023 i mitt akvarium då det har funkat fint med både lägre djur och fiskar. Men efter att ha köpt fisk från en leverantör som hade under 1.015 i salthalt så börjar jag undra vilket som är bäst. Alla fiskar som han har i sina akvarium håller jättefin kvalite och är alltid fina i färg, friska och äter bra. Men naturligtvis när de kommer till mitt akvarium med så mycket högre salthalt så får de lätt prick i någon dag innan de har vant sig. Undrar därför följande: 1. Skadar det att sänka salthalten så mycket? Har fått höra att låg salthalt förebygger parasiter på fiskarna och att det är därför man har s…
-
Mina välden mäter i mg/l och alla andras värden är i ppm Någon som har någon formel eller converter för att omvändra värdena. Eller kanske bättre någon som vet var gränsvärdena i mg/l ligger mina värden idag är, som ja tolkar det är de ok, även om det skulle vara önskvärt om Nitrat värdet sjönk en del. Nitrit 0 mg/l Nitrat 4 mg/l Amonia 0 mg/l Phosphate 0.025 mg/l Ph 8.02
-
- 12 svar
- 5,3k visningar
-
-
Har PH endast 7.7 (nu på morgonen) övriga värden CA 470 KH 9.6 MG 1450 PO4 ljusblått NO3 lila ~50 Skall byta 20% vatten under dagen så det blir säkert bättre, men vad kan man göra för att undvika så lågt PH i framtiden. För övrigt så har alla tidigare PH mätningar legat på 8.0.(aldrig över 8.0) Karet snart ett år gammalt. Tips mottages tacksamt //Iskero
-
hur ska värderna ligga .för att det ska vara godkänt ??? typ ph fosfar nitrat kh m.m kan ingen lägga ut en lite lista på hur det ska ligga för att det ska vara bra ... fan som nybörjare så får man ett värden sen vet man inte om det är okej eller inte .. nog att jag läst en del men det skulle vara skönt och ha en lite lista men kunde titta över ,.. så om det finns någon vänlig själ som kanske kan skriva ut lite riktlinjer på hur värderna ska ligga . vet att kanske många tycker olika men men ... mvh peter
-
Hittar ej på deras sida om Stylo-Pocci Glow eller Kaliumjodid flour konzentrat skall förvars i kylskåp eller inte. Någon som vet?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som vet hur handlarna håller vattnet ok på deras fisktankar där det bara går fisk? ingen ls, ingenting, jag fattar att de är länkade till en stor skummare men sen då, nitrat, fosfat mm? Använder de typ Rowaphos och Nollnitrat eller? Vore kul att veta.
-
Mätte mitt kranvatten igår vilket visade 180ppm och efter RO filtrering med ett år gamla sediment och kolfilter blev det 20 ppm. Hög tid att byta ut filtrerna med andra ord! Någon annan som har mätt sina in och ut värden?
-
- 8 svar
- 4,7k visningar
-
-
jag tänkte köpa en ph-penna.. nackdelar fördelar? jag vet att man måste kalibrera den då o då?men vad är det och hur lätt/snabbt är det att kalibrera den? är det värt att ens satsa på ph-penna till saltvatten, eller räcker det med salifert?.. det är väl inte så ofta man måste kolla ph i saltvatten?..det finns andra värden som är viktigare att hålla koll på.. åsikter? den kostar ju ändå 800:-...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
tänkte hör hur mycket dunstar ett typ 240 liter akvarium per dag ??? dunstar det mer om det är mindre än större kar ???? hör min automatiska på fyllning minst 1 gång per dag salthalten är den samma så det måste ju dunsta och än kör jag inte med ljuset för full (är i uppstarten med ljuset ) så det lär nog dunsta mer sen .. hur mycket kan det dunsta på 1 vecka ???? //// peter
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, undrar om det är någon mer än mig som kör med AN,s tillsatser? Vad har ni för uppfattning om tillsatserna? Jag har problem med att få upp ca & mg värdena. Enligt tillverkaren ska man tillsätta en kapsyl (7,5ml) iveckan. Själv tillsätter jag 3-4 st i veckan av varje. Ca ligger kring 350 & mg på 1200 sist jag kollade. MVH/ Andreas
-
- 0 svar
- 647 visningar
-
-
jag har bara en tysk bruksanvisning för den, någon som har en svensk eller engelsk? jag är som sagt kass på tyska.
-
Hej är det någon som vet om det är nödvendigt med syrasten i ett kar med bra cirkulation? Håppas på bra svar mvh Janne
-
Om man har för högt Kh hur skulle man kunna sänka detta och vad är skadligt med ett för högt Kh
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
När man sitter hemma och håller på med vattentester så är det ofta svårt att veta om värden egentligen är bra. Det är ju inte alltid det står i instruktionerna vilka värden som är bra och vilka som inte är det. Jag kör med Saliferts tester och tycker det hade varit bra om någon kunde ge mig normalvärdena på t.ex. Ph Nitrat Nitrit Ammonium Calcium Fosfat Silikat KH/Alk Tack på förhand! Linn
-
Har en del diatomer/kiselalger och köpte därför ett silikattest. Det visar sig att jag har 2-3 ppm i akvariet (!), men ingenting eller möjligtvis 0,03 i nyblandat vatten. Mitt antagande är då att någon av mina sandsorter släpper ifrån sig silikater och då gissar jag på min Råda Sand och/eller Kalksand från granngården. Trodde det var en myt att kisel kan lakas ur sanden men nu verkar det kanske inte så. Eller vad tror ni?
-
Har fått lite funderingar och tipps om att eget Kemi forum skulle vara till hjälp då frågor som rör detta lätt "försvinner" i mängden så skapar ett till underforum till Sjukdomar & Vatten Hittar ni några tidigare inlägg som bättre är här så skriv trådens NAMN + Länk så kan någon utav oss moderatorer flytta denna lättare Tack på förhand /Moderator
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Jag skulle behöva något som höjer CA snabbt såsom Calcium Chloride eftersom det skulle kräva mycket stora mängder med min vanliga tillsats (tropic marin bio calcium) i kombination med kalkwasser. Jag har även hört att man kan använda sig av Calcium Chlorine. Någon som vet vad som skiljer mellan dessa? Jag undrar också om man kan få tag på dessa ämnen på ett billigare sätt genom företag eller apotek? Jag läste att amerikaner köper något som kallas för Dowflake som innehåller "77-80% Calcium Chloride; purchased from Home Depot". Kanske finns något liknande här? http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2004/chem.htm Tacksam för tips! /Peter Ps. Skulle det inte vara en…
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
kan man lägga Silikatharz i en strumpa i sumpen precis som man kan göra med rowaphosen? eller funkar det bara i sötvatten??
-
- 21 svar
- 2,4k visningar
-
-
Går det använda bikarbonat för att höja kh eller måste det till kalkvatten Jag har bra kalkhalt på 430 men hårdheten ligger på 6 jag gillar inte att labba med kalkvatten ...........
-
- 26 svar
- 10,7k visningar
-
-
Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP
-
- 0 svar
- 746 visningar
-
-
har haft sten i det nya karet i ca en och en halv vecka men kan inte mäta något nitrit och inget ammoniak
-
- 2 svar
- 939 visningar
-
-
Tillsätter idag Salifert Coral Calcium och Tropic Marine Bio-Magnesium ca 1 gång i veckan direkt i akvariet. Jag har en avdunstning på ca 2 l/dag via tank med osmosvatten och Aquamedics nivågivare och pump. Frågan är nu om jag kan tillsätta dessa preparat direkt i osmosvattentanken så att kalcium och magnesium kommer i akvariet tillsammans med sötvattnet? Eller är dessa på något sätt flyktiga när de är utspädda eller reagerar med varandra eller luft eller så?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har varit på forumet läst och kommit fram till. Mitt kar är 150l varje kväll häller jag i bikarbonat för att hålla kh stabilt ligger på 8. Nu har Ca gått ner till 390 är väl dax att höja eller i alla fall så ska det väl inte gå ner så mycket mer. Har köpt rowakalk. Min tanke är att hälla 1.5 tsk rowakalk i dunken som jag förvara osmosvatten skaka vänta till morgonen och använda vattnet jag kommer att hälla på ca 3 liter som avdunstar på ett dygn dock akta mig för bottensatsen. Riskerar jag att höja pH för mycket håller sig vattnet 3-4 dagar som det tar innan det tar slut? Hålla koll på värdena Ca pH kh i första hand eller? Hjälp mig lite är ni snälla. MVH Birgitta
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
mitt vatten är inte så där kristallklart som det har varit. har inte haft något strul med burken förutom en clown som dog.. fick lite risiga värden av den döda clownen, dock acceptabla.. bytte ca. 25% i samband med hans död och nu tycker jag vattnet verkar vara grumligt. förslag på åtgärder? filtrera med kol?
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-