LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Hej. Vad tror ni om att köra 3W leds passivt kylda om man har en fläns på ca 210x70x30mm? Beror väl på antal leds så klart, men säg 9-12st jämt utspridda, drivna på 700mA. Har en driver över sen tidigare och funderar på att sätta ihop en nanobelysning med en fläns och ett gäng leds med linser, driva allt på en och samma lina med endast en driver, on/off. Följdfråga; Om jag hade satt en enkel brytera på kabeln mellan drivern och dioderna är drivern fortfarande belastad om det inte finns någon last på utgångarna? Bättre då att sätta brytaren innan drivern antar jag? - 

- 6 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej! Jag får inte till det riktigt i min hjärna. Kan man driva 3W CREE med en 350 mA driver o ända få "full effekt" av Lampan? Hur många 3W CREE kan man driva på full effekt med en 700mA Driver? Jamenar att det är en begreppsförvirring, ena gången pratar man energi o andra gången om strömmen. Jag har ganska lätt att få fatt i en driver men jag känner att jag inte ställer rätt krav, för att jag vet inte vad jag ska ställa för några. Låt oss säga att drivern ska driva 15st 3W CREE, vad behöver jag säga till grossisten??? Kan någon bringa lite ordning på någorlunda normalsvenska:) - 

- 24 svar
- 2,7k visningar

- 

- 

Byggde ihop mina 3 kanoner för ett tag sedan med dreamchips och jannes controller. Jag har dock på senaretid uppmärksammat att de blåa kanalerna har börjat dö. Ett helt chipp bestämmde sig för att börja glappa så jag bytte ut det för ca 2 månader sedan. Det nya chippet har redan tappat 1/2 blå kanal. Felet verkar börja i att chippet tappar en 10 sträng av chip i en av de blåa kanalerna. Har någon av er andra haft problem med just de blåa kanalerna? - 

- 7 svar
- 2,9k visningar

- 

- 

God jul på er allihop! Sitter här och funderar på en sak angående en fix till månbelysning. Den består idag av 2 st 3w royal blue led's från Cree. Jag blev tyvärr tvungen att använda en meanwell ldd-1000h driver i o m att det var det som blev över när jag byggde min belysning... Allt fungerar nu som det skall och allt styrs från en arduino uno. Månljuset följer måncykeln som det skall men i o m att jag har så kraftig driver så har jag blivit tvungen att sätta ner max output (pwm styrning) till 50 istället för 255. Annars så blir det för ljust på natten. Kruxet är att jag järna skulle vilja ha den satt på 255 i o m att jag skulle få en jämnare samt större skiftning i inte… - 

- 16 svar
- 3,3k visningar

- 

- 

På förslag så har vi i kväll skapat ett undeforum kalla LED byggen. Tidigare trådar om LED byggen har flyttats till detta underforum. - 

- 10 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

ska fixa lite led belysning till ett litet 45L (30x50x30 hxbxd) kar som jag tänkt ha som fraggkar m.m. Blir att bygga på lite ledar som jag har över som består av följande: 4 RB, 2 10000k, 1 6500k, 3 Actinic och en UV alltså 11 ledar totalt. Har gjort en liten ritning på hur jag tänkt placera ledarna och tänkte höra vad ni tyckte... Har även tänkt att jag ska bygga in alu brädan som ledarna monteras på i en gammal tömd t8 ramp så den kommer ligga direkt på karet. - 

- 9 svar
- 1,9k visningar

- 

- 

Jag har kikat lite till och från på Meanwells LDD drivare och kan inte undgå att tycka att de ser otroligt små och smidiga ut. Jag gillar att man kan mata de med lågspänning från en strömkälla och få ut korrekt spänning och ström till sina dioder, även att de går PWM dimma är fräckt. Men jag har lite svårt att förstå hur de fungerar. Tycker det är lite ont om information. Hur fungerar det med spänningsmatningen är det jag undrar mest, jag antar att de inte kan transformera upp spänningen. Men hur långt ner kan de transformera spänningen? Är det viktigt att man matchar spänning in mot vad man vill ha ut eller kan jag tex mata med 24V in men bara ta ut 15V? Vad händer med "… - 

- 7 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Efter att ha funderat en längre tid så bestämde jag mig föra tt byta ut min MH och mina T5'or mot en LED-belysning istället. Jag har varit hemma hos Manne och kikat på hans Maxspect'ar samt den led-listen som sitter över hans 600-liters kar. Efter lite spånande fram och tillbaka så var väl planen den att köra på ett kit på 48 dioder från Rapidled, hälften vita och hälften blå, för att eventuellt komplettera med fler dioder om det behövdes. För att klara av värmeutvecklingen så har jag beställt kylflänsar från tyska ebay, 9st 14x15cm, så totala ytan blir 42x45cm. Jag har i dagsläget redan 12 blå dioder och en driver liggande hos Manne (dioderna är iofs på väg) så det landa… - 

- 253 svar
- 39,4k visningar

- 

- 

Tänkte dela med mig av ett litet projekt jag gjorde som ett experiment, inte speciellt krångligt om man äger en lödkolv och det kan bli rätt roligt. Jag är ingen elektronikguru så som med allt dumt man hittar på nätet så ligger det på en själv att avgöra om det är säkert och om man klarar av det. Det finns liknande rev-lampor att köpa om man är det minsta osäker men gillar man pyssel eller har nån teori om ljuset så kan detta vara en bra testplattform. En 9w lampa tog mig 30-45 min och då provade jag mig fram, så är man lite händig så är det inte speciellt svårt. Jag gjorde ett enkelt test att börjas med och implementerade den klassiska "man tager vad man haver" doktrinen… - 

- 12 svar
- 2,9k visningar

- 

- 

Har precis beställt lite grejjer från Oceanakvarium och tänkte ge mig på att byta ut belysningen i mitt RSM 130d till led. LED – Kina RoyalBlue 455-460nm 700mA LED – Kina Kallvit 20000k 700mA Meanwell nättagg 700 mA 35w Plåt Har läst en hel del trådar här på forumet och tror mig ha ganska hyffsat koll på vad som skall göras. Är dock inte helt hemma på hårdvara och el...mjukvara är däremot min gebit . Planen är att montera 13 RB och 13 vita i slinga och styra dessa med antingen vanliga timers eller att jag kopplar på dem i mitt system från Telldus. Filar/modifierar på en av mina befintliga appar där jag kan övervaka och styra sensorer i akvariet från telefonen. Har dock nå… - 

- 10 svar
- 2,3k visningar

- 

- 

Har fått tag på 4st begagnade led paneler från en PS hyperion R2 2x75 watt men jag har ingen ramp. Nån som sett eller vet hur man kan testa de olika kanalerna å se vilken led som ev är trasig... Fick även med 2st svarta skenor med kabel Nån som vet? /Christian - 

- 107 svar
- 16,9k visningar

- 

- 

Finns det någon "färdig lösning" ifall man har 4x50W chip som man vill kunna mata med en kontrollenhet/drivdon av något slag som även simulerar solupp- och nergång? Jannes kort är jag familjär med, men är mer ute efter en "all-in-one" lösning där man helt enkelt har en stickkontakt i ena änden, och anslutningar för chip i den andra, men det behöver inte vara 4x40W, det var mest ifall man hade dessa redan. Rapidled hade ju en driver med knappar där man satte igång ljusets upp- och nergång, men är osäker på ifall dessa finns eller ifall de funkar till annat än en bunke 3W'are. - 

- 6 svar
- 1,7k visningar

- 

- 

Hej på er, är det någon som testat att använda "Heatproof Silicon Adhesive" för att limma sina LEDs på en kylfläns? Jag köpte en tub när jag ändå köpte mina LEDs, bara nyfiken på vad andra tror om detta eller ifall någon har använt det själv? Länk: http://www.ebay.com/itm/Heatproof-Silicon-Adhesive-/220856898366?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336c18d33e Det finns en annan variant som är grå också och som har lite andra egenskaper, men i grund och botten samma produkt, om jag förstått det rätt. Det jag funderar på är om den jag köpt var fel modell, då det står att den binder till PVC och andra plaster, medan den grå står att den binder till aluminium. - 

- 7 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

- 

En av killarna på RC hade användt en av Zalmans runda VGA kylare till att bygga in ett 50 watts multichip i ett rör. Eftersom jag hade ett här hemma så beslöt jag mig för att testa med en Zalman VF900-CU kylare. Den skulle enligt Frostytech klara att hålla en last på 100 watt stax under 50 grader. Det chip jag hade är ett specialchip bestående av 22 st 445 nm, 23 st 455 nm samt 5 st 420 nm - alla i storlek 45 mil. Detta innebär att det går att köra chippet på ungefär 100 watt även om det nominella är 50 watt. Frågan var att hitta ett bra rör eller rördel att använda. Diametern på kylaren är 96 mm - så röret måste vara minst 96 mm invändigt. En nackdel med denna kylare är … 
- 

Hallå! Tänkte presentera min nya nanobelysning på 39 watt. Den består av ledar från Rapidled.com. 6-Cree XP-E Royal Blue 3w 2-Violet UV 3w 1-Cree XP-E Green 3w 4-Cree XP-G R5 Cool White 3w 1-Mean Well LPC-35-700 driver Jag tog 80 graders linser till alla uton grön och UV ledarna. - 

- 12 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

- 

- 3 svar
- 2,5k visningar

- 

- 

Jag tänkte sammanfatta mitt LED-bygge i en egen tråd nu när forumet har en egen avdelning för LED! ;-) Bakgrund Mitt akvarium har gått som mixat saltvattensrev ett par år men jag har aldrig fått någon riktig fart på tillväxten hos mina koraller... Mina befintliga MH-ramper är nog för klena för SPS (mycket tyder på det) och är dessutom 8 år gamla (köpte dom 2003), så det börjar bli dags för en uppgradering. Efter att läst det mesta som finns att läsa om LED-byggen för akvarium på en mängd olika forum på internet så bestämde jag mig för att försöka bygga min LED-belysning. Trots att det är ett stort bygge så försöker jag hålla nere kostnaderna genom att bygga rampen själ… 
- 

Sitter och funderar på en ny belysning till nya karet, utan att behöva gå in på allt för mycket teknik, och funderar på ifall följande delar skulle fungera ihop, alltså kunna jobba ihop, fastän att de egentligen inte är gjorda för varandra. Driver och styrning: Från Rapidled kommer själva styring och drivers i form av deras DDC-01 PWM Controller samt Mean Well ELN-60-48P dimmable driver. LEDs: Olika 20W LED från AC-RC. Skulle dessa fungera att köra ihop med någon av följande 20W-LEDs? *20W Super Actinic Blue Hybrid *20W 14000K Led Panel *20W 453nm Royal Blue *20W 10000K Led En snabb skiss över karet med 16st 20W'are (monterade parvis vita/blå) hade kunnat ge ett rätt så h… - 

- 9 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Jag tänkte bygga en UAS, en kopia på santa monicas HOG1: http://www.santa-monica.cc/HOG1-Hang-On-Glass-UAS-Upflow-Algae-Scrubber-with-Green-Grabber-surface--1-Cube-feeding-per-day--MAGNET-VERSION_p_36.html LED:arna jag tänkte använda är dessa: http://viewitem.eim.ebay.se/10PCS-3W-Deep-Red-High-Power-660NM-LED-Emitter-Light-for-Cabinet-Tank-Aquarium/271287751214/item Men jag är inte så bevandrad inom dessa omåden och hittar inte en vettig drivare. Santa monica skriver att HOG1 drar 7w ström & använder två 3w LED om jag förstår det hela rätt. På bilden av hans bygge har han en liten smidig drivare. Kan någon av alla guidens LED-gurus peka mig i rätt riktning? På förhand… - 

- 29 svar
- 3,8k visningar

- 

- 

LED fixtur baserat på Cree Lumia 5.2 och Makersled Heatsink. Egenbyggd kontroller samt drivare. Bygglogg med tillhörande koder/simuleringar via min hemsida http://rugland.se/ledcontroller.html Tips på förbättringar bara PM:a! Skulle vara även vara bussigt om någon kunde tipsa om ett bra ljusschema! / Christian - 

- 8 svar
- 2,4k visningar

- 

- 

Hej jag har tänkt bygga en liten led ramp med 5 x 20watt. skall använda http://www.ebay.com/itm/20W-445nm-Royal-Blue-LED-Panel-for-Aquarium-/270736625368?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f09290ed8 behöver man lins? kan man inte sätta stänk skydd av typ plexiglas, hur varma tror ni själva led´sen blir? //Morgan - 

- 6 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Hur räknar man ut vilken drivare man kan ha? Serie vs Parallell, som jag förstår kan man ifall drivaren är på 1A och de led:arna man vill driva vill ha 700mA som max köra 2 parallellkopplade slingar och då dela amperen lika på de 2 slingorna...? Är det någon som skulle vilja ta sig tiden och förklara hur det funkar. Mvh Marcus - 

- 8 svar
- 3,3k visningar

- 

- 

- 

Jag tänkte starta upp en liten byggtråd om mitt 100W "Dream Chip". Det är inte färdigt på långa vägar men man kan ju bolla lite tips o tricks så att det i slutändan blir en bra LED belysning till akvariets invånare. Det hela började för ett par månader sedan när jag beställde chipet. Jag ville ha en relativt liten integrerad lösning med endast strömförsörjningen som ingående i lamphuset. Även jag väntar på Jannes styr och drivkort, som ska byggas in i lamphuset. Såg nu att Lasse också håller på med en liknande lösning. Jag har lite bilder men som sagt....det är långt ifrån klart. Jag håller på att polera rören som ska bli till lamphus och om de blir bra, utan en …