Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by jacs,

Hej, Är det http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=102 och http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=174 dessa som är bra att ha förutom då dreamchippet om man bara vill driva på 10W. Samt är det fortfarande 2/3 blått och 1/3 vitt som gäller för http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=174 är väl vitt? Snurrig i bollen efter att ha läst en massa sidor här. //Jonas

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by rickard81,

Sitter och funderar på ett led-bygge till min burk på 500l. Har en liten fråga som jag undrar över de är nämligen så att jag har en aluminium-plåt som skräpar kan jag använda den som kylfläns . Den är dock endast 6mm tjock tror ni att den kan leda bort värmen från cirka 100 st 3W dioder behöver ju självklart använda fläktar.måtten är 80*40

• 70 svar
    • 10,1k visningar
  3. Started by petnym,

• 3 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by ballsam,

funderar en massa kring hur jag ska lösa belysningen till nästa kar, och tror jag har kommit på en plan. skulle behöva bolla den lite och se efter så den inte är helt uppåt väggarna. nästa kar kommer vara ca 140x140x55 (LxBXH). tanken från början var att bygga nåt liknande laggemans LED-ramp med räkskivor i aluminium och sedan baka ihop den i korallenzuchtförpackning (typ deras T5-ramper), men tror jag kommit på en annan ide. tasnken är att beställa en acrylskiva i på ca 80x80cm (eller större om det krävs) som är 15-20 mm tjock. i denna har jag tänkt placera 32 st 20w LED i framför allt vitt och olika nyanser av blått (och styra dom med Jannes smarta kort). varje chip ko…

5. Started by Kenneth J,

Då det är dags för uppdatering av akvarium, så får det bli att bygga ny ramp. Kör en maxspect razor idag, men den räcker inte på långa vägar till 2m akvarium. Jag har tänkt köra med 4st olika chip av 20W från AC/RC. 1. 6st Epistar 20w Actinic Blue Hybrid Led panel. De peakar på 445nm och ger runt 10% på 540-580nm 2. 6st Epistar 20w 14000k Multichip. De peakar på 450nm och ger runt 25% på 540-580nm. 3. 5st 420nm UV-Led 4. 5st Epistar 20w Violet Blue Hybrid Multichip. De peakar på 405 och 455nm. Bifogar en skiss på hur jag tänkt mig placering och hur spridningen blir i teorin :-) Jag tar tacksamt emot synpunkter. /Kenneth

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Gurra G,

Gott nytt år allesammans! Har bara en fråga: Förut, för nån månad sedan, var det många som pratade om LED belysningar. Dock valde jag att köra med MHQ i alla fall då jag tyckte att det skulle bli för mycket strul. Nu är det i alla fall så att jag ska flytta in mitt akvarium i en liten skrubb som en "in wall" lösning. Då får inte MHQ lampan plats... Och eftersom att jag inte är så jätteförtjust i T5 börjar jag nu att fundera på LED's igen... Men jag kan inte hitta tillbaka till mina trogna trådar för att forska lite och ta reda på hur jag ska gå till väga, inte hittar jag de fantastiska lysdioderna på E-bay heller. Och skulle jag använda de lysdioderna de har på kjell för …

• 108 svar
    • 15,1k visningar
  7. Started by Marcus-,

Jag tänkte ge mig på att sätta led i ett specialbygge. var inne på Rapid LED och kollade men det svåra är att veta hur många man behöver och vilken sort mm. jag vill ha bra med ljus och i så fall dimma ner det i stället. Kommer inte köra med mer än dimmer för att slå av och på. Så frågan är vad ni tror är bra om man utgår från denna sidan... http://www.rapidled.com/48-ultra-premium-led-diy-kit-with-dimmable-drivers/ Mina mått på special bygget är Höjd: 42 cm Längd: 96 cm Djup:11 cm

• 21 svar
    • 2,6k visningar
  8. Started by toompa,

Håller ju på att bygga en ledramp och tänkte höra hur ni gör med elektroniken eftersom salt är ju inte så snällt mot lödningar, koppar mm. Har ni på någon skyddslack över lödningar o allt eller kör ni mer eller mindre öppet och det funkar? Kan man ha plexiglas som stänkskydd eller pallar inte det värmen?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by patrikk,

Jag har följt de flesta led byggena här på forumet och på andra forum och är imponerad av många. Men jag det som jag skulle vilja bygga i framtiden har jag inte sett någon göra. nu vet jag att det finns en person här på forumet som är väldigt duktig på drivare etc min tanke är följande: ett kretskort med kontroller för 2-n grupper med leds 16-20 leds på varav (8 cool white 8 RB och 2-4 violett/annan färg) jag vill ha ledsen tätt som i vissa fädiga led ramper.. allra helst skulle jag vilja kunna styra varje led för sig. sen för att göra det hela lite omständigare så tycker jag inte om sladdar så att ha massa drivare är inte något roligt. kan man inte ha en drivare och s…

• 0 svar
    • 1k visningar
  10. Tänkte höra lite med er experter hur man lämpligen designar en ramp för ett standard 375L-kar (150x50x50). Blir det ett sådant så blir inriktningen SPS och lite LPS, så det behövs en del ljus. Skulle någon, bara lite snabbt, kunna ge något tips på en lämplig dioduppsättning för ett kar av dessa mått. Skall man köra 3w, 10w eller kanske 20w, eller skall man blanda? Skall man köra singelfärgade eller multichip? Vilka chip (färgtemp) skall an köra för att få fram optimala färger men ändå ha ett ljus åt det blåare hållet? Vilka linser rekommenderas? Vilka drivare...gärna dimmbara, men inget krav! Funderar på 2-3 rätskivor, eller en vanlig plan alu-skiva i lämplig storlek (120…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Datate,

Sitter å kollar lite granna på leds på ebay och ser att det finns mängder av olika chip i olika prisklasser, styrkor mm... Min första undran är om man kan bygga en led-ramp av vilka chip som helst, eller om vissa är mer lämpliga än andra (syftar inte på färgtemp mm nu). Är det stor skillnad på olika märken t.ex. Är det bara cree som gäller eller kan man köpa vilka china-ship som helst utan att göra bort sig? Förr verkade de flesta bygga med 3w-ship, men nu verkar många bygga med både 10w och 20w...vad blir skillnaden om man bygger med samma totala watt-mängd? Sen undrar jag lite över om man rent hypotetiskt skulle låtsas att man hade ett normalt 720-kar (200x60x60) hemma.…

12. Started by Lasse,

En av killarna på RC hade användt en av Zalmans runda VGA kylare till att bygga in ett 50 watts multichip i ett rör. Eftersom jag hade ett här hemma så beslöt jag mig för att testa med en Zalman VF900-CU kylare. Den skulle enligt Frostytech klara att hålla en last på 100 watt stax under 50 grader. Det chip jag hade är ett specialchip bestående av 22 st 445 nm, 23 st 455 nm samt 5 st 420 nm - alla i storlek 45 mil. Detta innebär att det går att köra chippet på ungefär 100 watt även om det nominella är 50 watt. Frågan var att hitta ett bra rör eller rördel att använda. Diametern på kylaren är 96 mm - så röret måste vara minst 96 mm invändigt. En nackdel med denna kylare är …

13. Har länge gått å småfunderat på lite kuliga hemmaprojekt till framtida saltkar. Efter att ha försökt sälja min Giesemann Matrix 8x39W T5 utan framgång, så har jag gått å funderat en tid på möjligheten att modifiera denna till LED alt T5/LED. Mina lösa funderingar har gått ut på att plocka bort de 2 eller 4 mittersta rören och ersätta dessa med LED. Första tankarna var att sätta en rätskiva med 3W LED i mitten av rampen, men med tiden har funderingarna gått mer å att se över möjligheten att montera 50W eller 100W-chip. Finns dock fortfarande många funderingar, t.ex: Rampen är 90x46cm och beräknas kunna belysa en yta av ca 110x70cm. (har lösa planer på ett framtida kar krin…

• 10 svar
    • 2,6k visningar
  14. Started by gurra600,

Nu är bygget i gång Ledramp med Dreamchip ..Den ska bestå av Aluplåt 1200x300x8 mm och ska byggas in i låda som består av aluvinkelprofil 20x20x2. aludurkplåt ska bli lådans skal. Leds 2 st Dream chip + 32 st 10W i dessa nyanser 18 st royal blå av dessa har 12 linser, 6 st 16000K, 8 st 20000K. Kylare 2 st arctic cooler 9800 + 8 st GlacialTech igloo 7223 light. Leds drivs med Jannes kort 1 st LMB1 som styr 1 st CATDriver16ia + 2 st Leddriver5ch. Fläktar styrs av 1 st Aerocool X-vision. vad tror ni ?

15. Started by Järv,

Jag sitter här planerar lite på mitt nya akvarium. Jag hade då tänkt ha led lyse över detta och funderar på att ha olika kanaler för olika chipp samt att göra de dimmbara. Vad jag då funderar på är om nån kommit på ideen att köra dessa via en rasberry pi (http://www.raspberrypi.org/faqs). Tycker detta borde kunna vara ett billigt alternativ till automatisk kontroll/dimmning av ljus samt kontroll eller tillochmed drivning av fläktar. Någon som har funderat i samma banor, möjligen har testat / kommit fram till något vettigt?

• 13 svar
    • 2,1k visningar
  16. Started by LN21,

Hej! Här kommer ett försök att bygga LED belysning. Enkelhet är måttot, ska även försöka hålla beskrivningarna så enkla det bara går. Eftersom mitt kar är inbyggt i en klädkammare har jag inget krav på att det ska se klockrent ut men det ska lysa bra. 4 separata ledpaneler ska byggas (detta för att då kan jag plocka bort mina T5 armaturer en efter en). Planen är att det ska vara en LED effekt på 100-120W per ledpanel. Basen för varje ledpanel är ett Alu-fyrkant rör med måtten 1200*100*50 mm (se bilden, jag har fyra sådana rör,, 4mm godstjocklek) Mitt på panel har polaren fräst ut ett 80 mm hål (för kylfkäkten) Har skaffat lite Drivare, just nu har jag 4st 700mA Konstantst…

• 56 svar
    • 5,3k visningar
  17. Started by Dave_norrkoping,

Hej då har jag beställt saker till mitt ledrampsbygge , då jag planerar att skaffa ett 540liters framöver och byta ut vårat 120l då jag redan känner att det är för litet , det jag har beställt är 15 stycken actinic blue 10w chip 10 stycken royal blue 10watt och 25 stycken 10watt vita mellan 16-20000k totalt 500watt 1x. 600watt driver 4 stycken 12v 10A digitaltimer för inbyggnad utanpå montage 4 stycken 12v 10A dimmer för inbyggnad / utanapå montage Samt kommer ha 2 stycken 120mm fläktar för kylning sen har jag beställt 5 stycken 1w led för moonlight belysning hoppas på att sakerna kommer komma närmsta veckorna kommer uppdatera så fort jag börjar bygga stommen och …

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by _Manne_,

Ska snart dra igång ett större LED bygge och har en del tankar o funderingar om ett bygge givetvis, så tänkte söka hjälp hos er alla ang bygget.. En hel del material har jag nu köpt på mig under någon månads tid, kommer en mer detaljerad lista när jag väl börjar kolla igenom vad som finns hemma just nu. Flänsarna kom idag , redan där har jag funderingar som korsar varandra tvärt..så här kommer första frågan. Flänsens storlek är ca 810 lång 250 djup. Dvs en rejäl bit alu. Har nu två sådana bitar men planerar göra dom identiska. Nu då, hur hade ni lagt upp chipen , mellanrum osv.. Antal rader osv.. Är ingen hejjare på photoshop o dylikt så jag kör utan bilder just nu.. Min …

• 191 svar
    • 19,9k visningar
  19. Started by _Manne_,

Hej! Drar försiktigt igång ett DIY bygge av det så kallade Dreamchipet.. Monteringen har inte påbörjats alls , men har bra mycket delar hemma nu så när tid finns och ork så ska det jobbas en del på detta efterlängtade projekt.. tänkte börja med en hel del bilder så får även ni förhoppningsvis nytta av mitt projekt o förhoppningsvis inte göra samma fel, om det blir sådana längs vägen.. Många av delarna som kommer här är rena "köpedelar" dvs inget direkt meckande. Min plan är att ha chipet som ensam belysning över min Kub , 60*60 65 Hög. Det var väl inledningen på denna tråd. Med vänlig hälsning, Manne

20. Started by mikoto,

Jag har kikat lite till och från på Meanwells LDD drivare och kan inte undgå att tycka att de ser otroligt små och smidiga ut. Jag gillar att man kan mata de med lågspänning från en strömkälla och få ut korrekt spänning och ström till sina dioder, även att de går PWM dimma är fräckt. Men jag har lite svårt att förstå hur de fungerar. Tycker det är lite ont om information. Hur fungerar det med spänningsmatningen är det jag undrar mest, jag antar att de inte kan transformera upp spänningen. Men hur långt ner kan de transformera spänningen? Är det viktigt att man matchar spänning in mot vad man vill ha ut eller kan jag tex mata med 24V in men bara ta ut 15V? Vad händer med "…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by M-Leon.d,

Använder mig av en Kina-led och är inte riktigt nöjd med färgåtergivningen. Främst det blåa och röda, tänkte byta ut de varmvita dioderna. Några tips på vilken färgtem eller våglängd de ska ha. Det är 6 st varmvita. Dimmer one (27pcs LEDs): Blue (460~470nm), Royal Blue 450nm, UV (400~420nm) Dimmer Two (28pcs LEDs): Cool White (9000~12000k), Neutral White (5500~8000K), Warm White (2700k) Marcus

• 3 svar
    • 2,8k visningar
  22. So rubriken antyder så undrar jag ifall man skulle kunna driva en 20W LED med en 10W driver, men att ljuset då skulle bli "halverat"? Har LED liggandes och en smidig liten armatur som tyvärr bara är specad för 10W, därav frågan.

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by jacs,

Hej, Köpte lite 60grd linser för montage över mina små 20W dioder men verkar som att man skall skära bort en hel del för att få linserna att sitta mot aluminiumen, är det rätt väg? //Jonas

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. God jul på er allihop! Sitter här och funderar på en sak angående en fix till månbelysning. Den består idag av 2 st 3w royal blue led's från Cree. Jag blev tyvärr tvungen att använda en meanwell ldd-1000h driver i o m att det var det som blev över när jag byggde min belysning... Allt fungerar nu som det skall och allt styrs från en arduino uno. Månljuset följer måncykeln som det skall men i o m att jag har så kraftig driver så har jag blivit tvungen att sätta ner max output (pwm styrning) till 50 istället för 255. Annars så blir det för ljust på natten. Kruxet är att jag järna skulle vilja ha den satt på 255 i o m att jag skulle få en jämnare samt större skiftning i inte…

• 16 svar
    • 3,3k visningar
  25. Started by moggis,

Hej jag har tänkt bygga en liten led ramp med 5 x 20watt. skall använda http://www.ebay.com/itm/20W-445nm-Royal-Blue-LED-Panel-for-Aquarium-/270736625368?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f09290ed8 behöver man lins? kan man inte sätta stänk skydd av typ plexiglas, hur varma tror ni själva led´sen blir? //Morgan

• 6 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.