Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by martin84,

Hej har den senaste tiden märkt att mina fosfat och nitrat värden har stigit, och att jag inte har fått speciellt mycket mulm ur min reaktor när jag skakar den. Har funderat ganska mycket på vad det kan vara, har inte ändrat på något utan har doserat och matat som vanligt. Men när jag skulle dosera zeobak idag luktade jag på flaskan och jag höll på att spy, ruttet ägg luktar gott. Jag är ganska säker på att jag har hittat källan till mitt problem, vad tror ni?? Martin

2. Started by Datate,

Vi är nu inne på vår andra vecka av inkörningsfasen (3tim på / 3 tim av). När vi sen i nästa vecka börjar köra reaktorn 24/7, så tänkte vi börja tillsätta b-balans. För det första. Är det lämpligt att börja med BB redan då, eller ska vi vänta längre? För det andra. Hur skall detta egentligen doseras? Enligt flaskan skall man börja med en inledande dos på 50-100ml/100L, för att sedan vänta ett par dagar och sedan dosera 1ml/100L dagligen. Tycker det låter rätt mycket. I vårat kar skulle det betyda en inledande dos på 380-760ml och sedan 7,6ml om dagen. Är det alltid rekommenderat att göra en sån massiv tillsats vid första doseringen, eller är det bara en bra sak att göra u…

• 23 svar
    • 3,9k visningar
  3. Kommer ev köra balling från grotech med a b c och undrar om det finns nån mening att tillföra zeovit produkter samtidigt som man kör balling från grotech, eller man ska hålla sig till en av dom? Kommer att ha musslor, sps, lps, inga fiskar!!

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  4. Started by shelby67,

När man sitter och kollar igenom detta med zeovitmetoden, känns den lockande med dess effekter, dock avskräcker det rejält när man ser att man behöver tillsätta upp till 5-10 olika preparat om dan, och även skaka om reaktorn, finns det nån som kör denna metod lite mer automatiserad, tex med doserpumpar, automatisk zeovitreaktor ? fungerar det ens?

• 19 svar
    • 2,9k visningar
  5. Started by mano,

Väldigt dåliga bilder men jag undrar om denna bruna hinna kan vara ett tecken på överdosering av zeostart eller något annat?

6. Started by akutmottagning,

Om man kopplar en syrepump på timer till inloppet på reaktorn borde inte det skapa tillräckligt med friktion för att rensa zeostenen?

7. Started by Blåbert,

Funderar på zeovit på sikt, men som jag byggt min sump så är returfacket endast 10 cm brett (och jag har ca 20 cm tillgodo på andra ledden). Helst vill jag ha reaktorn där. Så finns det någon så smal reaktor på marknaden? Jag behöver endast ca 0,5 l zeovit, så den kan vara liten i alla avseenden. Sent from my iPad using Tapatalk HD

8. Started by Magnus,

En fråga till Janne som kanske intresserar alla... Du skrev i en annan tråd följande: "Det går och både gasa och bromsa i ZEOvit metoden utan nitrattillsats, ZEOstart2/kolkälla är ju till för näringsexporten, medan ZEObak och ZEOfood är till för att skapa bakteriematen. Om man minskar på ZS2 och ökar på ZB och ZF, så kommer närsalterna öka och bakterieproduktionen öka, det är lämpligt att pumpa zeoliten en extra gång per dygn då också. Den här åtgärden är lämplig att vidtaga när korallerna börjar blekna för mycket." Intressant information, tycker jag eftersom den största anledningen till att jag inte vill köra zeo är att jag tycker många koraller blir fula, bleka och grå…

• 17 svar
    • 2,8k visningar
  9. Started by Janne,

I ZeoVit så slår man av skummaren när man tillsätter ZeoBact(BactoClean) och ZeoFood(BactoFood), annars så skummar man ju bort det man tillsatt. Du skulle förmodligen inte behöva tillsätta lika mycket om du slår av den en timme. Att räkna kostnaden för ZeoVit är lite svårare, det är en ganska utvecklad metod. Där man i starten sätter in en ganska stor stöt, men alteftersom näringsämnena försvinner så minskar insatsen. Det är inte samma zeolit och själva zeoliten är inte så dyr, en liter kostar 100 kr. och räcker till 400 nettolitrar vatten. I starten byter man zeoliten efter 4 veckor, men sen räcker den 8 till 16 veckor beroende på hur hårt akvariet är lastat. En fråga…

• 16 svar
    • 3,4k visningar
  10. Started by edda124,

Är det någon som fortfarande kör med zeovit jag var lite intresserad och hade några frågor [emoji3] Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

11. Started by watter,

Tjenna! Det har nu gått exakt 2 veckor sedan jag startade med zeovit metoden. Under tiden har jag sett att jag mer och mer har börjat få en brun alg med bubblor i toppen. Den sitter på stenarna, inget i sanden. Är detta nått vanligt inom uppstart vid zeovit, eller är det ett tecken på överdosering av nått ex? (zeobac, zeofood, zeostart) mvh Emil

• 15 svar
    • 2,5k visningar
  12. Started by akutmottagning,

Kz-kolet ska man ha det i en strumpa i reaktorn eller löst? I min groteck uf reaktor. Sen när man räknar ut volymen på hur mycket zeovitsten man ska ha ska man ta totala system volymmen eller visnings volymen och dra av 30%? Tycker även 1l kol till 1000l verkar mycket

• 14 svar
    • 4,9k visningar
  13. Started by Cherokee709,

Hej! Har någon en ZEOvit manual på svenska? Kanske någon ambitiös medlem. //Peter

• 14 svar
    • 6,1k visningar
  14. Started by Spooky,

Har en fundering på hur det blir om man kör med uvc när man använder zeovit-metoden. Man tillsätter ju bla bakterier, hur går det då med dessa om man kör uvc samtidigt?

• 14 svar
    • 2,8k visningar
  15. Det finns ju en ganska stor mängd olika preparat från Korallen-Zucht som går bra att eller bör användas med ZEOvit-metoden, en mindre djungel faktiskt. Jag startade ZEOvit för en dryg månad sedan och har lyckats köpa på mig ett antal blåa flaskor, hade även några från tidigare. Men vad behövs egentligen? Vad använder du som kör ZEOvit-metoden och varför? Svara på omröstningen och skriv gärna några rader så kanske det här blir en riktigt intressant tråd.

• 14 svar
    • 3,1k visningar
  16. Started by Datate,

Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen". Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen. I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen. Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan. Någon som har något tips på vad det kan bero på?

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  17. Started by acuario,

Undrar lite om detta preparat. Är det någon som doserar detta och vad ser ni för effekter på korallerna, framförallt på stenkoraller?

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by akutmottagning,

Zeoviten funkar bra har 2 problem bara. 1 rutorna 2 sanden Får grön/brun film på rutorna var vatanan dag. Sanden är brunaktig. Ska jag öka zeostarten? nitrat0.2 Sluta med amino?

• 13 svar
    • 4,4k visningar
  19. Started by per.w,

Kan någon förklara mer utförligt vad ZeoVit som system är och hur det är uppbyggt och varför man ska gå över till det från UVC? Mvh Per..

• 13 svar
    • 3,4k visningar
  20. Started by Emvees,

Hej Har en liten fråga. Fungerar Zeolife om man doserar enligt instruktionerna även fast man inte kör zeovit fullt ut med stenar vill säga. Har tyvärr ingen plats. Kan man stoppa stenen i en filtersocka annars och lägga den så man kan skaka om den dagligen istället? Vet ej vad som är fel i akvariet. Har fosfat och nitrat trots att jag gjort vattenbyten 30l av totalt 144l i 4 dagar. Har spaghetti alger har även filter för det. Mvh Steven Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 12 svar
    • 3,5k visningar
  21. Started by Laserbengan,

Hej! Det talas mycket om Zeovitmetoden på nätet..... fantastiska färger , trivsel, tillväxt, förebygger RTN? på SPS koraller Själv har jag haft mitt nya 1100l igång ett år nu med många SPS koraller (utan Zeovit) och allt funkar bra. Funderar på att testa Zeovit. Är det någon som har erfarenhet av Zeovit? Det finns tydligen även en konkurent till zeovit, kolla här.(Biolith) http://www.koralle.at/asp/g_index.asp . De verkar ha nåt liknande men de har ej alla dessa tillsatsmedel som behövs till Zeovit. MVH Bengt

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  22. Started by uffe80,

hej! fick hem ett begagnat zeofilter idag.. tänkte bara höra hur man ska göra för att strypa flödet på pumpen? pumpen pumpar 1200l/h vid fuult blås men man ska ju bara ha ett flöde på 2-400liter/h per liter zeolith om jag förstått det rätt.. ska jag sätta en strypventil på sugsidan eller trycksidan (mellan pump & filter)?? Mvh Uffe

• 12 svar
    • 3,4k visningar
  23. Started by Maglofster,

Hej! Jag fick precis en restorder levererad hem i brevlådan. En genomfrusen flaska Pohls Coral Vitalizer. Kommer den fungera trots detta, eller är det bara att kasta?

• 11 svar
    • 2,6k visningar
  24. Started by crille,

en holländare som verkligen lyckats bra med zeovit-metoden:) http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=13407

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  25. Started by Zanders,

Här är en liten film från Kz på en automatisk omrörare till deras zeovit filter.

• 10 svar
    • 4,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.