Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by André,

    Tjo jag lider av Magnesium brist i mitt kar. Det ligger runt 1060 hela tiden och får inte upp det mer än till max 1100. Har ni nått tips på nån form av super pulver eller dylikt som skulle kunna boosta upp dom sista 300 - 400 ?

    • 11 svar
    • 2,5k visningar
  2. Started by jonasroman,

    I Jonas(sillens) tråd om alkalinitetsbekymmer har ämnet ekonomi tangerats. Där har vi diskuterat dom rent ekonomiska fördelarna med de ena eller de andra alternativet. Då ämnet där var OT startar jag en ny tråd här. Magnus(tropfrog), avslutade med att publicera precis den artikel jag tidigare referade till, där en erfaren akvarist gör kostnadsjämförelser mellan olika alternativ. Där drar han en mkt ungefärlig gräns vid ca 400 liter, där man ovan detta anser balling bli rejält dyrt, o kalkreaktorn instället lönar sej. Magnus har ju rätt i att även vid mindre akvarium, om dessa löper under en lång tid, så kan de till slut löna sej även där med kalkreaktor. Dock tar de där …

    • 13 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by jonasroman,

    frågan har ställts tidihare, men jag postar den här separat. När man beskådar sandbädden från sidan genom akvarieglaset, ser man ofta bubblor i de lite djupare lagren. Jag gissar att detta är kvävgas som tecken på denitrifikation, men är ej helt säker. Vet nån? /Jonas

    • 8 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by judas,

    Jag har nu skaffat en avhärdare. Tidigare hade jag 19 grader dH i kranvattnet. Jag har inte mätt hårdheten nu efter att avhärdaren installerats. Jag använder osmosfilter. Hårdheten blir ju lägre, men påverkas några andra värden? MVH Johan

    • 5 svar
    • 2,5k visningar
  5. hur stort vatten byte kan man göra som max utan att det blir en nitrittopp ?? jag ska tömma hela karet och limma en ny ytavrining och tänkte spara 25% av vattnet för att sedan hälla i med det nyblandade osmosvattnet,funkar det? eller kommer det bli som en nystart

  6. Started by johannes.k,

    Funderar på en grej… vad är max belysningstid för att få ut såmycket näring som möjligt ?

  7. Kör med hannas fosfor checker, igår mätte jag 2 gånger : 1:a resultatet var 0,245 i fosfat 2:a resultatet var 0,003 i fosfat Idag mätte jag 1 gång och fick fram det till 0,067 i fosfat. Är det mätfel i maskinen eller kan det verkligen svaja så mycket ?

  8. Started by Ricke,

    Har kollat runt lite på trådar, men undrar vad som gäller på olika näringsnivåer. Vissa förespråkar 0 nivå på fosfat, nitrat. Andra tycker man kan ha lite av dem, vad är det ultimata? har själv märkt att koraller trivs bättre i näringsrikt vatten, iallafall mjuk o vissa lps/spskoraller. Är det så att färgen kommer fram mer när niverna är på 0 ,men då oxå korallkänsligheten ökar? Det jag kan tänka mej är att tillväxten minskar/hämmas av näring men hur kommer det sej? vet att tex fisk växer mindre i höga nitratnivåer gäller det även andra organismer i karet? Mina koraller är alltid extremt utslagna, kan bero på höga näringsnivåer, men vad tar skada av höga näringsnivåer? Fi…

    • 8 svar
    • 2,5k visningar
  9. Undrar om det fins saker som påverkar mätning av salthalt i akvariet, förutom temperatur då. Hög CA, KG, MG eller jonobalans eller liknande.

    • 8 svar
    • 2,5k visningar
  10. Started by Speedster,

    Någon som kan bekräfta att KH värdet är viktigare än CA värdet för tillväxten av stenkoraller. För att göra en lång histora kort, jag har hela tiden kämpat med CA värdet att hålla uppe det och inte brytt mig speciellt mycket om KH värdet som legat på stadiga 7. CA värdet har jag inte lyckats få upp mer än till 360 det senaste halvåret. Men vips så fick jag en dunk (osmosvatten, uppblandat med lite annat) av keyser här på forumet som ökade upp KH värdet rejält och min acropora återhämtade sig och även en fraggbit från nån motipora ser ut att bre ut sig rejält nu på en sten. Kan det vara så att utan KH värdet på höga nivåer växer stenkoraller inget vidare?

    • 20 svar
    • 2,5k visningar
  11. Started by Conjor,

    Hur jag startade upp denna gång med Lasse s kranvattensmetod med lite tvist. 1: Medel i för att göra kranvatten fiskvänligt Aquasafe en hel flaska fick gå i 24 timmar med UV och pumparna på inget ljus. 2: I med salt ytterligare 24 timmar inget ljus. 3:Sedan i med 12 pack av detta och ljus ytterligare 24 timmar: http://www.prodibio.com/start-quickl...cal-filtration 181 à 360 liters Standard All box of 12 vials. Samt sand. 4: Enligt Prodbio start pack så skulle man kunna ha en tuff fisk och lite annat i efter 24 timmar så i med 1 fisk 2 snäckor och en erremit samt en korall stjärnpolyp. Fungerade alldeles utmärkt. 5: Har ett 30 liters akvarie som…

    • 10 svar
    • 2,5k visningar
  12. Man kan väl använda bakpulver?Glodde i skafferiet men? fishtank kings gick till "konsum" lite klämkäckt o handlade hehe..vet inte om det innehåller samma som här men..potatisstärkelse samt natriumdifosfat samt det man är ute efter natriumkarbonat! finns det nån annan sorts bakpulver som inte innehåller de 2 förstnämda?alltså på ica elller konsum?

    • 17 svar
    • 2,5k visningar
  13. Started by stefanr72,

    Är det någon i detta land som använder sig av Marine pure filtermedia? Jag hittar många lovord från utlandet, men inget från Sverige.

      • Gilla
    • 17 svar
    • 2,5k visningar
  14. Started by Keek,

    Haha ja frågan är som följer kan kryddat brännvin innehålla några kryddor man inte vill ha i karet? frågan låter kanske konstig men jag har en flaska Akvavit (en dansk blandning ) som inte går och dricka för den smakar pest. så jag tänkte använda den som kolkälla istället. finns det någon krydda som kan vara farlig ? Malört tex är ju inte helt ofarlig (ja inte för oss iheller ) hur är det med tex kummin anis osv. någon som kan komma på något man skall se upp med. i värsta fall får jag väl bjuda någon "vän" på en snapps istället till midsommar

    • 21 svar
    • 2,5k visningar
  15. Started by Ted Camenius,

    Hoppas nån sitter på en lösning på detta. Blir snart tokig. Vet att flera med mig har samma problem. Har en 750l burk som står som rumsavdelare med ytavrinningsboxen i samma ände som alla pumpar. Har massor av partiklar som hela tiden cirkulerar i vattenkolumnen. Har lagt filtervadd nedanför avrinningen för att ta bort det som passerar den vägen. Men det känns som det mesta bara cirkulerar omkring i karet. Har omätbar nitrat och omäbar fosfat(deltec/rowa test) så har inga problem med att näringen inte bryts ner. Cirkulation 2st 6100 12000l/h stream Karet innehåller ca 70kg ls 5 kirurger mellan 7-12cm 10 blå fröknar 2clowner 2 små sixliners 1 wellow coris wrasse har gansk…

    • 12 svar
    • 2,5k visningar
  16. Started by DSB,

    Sitter och läser boken "the marine fish Health & Feeding handbok" där jag läste om hur man kan lägga ner stenen club soda, för att bli av med oönskade fripassagerare. Krabbor mm skyndar sig ut ur sina gömställen för att hitta en lämpligare "miljö". Någon som provat detta ?

    • 8 svar
    • 2,5k visningar
  17. Started by Ricke,

    Tänkte höra lite vad ni anser om beg Levandesand, kan man flytta den från ett kar till ett annat utan att sabba den? Om man ska flytta den ska man skölja den från all skit eller ska den bara ner i nya karet? Sen en fråga om man köper en påse ny levandesand är det ok att lägga i den i ett kar som har levande i redan eller blir allt grumligt och stört

    • 29 svar
    • 2,5k visningar
  18. Started by freguz,

    Alltså inte just lägenhet specifikt, utan mera att den är enkel att montera/ta bort... Har inga roliga anslutningar i lgh utan bara badrumskranen i handfatet, en helt vanlig standardkran där man kan skruva av silen så har man ju nåt att skruva i, gängan verkar vara cirka 22mm i diameter, kan det stämma? Köptips på sånt som kan passa? Gärna med nåt som man skruvar i kranen som en specialsil fast med en extra pip på sidan för att ansluta osmosen. Som kan sitta kvar. Bif lite bilder på kran...(och tandborstar)

      • Gilla
    • 12 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by Dimorb,

    Är i planeringsfasen av uppstart utav ett lika stort akvarium som jag redan har i bruk. I det som för tillfället körs har jag 2 rör utgående från min ytavrinning som sticker in under stenarna för att det skall bli cirkulation på botten och bakom all levande sten. Men i det nya hade jag tänkt mig att ta bort ytavrinningen vilket gör att rören inte kommer att finnas med. Detta gör att jag har fått vissa ångestkänslor som jag går och ältar. Till exempel funderar jag på om det kommeratt bildas "döda" fläckar som gör att alla mina koraller och fiskar dör på studs. Planen är nämligen att "packa" den levande stenen hårdare så att jag får lite mera simyta för fiskarna. Denna "pa…

    • 10 svar
    • 2,5k visningar
  20. Started by Cpt Phreak,

    Jag har startat upp ett nytt kar på 250l och det var tre dagar sen jag blandade saltet med vattnet och det är fortfarande så grumligt så man inte kan se till andra sidan av karet! har använt saltet till andra kar jag har men det har bara varit grumligt i ett par timmar då. kan det va så att det har blivit nått fel nu så man kanske ska göra om allt?

    • 21 svar
    • 2,5k visningar
  21. Started by Dimorb,

    Hejsan. Jag undrar lite hur ni, som inte har sump eller ytavrinning, tillsätter kemikalier efter balling metoden. Har nämligen funderat på att införskaffa ett akvarium där jag möjligtvis inte skulle ha någon ytavrinning och absolut inte någon sump. Dock är jag lite tveksam för det innebär ju att man måste ha en påhängningsskummare. Vilket i sig inte är något jätteproblem. Däremot funderar jag på hur jag skulle kunna tillsätta mina lösningar av kemikalier. Kalciumklorid och magnesiumsulfat är väl ok att tillsätta utan någon större risk men natriumkarbonaten är ju starkt pH påverkande och det borde ju blir lite utav en chock om man hällde det direkt i akvariet. Så hur gör…

    • 12 svar
    • 2,5k visningar
  22. Started by Moose,

    Vart kan jag köpa detta detta? Behöver för att blanda kh. Mg+ca och salt. Fauna marins är uteslutet då de säljer i för små burkar till hutlösa priser. Stig och oceanakvarium har jag försökt få tag på i 11 dagar nu utan att få respons. Jag behöver en lösning på detta fort då mina kemikalier börjar sina. Och det går åt fort med ca 850 ml om dagen. Annars riskerar mitt kar snart att krascha. Jag är allt annat än nöjd just nu och jag börjar få lite panik.

      • Gilla
    • 23 svar
    • 2,5k visningar
  23. Started by Thomas_W,

    Ja, vad ska man säga? Har ju inte blandat alltför mycket salt till mitt relativt nystartade 425-iterskar. Startade ju upp det i dec och gjorde första månatliga delvattenbytet nu i februari. Bytte då 20-30% och hade tänkt göra detsamma nu. RO-vattnet står färdigblandat i 25-litersdunkarna med syresättning, och salt tillsatte jag igår (Reef Crystals). Problemet är bara att jag mindes fel (eller snurrade till det iallafall) rörande doseringen och höftade till det så att salthalten nu låg på 1.040-1.044 när jag mätte det i dunkarna. FAN! I karet liggger nivån på 1.023, och nu funderar jag på hur situationen ska räddas, då jag ogärna slänger vattnet som blivit för salt. Skull…

    • 17 svar
    • 2,5k visningar
  24. Started by Arcticreef,

    Jag använder kalkvatten för att reglera kalcium, pH och hardhet i vattnet men har märkt att Ca stadigt ligger och pendlar runt 380-390 mg/l trots Mg pa 1200. Jag har fram till nu kört en temperatur pa 26 grader men tänkte att jag skulle kunna öka avdunstningen genom att höja temperaturen och därmed kunna tillsätta mer kalkvatten. Nagon som har känsla för hur mycket avdunstningen ökar (i procent) i runda slängar vid en tempökning pa 1-2 grader?

    • 20 svar
    • 2,5k visningar
  25. Started by gordan_,

    Hej Jag undrar om någon av er använder dessa prodibio produkter? dela gärna med er vad ny tycker, om det är bra lr dåligt?, hur ni doserar och reslutaten?? mvh gordan

    • 7 svar
    • 2,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.