Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by jupiter,

hejsan. Jag blir inte klok på dessa tillsatser tillsammans med ozon, uv-c söker både på zeovit.com och här men får egentligen inget konkret svar. kan jag dosera zeobak, zeozym, coral snow, zeostart2 och ha min ozon anläggning igång eller skall jag slå av den? mvh Peter.

• 8 svar
    • 3,5k visningar
  2. Started by turboadde,

Är det vanligt att fosfaten stiger i början av körningen med zeovit? Jag startade den 17feb med zeovit. Eftersom jag låg på 0 nitrat och 0.02 i fosfat med pelletsen så körde jag bara en vecka då jag dosera alla ämnen varje dag och sen körde jag på 3dje alternativet i zeovit guiden. Nu har fosfaten gått upp till 0.05 och man ser lite på korallerna med att dom börjar bli brunare och dom lila topparna börjar försvinna lite. Nitraten ligger fortfarande på 0-0.5 Akvariet är 350L Nu kör jag * en påse zeovit stenar (Inte smågruset) 300-400l/timme * 0.5ml zeostart3 varje dag * 3droppar Zeofood7 varje måndag och torsdag * 3droppar Zeobac varje måndag och torsdag * 3droppar sponge…

• 10 svar
    • 2,5k visningar
  3. Kommer ev köra balling från grotech med a b c och undrar om det finns nån mening att tillföra zeovit produkter samtidigt som man kör balling från grotech, eller man ska hålla sig till en av dom? Kommer att ha musslor, sps, lps, inga fiskar!!

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  4. Started by Blåbert,

Funderar på zeovit på sikt, men som jag byggt min sump så är returfacket endast 10 cm brett (och jag har ca 20 cm tillgodo på andra ledden). Helst vill jag ha reaktorn där. Så finns det någon så smal reaktor på marknaden? Jag behöver endast ca 0,5 l zeovit, så den kan vara liten i alla avseenden. Sent from my iPad using Tapatalk HD

5. Started by Emvees,

Ska följa instruktionen men har en fråga kan man mixa Coralsnow och Zeobak direkt eller är det bättre att det kommer in efter 14dagar? Tack på förhand

• 5 svar
    • 2,4k visningar
  6. Started by hansson_1985,

Hej! Jag håller på att köra ingång zeo i mitt kar nu. Jag har köpt en zeomatic 2.2 men när ja kör ingeng den stora pumpen så orkar den inte kaste runt stenen. Jag har fått en påste med stora stenar i tror ja. Är det bara att slå sönder stenen så man får mindre bitar eller bör jag leta efter ny mindre sten? Mvh Johan

7. Started by crille,

köpte mig en burk zeozym hos xxx-marin igår, provade givetvis direkt jag kom hem fick ett otroligt klart vatten , och jag såg även att korallerna mådde bra, nu ska jag köra ett tag och se om min cyano ger med sig:)

8. Started by DaTrucka,

Det händer ju att man får lite cyano i samband med att man kör zeovitmetoden, däribland jag själv. Vad beror det på? Vad kan man göra åt det? Har knappt 400 liter i mitt system och doserar följande. Byter 10-15% vatten varannan vecka. Senaste mätning: Salt 35psu Ca 420 Mg 1350 Kh 7 PO4 0 Nitrat 2 Varje dag: ZEOstart 0,8ml 3ggr/v: ZEObak 4dr ZEOfood 4dr 2ggr/v: Spongepower 4dr 1 ggr/v: LPS amino 2ml Xtra 2ml B-balance 2ml K-balance 2ml

• 44 svar
    • 8,5k visningar
  9. Started by turboadde,

En liten fråga och samtidigt en liten undersökning. Men om jag förstått det rätt så minskas kalium så pass mycket i nästan alla zeo-kar så man behöver buffra upp det lite. Hur gör ni zeo användare för att veta hur mycket ni ska tillsätta? Kollar ni på korallerna, mäter ni eller kör ni bara en rekomenderad dos av tex k-balance? Har prövat ett par tester nu och dom e ju både dyra och nästan oläsliga och kan ju vara svårt i början kanske och se på korallerna att det är kalium det beror på och inget annat innan man haft några dippar. (texten blir ihoptryckt på telen)

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  10. Started by martin84,

Hej har den senaste tiden märkt att mina fosfat och nitrat värden har stigit, och att jag inte har fått speciellt mycket mulm ur min reaktor när jag skakar den. Har funderat ganska mycket på vad det kan vara, har inte ändrat på något utan har doserat och matat som vanligt. Men när jag skulle dosera zeobak idag luktade jag på flaskan och jag höll på att spy, ruttet ägg luktar gott. Jag är ganska säker på att jag har hittat källan till mitt problem, vad tror ni?? Martin

11. Started by turboadde,

Funderar på att kanske pröva på zeovit metoden men är inte så hemma på den så undrar lite vilka flaskor kör ni med och hur ofta droppar ni i av varje flaska? Är det bara ZEObac, ZEOfood7 och ZEOstart som är grunderna förutom stenen och kolen? Starta ni doseringarna efter KZ:as zeoguide? MVH Andreas

• 24 svar
    • 4,1k visningar
  12. Started by wrang,

Skulle detta funka med om man kör med zeovit. Zeoviten vad jag fattat skall ruskas om några gånger per dag för att ??? skall ut Men om man nu lägger denna reaktor eller ja bygger en roterande skulle det funka det samma då. Dra stången upp X antal gånger på Zeovit orginal reaktorn eller bygga en själv som snurrar X gånger och få samma ide med att ?? skall ut Se bifogad bild ?? = Vet ej vad det är som skall ut

• 7 svar
    • 3,6k visningar
  13. Started by uffe80,

hej! fick hem ett begagnat zeofilter idag.. tänkte bara höra hur man ska göra för att strypa flödet på pumpen? pumpen pumpar 1200l/h vid fuult blås men man ska ju bara ha ett flöde på 2-400liter/h per liter zeolith om jag förstått det rätt.. ska jag sätta en strypventil på sugsidan eller trycksidan (mellan pump & filter)?? Mvh Uffe

• 12 svar
    • 3,4k visningar
  14. Started by Magnus,

Är det någon som testat den nya zeovith-produkten "Coral Snow"? Innehåller den som det mesta annat från Korallenzucht någon form av kolkälla? Luktar den ättika eller liknande?

15. Started by Maglofster,

Hej! Jag fick precis en restorder levererad hem i brevlådan. En genomfrusen flaska Pohls Coral Vitalizer. Kommer den fungera trots detta, eller är det bara att kasta?

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  16. Started by mano,

Väldigt dåliga bilder men jag undrar om denna bruna hinna kan vara ett tecken på överdosering av zeostart eller något annat?

17. Started by JohanP,

Jag har ett RSM 130 och har nu kört Zeovit i ca tre månader. Zeolitstenen har jag i en strumpa efter skummaren och det verkar fungera bra. Kramar och skvalpar ur den varje till varannan dag då det kommer fint med mulm ut i karet. Jag kör för närvarande med Zeostart, Zeofood7 samt Zeobak2. I huvudsak har jag SPS:er, lite Ricordeor och en T.crocea samt 1 par clowner och ett par C.parasema. Nu till frågan. Med tanke på ovanstående besättning och förutsättningar, vilken tycker du är nästa flaska jag skall börja med? Tack på förhand för era "inputs".

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by Ferngren,

Jag är snart på gång att starta Zeovitmetoden i mitt 140L kar. Vad jag inte riktigt greppat är vilka invånare i karet som får sin mat denna väg. SPS är ju givet men hur är det med LPS:er och mjukisar? Fiskarna ska väl ha sin vanliga mat... Har phytoplankton och Preis Coral Energizer idag. Ska de användas? (Ska köra med Coral Snow och Coral Vitalizer utöver zeovit-grundpaketet)

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by Patrik Steen,

Är det ok att bara lägga av att dosera dessa flaskor?då det inte har hänt ett skvatt med värdena så undrar jag om det är ok att sluta dosera detta.

20. Started by Datate,

Går det att uppnå de typiska zeovitkorallerna (pastellkoraller) även om man har lite mer näringsämnen i karet. Hade tidigare en riktigt superljusblå acro som verkligen lös i ljusblått över hela korallen. Denna är nu mörkt gråblå med ljusa toppar. Samtidigt har alla våra montiporor återfått sina mörkare och klarare färger. Gissningsvis beror detta till viss del på att vi gått upp en aning i näringsämnen i karet, dock fortfarande näst intill omätbart i nitrat och fosfat. Tidigare körde vi B-balance, men efter att nästan stressat ihjäl vissa koraller (var iofs mestadels under perioden då vi körde både B-balance och SPG samtidigt). Några månader efter att vi slutade med båda…

• 35 svar
    • 5,5k visningar
  21. Started by Henric,

Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel? //Henric

• 8 svar
    • 2k visningar
  22. Started by Marcus S,

Hej! En del av er kanske sett mitt kar under > 721. Har ett akvarium som fungerar bra med hyfsad tillväxt och ganska bra färger på SPS:erna. Har titta en del på bilder från otroligt vackra Zeovit system och man är ju lite sugen på att öka upp färgintensiten från "fina färger" till "brillianta färger" på korallerna. Har i daxläget inte problem med näringsnivåerna, snarar att de kanske redan nu är på gränsen till för låga och funderar i bland på att tillsätta kaliumnitrat. NO3 mellan 0,1 - 0,2ppm. PO4 knappt mätbart med Deltecs test kit. KH ~ 8,3, Ca. 430, Mg 1200, Kalium 330, Ph 8, salt 1,026 allt vid 25 grader celcius. Vad skulle hända om jag kör i gång Zeovit.....finn…

• 6 svar
    • 4,1k visningar
  23. Started by Datate,

Kom häromdagen över ett par oöppnade flaskor Zeospur2 och Macroelements, till ett bra pris. Nu har jag lite funderingar på hur man bör tillsätta dessa. Vet ju att Zeospur2 är bland det kraftigaste man kan tillsätta i ett zeovit-system, så jag vill inte råka ut för överdosering det första jag gör. Hur är det med Macroelements...är det nått särskillt man bör tänka på där då? Karet har ca 760L vatten och vi har kört zeovit-metoden i snart 1 år.

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by wrang,

Nån som redan testat detta nya från Korallenzucht?? ZEOzym (ZZ) Har bla läst att har man sand så blir det vitare igen och bättre korall polyps expansion

• 7 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by AlienOne,

Hej alla kunninga har just börjat använda ZEOstart2+ZEObak och fick en funderare just nu. Har uvc någon negativ inverkan på den kulturen ? /Peter

• 2 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.