Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
På förmiddagen åkte jag och gumman till Ikea och allt var bra i burken. Men när jag kommer hem ser jag att det kommer vit gul substans ut i akvariet, for som fan titta jag in/ner i sumpen och ser att grotch fosfat filter bara sprutar ut allt i sumpen och skummarn har svämat över... Spontat vad kan ha hänt. Alla tankar och förslag uppskattas. Tängte att kanske fosfat medlet blivit gammalt.(har haft det i två veckor). Hjälp mig snälla !!!!
-
- 3 svar
- 613 visningar
-
-
Hej alla! Har startat ett clownfisk hotell på 58L. skriver här för att jag är väldigt grön inom saltvattensvärlden. Så hoppas lite på tips och råd, så jag kan få ett litet fint kar. 5Kg LS.Alla grejer är original. (pump,skummare,värmare,biobollar) vet ej om det är några bra grejer , men det räcker kanske att starta med.http://m.youtube.com/watch?v=Aihd6kp8bR0 har två koraller som jag inte kan namnet på. och några fiskar
-
- 68 svar
- 8,2k visningar
-
-
Har nu några månader haft kiselalger i min burk. Det är på botten dom finns, och jag tar bort så mycket jag kan vid varje vattenbyte, men de återkommer envist efter några dagar. Vad jag kunnat läsa mig till här på forumet så är det en fas som karet ska gå igenom, men mitt har varit igång snart ett år. Jag använder osmos vatten, ska jag komplettera filtret med ett silkiat filter? Eller finns det andra sätt att bli av med algerna? Inga fiskar/cuc som äter kiselalger? Mina värden idag: Sg: 1.023 Ph: 8.0 No3: 5 Po4: 0 Ca: 440 Mg: 1350 kh: 8 Samtiliga tester är Saliferts. Har tyvärr inget silikattest.
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!
-
Hej! Då jag är ganska ny inom saltvattensakvaristiken tänkte jag ställa en fråga till er som kan lite mer. Det är nämligen så att jag har hittat ett Red Sea Reefer 250 som jag är väldigt sugen på. Det ingår alla saker som det gör i ett nytt Red Sea akvarium. Alltså kommer jag att behöva köpa till saker så som lyse, pump osv osv. Är det någon här som vet en ''setup'' som skulle passa? Sakerna behöver inte vara top notch, men det ska heller inte vara något billigt Kina-skräp. Hade varit väldigt tacksam om jag hade kunnat få hjälp med detta och ta nästa steg in i saltvattensvärlden! Mvh
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Lite fakta om kar och tillbehör . Kar - Åleds 540 som nån dåre valt att bygga i 12mm glas måtten är 150*60*60 så det kommer väl att bli en del plats att odla på. Karet är bottenborrat 40mm avrinning via ytavrinningsfack i ena bakkanten modell 3kant som håller ca 10L vatten. returen är en 25mm som såmåningom skall matas med en Oceanrunner 3500 eller dyl. Sump - Under byggnation men första facket som byggs blir 52*70*35 så det borde genrera en ca 120L och tanken blir att hålla vattenlinjen på ca 15cm vilket borde ge en säkerhetsmarginal på 65L. Sumpen kommer ej att vara fackbaserad utan den skall byggas med kanaler som leder vattnet runt så jag kan ha olika filtermedia t…
-
hej! innan jag börjar fråga o ha mig vill jag bara tacka för en fin sida m mkt bra info! inkörningen.... väldigt spännande att följa allt, ta tester o lysa m lampan på natten! men... kunde den inte vara ett par dagar istället? nu till frågan: kan man byta 5-10% av vattnet under inkörningen el. får man en ny inkörning hela tiden? tänkte mest på mitt nitritvärde som stigit de fem senaste dagarna, från 0-1.5 (sera test) har inte tänt ännu men kanske för lite ls... burken har varit igång i två veckor nu! alla andra värden är bra! tack
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
SUCK! Vet itne riktigt hur man ska börja... Jaja, som ni kanske vet så har jag ju haft lite trubbel med alger i mitt akvarium. Ser inte lika trevligt ut som så många andras här på sidan, Men man har ju kämpat på Men i varje fall. Vid min uppstart i somras så köpte jag även en osmos. En Aquatic Nature 90 sp... Med information om hur den skall användas och köras. Glad i hågen har man ju kört den och fått vatten... Men algerna har inte försvunnit utan blossar sådär lagom hela tiden. Djurlivet överlever men ser inte ut att trivas bäst. Jaja tiden går och allt ser sådär ut.. Inget gnistrande vitt någonsin... Nu efter att ha tittat igenom gamla gamla trådar så ser vaj att jag …
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Jag pluggar Marinbiologi just nu och det vore grymt kul att ha ett litet nanokar att experimentera med för att få se lite djur in action och sådär. Det jag funderar på är ett svenskt västkustkar, på grund av en del anledningar: 1 Blåmusslor! Ballaste djuret som finns och filtrerar grymt bra (5l/h per vuxen mussla). 2 Det är billigt! Inga solkrävande koraller och väldigt lite fiskar gör karet billigt i drift. Djuren behöver inte heller köpas, vi plockar väldigt mycket djur som vi studerar under våra excursioner och särskillt lägredjur ser jag inte många moraliska problem med att plocka ur våra svenska vatten, särskillt som det inte sker genom dynamitfiske/arsenik eller a…
-
-
- 20 svar
- 4,3k visningar
-
-
Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia
-
- 1 svar
- 717 visningar
-
-
Hej har postat denna tråd på Zoopet också där jag fått hjälp och tips av Lasse och NiXoN. Men har blivit rekommenderad att gå till detta forum där ni saltisar håller till mest kanske. Jag kopierar nu första inlägget jag skrev på Zoopet angående detta blivande projekt. ( här är länken till tråden jag startat där, om någon har lust att läsa igenom innan ni svarar : http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1338399&posted=1#post1338399 ) Hej Saltvattensguiden! har läst igenom massor av trådar(speciellt Lasses) både rörande saltvatten och sånt som hör till, och känner att det finns en nyfikenhet som inte ger sig... Har för ett tag sedan börjat läsa en en del böcker sam…
-
- 33 svar
- 2,8k visningar
-
-
Jag bara undrar om varför man bör ha 10kg sten/100l kar? Finns det några fördelar/nackdelar med att ha mer eller minder sten?
-
- 22 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej Jag tänkte bara fråga hur man blir av med dessa alger (dom små trådarna på stenen) och vad dem heter, finns det någon snigel som äter dem? Sedan tänkte jag oxå passa på att fråga om det finns någon djur affär i halmstad som säljer saltvattensgrejer/djur? Tack på förhand Daniel
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har haft igång mitt första saltkar i ca en månad. Köpte ett begagnat RSM130 med lite levande i men har börjat att lite försiktigt utöka befolkningen själv nu. Har flera funderingar nu på rak arm. Vattenvärden, färger och tillväxt verkar helt ok vad jag kan bedöma. 1. Det kom med en Doris (Palettkirurg?)som enda fisk. Dels tycker jag spontant hon är lite stor över 10cm dels var hon ganska tuff mot de två clowner jag köpt till. Hon är dock väldigt fin och har sista dagarna lämnat clownerna i fred. Kan jag behålla henne eller kommer det bli problem hela tiden? 2.Har lite glasrosor. Är de ett problem mer än att folk tycker de är fula? 3. Svart krabba! Har sett en ganska stor …
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjena alla! Ny här på forumet! Men blivit helt förälskad i saltvatten! Är igentligen en sötvattens /växt"nörd" Men ett saltvattenskar kan inte skada Jag tänkte köra på ett 54 liters kar. Sitter här o läser o läser o läser men jag blir inte smartare för det hehe. Jag har karet hemma. Vad behöver jag mer för att starta upp ett saltvattenskar? ALLT jag behöver? saltmätare pumpar filter. skummare? ja allt? Har jag fattat det rätt om jag skriver att jag behöver inte filter om jag har levande sten???? jag tar inte illa vid mig om ni små skrattar om det är heltfel Men ja måste ju fråga för att få veta:) MVH Michael
-
- 15 svar
- 2k visningar
-
-
-
Alla mina invånare mådde bra i går kväll. Igår kväll installerade jag också två nya streamerpumpar (hydor koralia 2). Jag hade redan två innan men en av dem var trasig så jag kan tänka mig att jag hade ca 3000 l/h i cirkulation. Nu med de två nya har jag 5600 l/h. Jag la igår också i en liten bit nyinköpt ls, ca 1/2 kg. Nu när jag steg upp och kollade till karet ligger en av mina två blå frökenfiskar (Chrysiptera parasema) utslagen och lever knappt. Den andra hittar jag senare ganska sliten och färglös men piggare. I går kväll var de helpigga, blanka och fina. Är det helt enkelt så att jag fått för mycket cirkulation eller att cirkulationen kom som en chock för dem? För m…
-
Hej! Jag har länge längtat efter ett saltvattenskar och i förra veckan slog jag till och köpte tre stycken begagnat. Två välskötta (min tolkning, inga glasrosor, fina koraller och mycket lila kalkalger) levande clownhotell och ett tomt RSM130D. Jag hoppas på detta vis snabbt komma igång och praktiskt få att hantera dessa spännande och fashinerande levande djur, samtidigt som jag ville göra det hela från grunden, se alla skeenden och aktivt välja invånare. Jag har några frågor, som jag hoppas någon vänlig vill svara på. I det ena akvariet finns en clownfisk som har en bubble tip anemone. Det bodde tidigare en hökfisk i samma kar och de kom väl överens. Den sistnämnda had…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Tar nu idag mina första famlande steg in i salt-världen! Har varit här inne och läst i några år, men ska vara helt ärlig och säga att jag verkligen inte förstår allt för det Och efter en flytt så blev jag tvungen att lägga ner alla mina sötvattenakvarium. Och efter mycket förhandling med min sambo så ska jag bygga in ett 250 liters salt-akvarium plus sump i vardagsrummet. Men innan jag ger mig in i för djup vatten så vill jag utöva lite "learning by doing". Så jag använder ett 54 liters akvarium som jag tidigare använt som karantän akvarium och tar det steg för steg och lär mig vattenkemin ordentligt. Jag kommer att köra detta extremt low-tech, mest för att jag vark…
-
- 33 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej tjohej och todeloo! Jag bor i Sundsvall(västernorrland) och håller på att starta upp mitt akvarium. Jag håller på att få ihop dom sista pusselbitarna och kollar nu efter levande sten.. men hur sjutton ska detta gå till?? Intresset för salt verkar vara i en heeelt ny dimension ner i landet, både här på fomumet och i handeln. Finns det någon norrlännig här ute?!? Hohoooo Jag har ringt runt till 4 stora djuraffärer här ikring... den första visste inte ens vad det var jag ville ha, den andra fick inge mer av leverantören, den tredje samma sak där, och den fjärde hade totalt slutat med saltvatten för det var så dålig efterfrågan. Så min stora oro är nu att jag kommer bli…
-
- 22 svar
- 2,6k visningar
-
-
hej såg på min sticka att jag har lite högt kh ska ju vara mellan 7-8 jag har ca 10 -11 är det jod som höjjer detta ? för jag har inte haft i carbonat har iof använt salifert all in one höjjer den kh ? och m10 jodium är det super viktigt att sänka detta fort genom vatten byte eller kan jag vänta ut skiten korallerna ser ju ut att må rätt bra ursäkta mobil bilden mvh peter
-
Hej! Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum! Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor. Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara…
-
- 1 svar
- 951 visningar
-