Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. Started by aerie,

Hej! Hittade inte den gamla tråden om det men det känns som att det kanske kunde vara kul med en träff för oss saltisar här i Blekinge med omnejd? Lite snack, kaffe och fraggbyte kunde ju vara rätt trevligt sätt att spendera söndageftermiddagen. Jag kan tänka mig att hålla i det tex den 5 april någonstans på eftermiddagen om det finns intresse, vad säger ni?

• 40 svar
    • 3,9k visningar
  2. Hejsan. Jag vill ordna en fragg bytar dag i Bengtsfors ligger 10mil söder om karlstad 10mil norr om uddevalla. Jag fixar upp ett akvarium som man kan lägga i sina fraggar i så kan man byta o sälja som man vill. skulle vara jätte trevligt om så många som möjligt kan möta upp på detta finns gott om plats. Jag har också en del teknik som jag skall sälja av UV-C, streamers m.m och varför inte om ni har det med så ta med det finns kanske nån som är intresserad! lite om mitt akvarium! 600l diy akvarium med opthiwhite glas uppbyggd med levandevägg "om man kan kalla det så" jag har inte mkt koraller och så i det ännu då det är ganska nystartat. kom igen nu och möt upp alla som vi…

• 31 svar
    • 4,5k visningar
  3. Started by daniel_i_malmö,

Hej alla saltisar! Torsdag 12 mars är det dags för nästa månadsmöte hos Malmö Akvarieförening. Då kommer ingen mindre än Ted från Bioted Marine i Kungsbacka och håller ett föredrag om saltvattensakvaristik i allmänhet och koraller i synnerhet. Detta är ett tillfälle ingen saltvattensakvarist i regionen bör missa! Det går bra att komma på ett MAF-möte även om du ännu inte är medlem. Inträdet är gratis. Förutom föredraget blir det som vanligt tipstävling i akvariekunskap, lotteri, fika och inte minst trevligt akvaristiskt umgänge! Plats: Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Tid: 19.00. Kom i tid! MAFs växande saltvattenssektion jobbar hårt på att öka antalet saltvattensr…

4. Started by JanneN,

Hejsan "Saltisar":) Tror att några av er även kör "söt", Så så tänkte jag tipsa er om Bollmora Akvarieklubbs Vårakution:)

• 49 svar
    • 7,1k visningar
  5. Started by NephruruS,

Hejsan, tänkte bara höra om det finns någon vänlig själ här på forumet ifrån Linköping som kanske har lust att visa upp sitt akvarie för en nybörjare? Vore lite kul med inspiration, det enda akvariet jag sett live är hos den lokala handlaren och det skulle vara trevligt att få se något mer Mvh.Henrik

• 19 svar
    • 2,7k visningar
  6. Hej alla salta akvarister! Här kommer lite info om Malmö Akvarieförenings aktiviteter de kommande månaderna. MAF är en förening för alla akvarister, oavsett intresseinriktning så alla aktiviteter har inte direkt saltvattensanknytning. För den med ett öppet akvaristiskt sinne finns det nog en hel del intressant och nya infallsvinklar att ta till sig även i de mer sötvattensinriktade aktiviteterna. Saltvattensintresset i MAF har ökat markant på senare år. Flera medlemmar har på senare år vidgat sitt intresse att innefatta även saltvattensakvaristik, och det har också tillkommit en del nya medlemmar med saltvattensakvarium. Till detta kommer naturligtvis föreningens gamla …

7. Started by garfish,

Har fått ett par PM, med frågan om "studiebesök" hemma hos mig. Ja varför inte, och tänkt om man skull ta flera saltisar i en smäll. Om detta låter oki, för er? Jag arbetar en hel del, men det går ju alltid att klämma in någon dag och tid. Återkom om detta är intressant? Självklart bjuds det på med dopp, samt saft ! /Gustaf

• 46 svar
    • 5k visningar
  8. Started by Datate,

Man ser ju rätt ofta att det ordnas saltträffar i olika delar i landet. Folk som samlas hemma hos någon och snackar, umgås och tittar på varandras kar. Det finns ju ett gäng saltisar här i Örebrotrakten, så skulle det inte vara möjligt att bedriva sådant även här? Utan större problem borde man ju säkert kunna bli ett 10-tal. Förr var ju ReefZone en plats där man kunde träffa på folk med samma intresse och prata fisk å annat trevligt, men nu när ReefZones tid är förbi så träffar man inte på saltisar i samma utsträckning (talar för egen del nu...). Själv tycker jag iallafall det vore trevligt. Dock är väl mitt problem att jag om 2v börjar jobba ständig helg, vilket betyder…

• 30 svar
    • 4,4k visningar
  9. Tänkte kolla lite vilken dag/vilka dagar som passar bäst till att åka till Patrik och titta på hans 5000 liters akvarium.

10. vilka hänger med ner till skåne för att titta på Patriks 5000 liters akvarium?! vill veta ungefär hur stort intresset är

11. Started by Vargklo,

Jag snubblade på följande information. Aftenskolen i Köpenhamn anordnar en kvällskurs om "Det tropiska koralrevs biologi" - se länk. Innehållet är bl.a. artbestämning av både fisk och koraller. Föredragshållaren ser ut att ha bra erfarenhet i ämnet. Det finns också en tråd på saltvandsforum.dk om detta. Kanske någon Malmöbo som vill fylla ut sina kvällar med lite ny inspiration? Jag har inte hört talas om motsvarande kvällskurser i Sverige. Finns det?

• 0 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by jonasroman,

Sedan sept 07 har vi träffats ett mindre gäng på västkusten 4 ggr. Första gången hos ted, därefter en något mindre skara hos Pwin respektive hos mej och Rolf. Dom tre senaste träffarna har jag varit initiativtagaren till. Det som tynger mej något är det ganska svala intresset generellt för träffarna. Jag tror vi alla vill träffas, för när vi sitter där o snackar skit o dricker kaffe, så trivs vi. Det jag skulle vilja slå ett slag för är att vi är fler som tar ansvaret för att vi skall ses, för annars blir det aldrig av. Man tänker nog lite till mans, att det är alltid någon annan som fixar de där. Sen är det också tråkigt att när respektive akvarist verkligen anstränger…

• 38 svar
    • 4,6k visningar
  13. Started by saltmarcus,

hej, jag undrar om det finns några saltvattenakvarister i norrtäljeoimrådet?? vi kanske skulle kunna ha en saltträff isofall.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  14. Malmö Akvarieförenings saltvattensakvarister gjorde i lördags (19/4) en gemensam tur till Ciklidhuset i Lerum, Marinakvariet i Möndal och Bioted Marine i Kungsbacka. Vi var tio tappra akvarister som möttes upp i gryningen för avfärd norrut. Det slumpade sig så att föreningens riktiga saltvattensrävar, med flera decenniers saltvattensakvaristik bakom sig, inte hade möjlighet att följa med denna gång så vi var alla relativt nya på saltvattensbiten. Den färskaste har ett nystartat 20-liters nano, någon annan ett RSM och flera av oss har AM Chromis 140-liters som varit igång ett år eller två. Först ut var Ciklidhuset i Lerum. Göran hade förvarnats så han öppnade lite tidiga…

15. Started by Laggeman,

På begäran skapas en tråd med intresseanmälan för en träff hemma hos Patrik den 19/4. Länk till Patriks kar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22280 Eftersom det är en pågående diskution i SVG-syd tråden om en träff hemma hos Freddi den 26'e så är det enklare att hålla isär anmälningarna på detta viset. Hoppas på en trevlig dag!

• 46 svar
    • 6,2k visningar
  16. Started by Orion,

Tjena!:)undrar om det finns någon saltvattens förening i sthlm området och om någon kan länka till deras sida eller nått liknande vore oerhört uppskattat. Mvh Fredde

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  17. Söndagen den 27e januari går Malmö Akvarieförenings årliga Hempristävlan av stapeln. En Hempristävlan är helt enkelt en tävling i vem som har det vackraste och för fiskarna och andra invånare bäst anpassade akvariet. I år är det än så länge fyra saltvattensakvarium anmälda, varav två från akvarister som är aktiva här på forumet. Det vore kul om det blev ännu fler! Det hela går till så att en jury bestående av tre erfarna akvarister åker runt och bedömer de anmälda akvarierna. Bedömningen sker efter många olika kriterier; estetiskt helhetsintryck av akvariet, fiskarnas, lägre djurs, korallers, svampars, makroalgers etc kondition och storlek, hur väl akvariet är anpassat ti…

18. Started by jonasroman,

nytt försök

19. Started by jonasroman,

Vi har bestämt en träff nu: hemma hos pwin kl 16:00, nu på lördag den 19 januari. Anmäl er till honom via PM, han har begränsat med plats. Först till kvarn. Väl mött! Jonas Roman

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by Trilobite,

Vore det inte skoj med en uppsalaträff innan jul? Har vi fraggafton kan man ju fixa julklappar åt sig själv! Jag behöver hur som helst ge bort en kluns LS som är aldeles ivägen och inte får plats ngn stans, dessutom kan jag fragga euphyllia och mjukisar. Mitt kar är ju acceptabelt nu, så nu törs man ju visa det, annars kan man vara hos någon annan - det finns ju bra mycket finare kar än mitt i uppsalatrakten!

21. På torsdag, 10 januari, är det dags för nästa möte hos Malmö Akvarieförening. Som vanligt blir det ett intressant föredrag, den här gången är det Kjell från Halmstad Zoologiska som kåserar i ämnet Akvarieaffärer förr och nu. Alla som hört Kjell förr vet att det kommer bli underhållande. För de saltvattensintresserade kan det nämnas att Kjell vann publikens pris på MAFs stora akvarieutställning 2006 med sitt saltvattensnano. Som alltid blir det förutom föredraget blir det akvaristisk tipstävling där du kan vinna ett presentkort i en akvarieaffär, ett lotteri med fina priser, fika och allmänt fisksnack. Var: Branteviksgatan 40, ingång på gaveln När: kl 19.00, 10 januari All…

22. Started by pimo,

Är det någon mer än jag som är sugen på någon slags saltevent i höst/vinter? Finns ju endel saltisar i göteborg osv, så helt omöjligt borde det inte vara. Så ni som är intresserade kan väl hojta till så börjar vi planera på någonting Intresselista: pimo shark of sweden dallaman jonasroman datrucka nizztos wiking

• 107 svar
    • 11k visningar
  23. Guest
    • 0 svar
    • 403 visningar
  24. Guest
    • 0 svar
    • 295 visningar
  25. Guest
    • 0 svar
    • 521 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.