Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Kan man blanda Strontium och Iode i samma flaska?.
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
"Invertebrate Calcium Supplement" Jag citerar: "This product is a safer and better source of calcium than kalkwasser" ......jag gillar övergången till tyska dessutom! Nån som har använt produkten?!
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, måste sägas att jag är mkt imponerad av Rowaphos! Nu vid min 3 mätning efter ca 3v har jag sänkt från 25-50 till noll med 4dl Rowa. Detta med mkt måttlig strömmning och filterpåse. Underhåller ni som har mätresult 0 med Rowaphos då o då eller tillsätter ni ny Rowaphos först vid färgutslag efter mätning?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Efter en morgon med mätningar har jag beslutat att testa Red Sea NO3:PO4-X igen. (har haft en mindre lyckats försök tidigare). Jag mätte Nitrat med Red Sea testen i morse och konstaterade att värdet var över 10,0. Mätte då med High Vial och fick ett värde på 4,0. Mätte sedan med mitt nyinköta Salifert Nitrattest och den visade på 25. Hur som helst har jag högre nitrathalt än vad jag önskar (samt även ett fosfatvärde på 0,36 enligt Red Sea). I instruktionen till N03:PO4-X att man inte ska använda andra fosfat- och nitratbortagningmedel. Innebär detta att jag inte ska använda fosfatabsorber när jag använder detta medel? Jag antar dock att jag kan använda en strumpa med ak…
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Moderator's upplysning: Denna tråd är från början inlägg i denna tråden:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=27643 Då vi vill hålla den fri från allmän diskution så fortsätter snacket om salt och dess värden i denna tråden. Det lite tråkiga i sammanhanget är ju att man inte vet något om hur tillförlitliga värdena är mellan olika produktionsomgångar, och det är ju fullständigt omöjligt att testa vilka värden man har på de olika spårämnena som förväntas ingå. Det kan vara ett kanon salt, för skitpengar, eller ett skitsalt, till överpris. Man skulle med andra ord skickat prover på analys, men det kostar en slant. Helst prover från flera olika säckar, o…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Gjorde igår ett vatten byte på ca 25% för att få ner nitratet lite. Men efter ett nytt test ser det ut att ligga på nästa samma värde. Har funderat på att prova på med lite socker ballin (heter det så). Självklart ska jag även göra lite mer vattenbyten, har planerat in ett om en vecka. Mitt kar är på 140L och om jag då har räknat rätt så ska jag ha i en halv tesked dagligen, kan det stämma? Enligt Red Seas test ser mitt nitrat ut att ligga på nånstans mellan 20-50.
-
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ligger mellan 8.5/8.7 mäter med en ny Hanna marin monitor och ny probe, vad kan konsekvenserna bli av detta?
-
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Min salt mätare visade 1025 i mitt vatten men när jag kollade med en annan mätare så stämde det inte alls jag har en trans instruments marine salt testa ,, så gjorde jag ett prov på 1000g osmos vatten och 35 g salt då visar den 1019 men när jag kalibrerar den med medföljande kalibrerings vätska blir det ändå fel kastar den i soporna snart.. mina mjukisar ser inte ut att må så bra dom är ju nästan inlagda i saltlag min andra mätare kalibrerade jag med lösningen jag gjort till ca 35ppm eller 1025 ..klarar korallerna detta tro är det bara tiden som får visa detta de e så tråkigt lade i koraller för 2500 i går mina gamla ser ok ut så jag får väl vänta och se...
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Provade vattnet med Nyos nitrat test, enligt den ligger jag mellan 12-25 i nitrat. Provade också redseas nitrat test, dock vet jag inte om den "vanliga" metoden avser low range eller high range ? Men enligt redsea så har jag 0,25 ppm. Alltså nästintill noll i nitrat, vilket test spökar ?
-
Blanda precis balling salter och upptäckte att calcium dunken blev riktigt varm, är det rätt ? Och hur länge skall salterna stå och gotta sig innan man kan hälla i spårämnena ?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Enkel fråga utan större utlägg. Skulle jag kunna blanda veckans uppskattade förbrukning i tre separata kärl med osmos, och sedan blanda de tre i ett gemensamt kärl för manuell dosering?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är 1023,5 för låg salinitet för ett sps kar? Med Vänliga Hälsningar, Wigge
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har köpt en större hink Magnesiummedia för kalkreaktor, fast meningen var att jag skulle ha typ mag-flakes egentligen, för att höja magnesiumvärdet i karet vid behov. Det blev alltså ett felköp. På hinken står det dock att det är till för att sättas i en kalkreaktor, alternativt blandas i den vanliga akvariegrusen för höjning av Mg-värdet. Lite tveksam till just det, då man normalt sett har ett lågt pH i reaktorn för att lösa upp mediat. Länk till produkten: http://brightwellaquatics.com/products/neomagt.php Någon som har funderingar kring detta? Skulle man då kunna köra det i en strumpa i sumpen tex?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Vilket är bäst att höja kalium med KNO3 Kaliumnitrat, KH2PO4 Kaliumdivätefosfat eller K2SO4 Kaliumsulfat. Gärna förklaring varför det ena är bättre än det andra med och gärna recept på hur mycket man behöver för att höja kalium med tex 10 i 100l vatten. /Andreas
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Balling light säger ju att man ska blanda 500g sodium bicarbonate med vatten så de blir 5l. Kan man lösa så mycket i den mängden vatten? Tar det bara lång tid att lösas? /Andreas
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Då det är dags för mig att blanda till saltet hur går man till väga. Har fått två olika svar på denna fråga. 1: Fyll akvariet med vatten låt stå en dag till rätt temp uppnåtts blanda i saltet. 2: Blanda vatten och salt utanför och häll i. Anledning till alt 2 var att gör man som alt 1 så kunde man få frätskador på silikonet. Vad är riktigt?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
järn baserad fosfatremover tar ju även Silikat gör även Aluminium baserad fosfat det och isåfall lika effektivt som Järnbaserat?
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag kör idag ett system där allt avdunstat vatten fylls på med kalkvatten (calcium hydroxid). Det fungerar bra och jag har bra halt av calcium och kh (450/8) Jag har dock problem med färgerna på mina koraller. Jag har prövat att höja nitrathalten med kaliumnitrat så att den idag ligger på ca 5. Detta har medfört att korallerna äntligen har börjat växa. Jag har tidigare varit väldigt nära noll med just nitrathalten vilket medförde att korallerna började blekna och min anemon (Quadricolor) började må riktigt dåligt. Fosfathalten kan jag inte mäta något med Salifert test. Dock så har jag tidigare mätt upp med en Hanna mätare och fick då ett värde på 0.03. Magnesium vä…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Någon som använt sig av Seachems alkalinity test? Testade för en stund sedan och det ger knappt ens något utslag alls, inte ens efter 30 droppar (det borde göra det efter 8). Testet är inte blått från början helt enkelt testvätskan är gul. när man droppar ned vätskan är den klar, efter tillräkligt många droppar färgas testet med gult.
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
VI har ett vattenprov som togs för 20 år sedan. Som lyder: Analysresultat Bottensats ingen grumlighet svag,opalecs lukt 50-60*C ingen lukt vid rumstemp ingen färgtal mg pt/1 10 ph 7.6 konduktivitet mS/m 160 alkalitet HCO3 …
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tillsätter idag Salifert Coral Calcium och Tropic Marine Bio-Magnesium ca 1 gång i veckan direkt i akvariet. Jag har en avdunstning på ca 2 l/dag via tank med osmosvatten och Aquamedics nivågivare och pump. Frågan är nu om jag kan tillsätta dessa preparat direkt i osmosvattentanken så att kalcium och magnesium kommer i akvariet tillsammans med sötvattnet? Eller är dessa på något sätt flyktiga när de är utspädda eller reagerar med varandra eller luft eller så?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vart är smartast att ha sitt aktivakol före skummaren eller efter skummaren eller det kanske inte har någon betydelse med placeringen, vart får man tag på en bra strumpa att ha kolet i nåt man kanske kan pilla ihop själv eller.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
visst jag har bara haft LS i i 3 dagar, men jag tycker att den jävla mätstickan verkar konstig. (tur att jag beställt riktiga tester) jag var nere och fick några stickor i en djuraffär, dessa mäter: N03, NO2, GH, KH, PH. dessa värdena fick jag: NO3: 20 NO2: 0 GH: 50 KH: 10-17 (kunde inte urskilja vilken det var närmst) PH: 7-7.5 låter dessa värdena märkliga? THE NEWBE
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det någon av er som kör med triton base elementz? Jag har mina funderingar på att testa detta. Slänger in en länk till en butik som har det? Vad tycker ni är det värt att satsa på? http://shop.foretagsakvarium.se/sv/tillsatser/balling/triton-base-elementz-41000ml.html
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Kan inte hitta någon i Europa som kan leverera alla dessa spårämnen enligt Reef factorys doseringshjälp. Jag behöver dessa sorter: Måste vara Aquaforest eftersom det är Ref Factorys ICP-test jag använde. Ha det i llager då!!! Flera veckor innan jag kan få det annars.. BOR BROM IODUM LITIUM STRONTIUM VANADIUM Ingen har alla sorterna utan måste beställa från minst 2 olika säljare Var kan jag få tag i detta??? Eu är helt ok!!
-
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-