Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Salah,

Hej, Någon vet var man kan köpa gate valve I Sverige? Tack Sent from my SM-G955F using Tapatalk

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Kjellbin,

Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)

• 2 svar
    • 632 visningar
  3. Started by Hank61,

Hej Tänkte kolla om någon har startat en bakteriekultur med Fritz. Om så, var har ni köpt det ifrån ? Funkar det att skicka ? Verkar inte finnas i Sverige.

• 0 svar
    • 847 visningar
  4. Started by Olindskog,

Hej Jag är ny på saltvatten och har en fråga Jag har fått en konstig slöja runt min nya och första korall och undrar om ngn vet vad det är ? min egen gissning är för lite ljus mvh Ola

• 3 svar
    • 917 visningar
  5. Started by jergenoman,

Hej Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda? Något annat jag borde tänka på i det här läget? /Jörgen

• 1 svar
    • 454 visningar
  6. Started by Kalle,

Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle

• 4 svar
    • 507 visningar
  7. Started by hippo,

hur kraftig uvc behöver man till ett 200kar?

• 1 svar
    • 753 visningar
  8. Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie

• 2 svar
    • 692 visningar
  9. Hej Jag har ett 485 liters borrat hörnakvarium men en sump. Jag har ett 32 mm rakt rör från akvariet ner i sumpen, jag har lagt i biobollar i röret och i koppen för ytavrinningen, har även köpt specialslangen och satt direkt under akvariet i till sumpen, har provat allt jag kan komma på men det låter , som ett typ vattenfall, sörpel, dropp osv osv. Blir galen på ljudet, har akvariet i vardagsrummet, och måste t.o.m höja ljudet på tv´n för att över rösta. Snälla hjälp mig att få bort oljudet, är det nån som har bra ide´ ?? // skiter snart i att ha sump //Dida

• 32 svar
    • 3,6k visningar
  10. Started by Raur,

Sitter här hemma med ett 54 liters akvarium som inte direkt tillför något alls just nu. Har varit i funderingarna på att göra om det till saltvatten men eftersom jag är helt ny på det hela undrar jag en hel del! 1. går det ens att göra om ett 54 liters kar till just saltvattenkar? Det är ett kar liknande detta jag har: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Akvalux45ny.jpg?osCsid=50dc584b60fd5b98c0df351c7578ffd6 2. om svaret är ja, vad för saker behöver jag för att få igång det? Och då menar jag ALLT jag kan behöva för att få igång det. 3. Har en vanlig t8-armatur nu, heltäckande sådan i plast. Kan denna modifieras som man kan sätta i t5-rör eller måste jag fixa nå…

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  11. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 3,3k visningar
  12. Started by tobias.nero,

Hej på er! Jag funderar över vad finns det för alternativa invånare som man kan ha i ett karantänkar. Då menar jag allt ifrån fisk, koraller och andra lägre djur. Min fråga dök upp nyligen då jag har haft lite bortfall av fisk och då går jag i tankar om att uppgradera till större kar till sommaren. Det ultimata karantänkar i min mening är ett kar som hela tiden står och bubblar så det är inkört. Och då vill man ju gärna ha lite ögongodis i det, men gärna ögongodis som tål koppar och andra eventuella preparat som kan komma i fråga vid sjukdom eller andra angrepp.

13. Started by Hirez,

Hej, har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca. Vissa för att höja, andra för att "behålla". Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent? Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat. Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också. Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men f…

• 3 svar
    • 749 visningar
  14. Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?

15. Started by drage,

Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com

• 3 svar
    • 822 visningar
  16. Started by Fluval_Robban,

Skillnad på JAD 128 liters och Red Sea Max 130 liters? Funderar på att köpa något av dom men det är stor prisskillnad med fördel för JAD! Det verkar vara HQI på JAD med men inte på RSM?? Kvalite någon som har några erfarenheter:)

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by Marcus-,

En liten fråga. Kan det bli fel om man gör vattenbyten för ofta och för stora? Varför och vad kan bli fel? tänkte om man har ett litet kar typ 50 liter, då är det ju ganska lätt att göra vattenbyten.

• 5 svar
    • 827 visningar
  18. Started by slarvid,

Som titel, när slänga i vad? Om jag startar upp ett nano måndag den första januari? Typ alltså! Samt tips på lätta snygga och inte svindyra koraller som funkar i ett evolution eller aquael nanoreef?

• 7 svar
    • 959 visningar
  19. Started by impala,

hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt. jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet . kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l s…

• 6 svar
    • 666 visningar
  20. Körde skummaren innan jag hade salt och då var det stora fina bubblor och bara lite fukt i koppen. Nu fylls koppen på 5 minuter och bubblorna är små. Vad beror detta på?

• 11 svar
    • 975 visningar
  21. Started by lexwin,

Har uppgraderat min RSM 130 belysning från 2x55w T5 till 10 Vita + 17 Blå 3w leddar från rapidled (Solderless Red Sea Max 130D Dimmable Retrofit Kit). Någon som kan rekommendera vad som skulle vara en lämplig start % på dimmern och under hur lång period man bör höja? T5:orna jag hade var säkert 10 månader gamla så nu fegkör jag på 20%.

• 3 svar
    • 792 visningar
  22. Det som ska flyttas över är sand, LS, fisk, koraller, anemoner, räkor, turbosniglar, sjöhare, sandsjöstjärnor, sjöborre m.m Hur är enklast att göra? Jag vill få över sanden då den är riktigt inkörd och köpte den som levande sand. Hur mycket vatten ska jag behålla från det gamla akvariet? Kom gärna med tips!

• 10 svar
    • 975 visningar
  23. Started by Tobbe,

Hejsan skulle behöva hjälp med vilket lim som är säkert att använda i ett saltkar, ska limma en del död sten över skarvar på min hemmabyggda revkeramik och undra vad som går att använda. Har funderat på smältlim, funkar det? tacksam för hjälp Tobbe

• 4 svar
    • 947 visningar
  24. Started by Tc_telge,

Hej. Jag har precis fått ta över mitt första saltvattenakvarium, ett clownhotell på 58l. Har fått en kortare genomgång av funktionerna (Tekniken) och har läst en hel del på nätet på nu och tidigare. Är inte helt ny på akvarium, då jag hållit på med hightec växtakvarium under 8år. dock är saltvatten något helt nytt. Är 3 dagar sedan jag startade upp akvariet, har ca 5-6kg levande sand och 7kg levande sten. Köpte färdigblandat vatten och preparerade med Happy Lifes flytande filtermedia ooch Nitri-biotic Probiotic and nitrifying bacteria. Tror att allt är "fit for fight" och att jag under morgondagen om jag får bra värden kan i enighet med but…

• 12 svar
    • 929 visningar
  25. Started by Peter Lindgren,

Upptäckte detta någon vecka efter inköp. Har försök studera detta och ser att det är något levande eftersom det rör sig ibland. Nu har det blivit något slemmig ovanför. Är detta någonslags parasit?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.