Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by datilido,

Hej, jag har lite små funderingar om ett eventuellt uppstartande av ett 90l saltkar. Jag tänkte främst ha nån firre, räka/räkor, nån lätt korall/anemon Då tänkte jag om dessa saker skulle funka till detta kar: Belysning: 2st JAD ledbelysning 50 lampor med 3w styck nån skummare fluval 305 ytterfilter eventuellt nån streampump Dela gärna med er av synpunkter och råd mvh jens

• 9 svar
    • 863 visningar
  2. Started by hagbard,

nästan ett år senare har jag dragit igång ett saltkar nu sen jag reggade mig här,ju mer jag läste 2011 i forumet ju svårare blev det och började tveka o mesa..men men något efterblivet dåra.är jag igång! levande sten och sand har gått några dagar nu,det liv jag sett lever ännu(sten) 5dagar...wow,man tackar!!Börjar fundera på "städpatrull" turbos o erimiter antar att alger är på g,men det ser sterilt ut ännu fan trot .hur koppar man in dem?Finns det någon generell praxis hur man gör detta?Är det någon skillnad på hur? fisk, lägre djur, koraller? vilka är känsligast?Sen kan man börja med vilket som?antar att de är nitrit som styr o sen fritt val?Med tanke på det liv som fa…

• 117 svar
    • 9,4k visningar
  3. Started by trini,

Hej på er alla tomtar och troll. Nyligen sålt alla mina monsterkar och sötvattens monster och inhandlat mig lite saltvatten kar. Som det är nu har jag ett 80l guppy hotell ett 200l revkar med en drakfisk och ett 240l med lite gott och blandat. har ca 100kg levande sten en del anemoner och knappar och skivor. 5 clowner 1 gul kirurg några stjärnor och en sticksig borre. Har ett tomt 720l jag tänkte bygga om och sätta allt ovanstående förutom draken i då jag inte vill att han ska äta allt annat. Mina funderingar går lite åt att placera en sump mitt i 720l karet och bygga 2 höga rev på vardera sida av den kvadrat där filtermatrial och teknik ska sitta i. Vet inte varför ja…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by sebbe,

Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?

• 2 svar
    • 909 visningar
  5. Started by Martin_P,

Har precis köpt mig ett akvarium (igen) Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm. Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen... Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ? Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746 Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus Men är det nått speciellt jag …

• 2 svar
    • 872 visningar
  6. Hej! Det var ett bra tag sedan man var inne här på SG och skrev men roligt att vara tillbaka igen! Jag tänkte skriva en del frågor som jag hoppas finna svar på, då det är frågor som skiljer sig från varandra så samlar jag alla frågor på ett ställe istället för att skriva flera foruminlägg på separata huvudrubriker. Det första jag undrar över är en doserpump jag har Aquamedic evo 4. Håller på få spel här hemma för kan inte förstå varför jag får luft i slangarna som skickar vätskan till akvariet?! ska noteras att jag inte får luft i uppsugsslangarna alltså dom som ligger i vätskan. Har även bytt ut en redan mot en ny aquamedic doserpump men verkar få samm…

7. Started by pingaan,

Välkomnar mig själv till detta forum genom att fråga vart i Malmö man kan hitta just saltvattensakvarium och fiskar.. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 584 visningar
  8. Started by Saltbear,

Har haft igång mitt första saltkar i ca en månad. Köpte ett begagnat RSM130 med lite levande i men har börjat att lite försiktigt utöka befolkningen själv nu. Har flera funderingar nu på rak arm. Vattenvärden, färger och tillväxt verkar helt ok vad jag kan bedöma. 1. Det kom med en Doris (Palettkirurg?)som enda fisk. Dels tycker jag spontant hon är lite stor över 10cm dels var hon ganska tuff mot de två clowner jag köpt till. Hon är dock väldigt fin och har sista dagarna lämnat clownerna i fred. Kan jag behålla henne eller kommer det bli problem hela tiden? 2.Har lite glasrosor. Är de ett problem mer än att folk tycker de är fula? 3. Svart krabba! Har sett en ganska stor …

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by skulderblad,

Hej! Har haft ett 58 liters JAD-kar igång i snart tre månader och vill nu utöka till ett 100 liters och tänkte då prova att köra med vanligt sötvatten och blanda det med salt. Allting såg bra ut ut och har gjort det i några dagar, men när jag stängde av mina två pumpar (ena pumpar 1200 liter/h och andra 300 liter/h) och glömde sätta på den så var karet helt grumligt och det ligger ett litet tunt lager på botten, kan mycket väl vara salt. Kommer detta att återhämta sej när man startar pumparna igen eller måste jag göra om allt igen? Tacksam för bra svar! MVH Tordh

• 8 svar
    • 870 visningar
  10. Started by Marvin,

Hej, Jag får i dagarna hem mitt nya 240L kar, som jag tänkt att ha fisk och koraller i. Jag kör idag ett 80-liters kar med enbart fisk. Mitt fiskbestånd idag består av två clowner, två pyjamasfiskar samt en solaborre. Vilka fler kan jag ha tillsammans med dom? Tips på bra städare? Vilken/vilka koraller är bäst lämpade för mig som nybörjare att börja med? Vilket/vilka tillsatser och tester är bra att ha hemma? Jag har kollat lite på red seas produkter. Jag kör med osmosvatten och skummare idag. Belysningen i det nya karet kommer att bli två stycken 54W rör, coralstar och aquastar från Sylvania. Tillräckligt? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd från …

• 3 svar
    • 649 visningar
  11. Started by Lucas96,

hej jag funderat lite på salt.v.akv men e bara 14 och har egentligen inga erfarenheter av salt.v.fisk, min pappa hade ett akv när han var yngre men eftersom vetskapen har förändrats och utvecklats så mycket sen han hade ett så e han osäker på hur man håller dessa fantastiska fiskar idag. jag skulle vilja veta allt en nybörjare behöver veta typ hur stort akv man behöver om man bara vill ha fiskar som e typ runt 10cm, jag vill inte riktigt ha ett kar på 300L utan ett relativt litet första salt.v.akv om nu det finns ngt sådant, jag vill också veta vilka olika medel och ljus man behöver och vad varje sak har för funktion. det kanske låter väldigt amatörmässigt men man mås…

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by olis,

den 25 åker jag o köper mitt akvarium detta är mitt första saltvattensakvarie... vad kan jag köpa så länge? tester o sånt? lite förberedande saker lixom kan detta kit vara nåt? http://www.pwss.nu/product.php?productid=1022&cat=493&page=1 något annat som kan vara bra att köpa nu innan? tackar för svar:) mvh ola

• 32 svar
    • 2,8k visningar
  13. Started by Tobbz,

ej igen, nu börjar jag tappa humöret och tåladmodet, SKIT ! Såhär började det : En dag dog den vitbröstade kirurgen bara sådär. Dagarna efter börja vi flytta akvariet till en ny lägenhet, tömde ur allt vatten i hinkar och flyttade allt snabbt. På det nya stället så ställde vi i stenen direkt och fyllde botten med lite levande sand, i med allt vatten som då höll 22 grader, hinkarna där fiskarna låg i hade också gått ner till 22. Så i med fiskarna direkt och började värma upp allt sakta till 26 grader. Flytten skedde en lördag kväll, på söndag hade jag i faunas backto blend och glömde bort mig och körde även i nopox. På måndagen så såg drakfisken ut att vara täckt av vitt s…

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Trollsvans,

Vad styr polypexpansionen(PE), och vad säger den om korallens mående? En av mina acroporor har tidigare haft polyperna halvvägs ute, men sen jag la i sanden igår har den blivit väldigt lurvig. För den som är intresserad är det en blågrön "staghorn", dvs inte särskilt artbestämd. Ökningen i PE är från ca 2 mm till 5 mm långa tentakler. Jag är inte helt med på noterna vad gäller det här, så en förklaring om vad som påverkar PE och vad man kan utläsa ur olika korallers PE vore önskvärt.

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by jensnordfalt,

Nu blir det lite av två poster i ett men framförallt skulle jag vilja uttrycka tacksamhet till alla som brinner för saltvattensakvarium och även orkar hjälpa oss nybörjare. Har nu varit med saltvattenskar i tre månader och jag måste säga att jag älskar det. Jag har alltid varit en vän av vatten, fiskar och allt vattenlevande men det är först nu, som förälder, som jag haft ekonomi och bestämmanderätt nog att förse familjen med ett (saltvattens-)akvarium. Jag har alltid gillat att fiska. Fiskarna jag fångat har jag oftast behållit i en skottkärra etc för att sedan släppa tillbaka dem i sjön. I sommarstugan matar vi mörtar, löjor och abborrar för hand tills de blir tama så a…

• 1 svar
    • 790 visningar
  16. Started by Nille83,

Jag tänkte införskaffa mig en kirurg till. Jag vet att det kan bli slagsmål m.m men ska ge det ett försök. Jag har idag en gul kirurg på 250 liter med 35 kg LS. Vad ska jag tänka på när jag introducerar en ny kirurg? och Vilka kirurger ska jag undvika (svårighetsgrad)? Sjukdomar och som kanske inte passar ihop med min kirurg m.m

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by Idaa,

för ca 3 veckor sen så sprack vårat rsm 130D genom hela högra hörnet. har detta hänt någon annan? både fisk , koraller , sjöstjärnor dog. är så besviken och faktiskt lite arg då man lagt ner hela sitt hjärta i akvariumet...

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by koaala,

Har hittat tre nya krabbor i mitt kar, måste ha följt med det senaste stenen. Två verkar vara lika med stora klor och håriga och stenfärgade, men det tredje är annorlunda, med mycket längre ben och smalare klor och svartrandiga ben. Sedan har jag fått en kraftig ökning av ny sorts maskar. De är inte som de såkallade borstmaskar, men ser lite annorlunda ut. För det första har dem ben inte taggar, en rad i varsin sida, sedan har de huvud med ögon, liknar väldigt en ormhuvud och är orange aktiga, samma färg som på korallen nedan, ytterligare finns det svart-vit randiga maskar som drar sig tillbaks i sitt eget skinn när de blir skrämmda. Och sist och inte minst har jag hittat…

• 17 svar
    • 2k visningar
  19. Hej! Jag har nu efter många år av tankar och funderingar äntilgen fått chansen att starta mitt eget! Här hemma står nu ett tomt 180l Juwel Rio, tidigare använt av min far som hållit sötvattensfiskar i det. Först och främst filtrering, om man inte har plats för en sump, vad ska jag tänka på då? vad bör jag stoppa i filtreringslådan? Känns som vart jag än söker och läser så hittar jag inga klara svar på filtreringen om det inte är så att man talar om sumpar av alla dess slag dvs Skummare, funderar på att köpa en Tunze 9004 känns som att det räcker gott för det akvariumet som jag har, men finns det någon "bästa" plats för …

• 4 svar
    • 794 visningar
  20. Started by Krillo,

Hej! Startade upp mitt RSM 130 i lördags natt och tog dessa värden på dagen på söndagen: Temp: 25°C Salinitet: 1.025 pH: 8-8.5 (lite svår skala att se JBL) Alkalinitet/KH: 13° Nitrit: 0.1 ppm Nitrat: 1.0 ppm Idag kl. 17 kunde jag även registrera följande värden: Ammonium: 0 Kalcium: 320 ------ I akvariet finns ca 10-11 kg levande sten, ca 12.5 kg levande aragonitsand - ytterligare kanske 4-5 kg död levande sten. Det som jag tolkar själv är att: 1. Kalciumet är lågt och att KH är lite högt något som jag förstått står lite i motvikt till varandra. Skall detta åtgärdas eller är det troligt att dom balancerar ut varandra när akvariet fått stå och gå lite granna? 2. Ammonium…

• 7 svar
    • 959 visningar
  21. Started by Kajjjan,

Sitter med ett 900 liters kar, borrat i botten med genomföringar samt en sump på ca 100 liter. Jag är ingen nybörjare men hittar ingen rubrik som passar för en som varit borta från saltvatten i närmare 8 år. Hursomhelst, jag funderar allvarligt på att göra det till ett fish only och välkomnar lite input från er angående vad jag bör skaffa mig i form av skummare, pumpar, LS, osv. Jag kommer inte att börja med koraller så den diskussionen tar vi inte. Frågan gäller fish only. Med en bra skummare, hur ofta/hur mycket vattenbyten? Behöver vatten prepareras (förutom salt naturligtvis) innan användande? (Bor i Malmö) Andra tillsatser? Annan teknik som måste till? Jag vill håll…

• 25 svar
    • 2,7k visningar
  22. Started by Gurky,

Hej! Jag skulle behöva lite rådgivning. Valen står mellan att köpa ett begagnat saltkar (inkl alla tillbehör) eller att måttbeställa ett kar och skaffa alla tillbehör separat. Det begagnade skulle gå för 7800kr och är ett Fluval Vicenza 260. Någon som vet om det är ett bra kar? Hur länge har modellen funnit? Är ju lite svårt att veta hur länge karet har varit i bruk hehe. Det nya (70x70x50) skulle jag få hyffsat billigt ändå, räknar med ca 10000kr inkl alla tillbehör. Jag har stora problem med hur jag ska göra...vad skulle ni göra om ni var i den här situationen? Mvh Peter

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by ghosten,

har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....

• 3 svar
    • 842 visningar
  24. Started by Marineman,

Har haft igång mitt kr i ca 3 månader. 2 st Clowner har varit med sedan starten,kompletterade sedan ned en sandvändare. Efter det fick jag ta över en mobbad elddvärgkejsare från en vän. Det gick bra i början men allt efter så har clownerna varit på honom mer och mer. I dag när jag kom hen så såg jag att hans fenor var så skadade att han inte kunde simma. Jag avlivade honom (humant givetvis) Nu ser jag också att clownerna ger sig på min andra dvärgkejsare(bicolour)som har fått vara ifred innan. Min teori är att de ser hela karet som sitt revir,hur löser jag då detta?Jag vill ju kunna ha fler fiskar.....

• 22 svar
    • 2,4k visningar
  25. Started by Brynhildr,

Hej! Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten. Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering. Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil. Är 160L en bra början? Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera) Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus? Vidare till sumpen. Hur många liter bör sumpen ligga på? Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta? Vill gärna ha tips på skummare,…

• 4 svar
    • 919 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.