Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by TommyM,

Vart sugen på salt länge då jag hållit på med sötvatten ett par år nu. Tömde ett av mina små kar i tisdags 7/12 och startade med saltvatten i. Köpte ett Red sea startkit på förmiddan.. sen blev det en resa till och köpte "moget" vatten för snabb uppstart.. kanske inte helt rätt med gjort e gjort. Dagen efter vart det av till Triton för inköp av LS och lite annat. Teknik: 40 L ramkar från barndomen som bara gått sött innan. Haquoss Led light Haqouss Nanoskim 380L/h innerfilter med filtervadd.. gammalt sötfilter Seio 320 cirk.pump Lite korall sand från redsea kitet Levande sand rätt halv grov Lite korallplattor i botten 3,5 kg LS från trition odlad ska komplettera med någr…

• 26 svar
    • 4,1k visningar
  2. Started by redrobjem,

Jag vet att riktlinjen är 10 kg per 100 liter men jag ska starta ett 350 liters jag kommer inte ha så mycket fisk och inte så stora. Ett par clowner och 3-5 till i liknande storlek eller mindre sen lite koraller och räkor och snäckor och liknande. Räcker inte typ 20 kg ls tro det låter mycket med 35 kg tycker jag. Och en sista fråga hur mycket skitar koraller ner jämfört med firrar?

3. Started by SimonW,

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Elcopo,

Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas

• 4 svar
    • 828 visningar
  5. Started by Gismo71,

Hallå! Jag är en akvarist som håller på att få återfall på en ny saltbalja! När jag hade salt sist så hade jag två Zander ettor som skummare och en kalakreaktor med CO2 och fick nordiskt altforum per brev! Då förstår ni att det var länge sedan! Jag är nu väldigt sugen på att dra igång en ny balja då barnen blivit så stora att man inte riskerar att få knallpulver som föda i akvariet! Jag har suttit och läst flera dagar här men jag har en liten fråga! Om jag nu bygger en ny burk var och hur ska ja jag ytvattensavrinningen?? Ska den vara på mitten eller på en sida eller båda? Ska jag borra eller ha en balkong?? Om jag vill ha en wavebox eller liknande? Hur stor ska sumpen …

• 4 svar
    • 910 visningar
  6. Started by Nille83,

Någon som haft denna kirurg? Dela gärna med dig av dina erfarenheter.

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by Larsson,

Någon som vet vad detta kan vara på min levande sten? Ser ut som någon vit geleaktig klump... Sorry för dåliga bilder

• 2 svar
    • 908 visningar
  8. Started by SaltisLinda123,

vad är normalt när man kollar på vatten som dunstat över dagen och natten?

9. Started by SaltisLinda123,

Vad är bäst att köra med.. Aktivkol eller Biopellets ? Anvönde enig utav Biopellets idag men märker inte så jätte stor skillnad. Tycker mitt vatten är lite grumligt helatiden oxå.. Kom med åsikter mvh

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by mcjagg,

Hej min palettkirurg har fått dille på att flytta runt mina eremiter den tar den i munnen och släpper de lite varstans i karet har någon annan varit ute för detta fenomen den har bara börjat med det nu har haft eremiter och kirurgen länge Med vänliga hälsningar Frank

• Gilla
    • 9 svar
    • 643 visningar
  11. Started by rolnor,

Jag vill ha något nytt i mitt kar, har nu 2 små Clown bara. Vad kan vara lämpligt för 130l?

12. Har i snart 1,5 år haft mitt första saltvattensakvarium igång, RSM 130D. Tanken att skaffa större har funnits länge och nu så har jag börjar ta tag i detta. Jag skulle uppskatta er feedback på vad ni tror om den här kombinationen av delar. Sammanfattningsvis så är det LPS-dominerat system med fisk som jag tänkt fortsätta med. Akvarium: Red Sea Reefer XL425 Belysning: 2x Hydra 32 HD eller 2x Red Sea ReefLED 90. Skummare: Deltec 600i eller Red Sea Skimmer 600 Returpump: Jebao DCP-5000 Streamerpumpar: 2x AI Nero 5 Vad tror ni om detta? Bör jag gå upp i storlek/effekt på något? Är det något som är skräp och som b…

13. Started by Aqualung,

Jag har ett akvarium som jag tänkte bygga om till sump. Har kikat runt lite och försöker förstå principerna. Om jag sätter i några "baffles" som på bilden, blir det bra då? Eller måste jag räkna ut något exakt matematisk för att få det att funka? Sumpen är 40 cm hög. 40 cm bred, 80 cm lång. Från vänster: En avdelare som går från botten och ca 25 cm upp Nästa sitter 3 cm upp från botten och är 30 cm hög Sista (högra) går från botten och ca 25 cm upp Kommer detta att bli bra? På sikt kanske jag använder mittendelen som refugium med alger, men redan nu kan jag väl ha LS där?

14. Started by SvenReefer,

Hej! Jag har ett tomt juwel rio 240 liters som bara står. Jag tänkte köra med två påhängsfilter (Tidal 110 och en tidal 75) har drösvis filtervadd här hemma till mina sötvatten, som jag tänkte köra med även seachems Purigen. Någon här som har erfarenhet med att köra saltvatten med påhängsfilter? Har beställt juwels marine led-rör som jag ska byta mot dom nuvarande orginal rören. Jag tänkte köra 20kg arkas reefrock och komplettera med 4-5kg levande sten. Sanden har jag beställt från Drakfisken - Natural White Levande sand 9,07kg x 2. synpunkter? 😃 mvh // Sven - Grön inom saltvatten.

• Tack
      • Gilla
    • 15 svar
    • 1,8k visningar
  15. Guest esther
    Started by Guest esther,

visst hade wrang lite problem med detta? hittar inte tillbaks till artikkeln nu, men har läst det någon gång. vad för typ av färg kan man använda? skulle gärna ha ett namn på en färg som funkar. gäller detta också väggen närmast (utanför) där akvariet står? (bygger in mitt akvarium i väggen...) tacksam för svar...

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by troffe,

Jag vill gora lite reklam for eric H borneman hans bok om koraller e kanonfin! Den heter Aquarium corals:selections, Husbandrys and natural history Bra text och mycket bilder. ad libris har den.

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by moOs3,

Tjena tjena! Detta är mitt första inlägg här på saltvattensgudien så jag ska passa på att tacka för en riktigt bra sida. Till problemet: Tanken är den att jag ska starta ett saltvattens kar när jag flyttar hemifrån ( som hörhoppningsvis blir till sommaren ) För typ 2 veckor sedan så var jag inne i en fisk affär där jag brukar köpa allt till mina sötvattens fiskar, och snackde med ägaren som gav mig ett erbjudande att köpa hans ouppackade 960 liters kar för en hyfsat billig peng. Och då slog det ju runt i huvudet wooow . HUr coolt hade det inte varit. Men efter det att jag suttit och läst här på sidan så börjar jag undra om det inte blir lite för dyrt. Så jag slängde mig…

18. Hej nu ska jag sätta upp mitt nya 200 liter akvarium och jag har förstått att en omvänd osmos är mycket bra att använda om inte annat än för att det minskar risken att få en massa alger vid uppstarten, tyvärr verkar det inte alls lätt att anpassa den jäkla osmosen till kranen (ursäkta språket jag blir bara frustrerad). Man måste ha en övergångs- nippel som anpassar den, i alla fall för mig och jag trodde att jag efter mycket om och men hittat en som passar perfekt, men tji fick jag. Jag testade den idag och det verkar som den ändå är något för stor för kranen för den läckte vatten där när jag testade den. Jag undrar om ni som bor i Stockholmsområdet (södra) har några …

• 11 svar
    • 3,5k visningar
  19. Started by Gnarkill,

Sent igår kväll var karet på 170 liter igång=) med stenar och allt! när jag spillde i det sista vattnet märkte jag redan att en lite sjöstjärna hade krypit fram=) en liten rakare! och så nu i morse vid 6 när jag steg upp så gick jag och kolla igen och då hade glas anemoner börjat komma fram plus att en konstig räka hade också krypit fram i natt den hade nästan blå kropp mene röd och vit randiga armar jäkligt fin! nu är jag bara sugen på att sluta jobbe så jag kan fara hem och kolla lite mer! Bilder kommer så fort jag kommer över en kamera!/Tom

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  20. Hej, Jag har hört att med denna hobby skall man verkligen inte skynda, så när jag först började intressera mig för saltvattens akvarium så sa jag åt mig själv att "-ha inte så **** bråttom den här gången". Jag brukar annars göra en hel del med (dumma) impulsköp. Men nu har jag väntat och läst om ämnet i ca. ett halvår. Och nu i efterhand så känns det verkligen bra att jag gjorde det.. Såååå, kan någon snäll och erfaren akvarist nu tipsa mig om grejjer som man kan behöva till akvariet? typ: pumpar & tester. Jag har iaf bestämt mig för vilket akvarium jag skall köpa, det blir ett Aquael ReefMax på 105 L. Och så funderade jag på Red Sea Max 130 Start Up Kit. Jag kom…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by ClaesHWK,

Hej, Då har jag äntligen kommit igång med min långsamma konvertering av mitt Juwel 203l sötvatten. Jag tänkte att det är bättre att överge min gamla tråd och börja om nu när jag bestämt mig för vad det ska bli och uppdatera denna allt eftersom. detta lär ta ett tag med min fart Målet är att göra om mitt ca230l Juwel(203l) till saltvatten med en 65l sump. Akvarium: 203l Juwel Ytavrinning (Mame inspirerad) bör klara ca 2000l/h Sump: 65l 3 kammare + bubbelfälla. Litet teknik fack(skummare,doppvärmare,biopellets), bubbelfälla, Refug, Retur. Ramp: Aquastarlight Future 250w. Skummare: Påhängs skum…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by redrobjem,

Jag ska konvertera mitt 350 liters sötvatten (50 cm djup) till salt och har då hört att 1 watt per liter är bra mått men ljusstyrkan i 1w led är större än 1w T5 osv så enligt villken typ av belysning utgår man när man säger 1w per liter? Jag vill ha bra belysning för koraller hur stark belysning bör jag ha i dom olika typerna av belysning tror ni?

• 19 svar
    • 3,9k visningar
  23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 344 visningar
  24. Started by Catchio,

Jag har förstått att "protein"skummaren skapar ett skum där ämnen(?) fastnar på bubblornas ytspänning och på så sätt kan avlägsnas. Namnet proteinskummare antyder att det handlar om proteiner men i vilken form? Är det i form av aminosyror eller är det helt enkelt allt organiskt material som flyter alternativt fastnar i ytspänningen? I mitt sötvattenskar med hög belastning fick jag mycket skit som fastnade i ytspänningen och även en oljig hinna på ytan. Jag tog ett litet innerfilter och gjorde om så att det har ytavrinning. I detta har jag endast en tuss polyestervadd som samlar upp allt skit och som blir fullt och måste bytas varannan dag. Gör det s…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Roger Salenius,

Hej Allihopa! Heter Roger o e ifrån Olofström i Blekinge.. Jobbar med sportfiske, guide, tillsyningsman mm. Har hållet på med akvarium till o från i 20år, senaste karet va ett 540l Discus.. Men sålde det pga platsbrist... Min riktiga passion e reptiler, speciellt ormar.. Giftiga o icke giftiga... Men sambon begränsade antalet drastiskt när vi flyttade så nu har jag bara 8st kvar.. Menmen så e det, har alltid sneglat på saltvatten men alldrig riktigt kommit till skott, men häromdagen så kollade min sambo på Tanked på Animalplanet o sa, Gud va fint det e med saltvattens akvarium! Yesss! Tänkte jag, tittade på henne o sa, då köper jag ett sånt till dig min älskling.( inga ba…

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.